Europaudvalget 2020-21
KOM (2018) 0147
Offentligt
2439110_0001.png
31. august 2021
J.nr. 2021-5997
Til Folketinget
Europaudvalget
Vedrørende KOM (2018) 0147
Forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende sel-
skabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse.
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 1 af 12. juli 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
kom (2018) 0147 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om den traktatmæssige hjemmel for den nye egenindtægt i EU i form af den foreslåede digitale skat, som det nytiltrådte slovenske formandskab har som en af sine prioriteter det kommende halvår, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2439110_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den traktatmæssige hjemmel for den nye egenindtægt i EU
i form af den foreslåede digitale skat, som det nytiltrådte slovenske formandskab bl.a. har
som en af sine prioriteter det kommende halvår.
Svar
Det bemærkes, at spørgsmålet formelt er stillet til direktivforslag KOM (2018) 0147, men
at det efter sit indhold vedrører et andet, endnu ikke offentliggjort direktivforslag. Der re-
degøres derfor for den traktatmæssige hjemmel for hvert af forslagene.
Direktivforslag KOM (2018) 0147 er et af to direktivforslag, som EU-Kommissionen of-
fentliggjorde den 21. marts 2018 vedrørende beskatning af den digitale økonomi. Forsla-
get indeholder regler om, at et selskab, der er skattemæssigt hjemmehørende i en med-
lemsstat, og som har indkomst gennem
et såkaldt ”digitalt fast driftssted”
i en anden
medlemsstat, skal være skattepligtig heraf til denne anden medlemsstat, også selvom sel-
skabet ikke er fysisk til stede i denne stat.
Direktivforslaget blev fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) artikel 115, og en vedtagelse vil dermed kræve enstemmighed i
Rådet efter høring af Europa-Parlamentet. Artikel 115 er hidtil blevet anvendt som hjem-
mel for direktiver og direktivforslag vedrørende direkte beskatning.
I forbindelse med ECOFIN i marts 2019 besluttede EU’s
medlemsstater
imidlertid at fo-
kusere på at finde globale løsninger i OECD-regi for beskatning af den digitale økonomi
og at vende tilbage til mulige EU-tiltag, hvis dette ikke lykkedes. Som følge af den prin-
cipaftale, der blev indgået den 1. juli i OECD’s BEPS Inclusive Framework, vurderes ar-
bejdet med direktivforslag KOM (2018) 0147 ikke at blive genoptaget.
For så vidt angår det i spørgsmålet nævnte direktivforslag, som det slovenske formand-
skab har som en af sine prioriteter, forventes det, at EU-Kommissionen i efteråret vil of-
fentliggøre et forslag om indførelse af en afgift på omsætning af visse digitale tjenester (di-
gital levy).
Afgiften
skal udgøre en ny indtægtskilde til EU’s budget. Det endelige indhold
af direktivforslaget kendes endnu ikke.
I en indledende konsekvensanalyse af 14. januar 2021 har Kommissionen anført, at dette
direktivforslag
alt efter sit nærmere indhold
vil blive fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 113 eller artikel 115 (eller eventuelt med hjemmel i begge artikler).
Ligesom det gælder for vedtagelse efter TEUF artikel 115, kræver en vedtagelse efter arti-
kel 113 enstemmighed i Rådet. Artikel 113 giver hjemmel til at vedtage forslag om harmo-
nisering (samordning) af lovgivninger om indirekte skatter (omsætningsafgifter, punktaf-
gifter og andre indirekte skatter).
Side 2 af 2