Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0184
Offentligt
2121791_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål KOM (2018) 0184 spørgsmål 1 stillet af udval-
get den 18. november 2019 efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man ikke har anmodet om at tage
Rådets pilotprojekt vedrørende konsekvensvurderinger af vidtrækkende
ændringsforslag i brug i forbindelse med behandlingen af direktivforslag
om forbrugernes kollektive interesser i lyset af de omfattende ændringer,
der er foretaget siden Kommissionen fremsatte sit oprindelige forslag.
Svar:
For at kunne anvende Rådets pilotprojekt skal tre kriterier være opfyldt.
For det første skal der være tale om en betydelig ændring i forhold til det
oprindelige forslag fra Kommissionen. I direktivforslaget om forbrugernes
kollektive interesser er der foretaget en række ændringer i forhold til det
oprindelige forslag, som Kommissionen fremsatte den 26. april 2018. Æn-
dringerne har dog bidraget til at skabe mere klarhed over forslagets indhold
og dermed i sidste ende gøre det mere anvendeligt. Det gælder eksempelvis
opdelingen af søgsmål i nationale og grænseoverskridende kollektive søgs-
mål, hvilket er en ændring fra Kommissionens oprindelige forslag. Ind-
holdsmæssigt ændrer denne justering imidlertid ikke ved formålet med for-
slaget, og at der med forslaget dels indføres regler for kollektive søgsmål i
medlemsstater, der på nuværende tidspunkt ikke har lovgivning på områ-
det, og dels skabes en fælles ramme for grænseoverskridende søgsmål på
tværs af EU. Det betyder samtidig, at det er muligt at bevare velfungerende
nationale ordninger. Kommissionen har givet udtryk for, at Rådets kom-
promisforslag lå fint i tråd med forslaget fra Kommissionen. Det findes så-
ledes ikke nødvendigt at konsekvensvurdere Rådets ændringer af forslaget.
Det andet kriterium er, at ændringen (og implicit anmodningen) støttes af
et flertal af medlemsstaterne. Der har ikke været medlemsstater, der har
foreslået en ny konsekvensanalyse, så der lader ikke til at være flertal for
en anmodning.
Det tredje kriterium er, at processen med at udføre konsekvensvurderingen
ikke medfører unødig forsinkelse af lovgivningsproceduren. Pilotprojektet
har kun været bragt i spil én gang, hvor anmodningen blev afvist, da en
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
kom (2018) 0184 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor man ikke har anmodet om at tage Rådets pilotprojekt vedrørende konsekvensvurderinger af vidtrækkende ændringsforslag i brug, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
2/2
konsekvensvurdering bl.a. ville medføre betydelig forsinkelse. Det kan be-
stemt ikke udelukkes, at en ny konsekvensvurdering ift. forslaget om kol-
lektive søgsmål kan forsinke processen betydeligt. Da Rådet ikke tidligere
har gennemført en konsekvensvurdering, er det dog uklart, hvor lang tid
den vil tage at gennemføre.
Ud over kriterierne er det en del af proceduren for anvendelse af pilotpro-
jektet, at Rådet skal have overvejet alle andre alternativer, herunder at bede
Kommissionen om at supplere sin egen konsekvensvurdering, når der ek-
sempelvis er sket betydelige ændringer i forhold til det oprindelige forslag
fra Kommissionen. Kommissionen kan også af sig selv tilbyde at supplere
sin oprindelige konsekvensvurdering. Det har Kommissionen ikke fundet
anledning til under forhandlingerne af nærværende direktivforslag. Et an-
det alternativ til en konsekvensvurdering er målrettet evaluering af lovgiv-
ningen. Regeringen har arbejdet for at få skærpet evalueringsklausulen i
forslaget, som forpligter Kommissionen til at evaluere direktivet fem år ef-
ter, at direktivet finder anvendelse. Nu fremgår det eksplicit, at evaluerin-
gen skal fokusere på funktionaliteten og effektiviteten af grænseoverskri-
dende gruppesøgsmål, og hvilke konsekvenser forslaget har for retssikker-
heden.
Det er vigtigt at kende konsekvenserne af den lovgivning, vi iværksætter.
Det er vigtigt både at udbrede kendskabet til Rådets pilotprojekt om kon-
sekvensvurderinger og at gøre brug af det værktøj, pilotprojektet udgør, når
muligheden er der, og omstændighederne er de rigtige. Alt i alt er det imid-
lertid regeringens opfattelse, at det ikke tilfældet her.
Afslutningsvist kan det bemærkes, at det fra dansk side har været og stadig
er en prioritet at kunne opretholde de velfungerende nationale regler om
gruppesøgsmål, hvilket måske ikke ville have været muligt efter det oprin-
delige forslag. Det er således regeringens vurdering, at vi fra dansk side
kan være tilfredse med det foreliggende forslag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup