Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0238
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM (2018) 0238 stillet af udvalget den
23. oktober 2018 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
I forlængelse af drøftelsen af forslaget om P2B-forordningen om fairness
og transparens mellem virksomheder og online formidlingstjenester (KOM
(2018) 0238) på Europaudvalgsmødet den 21. september 2018 bedes mini-
steren oplyse, om Danmark
–
hvis forslaget bliver vedtaget
–
i fremtiden
kan vedtage mere vidtgående regulering af online platforme.
Svar:
Forslaget til forordning om fremme af fairness og transparens mellem virk-
somhedsbrugere og online formidlingstjenester (P2B-forslaget) har til for-
mål at styrke det digitale indre marked ved at skabe mere gennemsigtighed
og bedre klageadgang for de virksomheder, der sælger deres varer og ydel-
ser på digitale platforme.
Forslaget opstiller derfor en række krav til
gennemsigtighed
i de handels-
betingelser, som online platforme stiller over for de virksomheder, der bru-
ger dem. Forordningen kræver bl.a., at:
Handelsbetingelser skal være klare og let tilgængelige for virksomheds-
brugerne.
Online platforme skal oplyse de centrale parametre for rangordning, og
såfremt rangordning kan påvirkes som følge af direkte eller indirekte be-
taling fra virksomhedsbrugere til platformen, skal dette også fremgå af
handelsbetingelserne. Leverandører af
søgemaskiner
skal endvidere gøre
informationen offentligt tilgængelig.
Online platforme skal anføre i deres handelsbetingelser, hvis der sker eller
kan ske forskelsbehandling mellem varer eller tjenesteydelser tilbudt af
platformen selv eller af virksomhedsbrugere, som platformen kontrolle-
rer, og varer eller tjenesteydelser, som andre virksomhedsbrugere tilby-
der. Leverandører af
søgemaskiner
skal endvidere gøre informationen of-
fentligt tilgængelig.
Handelsbetingelserne skal indeholde en beskrivelse af virksomhedsbru-
geres adgang til data, som erhvervsbrugere eller forbrugere leverer til le-
verandøren, eller som genereres gennem platformen.
Online platforme skal være åbne om de begrænsninger, der indgår i de-
res handelsbetingelser. Det kan for eksempel være krav om, at virksom-
hederne ikke må tilbyde billigere varer på
egen
hjemmeside, end de gør
via en online platform.
Online platforme skal have et internt klagesystem til at håndtere virksom-
hedsbrugernes klager over platformens manglende efterlevelse af forord-
ningen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk