Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0322
Offentligt
2209516_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
8. juni 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 37 (KOM (2018) 0322) af
4. juni 2020 stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV)
Spørgsmål
Under henvisning til notat af 2. juni 2020 (EUU KOM (2018) 0322
bilag 10) om
foreløbige beregninger af statsfinansielle konsekvenser ved Kommissionens MFF-
forslag af 27. maj 2020, bedes ministeren redegøre for de bagvedliggende bereg-
ninger og antagelser, der ligger til grund for de 6,7 mia. kr., herunder hvorvidt de
6,7 mia. kr. er inklusiv den danske rabat, som Kommissionen foreslår at fastholde,
og hvorvidt fleksibilitetsinstrumenterne (udenfor rammen) er en del af de 6,7 mia.
kr. I tilfælde af, at den danske rabat og fleksibilitetsinstrumenterne (uden for ram-
men) er en del af de 6,7 mia. kr., bedes ministeren oversende beregninger, hvor
dette eksplicit fremgår.
Svar
Kommissionen præsenterede den 27. maj meddelelse vedr. et revideret MFF-for-
slag samt en tilhørende genopretningsplan. Finansministeriet offentliggjorde den
2. juni et notat om de foreløbige beregninger af statsfinansielle konsekvenser ved
forslaget med forbehold for de underliggende, tekniske informationer, som lø-
bende afklares med Kommissionen.
Det angives i notatet, at Finansministeriet på baggrund af det foreliggende, forelø-
bigt skønner, at MFF-forslaget af 27. maj 2020 vil føre til en stigning i de gennem-
snitlige, årlige danske EU-udgifter på ca. 6,7 mia. kr. (+34 pct.) i forhold til det år-
lige gennemsnit for den nuværende MFF periode 2014-2020 (dog undtaget de eks-
tra COVID-19 relaterede udgifter i 2020).
Der er i de foreløbige beregninger taget udgangspunkt i det foreslåede samlede
betalingsniveau i Kommissionens forslag, inkl. betalinger til instrumenter der fore-
slås placeret ud over betalingslofterne. Efter fast praksis antages fuld udnyttelse af
betalingsbevillingerne i EU-budgettet, idet de faktiske bidrag bl.a. vil afhænge af
de årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem mv.
For så vidt angår finansieringen af MFF’en,
angiver Kommissionen alene i den til
forslaget medfølgende meddelelse, at et EU-bidrag baseret på ikke-genanvendt
plast-emballage fremadrettet vil komplementere told-bidraget, et forenklet moms-
bidrag samt nationale bidrag (baseret på BNI).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 og de bagvedliggende beregninger og antagelser, der ligger til grund for de gennemsnitlige, årlige danske EU-udgifter på 6,7 mia. kr., til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Da der ikke foreligger et konkret forslag om størrelsen på en evt. dansk rabat, er
en sådan ikke medregnet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister