Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0322
Offentligt
2209539_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
8. juni 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 44 (KOM (2018) 0322) af
4. juni 2020 stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV)
Spørgsmål
Under henvisning til notat af 2. juni 2020 (EUU KOM (2018) 0322 - bilag 10) om
foreløbige beregninger af statsfinansielle konsekvenser ved Kommissionens MFF-
forslag af 27. maj 2020, bedes ministeren bekræfte, at man i beregningerne sam-
menligner de gennemsnitlige tal for det årlige bidrag i perioden 2014-2020 med de
forventede gennemsnitlige årlige betalinger i perioden 2021-2027? I forlængelse
heraf bedes ministeren oplyse, hvad det samlede budget er for indeværende MFF
(2014-2020) i kr., heraf hvad det danske bidrag har været på årlig basis til og med
2020, og hvad Kommissionens forslag fra 27. maj 2020 fraregnet udgifter relateret
til genopretningslån på 750 mia. euro er i kr., og hvad det årlige bidrag forventes
at være fra 2021 og frem til 2027?
Svar
Finansministeriet offentliggjorde den 2. juni notat om de foreløbige beregninger af
statsfinansielle konsekvenser ved Kommissionens forslag med forbehold for de
underliggende, tekniske informationer, som løbende afklares med Kommissionen.
I notatet sammenlignes de foreløbige skøn for de gennemsnitlige, årlige danske
EU-udgifter i den foreslåede MFF (2021-2027) med det tilsvarende årlige gen-
nemsnit i den nuværende MFF (2014-2020), dog undtaget de ekstra COVID-19
relaterede udgifter i 2020.
EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020
finansieres af 28 medlemslande og
indeholder udgifter for samlet 1.107 mia. euro (2018-priser) i
forpligtigelsesbevillinger inden for den finansielle ramme. Hertil kommer knap 12
mia. euro forpligtelsesbevillinger, der teknisk er placeret uden for lofterne i den
finansielle ramme. Det svarer til ca. 8.330 mia. kr.
Den Europæiske Udviklingsfond på i størrelsesordenen 30 mia. euro finansieres
særskilt fra den finansielle ramme i indeværende periode og indgår derfor ikke i de
nævnte forpligtelsesbevillinger. I Kommissionens oprindelige såvel som
reviderede MFF-forslag lægges der op til, at den Europæiske Udviklingsfond
fremadrettet finansieres inden for den finansielle ramme.
Kommissionen har offentliggjort regnskabstal for indeværende MFF-periode frem
til og med 2018. Hertil er der vedtaget EU-budgetter for 2019 og 2020. På dette
grundlag skønnes de danske EU-udgifter i perioden 2014-2020 gennemsnitligt at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 og om ministeren bekræfte, at man i beregningerne sammenligner de gennemsnitlige tal for det årlige bidrag i perioden 2014-2020 med de forventede gennemsnitlige årlige betalinger i perioden 2021-2027, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2209539_0002.png
Side 2 af 3
udgøre 19,7 mia. kr. årligt (2018-priser)
fraregnet ekstra COVID-19 udgifter i
2020. Det bemærkes, at det skønnede danske EU-bidragsniveau i 2020 er baseret
på Kommissionens seneste skøn for udviklingen i BNI, moms og told i de enkelte
medlemslande, og således afviger fra de skøn der ligger til grund for
budgetteringen på finansloven for 2020, jf. svar på Europaudvalgets spørgsmål nr.
43 (KOM(2018)322) af 4. juni 2020.
De gennemsnitlige, årlige udgifter i 2014-2020 på skønnet 19,7 mia. kr. skal ses i
forhold til de foreløbige skøn for de gennemsnitlige, årlige EU-udgifter i 2021-
2027 på 26,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn for danske EU-udgifter 2014-2020, samt foreløbige skøn for danske EU-udgifter 2021-2027
Mia. kr.
(2018-priser)
EU-udgifter
heraf renter og
afdrag
2014
19,6
-
2015
19,5
-
2016
18,4
-
2017
17,2
-
2018
21,4
-
2019
20,8
-
2020
21,3
-
Gns.
2014-20
19,7
-
Gns.
2021-27
26,5
0,4
Forskel
+6,7
+0,4
Anm.: Der er tale om foreløbige beregninger, som vil skulle konsolideres, når en række tekniske antagelser er
afklaret. På indtægtssiden er taget udgangspunkt i forhandlingsboks af 14/2 ekskl. ETS-bidrag. Antaget
vekselkurs på 7,45. Efter fast prakis antages fuld udnyttelse af betalingsbevillingerne i EU-budgettet, idet de
faktiske bidrag vil afhænge af de årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem
mv. Den Europæiske Fredsfacilitet nævnes ikke i forslaget, hvorfor udgifter hertil antages på nivaeu med den
seneste forhandlingsboks.
Ekskl. øget fleksibilitet i udmøntning af strukturfonde (CRII+) samt ekstra COVID-19 tiltag i 2020 som
foreslået af Kommissionen.
Der er antaget en nominel rentesats på 0,5 pct. samt årlig inflation på 2 pct., jf. Kommissionens antagelser
samt finansiering via EU-budgettets finansieringsnøgle. Der er teknisk antaget en lineær afdragsprofil over
perioden 2028 til 2058.
Der er angivet bidrag som det fremgår på Kommissionens regnskabstal deflateret til faste priser med
udgangspunkt i de nationale BNP-deflatorer for de BNI-baserede bidrag. Det bemærkes, at der kan være
afvigelser mellem Kommissionens regnskabstal og det danske statsregnskab, herunder sfa. periodisering og
opgørelsesmetode.
Kilde: For 2014-2020: Kommissionens regnskabstal for 2014-2018. Vedtaget EU-budget for 2019-2020. Nyeste
skøn for udvikling i BNI, moms og told, foråret 2020.
For 2021-2027: KOM (2020) 0442, Finansministeriets foreløbige beregninger.
I de foreløbige skøn for de danske EU-udgifter er indregnet et bidrag på gennem-
snitligt ca. 0,4 mia. kr. årligt til finansieringsomkostningerne for den andel af de
fælles EU-lån, der foreslås udmøntet som direkte tilskud gennem EU-budgetpro-
grammer (500 mia. euro), svarende til Kommissionens antagelser herfor. Hertil
kommer en dansk kreditrisiko på skønnet ca. 0,1 mia. kr. årligt sfa. den del af de
fælles EU-lån, der foreslås udmøntet som udlån til medlemsstater med sikkerhed i
EU’s budget (250 mia. euro).
Det bemærkes, at de foreløbige beregninger af de statsfinansielle konsekvenser af
Kommissionens MFF-forslag som angivet i Finansministeriets notat af 2. juni
2020 er med forbehold for de underliggende, tekniske informationer, som lø-
bende afklares med Kommissionen. I forlængelse heraf bemærkes det, at periodi-
seringen af de foreløbige skøn for de danske EU-udgifter i perioden 2021-2027 er
behæftet med særlig stor usikkerhed, jf. svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 43
(KOM(2018)322) af 4. juni 2020.
På det foreliggende grundlag vurderes det således ikke muligt at foretage skøn for
fordelingen af de skønnede danske EU-udgifter pr. år. med en tilstrækkelig sikker-
hed.
kom (2018) 0322 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 og om ministeren bekræfte, at man i beregningerne sammenligner de gennemsnitlige tal for det årlige bidrag i perioden 2014-2020 med de forventede gennemsnitlige årlige betalinger i perioden 2021-2027, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister