Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0322
Offentligt
2244516_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
14. september 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. KOM (2018) 0322 nr. 69
(Alm. del) af 18. august 2020 stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af aftalen om det langsigtede EU-budget for 2021-
2027 af 21. juli 2020 opgøre forslagets betydning for den gennemsnitlige stigning i
det danske EU-bidrag i hele perioden sammenlignet med perioden 2014-2020. Be-
regningen bedes lavet både inklusiv og eksklusiv de midler, som er afsat uden for
budgetrammen.
Svar
Det Europæiske Råd nåede d. 21. juli 2020 til enighed om rammerne for EU's
flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027 og et nyt genopretningsinstru-
ment. Det bemærkes, at nedenstående foreløbige beregninger af konsekvenserne
af det aftalte er med forbehold for bl.a. Europa-Parlamentets godkendelse af afta-
len, aftalens udmøntning i sektorretsakter og ratifikation af ordningen for Unio-
nens egne indtægter i medlemslandene.
Aftalen indebærer et udgiftsniveau inden for MFF’ens forpligtigelsesloft på 1.074
mia. euro i alt for 2021-2027. Hertil kommer i alt 25 mia. euro, som teknisk place-
res uden for den finansielle ramme. For indeværende MFF-periode udgør særlige
instrumenter, der teknisk er placeret uden for MFF'ens forpligtigelsesloft knap 12
mia. euro. Udgifter til særlige instrumenter uden for forpligtigelsesloftet er for in-
deværende periode afholdt inden for betalingslofterne, hvorfor dette indgår i de
årlige bidrag for 2014-2020. Det bemærkes hertil, at det i aftalen er forudsat, at
hovedparten af Den Europæiske Udviklingsfond (EDF) placeres under udgiftslof-
tet. Udgifter
hertil finansieres i dag særskilt og udgør ca. 0,03 pct. af EU’s BNI i
indeværende rammeperiode.
På baggrund af det foreliggende skønner Finansministeriet foreløbigt, at aftalen af
21. juli 2020 vil føre til en stigning i de gennemsnitlige, årlige danske bruttoudgif-
ter til EU på ca. 4,5 mia. kr. (+23 pct.) i forhold til det årlige gennemsnit for den
nuværende MFF periode 2014-2020 (dog undtaget de ekstra COVID-19-relate-
rede udgifter i 2020).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om aftalen vedr. EU’s budget for 2021-2027 af 21. juli 2020 og den gennemsnitlige stigning i det danske EU-bidrag i hele perioden sammenlignet med perioden 2021-2020, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2244516_0002.png
Side 2 af 2
Af de skønnede gennemsnitlige årlige EU-udgifter for 2021-2027 på 24,3 mia.
kroner kan 0,6 mia. kroner henføres til udgifter, der er teknisk placeret uden for
forpligtigelsesloftet,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbigt skøn for årlige danske EU-udgifter sfa. MFF-aftale af 21. juli 2020
MFF-aftale af 21. juli 2020
2021-2027
24,3
0,03
0,6
+4,5
-
-
+23%
-
-
2028-2058
Ukendt
+[1,9]
Ukendt
Mia. kr. (2018-priser)
EU-udgifter
heraf skønnede renter og afdrag
heraf udgifter teknisk placeret
uden for forpligtigelsesloftet
3
2
2014-2020
1
19,7
-
-
Anm.: Foreløbige beregninger. Antaget vekselkurs på 7,45. Det bemærkes, at summering evt. afviger pga.
afrunding. Der er i beregningerne taget udgangspunkt i det samlede betalingsniveau i aftalen, inkl. betalinger til
instrumenter, der er placeret ud over betalingslofterne. Efter fast praksis antages fuld udnyttelse af
betalingsbevillingerne i EU-budgettet, herunder instrumenter teknisk placeret uden for udgiftsloftet, idet de
faktiske bidrag vil afhænge af de årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem mv. I
de skønnede EU-udgifter indgår skøn for hensættelser på finansloven baseret på risiko ved dansk andel af ikke-
afdækkede EU-garantier for tilbagebetaling af udlån til EU-lande.
1
Ekskl. øget fleksibilitet i udmøntning af strukturfonde (CRII+) samt ekstra COVID-19 tiltag i 2020.
2
Der er antaget en rentesats på 1,2 pct. fra 2027 og frem samt årlig inflation på 2 pct., jf. Kommissionens
antagelser, samt finansiering via EU-budgettets finansieringsnøgle. Der er teknisk antaget en lineær afdragsprofil
frem mod 2058.
3
Udgifter til særlige instrumenter er for indeværende periode afholdt inden for betalingslofterne, hvorfor dette
indgår i de årlige gennemsnitlige bidrag for 2014-2020.
Kilde: Finansministeriets foreløbige beregninger.
Der henvises i øvrigt til oversendte svar på KOM (2018) 0322 nr. 67.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister