Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0325
Offentligt
2234818_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2020
Endeligt svar på Europaudvalget spørgsmål 2 vedr. KOM (2018)
0325 af 23. juni stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan EU-Kommissionens forslag om at op-
kræve en bidragssats på 3 pct. af et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
(CCCTB) vil påvirke dansk økonomi og beskæftigelse?
Svar
EU-Kommissionens forslag om en
fælles konsolideret skattebase
(CCCTB) indebærer
en omlægning af den nuværende selskabsskattelovgivning
først med hensyn til
en ny fælles definition af selskabsskattebasen (CCTB) og dernæst en ny meka-
nisme for omfordeling mellem lande baseret på salg, lønsum, ansatte og fysiske
aktiver.
EU-Kommissionens forslag
(KOM) (2018) 0325
om at opkræve en bidragssats på
3 pct. af et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB) vil indebære en
ændring af selskabsbeskatningen i Danmark. Idet CCCTB ikke har et historisk
sammenligningsgrundlag eksisterer der ikke empiriske studier af effekten på øko-
nomisk aktivitet. Endeligt bør det nævnes at den ultimative byrde på dansk øko-
nomi af en CCCTB til finansiering af EU’s udgifter skal sammenholdes med
even-
tuelle alternative former for finansiering.
For at estimere effekten af CCCTB på økonomisk aktivitet i Danmark kræves
først en analyse af hvordan skattebasen i Danmark og udlandet påvirkes af CCTB.
En sådan analyse vil kræve, at lovgivningen for alle EU-landes selskabsskattebase
sammenlignes med den foreslåede base i CCTB-forslaget. I en tidligere vurdering
fra Skatteministeriet (jf.
bilag 39, SAU (2016-17) alm. del)
vurderes CCTB skatteba-
sen umiddelbart at være snævrere end i den nuværende danske lovgivning.
Dernæst kræves en analyse af hvordan fordelingsnøglen (det tredje C i CCCTB)
vil bestemme andelen af skattebase i hvert medlemsland. Der eksisterer ikke på
nuværende tidspunkt et datasæt til at udregne denne fordelingsnøgle. Slutteligt
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0325 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan Kommissionens forslag om at opkræve en bidragssats på 3 pct. af et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB) vil påvirke dansk økonomi og beskæftigelse, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
kræves en analyse af hvordan selskaber vil reagere på denne nye form for beskat-
ning. Denne analyse er ikke oplagt, idet der ikke findes historiske sammenlignin-
ger.
En ændring af den danske selskabsbeskatning som følge af CCCTB vil endvidere
kunne indebære administrative konsekvenser for både erhvervslivet og skattemyn-
dighederne. Vurderingen heraf er dog vanskelig, da det afhænger af implemente-
ringen af CCCTB.
Det er dermed ikke muligt at vurdere konsekvensen af EU-kommissionens forslag
på dansk økonomi og beskæftigelse på nuværende tidspunkt. Se evt.
bilag 39, SAU
(2016-17) alm. del
for en uddybet diskussion af CCCTB.
Endelig bør en analyse af en CCCTB på 3 pct. til medfinansiering
af EU’s udgifter
ses ift. alternativerne til finansiering af EU's budget. Sådanne alternativer kan inkl.
nuværende EU-finansiering igennem fælles told samt moms-bidrag. Normalt vur-
deres sådanne forbrugsskatter som mindre forvridende end selskabsskatter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister