Europaudvalget 2020-21
KOM (2018) 0325
Offentligt
2347688_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
5. marts 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 7 (KOM (2018) 0325) af
23. februar 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Hvordan forholder ministeren sig ud fra et dansk suverænitetsprincip til formule-
ringen om EU’s ”egne indtægter” i den af Rådet for Den Europæiske Union
trufne afgørelse af 14. december 2020 om ordningen for Den Europæiske Unions
egne indtægter, der giver tilladelse til, at EU inddriver en type skatter oveni lande-
nes medlemsbidrag, og herunder
giver tilladelse til, at ”såfremt de opførte bevillin-
ger på EU-budgettet ikke er tilstrækkelige til at overholde de forpligtelser, der føl-
ger af låntagningen til genopretningsinstrumentet, kan Kommissionen anmode
medlemsstaterne om at stille de midler, der er nødvendige herfor, til rådighed for
Kommissionen som en sidste udvej”?
Svar
Det er vigtigt at understrege, at EU
ikke
har kompetence til at inddrive direkte
skatter ved borgere og virksomheder. Den nye ordning for Den Europæiske Uni-
ons egne indtægter ændrer ikke på dette.
Med undtagelse af mindre indtægtskilder, som eksempelvis morarenter og bøde-
indtægter, består EU-budgettets indtægtskilder af bidrag fra medlemslandene. Det
er tilfældet i den gældende ordning for Den Europæiske Unions egne indtægter,
og det vil fortsat være gældende i den nye ordning for Den Europæiske Unions
egne indtægter,
jf. f.eks. artikel 9 i den nye ordning for Den Europæiske Unions egne indtæg-
ter.
Det fremgår af artikel 5, stk. 2 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF), at beføjelser, der ikke er tildelt Unionen i traktaterne, forbliver
hos medlemsstaterne. Der henvises til svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 246
(Alm. del) af 17. juni 2020. Fra regeringens side findes det fortsat afgørende at
fastholde medlemslandenes eneret til skatteopkrævning hos borgere og virksom-
heder.
Finansieringen i ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter etableres
med hjemmel i TEUF artikel 311. Vedtagelse af eventuelle forslag om nye katego-
rier af egne indtægter kræver enstemmighed og ratifikation i alle medlemsstater.
Således etableres ordningen inden for de eksisterende EU-retlige rammer, hvilket
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0325 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til formuleringen om EU's "egne indtægter" i Rådets afgørelse af 14. december 2020, der giver tilladelse til, at EU inddriver en type skatter oveni medlemsbidrag, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
ikke giver EU ret til at opkræve skatter. På den baggrund giver Danmarks ratifika-
tion af ordningen ikke anledning til spørgsmål om suverænitetsafgivelse.
Der fremgår endvidere af præamblen til den nye ordning for den Europæiske Uni-
ons egne indtægter formuleringer om, at Unionen i de kommende år vil arbejde
hen imod en reform af ordningen og indførelse af nye egne indtægter. I den for-
bindelse vil Kommissionen i løbet af første halvår 2021 fremsætte forslag om bl.a.
en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme og en digital afgift. Dertil indgår der ligele-
des en opfordring fra Rådet om at fremsætte et revideret forslag om EU's emissi-
onshandelssystem, der eventuelt kan udvides til luft- og søfart.
Regeringen tager stilling til kommende forslag om nye egne indtægter, når der fo-
religger konkrete forslag herom.
Som følge af ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter tillægges
Kommissionen, som led i oprettelsen af Den Europæiske Unions genopretnings-
instrument, midlertidige beføjelser til at optage lån på kapitalmarkederne på Den
Europæiske Unions vegne for op til 750 mia. euro (2018-priser). For at sikre, at
Unionen til enhver tid er i stand til rettidigt at opfylde sine juridiske forpligtelser
over for tredjepart, kan Kommissionen anmode medlemsstaterne om midlertidigt
at stille de relevante likvide midler til rådighed, hvis de godkendte bevillinger, der
er opført på Unionens budget, ikke er tilstrækkelige til at opfylde de forpligtelser,
der følger af låntagning i forbindelse med den midlertidige forhøjelse.
En lignende bestemmelse fremgår af Rådets forordning nr. 609/2014 af 26. maj
2014 artikel 14 om foranstaltningerne for at opfylde likviditetskrav. Her fremgår,
at i tilfælde hvor likviditetsbehovet i forbindelse med gennemførelsen af Unionens
budget overskrider indestående midler, kan Kommissionen hæve beløb ud over
de samlede indeståender, såfremt de fornødne budgetbevillinger er disponible, og
inden for rammerne af de egne indtægter som fastsat i budgettet. Forskellen mel-
lem de samlede indeståender og likviditetsbehovet fordeles mellem medlemssta-
terne.
Bestemmelserne giver således
ikke
Kommissionen ret til at indkræve skatter i
medlemslandene. Bestemmelserne giver Kommissionen ret til at hæve medlems-
landenes bidrag, hvis der er behov herfor til at dække likviditetsbehov, hvilket er i
tråd med eksisterende regler.
Således er der ikke nogen borgere eller virksomheder i Danmark, der kommer til
at betale en afgift til EU som følge af den nye ordning for egne indtægter, hvilket
ligeledes blev anført af Venstres ordfører i forbindelse med 1. behandling af be-
slutningsforslag B 135 den 23. februar 2021.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister