Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0460
Offentligt
2126561_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2019-44227
APD
17. december 2019
Europaudvalget
svar på spørgsmål 5 ad
KOM (2018) 0460
fra
Rasmus Nordqvist stillet den 22. november 2019 til ministeren
for udviklingssamarbejde
Spørgsmål
Hvordan er de forskellige kategorier i NDICI-instrumentet opdelt
procentvis, og hvordan er midlerne indhegnet, så de ikke flyttes til andre
områder?
Svar
Opdeling af NDICI
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og
internationalt samarbejde (NDICI) blev fremlagt i juni 2018. Af
tabel 1
fremgår fordelingen imellem de forskellige programmer og puljer i
Kommissionens forslag.
Tabel 1
Kommissionens forslag til Instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt
samarbejde (NDICI)
Mio. euro, 2018-priser
NDICI total
1. Geografiske programmer
-
-
-
-
Naboskab (østlige naboer,
Mellemøsten og Nordafrika)
Afrika syd for Sahara
Asien og Stillehavet
Nord-, Syd- og Mellemamerika samt
Vestindien
2021-2027
78.950
60.186
19.472
28.323
8.851
3.540
6.196
1.328
1.328
Procent af total
100,00 %
76,23 %
24,66 %
35,87 %
11,21 %
4,48 %
7,85 %
1,68 %
1,68 %
2. Tematiske programmer
-
-
Menneskerettigheder og demokrati
Civilsamfundsorganisationer
kom (2018) 0460 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om opdeling af de forskellige kategorier i NDICI-instrumentet, til ministeren for udviklingssamarbejde, kopi til udenrigsministeren
2126561_0002.png
2
-
-
Stabilitet og fred
Globale udfordringer
885
2.655
3.540
9.028
1,12 %
3,36 %
4,48 %
11,43 %
3. Midler til hurtig reaktion
4. ’Stødpude’ for ukendte prioriteter og
udfordringer
Den endelige udgiftsramme til NDICI vil afhænge af det endelige resultat
af forhandlingerne om
EU’s
næste flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-2027.
Potentiel flytning af midler
Kommissionen har i forslaget til forordningen for NDICI fremhævet
behovet for fleksibilitet til at flytte ressourcer som følge af ændringer i
den internationale situation. Fleksibiliteten er blandt andet blevet
indarbejdet ved oprettelsen af budgetlinjer til
’midler til hurtig reaktion’
og en ’stødpude for ukendte prioriteter og udfordringer’.
Der bliver ikke i forhandlingerne om NDICI lagt op til, at der kan rykkes
midler mellem områderne i NDICI, f.eks.
fra ’Afrika syd for Sahara’ til
’globale udfordringer’.
Kommissionen har dog den 2. maj 2018 fremlagt
forslag til en inter-institutionel aftale om budgetdisciplin og
budgetsamarbejde mellem Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet
for MFF-perioden 2021-2027. Den interinstitutionelle aftale forventes
vedtaget parallelt med MFF-forhandlingerne og skal erstatte den
nuværende, der blev indgået den 2. december 2013.
Det fremgår af forslaget til den interinstitutionelle aftale, at de afsatte
midler i de årlige budgetaftaler kan afvige med op til 15 pct. i alt for hele
MFF-perioden i forhold til den afsatte ramme i en endelig MFF-aftale.
Fleksibiliteten gælder for alle budgetkategorier, og er ikke særligt møntet
på NDICI. For den gældende interinstitutionelle aftale er niveauet for
afgivelser sat til 10 pct.
Der er dermed lagt op til en vis mulighed for, at det i de årlige EU-
budgetforhandlinger mellem Europa-Parlamentet er muligt at omallokere
en begrænset andel af midlerne.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn