Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2018) 0640
Offentligt
2070887_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. august 2019
Sikkerhedskontoret
Karen Sofie Hove
2019-0032/06-0075
1201181
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 til KOM (2018) 0640 (Forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggelse af udbrede-
sen af terrorrelateret onlineindhold), som Folketingets Europaudvalg har
stillet til justitsministeren den 8. august 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra
Søren Søndergaard (EL).
Nick Hækkerup
/
Nicholas Rahui Webster Rømer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til Kommissionens svar på Europaudvalgets spørgsmål om forordning om begrænsning af terrorrelateret onlineindhold, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 2 til KOM (2018) 0640 (Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om forebyggelse af udbredesen af terrorrelateret
onlineindhold) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere Kommissionens svar på Euro-
paudvalgets spørgsmål til forslag om forordning om begræns-
ning af terrorrelateret onlineindhold, jf. KOM (2018) 0640, bi-
lag 3 og 4.”
Svar:
1.
Den 12. oktober 2018 fremsatte Kommissionen forslag til forordning om
forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret indhold på internettet, KOM
(2018) 0640.
Forslaget blev behandlet i rådsregi i efteråret 2018. På rådsmødet for retlige
og indre anliggender den 6.-7. december 2018 vedtog Rådet sin generelle
indstilling til forslaget.
Formålet med forordningsforslaget er at skabe en klar og harmoniseret retlig
ramme til at forebygge misbrug af hostingstjenester til udbredelse af terror-
relateret indhold på internettet.
Et væsentligt element i forslaget er, at en kompetent national myndighed får
beføjelse til at give hostingtjenesteydere påbud om at fjerne terrorrelateret
indhold, som opbevares hos den pågældende. Materialet skal fjernes inden
for en time efter, at hostingstjenesteyderen har modtaget påbuddet.
Forslaget indebærer også, at hostingtjenesteydere, afhængigt af risikoen og
graden af eksponering for terrorrelateret indhold, skal iværksætte såkaldte
proaktive foranstaltninger for at beskytte deres tjenester mod udbredelsen af
terrorrelateret indhold.
Fra dansk side har man overordnet set været positivt indstillet over for for-
slaget, idet forordningen kan styrke indsatsen for hurtigt og effektivt at
fjerne terrorrelateret indhold på internettet i hele EU. Derved kan forordnin-
gen udgøre et effektivt redskab i kampen mod terrorisme.
2.
Under forhandlingerne i rådsregi har man fra dansk side bl.a. haft fokus
på, at forslaget holder sig inden for rammerne af grundlovens § 77 om for-
buddet mod censur og andre forebyggende forholdsregler.
2
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til Kommissionens svar på Europaudvalgets spørgsmål om forordning om begrænsning af terrorrelateret onlineindhold, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det følger af grundlovens § 77, at enhver er berettiget til på tryk, i skrift og
tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene, og at cen-
sur og andre forebyggende foranstaltninger ingensinde på ny kan indføres.
Forslaget indebærer, at hostingtjenesteydere skal iværksætte såkaldte pro-
aktive foranstaltninger, hvis der er en reel risiko for, at der udbredes terror-
relateret indhold på platformen (forslagets artikel 6). Er de proaktive foran-
staltninger, som hostingtjenesteyderen har truffet, efter den kompetente
myndigheds opfattelse utilstrækkelige med hensyn til at afbøde og styre ri-
sikoen og niveauet for eksponering, kan den kompetente myndighed an-
mode hostingtjenesteyderen om at træffe yderligere proaktive foranstaltnin-
ger.
3.
Som det fremgår af Justitsministeriets samlenotat af 22. november 2018,
der blev oversendt til Folketingets Europaudvalg samme dag, var det mini-
steriets umiddelbare vurdering, at ordningen vedrørende pålæg om proak-
tive foranstaltninger ville kunne gennemføres inden for rammerne af grund-
lovens § 77.
Justitsministeriet lagde i den forbindelse navnlig vægt på, at det med forsla-
get er overladt til medlemsstaterne at beslutte, hvilken myndighed der skal
udpeges som den kompetente myndighed, og at fastsætte arten og omfanget
af de proaktive foranstaltninger, der skal iværksættes ved pålæg.
4.
Af Kommissionens svar af 20. februar 2019 på Folketingets Europaud-
valgs spørgsmål af 28. november 2018 vedrørende ordningen med proaktive
foranstaltninger fremgår det bl.a., at det primært er hostingtjenesteyderne,
som skal beslutte, hvilke hensigtsmæssige og proportionale foranstaltninger
der skal iværksættes. Det fremgår endvidere, at der med forordningsforsla-
get sikres en vis fleksibilitet i forhold til fastlæggelsen af foranstaltningens
indhold, idet de proaktive foranstaltninger, som hostingtjenesteyderne kan
vælge at iværksætte, ikke indskrænkes til brugen af fuldt automatiske spo-
ringsredskaber. Hostingtjenesteyderne kan således i henhold til forordnings-
forslaget også vælge at gøre brug af semi-automatiske foranstaltninger eller
ikke-automatisk kontrol.
Det anførte i Kommissionens besvarelse af 20. februar 2019 giver ikke
Justitsministeriet anledning til en ændret vurdering af, at forordningsforsla-
gets bestemmelse om proaktive foranstaltninger ikke rejser spørgsmål i for-
hold til grundlovens § 77.
3
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til Kommissionens svar på Europaudvalgets spørgsmål om forordning om begrænsning af terrorrelateret onlineindhold, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
5.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at ovenstående, herunder Kom-
missionens besvarelse af 20. februar 2019, vedrører det oprindeligt frem-
satte forordningsforslag af 12. september 2018.
Som tidligere nævnt er forslaget fortsat under forhandling. Justitsministeriet
vil følge forhandlingerne, herunder med fokus på, at forordningen respekte-
rer grundlovens § 77.
Herudover vil Justitsministeriet arbejde for, at det problem i forhold til det
såkaldte uskrevne grundlovsforbud, som Justitsministeriet tidligere har ori-
enteret Folketingets Europaudvalg om, bliver løst forud for forordningens
eventuelle vedtagelse. Der henvises herom til den daværende justitsmini-
sters besvarelse af 16. januar 2019 af spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folke-
tinget Europaudvalg.
4