Europaudvalget 2020-21
KOM (2018) 0640
Offentligt
2314139_0001.png
Dato:
23. december 2020
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2018-6100-0021
Dok.:
1762706
Orientering om politisk aftale om forslag til forordning om forebyg-
gelse af udbredelsen af terrorrelateret indhold på nettet
1.
Europa-Kommissionens forslag til forordningen om forebyggelse af ud-
bredelsen af terrorrelateret online-indhold
er et af initiativerne i den ”sikker-
hedspakke”, som Kommissionens daværende formand præsenterede i sin
State of the Union-tale den 12. september 2018. Forordningsforslaget er
fremsat den samme dag.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 114 om sikring af et velfunge-
rende indre marked og er derfor ikke omfattet af Danmarks forbehold ved-
rørende retlige og indre anliggender. Forslaget behandles efter den almin-
delige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, dvs. med Europa-Parla-
mentet som medlovgiver.
Formålet med forordningsforslaget er at skabe en klar og harmoniseret retlig
ramme til at forebygge misbrug af hostingtjenester til udbredelse af terror-
relateret indhold på internettet med henblik på at garantere et velfungerende
digitalt indre marked.
Forordningsforslaget supplerer de eksisterende frivillige ordninger i regi af
EU’s internetforum
og bygger videre på Kommissionens henstilling om be-
kæmpelse af ulovligt indhold på nettet fra marts 2018. Derudover supplerer
forordningen de eksisterende regler på EU-niveau om bekæmpelse af ulov-
ligt indhold på nettet.
Forhandlingerne om forordningsforslaget blev indledt den 25. september
2018 på arbejdsgruppeniveau i Rådet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 vedtog
Rådet sin generelle indstilling til forslaget.
Forslaget rejser spørgsmål i forhold til grundloven, da forslaget indebærer,
at en kompetent myndighed i en anden medlemsstat kan træffe en retligt
bindende afgørelse i form af f.eks. et påbud om fjernelse af terrorrelateret
indhold over for en hostingtjenesteudbyderi Danmark. Det skyldes, at dan-
ske myndigheder efter dansk statsret anses for enekompetente til at udøve
myndighedsbeføjelser inden for det danske territorium (det såkaldte
uskrevne grundlovsforbud), jf. nærmere herom under pkt. 3.
På trods af, at Danmark udtrykte overordnet støtte til forslagets formål,
stemte Danmark på rådsmødet imod Rådets generelle indstilling til forsla-
get. Danmark fremsatte under mødet en erklæring, der udtrykte støtte til for-
slagets formål og intention og samtidig præsenterede en model for et forslag
til ændring af forordningsforslaget, som kunne løse problemet i forhold til
grundloven, med henblik på, at ændringsforslaget indarbejdes i forbindelse
med trilogforhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Europa-Parla-
mentet.
Trilogforhandlingerne om forslaget blev indledt i oktober 2019. Der har væ-
ret en længere pause i forhandlingerne bl.a. grundet udbruddet af COVID-
19.
Der blev ved trilogforhandlingerne den 10. december 2020 indgået en fore-
løbig politisk aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om forslaget til
forordning. Nedenfor redegøres for de centrale elementer i det udkast til for-
ordningstekst, som ligger til grund for den politiske aftale. Det er forvent-
ningen, at udkastet vil blive endeligt vedtaget i sin nuværende form primo
2021.
Det bemærkes, at nedenstående gennemgang er baseret på det arbejdsdoku-
ment, som har dannet grundlag for trilogforhandlingerne, og som alene fo-
religger i engelsk sprogversion. Forordningstreksten vil inden den endelige
vedtagelse blive oversat til alle EU-sprog, herunder dansk.
2.
Formålet med forordningsforslaget er som anført ovenfor at skabe en klar
og harmoniseret retlig ramme til at forebygge misbrug af hostingtjenester til
udbredelse af terrorrelateret indhold på internettet med henblik på at garan-
tere et velfungerende digitalt indre marked.
Forordningsforslaget omfatter alle hostingtjenesteudbydere, som udbyder
tjenester i EU, uanset om tjenesteyderen er etableret i eller uden for EU.
2
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Baggrunden for også at omfatte hostingtjenesteudbydere, der er etableret
uden for Unionen, men som udbyder tjenester inden for Unionen, er, at en
betydelig del af de hostingtjenesteudbydere, der eksponeres for
terrorindhold på deres tjenester, er etableret i tredjelande.
Der fremgår af udkastet til forordning, at materiale, der formidles til uddan-
nelsesmæssige, journalistiske, kunstneriske eller forskningsmæssige formål
eller med henblik på at forebygge eller bekæmpe terrorisme, herunder det
indhold, der repræsenterer et udtryk for kontroversielle synspunkter under
den offentlige debat, ikke skal betragtes som terrorrelateret indhold. Forord-
ning ændrer heller ikke ved forpligtelsen til at respektere de rettigheder, fri-
heder og principper, der er omhandlet i artikel 6 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Union (TEU), og finder anvendelse med forbehold for grundlæg-
gende principper vedrørende ytringsfrihed, pressefrihed og mediernes frihed
og pluralisme.
Terrorrelateret indhold
Begrebet ”terrorrelateret indhold” er i forslaget defineret som materiale, der
kan bidrage til at begå terrorhandlinger, som de er defineret i artikel 3, stk.
1, litra a-i, i direktiv (EU) 2017/541 om bekæmpelse af terrorisme, ved:
(1)
Til f.eks. forherligelse af terrorhandlinger eller udførelse af
terrorhandlinger, hvorved der forårsages fare for, at sådanne
handlinger begås.
Hvervning af personer eller en gruppe af personer til at begå
eller bidrage til terrorhandlinger.
Hverving af personer eller en gruppe personer til at deltage i
en terrorgruppes aktiviteter, i den artikel 2, stk. 3, i direktiv
(EU) 2017/541 fastsatte betydning af kriminelle aktiviteter.
Instruktioner om fremstilling eller anvendelse af eksplosiver,
skydevåben eller andre våben eller skadelige eller farlige
stoffer eller instruktioner om andre specifikke metoder eller
teknikker med det formål at begå eller bidrage til begåelse af
en terrorhandling.
Trussel om at begå terrorhandlinger som de er defineret i ar-
tikel 3, stk. 1, i direktiv (EU) 2017/541
(2)
(3)
(4)
(5)
Formidling til offentligheden af terrorindhold er i forslaget defineret som
tilgængeliggørelse af information på anmodning fra indholdsudbyderen for
et potentielt ubegrænset antal personer.
3
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Omfattede hostingtjenesteudbydere
Hostingtjenesteudbyder er i forslaget defineret som en udbyder af
informationssamfundstjenester, som består i oplagring af information fra en
tjenestemodtager på dennes anmodning.
Forordningen gælder for alle hostingtjenesteudbydere, som udbyder tjene-
ster til offentligheden i EU, uanset om tjenesteyderen er etableret i eller uden
for EU. At udbyde tjenester i EU betyder efter forslaget at gøre det muligt
for juridiske eller fysiske personer i en eller flere medlemsstater at bruge
tjenesterne fra hostingtjenesteudbyderen, som har en væsentlig forbindelse
til den eller de pågældende medlemsstater. En sådan væsentlig forbindelse
anses for at eksistere, når hostingtjenesteudbyderen har etableret sig i EU.
hostingtjenesteudbyderhostingtjenesteudbyderFor hostingtjenesteudbydere,
som ikke har etableret sig inden for EU vil afgørelsen af, om de har en væ-
sentlig forbindelse til en eller flere medlemsstater være baseret på faktuelle
oplysninger, herunder omder er et betydeligt antal brugere i en eller flere
medlemsstater, eller om tjenesteudbyderen målretter sine tjenester mod en
eller flere medlemsstater.
Hostingtjenesteudbydere er forpligtet til at etablere kontaktpunkter, som gør
det muligt at modtage og hurtigt behandle påbud om fjernelse ad elektronisk
vej. Information om kontaktpunkter skal gøre offentligt tilgængeligt.
Derudover er hostingtjenesteudbydere, som ikke er etableret i EU, men som
udbyder sine tjenester i Unionen, forpligtet til skriftligt at udpege en juridisk
eller fysisk person som sin retlige repræsentant i Unionen med henblik på
modtagelse, overholdelse og håndhævelse af påbud om fjernelse,
begrundede udtalelser ved grænseoverskridende påbud og anmodninger og
afgørelser udstedt af de kompetente myndigheder. Den retlige repræsentant
skal være bosiddende eller etableret i en af de medlemsstater, hvor
hostingtjenesteudbyderen udbyder tjenester, og repræsentanten kan drages
til ansvar for manglende overholdelse af forordningens bestemmelser, uden
at det berører hostingtjenesteudbyderens ansvar og de søgsmål, der vil
kunne anlægges over for denne.
Kompetente nationale myndigheder
Hver medlemsstat skal udpege den eller de nationale myndigheder, der skal
varetage forpligtelserne i henhold til forordningen, herunder at:
a) Udstede påbud om fjernelse.
b) Undersøge påbud om fjernelse sendt fra andre medlemstaters
kompetente myndigheder.
4
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
c) Føre tilsyn med gennemførelsen af specifikke foranstaltninger.
d) Håndhæve forpligtelserne i henhold til forordningen ved hjælp af
sanktioner
Medlemsstaterne kan ved udpegelsen af den eller de kompetente
myndigheder frit vælge den eller de administrative, retshåndhævende eller
retlige myndigheder, som de ønsker skal varetage ovenstående opgaver.
Medlemsstaterne skal sikre, at de komptente myndigheder kan varetage
deres opgaver uafhængigt og på på en objektiv, ikke-diskiminerende måde
med respekt for grundlæggende rettigeder.
Medlemsstaterne skal udpege et kontaktpunkt inden for de kompetente
myndigheder til at behandle anmodninger om afklaring og feedback i
forbindelse med påbud om fjernelse, der er udstedt af dem. Oplysninger om
kontaktpunktet skal gøres offentligt tilgængelige.
Påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold
En kompetent national myndighed i enhver medlemsstat kan udstede et
påbud til hostingtjenesteudbydere, der udbyder onlinetjenester i EU, om at
fjerne terrorrelateret indhold på deres platforme eller deaktivere adgangen
til sådant materiale i samtlige medlemsstater.
Hvis den relevante kompetente myndighed ikke tidligere har udstedt en
ordre om fjernelse til en hostingtjenesteudbyder, skal den give
hostingtjenesteudbyderen oplysninger om procedurer og gældende frister
mindst 12 timer inden udstedelse af et påbud om fjernelse, medmindre der
er tale om en nødsituation.
Hostingtjenesteudbyderen skal fjerne eller deaktivere adgangen til det
pågældende materiale i alle medlemsstater hurtigst muligt og under alle
omstændigheder inden for en time efter modtagelse af et påbud om fjernelse.
Et påbud skal udformes på en formular, der er indsat som bilag til forslaget,
og indeholde en række nærmere definerede oplysninger, herunder bl.a. en
vurdering af indholdet med henvisning til, hvilken type terrorrelateret
indhold der er tale om, og oplysninger om hostingtjenesteudbyderens og den
pågældende indholdsleverandørs klagemuligheder.
Ved hjælp af en formular, der er indsat som bilag til forslaget, skal
hostingtjenesteudbyderen uden unødig forsinkelse underette den
kompetente myndighed om, at det terrorelaterede indhold er blevet fjernet,
5
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
eller at adgangen til indholdet er blevet deaktiveret samt tidspunktet for
dette.
Hvor en hostingtjenesteudbyder ikke har hovedsæde i den medlemsstat, som
udsteder påbuddet om fjernelse, skal den kompetente myndighed i den
medlemsstat, hvor hostingtjenesteudbyderen har hovedsæde, underrettes
om påbuddet om fjernelse samtidig med, at påbuddet sendes til
hostingtjenesteudbyderen. Hostingtjenesteudbyderen skal i disse situationer
i forbindelse med fjernelse eller deaktivering tage de nødvendige
foranstaltninger for at være i stand til at kunne genindsætte eller genetablere
adgang til indholdet.
Den
kompetente
myndighed
i
den
medlemsstat,
hvor
hostingtjenesteudbyderen har hovedsæde, kan inden for 72 timer fra
modtagelse af påbuddet udstede en afgørelse om, at påbuddet udgør et
alvorligt eller åbenbart brud på forordningen eller grundlæggende
rettigheder i EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder. Den kompetente
myndighed skal forud for, at en sådan afgørelse træffes, underrette den
udstedende kompetente myndighed herom og om begrundelsen for
afgørelsen.
Hvis den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor
hostingtjenesteudbyderen har sit hovedsæde, udsteder en afgørelse om, at
påbuddet udgør et alvorligt eller åbenbart brud på forordningen eller
grundlæggende rettigheder i EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder,
skal dette straks meddeles til den udstedende myndighed,
hostingtjenesteudbyderen og indholdsudbyderen, hvorefter påbuddet om
fjernelse ikke længere er juridisk bindende.
En hostingtjenesteudbyder og en indholdsudbyder har ret til inden for 48
timer efter modtagelse af et påud om fjernelse eller oplysninger herom at
anmode de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor
hostingtjenesteudbyderen har sit hovedsæde, om at undersøge, om påbuddet
udgør et alvorligt eller åbenbart brud på forordningen eller grundlæggende
rettigheder i EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder.
Specifikke foranstaltninger
Hostingtjenesteudbydere, der eksponeres for terrorrelateret indhold, skal,
hvor det er relevant, i deres vilkår og betingelser inkludere og anvende
bestemmelser om håndtering af misbrug af deres tjeneste til formidling til
offentligheden af terrorrelateret indhold online. Dette skal ske på en
6
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
forholdsmæssig og ikke-diskriminerende måde og under behørig
hensyntagen til brugernes grundlæggende rettigheder herunder
ytringsfriheden og informationsfriheden i et åbent og demokratisk samfund.
En hostingtjenesteudbyder anses for at være eksponeret for terrorrelateret
indhold, når den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor
hostingtjenesteudbyderen har hovedsæde, træffer afgørelse herom.
Afgørelsen skal baseres på objektive kriterier, som f.eks. at
hostingydbyderen har modtaget to eller flere påbud om fjernelse af
terrorrelateret indenfor 12 måneder.
Hvis en hostingtjenesteudbyder er at betragte som eksponeret for
terrorrelateret indhold, skal hostingtjenesteudbyderen træffe specifikke
foranstaltninger for at beskytte deres tjenester mod formidling til
offentligheden af terrorrelateret indhold. Valget af de konkrete
foranstaltninger ligger hos hostingtjenesteudbydere, men kan bl.a. omfatte
passende tekniske og operationelle foranstaltninger eller kapaciteter såsom
f.eks. passende bemanding eller tekniske midler til at identificere og hurtigt
fjerne eller deaktivere adgang til terrorrelateret indhold eller let tilgængelige
og brugervenlige mekanismer, så brugere kan rapportere muligt
terrorrelateret indhold til hostingtjenesteudbyderen.
Enhver foranstaltning, som en hostingtjenesteudbyder træffer som følge af
eksponering for terrorrelateret indhold, skal leve op til følgende krav:
1) Den skal være effektiv til at afbøde niveauet for eksponering for
terrorrelateret indhold.
2) Den skal endvidere målrettes og stå i rimeligt forhold til
alvorligheden af niveauet for eksponering for terrorrelateret indhold
herunder hostingtjenesteyderens tekniske og operationelle kapacitet,
økonomiske styrke, antal brugere og mængden af indhold, de
leverer.
3) Den skal anvendes under fuld hensyntagen til brugernes rettigheder
og legitime interesser, herunder navnlig brugernes grundlæggende
rettigheder til ytringsfrihed og information, respekt for privatliv og
beskyttelse af personoplysninger.
4) Den skal anvendes ikke-diskriminerende, og når den indebærer
anvendelse af tekniske foranstaltninger, skal der gives passende og
effektive beskyttelsesforanstaltninger for at sikre nøjagtighed og for
at undgå fjernelse af indhold, der ikke er terrorrelateret, hvilket bør
ske ved gennem menneskeligt tilsyn og verifikation.
7
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
En hostingtjenesteudbyder, der har modtaget en afgørelse om, at de anses
for at være eksponeret for terrorindhold, skal senest tre måneder og derefter
hvert år efter modtagelse af en sådan afgørelse underrette den kompetente
myndighed om de specifikke foranstaltninger, den har truffet eller agter at
træffe for at imødegå eksponeringen. Underretningsforpligtelsen ophører,
når den kompetente myndighed på baggrund af en anmodning fra
hostingtjenesteudbyderen træffer afgørelse om, at hostingtjenesteudbyderen
ikke længere er at betragte om værende eksponeret for terrorrelateret
indhold. Den kompetente myndighed skal træffe afgørelse inden for tre
måneder efter modtagelsen af en sådan anmodning fra
hostingtjenesteudbyderen.
Hvis den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor
hostingtjenesteudbyderen har hovedsæde, finder, at de foranstaltninger, som
hostingtjenesteudbyderen har truffet, ikke er tilstrækkelige, træffer den
kompetente myndighed afgørelse om, at hostingtjenesteudbyderen skal
træffe de nødvendige foranstaltninger. Den nærmere afgørelse af, hvilke
foranstaltninger,
der
skal
iværksættes,
forbliver
hos
hostingtjenesteudbyderen.
Krav om at træffe foranstaltninger i henhold til forordningen medfører ikke
en generel forpligtelse for hostingtjenesteudbydere til at overvåge det
indhold, som de opbevarer, eller en generel forpligtelse til at aktivt at søge
efter ulovlig aktivitet. Krav om at træffe foranstaltninger omfatter heller
ikke en forpligtelse til at bruge automatiserede værktøjer.
Sikkerhedsforanstaltninger og klagemekanismer
Hostingtjenesteudbydere skal i deres vilkår og betingelser tydeligt angive
deres politik for at adressere formidling af terrorrelateret indhold.
De kompetente myndigheder skal årligt offentliggøre en gennemsigtigheds-
rapport relateret til deres virksomhed i henhold til forordningen. Enhver ho-
stingtjenesteudbyder, der har taget skridt mod terrorrelateret indhold eller
har været forpligtet til at gribe ind i henhold til forordningen, skal ligeledes
offentliggøre en gennemsigtighedsrapport.
Hostingtjenesteudbydere, der har modtaget et påbud om fjernelse eller en
afgørelse om, at påbuddet udgør et alvorligt eller åbenbart brud på
forordningen eller grundlæggende rettigheder i EU’s Charter om
8
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
grundlæggende rettigheder, eller en afgørelse om at træffe specifikke foran-
staltninger, har ret til et effektivt retsmiddel. Det omfatter retten til at an-
fægte et påbud om fjernelse eller en afgørelse om, at påbuddet udgør et
alvorligt eller åbenbart brud på forordningen eller grundlæggende
rettigheder i EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder, for domstolene i
den udstedende medlemsstat.
Indholdsleverandører, hvis indhold er blevet fjernet, eller hvor adgangen
hertil er blevet deaktiveret som følge af et påbud om fjernelse, har også ret
til et effektivt retsmiddel. Det omfatter retten til at anfægte et påbud om
fjernelse eller en afgørelse om, at påbuddet udgør et alvorligt eller åbenbart
brud på forordningen eller grundlæggende rettigheder i EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder, for domstolene i den medlemsstat, der har truf-
fet afgørelsen. Medlemsstaterne skal indføre effektive procedurer for udø-
velsen af denne ret til effektive retsmidler.
Hostingtjenesteudbydere har pligt til at indføre effektive og tilgængelige
klagemekanismer, som gør det muligt for indholdsleverandører, hvis
indhold er blevet fjernet, eller hvor adgangen til indholdet er blevet
deaktiveret som følge af specifikke foranstaltninger, at indgive en klage
mod hostingtjenesteudbyderens handlinger.
Hostingtjenesteudbydere skal straks undersøge enhver klage, som
modtages, og genindsætte indholdet uden unødig forsinkelse, hvis det
uberettiget er blevet fjernet eller deaktiveret, og underrette klageren om
udfaldet af undersøgelsen inden for to uger efter modtagelsen af klagen med
en begrundelse i de tilfælde, hvor hostingtjenesteudbyderen beslutter ikke
at genetablere indholdet.
Samarbejde og jurisdiktioner
Den medlemsstat, hvor hostingtjenesteudbyderens hovedsæde befinder sig,
har jurisdiktion med henblik på anmodninger og afgørelser om specifikke
foranstaltninger, økonomiske sanktioner og overvågning. En hostingtjene-
steudbyder, hvis hovedsæde ikke befinder sig i en medlemsstat, anses for at
høre under den medlemsstats jurisdiktion, hvor den af hostingtjenesteudby-
deren udpegede retlige repræsentant er bosiddende eller etableret.
Enhver medlemsstat har jurisdiktion, for så vidt angår påbud om fjernelse,
uanset hvor den pågældende hostingtjenesteudbyder har sit hovedsæde eller
har udpeget en retligt repræsentant. Det betyder, at den kompetente myn-
9
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
dighed i enhver medlemsstat ifølge forordningen kan udstede bindende på-
bud om fjernelse af terrorrelateret indhold til en hostingtjenesteudbyder med
hovedsæde i Danmark med virkning i Danmark. Ifølge forordningsforslaget
vil et sådant påbud forpligte hostingtjenesteudbyderen til hurtigst muligt og
under alle omstændigheder inden for en time efter modtagelsen af påbuddet
at fjerne indholdet i alle medlemsstater. Hvis hostingtjenesteudbyderen øn-
sker at anfægte påbuddet om fjernelse, skal det ifølge forordningen ske ved
domstolene i den medlemsstat, hvis kompetente myndighed har udstedt på-
buddet.
Hvis den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor
hostingtjenesteudbyderen har sit hovedsæde, udsteder en afgørelse om, at
påbuddet udgør et alvorligt eller åbenbart brud på forordningen eller
grundlæggende rettigheder i EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder,
skal dette straks meddeles til den udstedende myndighed,
hostingtjenesteudbyderen og indholdsudbyderen, hvorefter påbuddet om
fjernelse ikke længere er juridisk bindende.
Hvis en hostingtjenesteudbyder, hvis hovedsæde ikke befinder sig i en med-
lemsstat, ikke udpeger en retlig repræsentant, har alle medlemsstater kom-
petence. Hvis en medlemsstat beslutter at udøve sin jurisdiktion, skal med-
lemsstaten informere samtlige medlemsstater herom.
De kompetente myndigheder i medlemsstaterne skal informere, koordinere
og samarbejde med hinanden og om nødvendigt med Europol med hensyn
til påbud om fjernelse for at undgå dobbeltarbejde, øge koordineringen og
undgå forstyrrelser af efterforskninger i forskellige medlemsstater. Det in-
debærer bl.a., at de kompetente myndigheder i medlemsstaterne skal infor-
mere, koordinere og samarbejde med den kompetente myndighed, som har
jurisdiktion til at fastsætte specifikke foranstaltninger og sanktioner for en
given hostingtjenesteudbyder. Medlemsstaterne sikrer i den forbindelse, at
den pågældende kompetente myndighed er i besiddelse af alle relevante op-
lysninger ved bl.a. at tilvejebringe passende og sikre kommunikationskana-
ler eller -mekanismer, som sikrer rettidig deling af relevante oplysninger.
Hvis en hostingtjenesteudbyder bliver bekendt med terrorrelateret indhold,
der indebærer en overhængende trussel mod livet, skal den omgående infor-
mere de myndigheder, der er kompetente til at efterforske og retsforfølge
strafbare handlinger i den eller de berørte medlemsstater. Hvis det er umu-
ligt at identificere den eller de pågældende medlemsstater, underretter ho-
stingtjenesteudbyderen de relevante myndigheder i den medlemsstat, hvor
10
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
hostingtjenesteudbyderen har sit hovedsæde eller har udpeget en retlig re-
præsentant, og videregiver også oplysningerne til Europol.
Sanktioner
Medlemsstaterne skal fastsætte regler vedrørende økonomiske sanktioner i
tilfælde af en hostingtjenesteudbyders overtrædelse af forordningens
bestemmelser om gennemførelse af påbud om fjernelse, hostingtjensteyders
vilkår og betingelser, pligt til gennemførelse af specifikke foranstaltninger,
opbevaring af data, pligt til gennemsigtighed, klageprocedurer, oplysninger
til indholdsleverandører, oplysninger om terrorrelateret indhold, kravet om
kontaktpunkter samt udpegelse af en retlig repræsentant.
Sanktionerne skal være effektive og proportionale, og de skal have en
afskrækkende virkning. I den forbindelse skal medlemsstaterne sikre, at de
kompetente myndigheder ved fastsættelse af sanktionernes art og størrelse
tager hensyn til følgende relevante omstændigheder:
1) Overtrædelsens art, grovhed og varighed.
2) Hvorvidt overtrædelsen blev begået forsætligt eller uagtsomt.
3) Overtrædelser, som den juridiske eller fysiske person, der er
ansvarlig for overtrædelsen, tidligere har begået.
4) Den ansvarlige juridiske eller fysiske persons finansielle styrke.
5) Hostingtjenesteudbyderens grad af samarbejde med de kompetente
myndigheder.
6) Hostingtjenesteudbyderens
art
og
størrelse,
især
for
mikrovirksomheder eller små virksomheder som defineret i
Kommissionens henstilling 2003/361 / EF.
7) Graden af skyld hos hostingtjenesteudbyderen for overtrædelsen
under hensyntagen til de tekniske og organisatoriske foranstaltninger
truffet af hostingtjenesteudbyderen for at overholde de relevante
krav i forordningen.
Derudover skal medlemstaterne sikre, at systematisk eller vedvarende
mangel på overholdelse af forpligtelsen til at fjerne eller deaktivere
terrorrelateret indhold inden for en time efter at have modtaget påbuddet om
fjernelse af en kompetent national myndighed medfører økonomiske
sanktioner på op til 4 pct. af hostingtjenesteudbyderens samlede omsætning
for det seneste regnskabsår.
3.
Som anført under pkt. 1 anses danske myndigheder som udgangspunkt
for enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for det danske
11
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
territorium, herunder beføjelser til at udøve administrativ eller dømmende
myndighed med direkte virkning for borgere og virksomheder her i landet.
Det følger af det såkaldte uskrevne grundlovsforbud.
Som en undtagelse hertil følger det af grundlovens § 20, at beføjelser, som
efter grundloven tilkommer rigets myndigheder, ved lov i nærmere bestemt
omfang kan overlades til mellemfolkelige myndigheder som f.eks. EU. Be-
stemmelsen giver derimod ikke adgang til at overlade beføjelser til andre
stater.
Som det fremgår af gennemgangen af det foreliggende forordningsforslag,
indebærer forslaget, at en national myndighed i en anden medlemsstat skal
kunne udstede bindende påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteudbyder med hovedsæde i Danmark med virkning i Dan-
mark. Ifølge forordningsforslaget vil et sådant påbud forpligte hostingtjene-
steudbyderen til inden for en time efter modtagelsen af påbuddet at fjerne
indholdet i alle medlemsstater. En sådan ordning rejser som udgangspunkt
spørgsmål i forhold til det uskrevne grundlovsforbud.
Regeringen har sideløbende med trilogforhandlingerne om forordningsfor-
slaget arbejdet på en løsning, der indebærer, at Danmark kan administrere
ordningen i overensstemmelse med grundloven, og har i den forbindelse ud-
arbejdet et udkast til en erklæring om, hvordan forordningen vil blive admi-
nistreret i Danmark inden for rammerne af dansk ret. Der er tale om en en-
sidig dansk erklæring, som vil blive afgivet i forbindelse med den endelige
vedtagelse af forordningen i Rådet primo 2021.
Det vil nærmere bestemt fremgå af erklæringen, at når den kompetente myn-
dighed i Danmark i henhold forordningen underrettes om et påbud om fjer-
nelse af terrorrelateret indhold, der er udstedt af den kompetente myndighed
i en anden medlemsstat, der er adresseret til en dansk hostingtjenesteudby-
der, vil den danske myndighed underrette hostingtjenesteudbyderen om på-
buddets retlige virkning i Danmark. Denne ordning vil indebære, at det i
praksis kan sikres, at reglerne om fjernelse af terrorrelateret indhold inden
for en time i forordningen overholdes inden for rammerne af dansk ret.
En sådan ordning ligger inden for rammerne af det uskrevne grundlovsfor-
bud.
4.
Der blev i december 2018, da den daværende justitsminister optog for-
handlingsmandat i Folketingets Europaudvalg, lagt afgørende vægt på, at
grundlovsproblematikken ville blive løst.
12
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilken retsvirkning den foreslåede danske særordning – hvor påbuddet først sendes til den danske myndighed – får, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
2314139_0013.png
Det er Justitsministeriets vurdering, at det med den nævnte ordning for ad-
ministration af forordningen og med erklæringens afgivelse i forbindelse
med den endelige vedtagelse af forordningen ligger inden for rammerne af
forhandlingsoplægget, at Danmark stemmer for forordningens endelige ved-
tagelse.
13