Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 118 Bilag 1
Offentligt
1977452_0001.png
Høringssvar samlet
Brevdato
Afsender
Modtagere
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
06-11-2018
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Tanja Lücking (Sagsbehandler,
Udsendelse)
562818
1
Tanja Lücking
Aktdokument
Dansk Flygtningehjælp
Danske Regioner.msg
Den Danske Dommerforening
FAU
Institut for Menneskerettigheder
Kommunernes Landsforening
Røde kors
SOS Racisme
Statsforvaltningen
Udlændingenævnet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail.
Web.
61 98 40 00
[email protected]
www.uim.dk
CVR-nr. 36977191
Sagsbehandler
Tanja Lücking
Sagsnr: 2018 - 6424
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
06-11-2018
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0002.png
-- AKT 562818 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0003.png
-- AKT 562818 -- BILAG 2 -- [ Dansk Flygtningehjælp ] --
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected] og [email protected]
K
[email protected] og [email protected].
[email protected] og [email protected].
DANSK FLYGTNINGEHJÆLP
Borgergade 10, 3.sal
DK-1300 København K
Tlf: 3373 5000
www.flygtning.dk
30. oktober
2018
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov om dansk indføds-
ret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlæn-
dinge, justering af klageadgang i sager om frihedsberøvelse, præcisering af
reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse,
kompetenceændringer som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 2. oktober
2018 fremsendt ovennævnte udkast til lovforslag til Dansk Flygtninge-
hjælp med anmodning om, at eventuelle bemærkninger fremsendes se-
nest den 30. oktober 2018.
Dansk Flygtningehjælp sætter pris på muligheden for at fremkomme
med bemærkninger.
Dansk Flygtningehjælps har kun få bemærkninger til ovennævnte ud-
kast til lovforslag.
Justering af klageadgang i sager om frihedsberøvelse
Dansk Flygtningehjælp finder, at det er afgørende, at en klage over et
så væsentlige indgreb som fx frihedsberøvelse - i de tilfælde hvor afgø-
relsen ikke kan indbringes for domstolene - kan ske til en klageinstans,
der både reelt er upartisk og uafhængig, og som også for klageren virker
som sådan. Dansk Flygtningehjælp har ikke grund til at betvivle Rigspo-
litiets sagkundskab på området, men principielt finder vi, at det kan være
uhensigtsmæssigt, at en klage over politiets afgørelse om fx frihedsbe-
røvelse, skal indbringes for den overordnede politimyndighed.
1/2
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0004.png
Udtømmende opregning af tilfælde for forlængelse af frihedsberøvelse
En forlængelse af en administrativ frihedsberøvelse på op til 12 måne-
der er en yderst alvorlig foranstaltning. Det er derfor positivt, at man med
forslaget vil gøre opregningen af de særlige omstændigheder, der kan
begrunde forlængelse, udtømmende.
For en god ordens skyld finder Dansk Flygtningehjælp, at det vil være
hensigtsmæssigt, hvis det i bemærkningerne præciseres, at vurderin-
gen af, hvorvidt betingelserne for forlængelse ud over seks måneder er
til stede i den konkrete sag, er uændrede.
Legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse af frihedsberøvede ud-
lændinge
Som det også fremgår af lovforslagets tekst (bl.a. s. 48) er legemsun-
dersøgelse et byrdefuldt indgreb. Der bør derfor kun ske legemsunder-
søgelser, hvis de er nødvendige. Et så alvorligt indgreb bør naturligvis
aldrig ske per automatik og aldrig uden en konkret vurdering af nødven-
digheden. En vurdering af indgrebets nødvendighed bør altid tage sit
udgangspunkt i den konkrete situation. At der er tale om en udlænding,
der er frihedsberøvet med henblik på udsendelse, og som dermed
kan
have et incitament til at søge at hindre udsendelsen, kan ikke i sig selv
være tilstrækkeligt.
Fx bør der ikke ske legemsundersøgelse af en udlænding, der har be-
sluttet sig for alligevel at medvirke til udsendelsen og hvor der ikke i
øvrigt er indikationer på, at udlændingen vil forsøge at hindre udsendel-
sen ved at gøre skade på sig selv eller andre.
En lovfæstning af proportionalitetsgrundsætningen og skånsomheds-
grundsætningen er positivt. Dansk Flygtningehjælp finder, at proportio-
nalitetsgrundsætningen i sig selv må medføre, at der skal laves en kon-
kret vurdering af, om et så byrdefuldt indgreb er nødvendigt, og at dette
i bemærkningerne bør fremgå med større tydelighed.
Med venlig hilsen
Christian Friis Bach
Generalsekretær
Dansk Flygtningehjælp
2/2
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0005.png
-- AKT 562818 -- BILAG 3 -- [ Danske Regioner.msg ] --
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (UIM AM & FO)
UIM Hovedpostkasse ([email protected])
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge mv. (UIM
Id: 540276)
Sendt:
30-10-2018 11:53:39
Fra:
Mikkel Lambach [mailto:[email protected]]
Sendt:
30. oktober 2018 11:43
Til:
UIM Hovedpostkasse
Cc:
Cecilie Marie Larsen; Linea Ohm Søndergaard
Emne:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge mv. (UIM
Id: 540276)
Til udlændinge- og Integrationsministeriet
Danske Regioner har modtaget forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager om
frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer som
følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.) i høring.
Danske Regioner tilslutter sig overordnet set de foreslåede konsekvensændringer af udlændingeloven, som følge af kommende
lovændringer på andre områder. Danske Regioner skal i den forbindelse henvise til foreningens høringssvar vedrørende
udmøntning af regeringens udspil, ”Alle handlinger har konsekvenser”. Det drejer sig om:
- Høringssvar over Justitsministeriets lovudkast vedrørende bekæmpelse af ungdomskriminalitet
- Børne- og Socialministeriets forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og
lov om socialt tilsyn.
Med venlig hilsen
Mikkel Lambach
Teamleder, Center for Sundhed- og Sociale indsatser (SUS)
Mobil: 29170902
Mail:[email protected]
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
3529 8100
Officiel post:
[email protected]
Følg os på
Twitter, Facebook
og
regioner.dk
Fra:
Cecilie Marie Larsen <[email protected]>
Sendt:
2. oktober 2018 09:49
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>;
[email protected];
Amnesty
International <[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>; Asylret <[email protected]>;
Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Beskæftigelsesrådet <[email protected]>;
[email protected];
Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening
<[email protected]>; Danmarks Lejerforeninger <[email protected]>; Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau
Forening <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Flygtninge Hjælp <[email protected]>; Dansk
Kunstnerråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danmarks Skibsmæglerforening
<[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>;
[email protected];
Danske Advokater
<[email protected]>; Danske Havne <[email protected]>;
[email protected];
Danske Udlejere
<[email protected]>; Danske Universiteter <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske
Dommerforening <[email protected]>; Den Danske Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark <[email protected]>; Dansk
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0006.png
Industri <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination <[email protected]>; Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen
<[email protected]>; Ejendomsforeningen Danmark <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Finansrådet <[email protected]>; Flygtningenævnet
<[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>;
[email protected];
Foreningenen af Statsforvaltningsjurister
<[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater <[email protected]>;
[email protected];
Advokat Birgitte Waarst <[email protected]>; Advokat Synnøve Falk-Rønne
<[email protected]>;
[email protected];
Færøernes Landsstyre <[email protected]>;
[email protected];
HK/Danmark
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>;
[email protected];
Kirkernes Integrationstjeneste <[email protected]>; Hans-Henrik Lund <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening
<[email protected]>;
[email protected];
Landbrug & Fødevarer <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Landsorganisationen LO <[email protected]>; Lejernes Landsorganisation i Danmark
<[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut <[email protected]>;
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>; Odense Universitetshospital <[email protected]>;
[email protected];
PRO-Vest <[email protected]>; PROSA - Forbundet for it-professionelle <[email protected]>; Vestre
Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>;
[email protected];
Red Barnet
<[email protected]>; Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske Minoriteter <[email protected]>;
[email protected];
Københavns Byret <[email protected]>; Retten i Esbjerg <[email protected]>; Retten i Glostrup
<[email protected]>; Retten i Helsingør <[email protected]>; Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød
<[email protected]>; Retten i Hjørring <[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro
<[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten i Lyngby
<[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i Næstved <[email protected]>; Retten i
Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i Roskilde <[email protected]>; Retten i
Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg <[email protected]>; Retten i Viborg <[email protected]>;
Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i Aarhus <[email protected]>; Retten på Bornholm <[email protected]>;
Retten på Frederiksberg <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Direktion
<[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional Representation for Northern Europe
<[email protected]>;
[email protected];
UNHCR <[email protected]>; Work-live-stay Southern Denmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>;
[email protected];
3F <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge mv. (UIM Id:
540276)
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov
om dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af
klageadgang i sager om frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved
udsendelse, kompetenceændringer som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.)
Udlændinge- og Integrationsministeriet fremsender hermed følgende høringsanmodning vedrørende udkast til forslag til lov
om ændring af lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager om
frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse,
kompetenceændringer som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.).
Ministeriets j.nr.: 2018-6424.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger
senest tirsdag den 30.
oktober 2018.
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Forkontoret for Asyl- og Migrationsafdelingen og Familie- og Opholdsafdelingen
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0007.png
www.uim.dk
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0008.png
-- AKT 562818 -- BILAG 4 -- [ Den Danske Dommerforening ] --
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0009.png
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0010.png
-- AKT 562818 -- BILAG 5 -- [ FAU ] --
Foreningen af Udlændingeretsadvokater - FAU
Formand Jytte Lindgård
Niels Hemmings Gade 10, 5.
Postboks 15
DK-1112 København K
Tlf.: 33 93 03 30
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
30. oktober 2018
Sendt per mail til [email protected] og [email protected]
Vedr.: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov
om dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af
uledsagede mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager
om frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets
visitation af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer som
følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.)
Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU) har med tak blandt andre
foreninger, myndigheder, organisationer m.v. modtaget opfordring til høring
over udkast til ovennævnte lovforslag.
Indledningsvis bemærkes det, at lovforslaget sammenholdes med gældende
lov i bilag 1 (side 77 til side 96).
Herudover kan det konstateres, at en hel del af de i udkastet foreslåede
lovændringer, er en umiddelbar følge af, at Statsforvaltningen skal
nedlægges, og at udlændingesager bl.a. vedrørende opholdsret efter EU-
reglerne foreslås overført til Styrelsen for International Rekruttering og
Integration.
Generelt er det FAU’s opfattelse, at enhver klage, der lovmæssigt kan
påklages eo ipso, - ikke mindst på udlændingeområdet - bør få opsættende
virkning, idet udlændingens eventuelle udrejse synes uforenelig med
pågældendes retsstilling, hvis klagen ikke tillægges opsættende virkning.
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0011.png
I
forbindelse
hermed
konstaterer
FAU,
med
tilfredshed,
at
Udlændingenævnet, som altovervejende hovedregel, foreslås at blive
klageinstans vedrørende de af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration meddelte afgørelser.
I forhold til de almindelige bemærkninger til lovforslaget (side 10 ff),
konstaterer FAU i øvrigt under pkt. 2, at behandling af klager, over politiets
afgørelser vedrørende administrativ frihedsberøvelse efter udlændingeloven,
foreslås ændret således, at politidirektørens afgørelser fremover kan
påklages til Rigspolitiet i stedet for til Udlændinge- og Integrationsministeren
øjensynlig begrundet med, at Rigspolitiet er den overordnede myndighed for
politikredsene.
FAU er af den opfattelse, at klager over politidirektørernes afgørelser
generelt ikke bør afgøres af den overordnede politimyndighed
Rigspolitichefen
men derimod af Udlændinge- og Integrationsministeriet,
som må antages at have den fornødne og nødvendige ekspertise på
udlændingeområdet, hvilken ikke relaterer sig til afgørelserne indenfor
politiet.
Herudover noterer FAU sig, i relation til pkt. 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, med tilfredshed, at varigheden af en administrativ
frihedsberøvelse af en udlænding skal præciseres således, at der i
udlændingeloven fastsættes en udtømmende opremsning af, hvornår en
frihedsberøvelse kan forlænges udover 6 måneder med yderligere 12
måneder til i alt 18 måneder
– altså en større grad af ”gennemsigtighed” og
lovmæssighed, hvilket FAU længe har imødeset, ikke mindst for at sikre en
korrekt gennemførelse af EU’s udsendelsesdirektiv.
Ad pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger (side 10).
Til FAU’s undren, kan det i relation til lovforslaget konstateres, at politiet ved
foretagelse
af
legemsbesigtigelse
og
legemsundersøgelse
af
frihedsberøvede udlændinge, udover at have samme beføjelser som en
person, overfor hvilken der foretages indgreb, og som anholdes, kan foretage
legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse ”uanset
om der foreligger
konkret og nærliggende fare eller er bestemt grund til at antage, at
udlændingen uretmæssig er i besiddelse af genstande eller lignende”.
Dette er alt for vidtgående, og de nævnte undersøgelser bør, efter FAU’s
opfattelse, alene foretages, når der foreligger en konkret og nærliggende
fare, eller at der er bestemt grund til at antage, at udlændingen uretmæssigt
er i besiddelse af genstande eller lignende.
Ad pkt. 5 (side 6
11) i lovforslagets almindelige bemærkninger
FAU imødeser præcisering i lovforslaget af reglerne om tiltag i forbindelse
med forbud mod voldelig og truende adfærd på asylcentrene som en
nødvendighed, idet der selvsagt ikke bør herske tvivl om, hvilke udlændinge
der er omfattet af forbuddet.
2 af 6
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0012.png
Ad pkt. 6 i lovforslagets almindelige bemærkninger
Som nævnt indledningsvis, indeholder lovforslaget en præcisering af, hvilke
myndigheder, der som følge af nedlæggelsen af Statsforvaltningen pr. 1. april
2019, skal varetage de opgaver efter udlændingeloven og lov om dansk
indfødsret, som i dag varetages af Statsforvaltningen.
Det er generelt en nødvendig præcisering og korrektion.
Ad pkt. 2 - ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige
udlændinge (side 11 ff)
FAU’s er generelt af den opfattelse, at uledsagede mindreårige udlændinge
i
Danmark, bør mødes med mindst mulige straffelignende konsekvenser.
Der er ofte tale om meget sårbare børn/unge, der kommer til Danmark uden
deres nærmeste familie, og ofte med forudgående ”ar på sjælen” fra de
oplevelser, som de allerede i deres unge alder har oplevet i hjemlandene,
inden de kom til Danmark.
Det er derfor FAU’s opfattelse, at lukkede afdelinger eller delvis lukkede
døgninstitutioner kun må bringes i anvendelse
i meget begrænsede
tilfælde,
og først efter at reglerne om udarbejdelse af en plan for indsatsen
under en anbringelse løbende er blevet vurderet, og ikke er fundet
anbefalelsesværdige i den konkrete situation.
Der bør være stor sikkerhed for, at alle sociale tiltag har været forsøgt bragt i
anvendelse,
førend
den mindreårige uledsagede udlænding eventuelt
anbringes i delvis lukkede døgninstitutioner eller særligt sikrede afdelinger.
Det er det sidste, de danske myndigheder bør tage til, specielt overfor denne
gruppe af unge udlændinge.
I øvrigt er FAU meget betænkelig ved, at det bl.a. i lovforslagets § 62 n, stk. 3
fremgår, at Udlændinge- og Integrationsministeren tillægges hjemmel til at
fastsætte regler om, at Børn- og Unge-udvalget kan dispensere for
aldersgrænsen i særlige situationer i forhold til udlændinge under 12 år.
I henhold til pkt. 2.1.2.
Ministeriets overvejelser, er FAU enige i, at der bør
tilvejebringes en samlet regulering af spørgsmål om anvendelse af og
forholdene under en anbringelse af de uledsagede mindreårige børn, uanset
om barnet eller den unge anbringes efter udlændingelovens eller efter
servicelovens regler.
Det bør være en ret, der gælder indenfor begge lovkomplekser.
Herudover finder FAU det betænkeligt, således som det fremgår af de
almindelige bemærkninger side 14, at uledsagede mindreårige udlændinge
under 12 år, i særlige situationer, hvor muligheden for at tilbageholde barnet
eller den unge i et positivt pædagogisk og behandlingsmæssigt forløb på
indkvarteringsstedet (børnecenteret) vurderes utilstrækkeligt, bør kunne
3 af 6
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0013.png
anbringes på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner.
Dette anser FAU som en ”falliterklæring”, idet de unge
uledsagede børn i
realiteten ”slås i hartkorn” med det ligeledes fremsatte lovforslag om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, som har til formål at udmønte
regeringens, Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis politiske aftale om en
reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Lovforslaget virker umiddelbart uoverensstemmende med de moralske
principper, i særdeleshed overfor børn og unge, som vi normalt hylder i
Danmark, som en del af vores danske værdier.
Det foreslås (side 15, 2. afsnit), at der skal gives Udlændinge- og
Integrationsministeren bemyndigelse til, efter forhandling med Børne- og
Socialministeren, at fastsætte nærmere regler om at give Børn- og Unge-
udvalget adgang til at dispensere fra aldersgrænsen på 12 år, i forbindelse
med anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge på delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner i særlige
situationer.
En sådan fremfærd overfor så unge uledsagede børn, i dette tilfælde under
12 år, synes uacceptabel.
Som nævnt indledningsvis skal FAU under pkt. 4 (side 20) gentage, i tilfældet
af forlængelse af frihedsberøvelse af udlændinge, at denne udtømmende
opremsning imødeses med forventning og som en længe ønsket oplistning
nævnt direkte i lovteksten.
Vedr. pkt. 5 visitation for udlændinge forud for udsendelse, er FAU enig i, at
politiets ved selve pågribelsen af en udlænding, i medfør af
udlændingelovens § 36, således som det er i dag, skal iagttage forskrifterne i
retsplejelovens § 758, hvorefter anholdelsen skal foretages så skånsomt som
muligt, og således at besigtigelse og undersøgelse af udlændingens legeme
og tøj i tidsrummet mellem frihedsberøvelsen iværksættelse og frem til
fremstilling for retten, svarer til politiets beføjelser efter retsplejeloven overfor
en anholdt.
Anderledes opfatter FAU lovforslaget i relation til ministeriets overvejelser
under pkt. 5.2. (side 27), i henhold til hvilke det foreslås, at politiet kan
foretage legemsindgreb overfor udlændinge, som er varetægtsfængslet eller
frihedsberøvede med henblik på
udsendelse, uden
at der foreligger nogen
konkret og nærliggende fare, eller at der er bestemte grunde til at antage, at
udlændingen uretmæssigt er i besiddelse af genstande.
Dette forslag synes alt for vidtgående og uoverensstemmende med, hvad
formålet tilsiger, og i strid med propotionalitetshensynet i retsplejelovens §
792 e. Særligt i de tilfælde, hvor udlændingen beslutter sig for at medvirke til
4 af 6
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0014.png
udsendelsen, og hvor der i øvrigt ikke er noget, der indikerer, at udlændingen
vil forsøge at hindre udsendelsen ved at gøre skade på sig selv eller andre.
FAU finder, at det, såfremt det findes nødvendigt med visitation af
udlændinge inden udsendelse, bør være tilstrækkeligt med en
legemsbesigtigelse, frem for en egentlig legemsundersøgelse.
Vedr. pkt. 7.1. gældende ret på bl.a. adoptionsområdet.
Som det fremgår behandler Statsforvaltningen i dag også sager vedrørende
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk.1, nr. 3
til udenlandske
adoptivbørn,
hvor adoptanten er godkendt, jfr. udlændingebekendtgørelsens
§ 31, stk. 1.
Disse afgørelser kan som bekendt påklages til Udlændingestyrelsen, jfr.
udlændingebekendtgørelsens § 33, stk. 1.
Hertil kommer, at Statsforvaltningen behandler afgørelser om udstedelse,
annullering og inddragelse af visum vedrørende denne gruppe, jfr.
udlændingebekendtgørelsens § 31, stk. 3.
I henhold til den foreslåede ordning, jfr. pkt. 7.2. side 33, stiller lovgiver
forslag om, at de opgaver som Statsforvaltningen i dag varetager på
udlændinge- og integrationsministeriets område, efter nedlæggelsen af
Statsforvaltningen pr. 1. april 2019, skal varetages af andre myndigheder.
FAU ser et problem i, at den ekspertise, som Statsforvaltningen i dag har på
adoptionsområdet, herunder i særdeleshed vedrørende adoption, som
involverer udlændingeområdet, uden videre skal behandles af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration.
Samtidig foreslås klageradgangen overført fra Udlændingestyrelsen til
Udlændingenævnet.
FAU nærer frygt for, at den ekspertise, der i dag er opsamlet i
Statsforvaltningen, uden videre skal overføres til udlændingemyndighederne
med rekureringsmulighed til Udlændingenævnet.
Samtidig fremgår det af lovforslaget, at i sager, hvor Udlændingenævnet er
klageinstans, og hvor der som bekendt gælder en frist på 8 uger for
indgivelse af klage, jfr. § 52 b, stk. 6, skal denne klagefrist fremover også
gælde for sager om ret til ophold efter EU-reglerne, og sager om
opholdstilladelse og visum til udenlandske adoptivbørn.
FAU anser det for tvivlsomt, om denne forholdsvis korte klagefrist bl.a. i til
tider ret så indviklede adoptionssager, er mulig at overholde, og om den i det
hele taget er praktisabel på netop adoptionsområdet, som er et område, der
adskiller sig væsentligt fra andre udlændingesager.
5 af 6
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0015.png
Endelig fremgår det under pkt. 7.2. (side 34), at opgaver vedrørende
erklæringer efter lov om dansk indfødsret, og lov nr. 1496 af 23. december
2014 om ændring af lov om dansk indfødsret (accept af dobbelt
statsborgerskab, hvor betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) som i
dag varetages af Statsforvaltningen, pr. 1. april 2019 skal varetages af
Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet varetager i dag på det indfødsretslige
område allerede sagsbehandlingen vedrørende bl.a. ansøgning om
dispensation for fortabelse af dansk indfødsret m.v.
Som lovgiver foreslår i § 3 nr. 2 indebærer lovforslaget, at der ikke
fremadrettet er mulighed for administrativ klageadgang til Udlændinge- og
Integrationsministeriet i tilfælde af afvisning af erklæringen om dansk
indfødsret.
Dette anser FAU som en forringelse i forhold til den nuværende retstilling.
København den 30. oktober 2018
På vegne af Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU)
Formand Jytte Lindgård
Næstformand Anne Osbak
Bestyrelsesmedlem Niels-Erik Hansen
6 af 6
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0016.png
-- AKT 562818 -- BILAG 6 -- [ Institut for Menneskerettigheder ] --
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5761
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 18/02285-2
30. OKTOBER 2018
HØRING OVER UDKAST T IL FORSLAG TIL L OV OM ÆNDRING
AF UDLÆNDINGELOVEN, LOV OM DANSK INDFØDS RET OG
LOV OM ÆNDRING AF LOV OM DANSK INDFØDSRET
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 2. oktober
2018 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager om
frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation
af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer som følge af
nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.).
Lovudkastet fastsætter blandt andet bestemmelser, der bemyndiger
børne- og socialministeren til efter forhandling med udlændinge- og
integrationsministeren at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
regulering af en konkret anbringelse på en sikret døgninstitution eller
på en særligt sikret afdeling. Disse bemyndigelsesbestemmelser vil
erstatte nogle af de regler, som i dag findes i bekendtgørelsen om ro og
orden på indkvarteringssteder og om anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge uden for indkvarteringsstederne.
Instituttet fremsatte kritik over denne bekendtgørelse i forbindelse
med høringen i sommeren 2017, som instituttet i det hele skal gentage
og henvise til.
1
1
Se instituttets høringssvar af 10. august 2017, tilgængeligt her:
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/08_august_17/hoe
ringssvar_vedr_udkast_til_bekendtgoerelse_om_ro_og_orden_paa_ind
kvarteringssteder_og_om_anbringelse_af_uledsagede_mindreaarige_u
dlaendinge_uden_for_indkvarteringsstederne.pdf.
Der henvises
endvidere til instituttets høringssvar af 9. marts 2017 om ændring af
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0017.png
Herudover vedrører lovforslaget blandt andet 1. en ændring i politiets
adgang til legemsundersøgelse af udlændinge ved udsendelse samt 2.
afskaffelse af klageadgang i sager om erklæring om dansk indfødsret.
Instituttet har bemærkninger til disse dele af lovudkastet.
POLITIETS LEGEMSUNDERSØGELSE AF UDLÆNDINGE
UMIDDELBART FØR UDSENDELSE
I lovudkastet foreslås det blandt andet, at der skabes en udvidet adgang
for politiet til at foretage legemsundersøgelse (defineret i
retsplejelovens § 792, stk. 1, nr. 2 som nærmere undersøgelse af
legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse af spyt- eller blodprøver
eller andre tilsvarende prøver, røntgenundersøgelse og lignende).
Politiet skal i medfør af lovudkastet foretage legemsundersøgelse
umiddelbart før faktisk udsendelse af en udlænding, som er
frihedsberøvet med henblik på udsendelse. Det fremgår af udkastet, at
der ikke behøves foreligge en konkret og nærliggende fare eller andre
grunde til at antage, at udlændingen er i besiddelse af uretmæssige
genstande (lovudkastets § 37 a, stk. 7, 2. pkt.).
Formålet med bestemmelsen er blandt andet at give politiet en klar
hjemmel til at visitere udlændinge. Politiet foretager i medfør af
Rigspolitiets interne retningslinjer allerede i dag disse indgreb,
tilsyneladende uden klar lovhjemmel.
Den videregående adgang til legemsundersøgelse er begrundet i, at en
udlænding kan have incitament til at søge at hindre udsendelsen, der
kan ske mod den pågældendes vilje (for eksempel ved at gøre skade på
sig selv eller andre). Det anføres dog i bemærkningerne, at det forhold,
at udlændingen umiddelbart inden gennemførelsen meddeler at ville
medvirke til udsendelsen ikke skal ændre på politiets muligheder for
legemsundersøgelse.
Legemsundersøgelse er et vidtgående indgreb i retten til respekt for
privatliv, som blandt andet er beskyttet i artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Det er derfor væsentligt, at indgrebet
har en klar lovhjemmel, hvilket sikres med nærværende udkast.
udlændingeloven, tilgængeligt her:
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/03_marts_17/hoeri
ng_vedr_udkast_til_lov_om_aendring_af_udlaendingeloven_ro_og_ord
en_paa_indkvateringssteder_for_uledsagede_mindreaarige_udlaendin
ge_m.v.pdf.
Se i øvrigt også
A ette Faye Ja o se : ’”Nor ale er
flyttet lidt” – ’u od e’, uledsagede i dreårige i det da ske
asylsyste ’, pu li eres i tidsskriftet So ial Kritik. Tidsskrift for so ial
analyse og debat. December 2018.
2/4
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
Imidlertid skal lovhjemlen også overholde kravene til
legalitet/lovkvalitet og proportionalitet.
Ministeriet fremhæver, at bestemmelsen er i overensstemmelse med
artikel 8 blandt andet fordi politiet i hvert enkelt tilfælde skal kunne
godtgøre, at indgrebet er proportionalt.
Instituttet bemærker i den forbindelse, at bestemmelsen i sin ordlyd
netop ikke overlader nogen konkret vurdering til politiet og efterlyser,
at ministeriet begrunder, hvordan politiet skal foretage en konkret
vurdering, når ordlyden hjemler adgang til legemsundersøgelse uden
”ko kret og ærligge de fare” eller ” este te gru de” til at a tage, at
udlændingen har uretmæssige genstande på sig.
Bestemmelsen opstiller en generel regel om, at der altid skal ske
legemsundersøgelse, herunder også, når den pågældende i øvrigt
medvirker til udsendelsen, i stedet for en (kvalificeret)
proportionalitetsafvejning, i form af for eksempel en formodningsregel
om øget risiko og dermed behov for legemsundersøgelse umiddelbart
før faktisk udsendelse.
Bestemmelsen overlader således efter instituttets vurdering næppe
nogen konkret vurdering til politiet og spørgsmålet om overholdelse af
legalitets- og proportionalitetsprincippet bør ske ud fra dette forhold.
Instituttet anbefaler, at ministeriet i bemærkningerne redegør for
politiets mulighed for at foretage en konkret vurdering efter
bestemmelsens ordlyd eller
såfremt politiet reelt ikke skal
foretage en konkret vurdering
redegør for bestemmelsens
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
AFSKAFFELSE AF KLAGE ADGANG I ERKLÆRINGSSAGER
Lovudkastet indebærer en ændring i kompetencen for sager om
afgivelse af erklæring om dansk indfødsret, hvor det i dag er muligt at
klage over Statsforvaltningens afvisning af en erklæring til Udlændinge-
og Integrationsministeriet. Fremadrettet skal erklæringer om dansk
indfødsret afgives over for Udlændinge- og Integrationsministeriet, og
klageadgangen (administrativ rekurs) bortfalder.
I bemærkningerne anføres det, at ministeriet allerede i dag behandler
sager på indfødsrettens område, blandt andet ansøgninger om
dispensation for fortabelse af dansk indfødsret og ansøgninger om
løsning fra dansk indfødsret, og at der heller ikke i disse sager er
mulighed for administrativ rekurs.
3/4
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0019.png
Hvis et lovudkast afskærer administrativ rekurs kan dette ifølge
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet beskrives som negative
administrative konsekvenser for borgerne.
2
For at undgå de negative konsekvenser, kan der efter instituttets
vurdering være anledning til at overveje, om erklæringssagerne kunne
overtages af en myndighed, hvis afgørelser kan gøres til genstand for
administrativ rekurs.
For eksempel varetager Udlændingestyrelsen allerede i dag spørgsmål
om statsløshed/statsborgerskab, og Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har i dag ansvaret for områder, der
relaterer sig til indfødsretten, så som danskundervisning, danskprøver
og indfødsretsprøven. Begge styrelser får i øvrigt efter lovudkastet
overført andre opgaver fra Statsforvaltningen, og for begges
vedkommende vil der fremadrettet være administrativ rekurs til
ministeriet eller Udlændingenævnet.
Instituttet anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
overvejer muligheden for at overføre opgaver i erklæringssager til
enten Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, således at der bliver mulighed for
administrativ rekurs til ministeriet eller Udlændingenævnet.
Såfremt lovudkastets ordning fastholdes, bemærkes det, at i tilfælde
hvor der ikke er mulighed for administrativ rekurs, kan der være pligt til
at orientere borgerne om klageadgangen til Folketingets Ombudsmand,
jf. således ombudsmandens myndighedsguide, punkt 6.1.
3
Instituttet anbefaler, at ministeriet sikrer, at borgere, der er
utilfredse med ministeriets administrative afgørelser i
indfødsretssager, vejledes om muligheden for at klage til
Folketingets Ombudsmand.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2018
6424.
Med venlig hilsen
Marya Akhtar
SPECIALKONSULENT
2
Vejledningen om lovkvalitet er tilgængelig på:
https://lovkvalitet.dk/download/Lovkvalitetsvejledningen.pdf
3
Spørgsmålet om vejledningspligt i Ombudsmandens myndighedsguide
er tilgængelig på:
https://www.ombudsmanden.dk/myndighedsguiden/generel_forvaltni
ngsret/vejledningspligt/
4/4
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0020.png
-- AKT 562818 -- BILAG 7 -- [ Kommunernes Landsforening ] --
KL.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til: uimuibm.dk og taluim.dk
KL's bemærkninger til høring om ændring af udlændingeloven
(Ændringer af reglerne om anbringelse af uledsagede mindre-
årige udlændinge, [...] m.v.)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 2. oktober 2018 bedt KL
om eventuelle bemærkninger til udkast til lov om ændring af udlændinge-
loven (Ændringer af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige
udlændinge, [...] m.v.).
Det har ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk behandlet inden
fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og vil fremsende
eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været politisk be-
handlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser.
KL har følgende bemærkninger til udkast til lov om ændring af udlændin-
geloven:
KL vil, ligesom i tidligere høringssvar fra den 8. marts 2017, gøre op-
mærksom på det uhensigtsmæssige i, at lovgiver vælger at lave en
række bestemmelser i udlændingeloven, der på flere punkter ligner de
bestemmelser, som kommunerne arbejder efter i serviceloven, når et ud-
sat barn eller ung skal anbringes uden for hjemmet.
Efter KL's vurdering havde det været mere hensigtsmæssigt, hvis man i
udlændingelovgivningen havde valgt at lave en hjemmel til, at kommu-
nerne kan anvende serviceloven, når et uledsaget flygtningebarn har
brug for særlig støtte. Det vil betyde mindre forvirring og mindre bureau-
krati. KL vil i den forbindelse gøre opmærksom på aftalen om kommuner-
nes økonomi for 2017, hvor regeringen og KL blandt andet er enige om,
at der fra 2018 og frem skal etableres et flerårigt moderniserings- og ef-
fektiviseringsprogram, hvor et af sporene handler om "regelforenkling og
afbureaukratisering".
KL har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Dato: 29. oktober 2018
Sags ID: SAG-2018-06359
Dok. ID: 2657828
E-mail: JBS©kl.dk
Direkte 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Niel .endt Nielsen
_
;
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0021.png
-- AKT 562818 -- BILAG 8 -- [ Røde kors ] --
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
CVR-nr.: 20 70 02 11
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10,
1216 København K
Sendt pr. mail til [email protected] og [email protected]
31-10-2018
Høringssvar vedr. ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlæn-
dinge, justering af klageadgang i sager om frihedsberøvelse mv.
Røde Kors takker for muligheden for at afgive høringssvar over udkast til forslag til Lov om ændring
af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Ændring
af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager
om frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsen-
delse, kompetenceændringer som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.).
Røde Kors har i gennemgangen af høringen fokuseret på ændring af reglerne om anbringelse af uled-
sagede mindreårige udlændinge, præcisering af reglerne om forbud mod truende og voldelig adfærd
på indkvarteringssteder, justering af klageadgang i sager om frihedsberøvelse og præcisering af reg-
lerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse.
Regler om anbringelse af uledsagede mindreårige asylansøgere
Som Røde Kors tidligere har fremført, er det vores overordnede synspunkt, at serviceloven bør være
den primære ramme for beskyttelse af alle børn i Danmark, og at parallelle love og regelsæt, der stil-
ler børn forskelligt, bør undgås.
Anbringelse af mindreårige er indgribende foranstaltninger og Røde Kors finder det positivt, at man
med det fremlagte forslag får tydeliggjort ansvarsfordelingen i sager om anbringelse.
Ro og orden på indkvarteringscentrene
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget, at det alene omhandler præcisering af, at det er alle
indkvarterede udlændinge, der er omfattet af bestemmelsen om, at indkvarterede på asylcentre ikke
må lægge hindringer i vejen for driften af indkvarteringsstedet gennem voldelig eller truende adfærd.
Røde Kors finder det positivt, at tvivl om rækkevidden af bestemmelsen fjernes, således at det bliver
klart, hvem der kan straffes for overtrædelse.
Frihedsberøvelse
Røde Kors besøger udlændinge, der er administrativt frihedsberøvede i henhold til udlændingeloven.
Fra denne indsats ved vi, at frihedsberøvelse opleves som et stort indgreb og er meget belastende for
den frihedsberøvede. Det er derfor afgørende, at reglerne er klare, og at vi sikrer en høj grad af rets-
sikkerhed. Vi ser derfor positivt på præciseringer af lovgivningen, men vi har nogle kommentarer ang.
de ændringer, som der foreslås.
Klageadgang ved administrativ frihedsberøvelse
Det foreslås, at reglerne om behandling af klager over politiets afgørelser vedrørende administrativ
frihedsberøvelse efter udlændingeloven ændres, således at politidirektørernes afgørelser fremover
kan påklages til Rigspolitichefen i stedet for til udlændinge- og integrationsministeren.
Altid til stede
rødekors.dk
1
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0022.png
Røde Kors finder det afgørende, at klager over politiets afgørelser vedrørende administrativ frihedsbe-
røvelse behandles af en instans, som også har særlige asyl- og udlændingefaglige kompetencer og er
upartisk og uafhængig af den instans, der har truffet den indklagede afgørelse. En fremskredet dom-
stolsfremsættelse vil leve op til dette. Det kan derfor ses som uhensigtsmæssigt, at behandling af
klager overgår fra udlændinge- og integrationsministeren til Rigspolitichefen.
Regler om varighed af frihedsberøvelse
Det foreslås endvidere, at udlændingelovens regler om varigheden af en administrativ frihedsberø-
velse af en udlænding præciseres med en udtømmende opregning af, hvornår en frihedsberøvelse
kan forlænges ud over 6 måneder med yderligere 12 måneder til i alt 18 måneder.
Røde Kors finder det positivt, at der finder en præcisering sted af, hvornår en frihedsberøvelse kan
forlænges ud over 6 måneder. Det er Røde Kors’ erfaring, at længerevarende frihedsberøvelse er en
stor belastning for de berørte udlændinge. Frihedsberøvelsen i sig selv, den minimerede kommunika-
tion med omverdenen, usikkerheden omkring fremtidsmuligheder og tidsperspektivet for frihedsberø-
velsen. Derfor er det væsentligt, at forlængelsen af frihedsberøvelsen sker på et så oplyst og præcist
grundlag som muligt.
Det skal tilføjes, at Røde Kors tager udgangspunkt i, at de nuværende betingelser for forlængelse af
frihedsberøvelse forbliver uændrede.
Visitation
Politiets adgang til at foretage legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse af udlændinge, der er fri-
hedsberøvet efter § 36 foreslås præciseret således, at politiet kan foretage de nævnte indgreb over
for udlændinge umiddelbart før gennemførelsen af den faktiske udsendelse, uanset om der foreligger
konkret og nærliggende fare, eller der er bestemt grund til at antage, at udlændingen uretmæssigt er
i besiddelse af genstande.
Røde Kors finder det positivt, at der foretages en præcisering af reglerne om politiets adgang til at
foretage legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse. Røde Kors finder det dog bekymrende, at der
åbnes op for muligheden for særligt legemsundersøgelse forud for udsendelse uanset, om der er en
bestemt grund til at antage, at udlændingen uretmæssigt er i besiddelse af genstande. Især legems-
undersøgelser er et belastende indgreb, som vi mener udelukkende skal anvendes på baggrund af
konkrete indikatorer for, at udlændingen er i besiddelse af genstande, som kan gøre skade på andre
eller udlændingen selv. Røde Kors mener, at legemsundersøgelser aldrig bør foretages pr. automatik
eller blive normal procedure i forbindelse med udsendelse.
Såfremt dette giver anledning til spørgsmål, eller der er behov for yderligere oplysninger, står Røde
Kors naturligvis til rådighed.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
31-10-2018 / Høringssvar vedr. ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige
udlændinge, justering af klageadgang i sager om frihedsberøvelse mv
rødekors.dk
2
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0023.png
-- AKT 562818 -- BILAG 9 -- [ SOS Racisme ] --
SOS Racisme
Nørre Allé 7,
2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Høringssvar om:
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og
lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager om frihedsberøvelse, præcisering af
reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer som
følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.)
26. oktober 2018
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
att.
[email protected]; [email protected];
[email protected]
SOS Racisme takker for at have fået sendt lovforslaget til høring. Vi vil gøre opmærksom på, at vi på
landsmødet for knap et år siden ændrede vores navn tilbage til det oprindelige, dvs. vi hedder ikke
mere SOS mod Racisme , men SOS Racisme, og
vi vil derfor bede om at Udlændinge- og
Integrationsministeriet også ændrer vores navn til SOS Racisme i fremtidige høringslister,
høringsrapporter og
–breve
m.v..
Lovforslaget omfatter mange forskellige love og problematikker.
SOS Racisme har kommentarer til følgende punkter i de forskellige lovforslag:
2.1 og 2.2. Hjemmel til at fastsætte regler om forholdene under en anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge mv. og
4. Udtømmende opregning af tilfælde for forlængelse af frihedsberøvelse
5. Visitation af udlændinge forud for en udsendelse
7. Forslag til ændringer som følge af nedlæggelsen af Statsforvaltningen
Ad 2.1. og 2.2.: Anbringelse af uledsagede mindreårige flygtninge på lukkede døgninstitutioner
Fordi man nu i den generelle lovgivning har indført muligheder for at anbringe børn mod deres og
deres forældres/værges ønske i lukkede og delvist lukkede institutioner og afdelinger, er vi ikke
overbevist om, at det altid er til barnets bedste.
I lovforslaget står der, at alternativet vil være sikrede afdelinger eller sikrede døgninstitutioner, og med
den formodning at det vil være endnu værre for barnet. Men måske findes der andre og mindre
indgribende foranstaltninger: - fx en særlig pædagog, der taler barnets sprog, og som kan skærme
barnet, hvor barnets aktuelle opholdssted ikke har personale nok til det ? Måske har opholdsstedet ikke
kunnet få det bevilget pga. kassetænkning, til trods for at en døgninstitution må formodes at være en
dyrere løsning for samfundet. En anden mulighed kunne være en familiepleje, der ville kunne tage sig
af barnet, og denne løsning kunne måske også forsøges.
Vi er også imod at børn og unge-udvalget i særlige tilfælde skulle kunne anbringe et barn under 12 år
på en sikret institution. Hvis et traumatiseret barn fx pga. selvmordsforsøg, selvdestruktive handlinger
eller voldsomme aggressive handlinger mod andre ikke kan tages vare på på opholdsstedet eller i en
1
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
almindelig institution, burde der nærmere være tale om en børnepsykiatrisk afdeling, og dér burde
være personale, der kunne tale barnets sprog.
De fleste børn vil formentlig før flugten være traumatiserede af krig, og dernæst traumatiserede under
flugten, og dernæst under opholdet i asylcentrene. Det sidste forhold vil gøre sig gældende i øget
omfang, hvis man nedlægger centrene for uledsagede børn og unge, og børnene udsættes for traumer i
udrejse- eller hjemrejsecentre som Sjælsmark og Avnstrup. Også på de almindelige centre for voksne
asylansøgere er forholdene mere belastende og med mindre personale end på børnecentrene. Men
alene den lange tid i uvished om fremtiden samtidig med fraværet af deres forældre er nedbrydende
for børnene.
Den nuværende regering har fokus på afvisning, udvisning og hjemsendelse, og vi forstår, at man
nyligt har tvangsudsendt en børnefamilie til Afghanistan. Regeringen har i sit Finanslovsudkast for
2019 afsat penge til et børnecenter i Afghanistan, selv om et sådant center reelt ikke vil kunne sikres
mod en overtagelse fra Taleban.
Vi ved ikke om punkt 2.2. også tænkes at gælde overflytning til
udlandet, fx til et dansk (med)betalt center i Afghanistan?
Danmark har efter art. 22 i Børnekonventionen nu engang pligt til at sikre asylansøgende børn og unge.
Vi mener ikke, at man gør det ved at sætte børn og unge i fængselslignende lejre som Sjælsmark og
i
mindre grad
Avnstrup; eller i lukkede døgninstitutioner eller sikrede afdelinger og institutioner.
Vedr. ændring af anbringelsessted mod barnets og dets repræsentants ønske, mener vi, at det bør
undgås, med mindre det med sikkerhed er til barnets bedste. Ligeledes mener vi ikke at en overflytning
til et center i Afghanistan vil være til de børns bedste, som er flygtet derfra.
Uanset hvad man kommer frem til, vil vi være mest trygge ved, at et evt. regelsæt udarbejdes af Børne-
og Socialministeriet, for at fokus ikke kommer væk fra
”barnets
bedste” og
”barnets
tarv”.
4. Udtømmende opregning af tilfælde for forlængelse af frihedsberøvelse
Lovforslaget opsummerer fra EU-retten:
” Endvidere fremgår det af udsendelsesdirektivets artikel 15, stk. 6, at medlemsstaterne kun må for-længe
perioden på 6 måneder, hvis udsendelsesproceduren uanset alle rimelige bestræbelser kan forventes at tage
længere tid som følge af manglende samarbejde fra den pågældende tredjelands-statsborger, eller som følge af
forsinkelser i forbindelse med fremskaffelsen af nødvendige dokumenter fra tredjelande.”
Det er jo altid noget at der nu kun er to betingelser, der kan accepteres for at en dommer kan udvide en
frihedsberøvelse udover �½ år af en person, der har søgt asyl i Danmark uden at have medbragt gyldige
identifikationspapirer. 6 måneders frihedsberøvelse er voldsomt belastende for enhver, og op til 18
måneders frihedsberøvelse vil skade mange flere endnu.
Det helt grundlæggende i EU’s tilbagesendelsesdirektiv er,
at frihedsberøvelsen skal være så kort som
muligt og normalt højst må vare 6 måneder.
Lovforslaget foreslår at ændre
”herunder hvis” til ”idet”
i § 37, stk. 8, 2. pkt. Når man læser den nye
§37, stk 8, pkt 1-3 får man følgende ændring:
Stk. 8.
Frihedsberøvelse med henblik på udsendelse efter § 36 må ikke finde sted i et tidsrum, der
overstiger 6 måneder. Retten kan dog forlænge dette tidsrum i op til yderligere 12 måneder, hvis der
foreligger særlige omstændigheder,
idet
udsendelsesproceduren uanset alle rimelige bestræbelser kan
forventes at tage længere tid som følge af udlændingens manglende medvirken til udsendelsen eller
forsinkelser i forbindelse med fremskaffelse af nødvendig rejselegitimation og indrejsetilladelse.
2
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
Frihedsberøvelsen skal være af så kort varighed som muligt og må kun opretholdes, så længe
udsendelsen er under forberedelse og gennemføres med omhu.
De to grunde til frihedsberøvelse er dog meget omfattende og meget vegt beskrevet, og kan i realiteten
omfatte næsten alle udokumenterede asylansøgere. Vedr. ”manglende samarbejde” (om at fremskaffe
dokumenter):
Det kan simpelt hen være umuligt at skaffe sådanne dokumenter fra et land i borgerkrig, hvor store
dele af den offentlige administration ikke fungerer eller ikke har fungeret i mange år, eller hvorfra den
flygtede betragtes som fjende. Det kan være farligt for deres pårørende at forsøge at skaffe et dokument
og kræve store summer til betaling af bestikkelse, og for transport af papire ud af landet og måske helt
til Danmark. Det kan henlede regimets opmærksomhed på asylansøgeren, og måske bringe hans eller
hendes tilbageværende familie i fare. Der behøver altså ikke at være tale om manglende samarbejde,
hvis en asylansøger ikke kan skaffe de papirer, politi og myndigheder ønsker. Alligevel anvendes
frihedsberøvelse (samt anbringelse i udsendelseslejre) af afviste asylansøgere for at presse dem til at
samarbejde om at fremskaffe dokumenter eller for at få dem til at skrive under på, at de frivilligt vil
rejse tilbage til det land, de flygtede fra.
Den anden gyldige grund: at det forventes, at der vil være forsinkelser i forbindelse med fremskaffelse
af nødvendige dokumenter og visum, er dels ulogisk, og dels urimelig overfor asylansøgeren. Hvorfor
vil man skulle forvente forsinkelser med at fremskaffe papirer udover de første 6 måneder, og hvordan
kan man arbejde effektivt på en udsendelse, hvis hjemlandet ikke vil modtage den pågældende?
Hvordan kan man overhovedet foregive at arbejde på en udsendelse, hvis der reelt er lukket for at
modtage personer med tvang fra Danmark? Eller hvis landet har travlt med andre forhold
fx
borgerkrig, og af den grund ikke prioriterer at tage afviste asylansøgere tilbage? Hvad betyder det reelt,
at: ”Frihedsberøvelsen skal være af så kort varighed som muligt og må kun opretholdes, så længe
udsendelsen er under forberedelse og
gennemføres med omhu.”
Det er uklart om det er
den retlige
proces: at forlænge frihedsberøvelsen, der kun skal gennemføres efter meget grundige
undersøgelser,
fx af hvor langt forude en evt. hjemsendelse ligger, og om det er sandsynligt, at det
overhovedet kan ske -,
eller
om det betyder, at
der skal arbejdes aktivt på udsendelsen,
og hvis dette
ikke sker, må den pågældende løslades.
Måske ville stk 8. være klarere, hvis det blev formuleret således (forudset at det er den sidste betydning
af punkt 3, der menes):
Stk. 8.
Frihedsberøvelse med henblik på udsendelse efter § 36 må ikke finde sted i et tidsrum, der
overstiger 6 måneder. Retten kan dog forlænge dette tidsrum i op til yderligere 12 måneder, hvis der
foreligger særlige omstændigheder, idet udsendelsesproceduren uanset alle rimelige bestræbelser kan
forventes at tage længere tid som følge af udlændingens manglende medvirken til udsendelsen, eller
som følge af
forsinkelser i forbindelse med fremskaffelse af nødvendig rejselegitimation og
indrejsetilladelse. Frihedsberøvelsen skal være af så kort varighed som muligt og må kun opretholdes,
så længe udsendelsen aktivt er under forberedelse.
Beslutningen om fortsat frihedsberøvelse skal
overvejes omhyggeligt, og hvis arbejdet med udsendelsen er gået i stå eller er formålsløst, må den
pågældende løslades.
Efter hvad SOS Racisme har hørt fra forsvarsadvokater for frihedsberøvede asylansøgere, foregår
retssagerne om forlængelse af frihedsberøvelse pga. manglende samarbejde om udsendelse på Skype
ved, at indsatte i Ellebæk-fængslet sidder sammen med deres advokat og en tolk dér, mens
anklagemyndigheden og en dommer sidder i Retten i Hillerød, hvorefter frihedsberøvelsen uden
videre argumentation for, om der arbejdes aktivt på sagen, og hvor nær en løsning synes, og om der
overhovedet er sandsynlighed for, at en tilbagesendelse vil kunne finde sted, forlænges med 4 uger ad
3
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
gangen, indtil man nærmer sig de i alt 18 måneder. SOS Racisme finder, at en sådan behandling af de
frihedsberøvede bør føre til løsladelse straks, der er tale om en helt formålsløs frihedsberøvelse.
5. Visitation af udlændinge forud for en udsendelse
”Af
retsplejelovens § 792 e, stk. 1 og 2, fremgår det bl.a., at et legemsindgreb skal være proportionalt og foretages
så skånsomt, som omstændighederne tillader. Af stk. 3 fremgår det endvidere, at en legemsundersøgelse som
beskrevet i § 792, stk. 1, nr. 2, kun må foretages under medvirken af en læge. Legemsbesigtigelse, jf. § 792, stk. 1,
nr. 1, kræver derimod ikke lægelig medvirken.”-
citat fra lovforslaget.
§ 792e lyder:
Ӥ
792 e. Legemsindgreb må ikke foretages, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og den krænkelse
og det ubehag, som indgrebet må antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Stk. 2. Legemsindgreb skal foretages så skånsomt, som omstændighederne tillader. Det skal herved bl.a. så vidt
muligt iagttages, at et indgreb, der ellers kan føles krænkende for blufærdigheden, kun foretages af personer af
samme køn som den undersøgte eller af sundhedspersonale. Kræver et sådant indgreb afklædning, må det så vidt
muligt kun overværes af personer af samme køn som den undersøgte eller af sundhedspersonale.
Stk. 3.
Legemsundersøgelse, jf. § 792, stk. 1, nr. 2, må kun foretages under medvirken af en læge. Lægen
tager stilling til, om indgrebets gennemførelse under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko
samt den undersøgte persons tilstand er lægeligt forsvarlig.
Lægen kan delegere udtagelse af blodprøve til en
medhjælp. Spytprøve i medfør af § 792 b, stk. 1, kan udtages uden medvirken af en læge.”
Så vidt vi ved, har der været ét eksempel på, at en afvist asylansøger, der modsatte sig
tvangsudsendelse til Afghanistan, slugte et barberblad i håndgemænget, da han blev hentet af politiet.
Politiet gennemførte alligevel tvangudsendelsen - med lægelig ledsagelse, - og han blev transporteret -
og så vidt vi ved bagbundet - på en ganske ubehagelig måde. Vi ved ikke, hvordan hans helbred har
været siden. Flygtningen blev ifølge en avisartikel herom ikke accepteret af viceimmigrationsministeren
i Kabul, idet han i lufthavnen flere gange råbte ud mod de tilstedeværende:
”Jeg er kristen”, og
viceministeren mente, at dette ville betyde, at han ville være i konstant livsfare i Afghanistan, da han
ville kunne genkendes. Viceministeren kritiserede i øvrigt den måde han var blevet behandlet på. Det
er formentlig denne tvangudsendelse, der henvises til i lovforslaget, og som er årsag til den foreslåede
lovændring.
En anden tvangsudsendelse af en person fra Algeriet endte ulykkeligvis med, at den tvangsudsendte
døde. Et øjenvidne har forklaret, hvordan han skreg ”Pilot, help!” og blev ved med at skrige, mens
politiet holdt ham fast, til hans hoved faldt forover
mod flysædet foran. Han blev taget ud af flyet til
en ambulance, men døde to dage efter på hospitalet. Så vidt vi forstår er Den uafhængige
politiklagemyndighed endnu ikke færdig med at undersøge sagen.
SOS Racisme tænker, at en asylansøger, der modsætter sig en tvangsudsendelse, kan have gode grunde
til det, og i mange tilfælde vil blive forfulgt, hvis han bliver tvangsudsendt til det land, han kom fra. Et
af de værste eksempler på asylsystemets og udlændingemyndighedernes fejltagelse var en 18-årig
iransk dreng, der havde forsøgt at begå selvmord i Kastrup Lufthavn, umiddelbart før han blev
tvangsudsendt til Iran. I Iran blev han tortureret voldsomt gennem flere år, før det lykkedes hans
mormor at finde ham og købe ham fri. Han flygtede igen ud af Iran og blev fundet i et asylcenter i
Grækenland af et dansk TV-hold, og kom senere til Danmark, hvor han fik asyl.
I nogle tilfælde er det sket, at han en asylansøger er blevet tvangsudsendt til blot er blevet fremstilling i
lufthavnen i landet, og at hjemlandet ikke har villet modtage vedkommende. I 2011 blev en kurder
udvist til Syrien, hvor han blev afvist af Syrien, men afhørt i lufthavnen i Damaskus med brug af tortur
af efterretningstjenesten. Han blev fulgt af det danske politi tilbage til Danmark og fik siden asyl. Tre
4
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0027.png
andre kurdere, der blev tvangsudsendt til Syrien i vinteren 2010-2011, blev fængslet. To blev
frigivet/løskøbt mod kaution igen, én ved vi ikke, hvad der siden er sket med, og om han fortsat er i
live. Ingen af de fire kurdere burde være udsendt, selv om det var før den syriske borgerkrig for alvor
tog fat. Og ingen bør tvangsudsendes til fremstilling i lufthavnen.
I år blev en mand tvangsudsendt til Somalia, selv om han var opvokset i et arabisk land og aldrig
havde været i Somalia eller talte somali, men af indrejsemyndighederne dér tilbagesendt til Danmark,
da han ikke havde noget tilhørsforhold til Somalia og ikke talte sproget. SOS Racisme mener i øvrigt at
tvangsudsendelser til Somalia er refoulement.
SOS Racisme mener, at tvangsudsendelser er farlige og dyre, og først og fremmest bruges til at
skræmme andre asylansøgere - i forsøget på at få dem til at samarbejde om frivillig hjemsendelse.
P.t. er der et folketingsflertal og en regering, der udøver en hårdhændet behandling af afviste
asylansøgere, der ikke frivilligt tager til et andet land, og en minister der mener at tålt ophold skal være
utåleligt. Men i mange tilfælde kan Flygtningenævnet have taget fejl i en afgørelse, og de afviste kan
have ret i , at de vil blive forfulgt, når de kommer tilbage. Lovforslaget kan ses som et tegn på, at
regeringen er villig til at bruge endnu mere vold og tvang på at få hjemsendt mennesker, der har fået
afslag på asyl. Herunder bruge metoder, som man ikke ville bruge over for andre mennesker, uden der
ville være en sikker indikation eller begrundet mistanke om alvorlig kriminalitet
fx som narkokurer.
SOS Racisme mener i stedet for, at Danmark bør opgive sin barske politik fremfor som aktuelt at sætte
asylansøgeres liv i fare, og herunder give ophold til de asylansøgere, som Danmark ikke har kunnet
sende tilbage i længere tid.
I SOS Racisme ser vi det som en manglende respekt for asylansøgere som mennesker, hvis politiet får
lov at udføre legemsundersøgelser inkl. endetarmsundersøgelse på dem ved udsendelser, uden der er
begrundet mistanke om relevant kriminalitet, fx at vedkommende skulle være narkokurer.
Endetarmsundersøgelser under tvang kan udgøre en stor risiko for, at asylansøgeren kan få farlige og
smertefulde blødende rifter i endetarmen, hvis han/hun gør modstand. Desuden kan asylansøgeren
opleve det dybt krænkende og som voldtægt fra politiets side.
7. Forslag til ændringer som følge af nedlæggelsen af Statsforvaltningen
”Den
foreslåede ændring i § 3, nr. 2, indebærer, at der fremadrettet ikke er mulighed for administrativ
klageadgang til Udlændinge- og Integrationsministeriet i tilfælde af afvisning af erklæringer om dansk
indfødsret.”
SOS Racisme mener, der bør være en administrativ klageadgang til en instans uden for Udlændinge- og
Integrationsministeriet. P.g.a. den specielle karakter, som Lov om dansk indfødsret har, kunne det
måske være Ombudsmanden, der tog stilling til, om kravene var opfyldt ?
De krav, der skal til for at opnå dansk indfødsret ved naturalisation er meget omfattende og til dels
meningsløse, og de vil fomentlig fortsat blive strammet jævnligt.
Udlændinge, der forsøger at opnå dansk indfødsret, vil ellers nemt kunne føle sig afmægtige i en
meningsløs proces, når de ikke kan forstå, hvorfor deres ansøgning afvises, og de ikke kan gøre noget
ved det. Fx finder vi, at en udlænding der én gang har nået at få sat sit navn på et lovforslag om dansk
indfødsret,
selv om et nyt folketingsvalg skulle komme imellem
skal kunne være sikker på at få sit
navn optaget på lovforslaget, når et nyt Folketing igen er samlet, det vil være urimeligt at udlændingen
skal søge påny.
For SOS Racisme,
Anne Nielsen, Næstformand
5
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0028.png
-- AKT 562818 -- BILAG 10 -- [ Statsforvaltningen ] --
[email protected] (UIM Hovedpostkasse), [email protected] (Tanja Lücking)
[email protected] (Trine Rosenbæk-Berg), [email protected] (Torben Sørensen), [email protected]
(Henrik Grunnet), [email protected] (Jakob Næsager), [email protected] (Hroar Kolmos),
[email protected] (Lisbeth Legart Bisgaard)
Direktion ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge mv. (UIM Id:
540276)
Sendt:
03-10-2018 14:01:53
Bilag:
signaturbevis.txt; Udkast til lovforslag.pdf; Høringsliste.pdf; Høringsbrev.pdf;
Til:
Cc:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: Ministeriets j.nr. 2018-6424
Under henvisning til mail af 2. oktober 2018 om høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og
lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i
sager om frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer som følge
af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.), skal det meddeles, at Statsforvaltningen har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Det fremgår af lovforslaget, at Udlændinge- og Integrationsministeriet vil ændre EU-opholdsbekendtgørelsen og udlændingebekendtgørelsen, hvis
lovforslaget vedtages.
Statsforvaltningen går ud fra, at udkast til ændrede bekendtgørelser sendes i høring i Statsforvaltningen som led i forberedelsen af lovforslagets
vedtagelse.
Efter lovforslagets § 4, stk. 3, træder ”§§ 3 og 4” i kraft den 1. april 2019. Skal rettelig være ”§§ 2 og 3”.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail: [email protected]
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. oktober 2018 09:49
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge mv. (UIM Id:
540276)
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov
om dansk indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af
klageadgang i sager om frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved
udsendelse, kompetenceændringer som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.)
Udlændinge- og Integrationsministeriet fremsender hermed følgende høringsanmodning vedrørende udkast til forslag til
lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og lov om ændring af lov om dansk
indfødsret (Ændring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, justering af klageadgang i sager
om frihedsberøvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visitation af udlændinge ved udsendelse,
kompetenceændringer som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen mv.).
Ministeriets j.nr.: 2018-6424.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger
senest tirsdag den 30.
oktober 2018.
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Forkontoret for Asyl- og Migrationsafdelingen og Familie- og Opholdsafdelingen
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0029.png
DK-1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
1977452_0030.png
-- AKT 562818 -- BILAG 11 -- [ Udlændingenævnet ] --