Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 118
Offentligt
1991892_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. december 2018
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 til L 118 efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 20865
594496
Spørgsmål nr. 5 til L 118:
Hvordan påtænker ministeren at vejlede i forhold til afgørelse i erklæringssager
om muligheden for at klage til Ombudsmanden, såfremt der ikke oprettes en ad-
ministrativ klageadgang på anden vis?
Svar:
Det fremgår af Folketingets Ombudsmands Myndighedsguide om vejledning, at
den almindelige vejledningspligt
der gælder for alle myndigheder
indebærer,
at myndighederne, når der skønnes at være behov for det, skal oplyse borgerne
om muligheden for at klage til Folketingets Ombudsmand. En myndigheds pligt til
at vejlede om muligheden for at klage til Folketingets Ombudsmand gælder f.eks.,
når der ikke er adgang til administrativ rekurs, og borgeren anmoder myndighe-
den om at oplyse, hvilke klagemuligheder der er.
Det fremgår videre, at pligten til at vejlede om muligheden for at klage til om-
budsmanden f.eks. vil være aktuel i de tilfælde, hvor en borger retter henvendelse
til en myndighed om ændring af en afgørelse, og hvor der ikke er udsigt til, at af-
gørelsen ved genoptagelse af sagen bliver ændret, og der ikke er andre klagemu-
ligheder.
Sags nr.
Akt-id
Side
1/2
L 118 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan ministeren påtænker at vejlede i forhold til afgørelse i erklæringssager om muligheden for at klage til Ombudsmanden, såfremt der ikke oprettes en administrativ klageadgang på anden vis, til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis den erklærende efter Udlændinge- og Integrationsministeriets afvisning af en
erklæring henvender sig om klagemuligheder eller anmoder ministeriet om at
revurdere afvisningen, vil ministeriet således, hvis henvendelsen ikke giver anled-
ning til et ændret resultat, vejlede pågældende om, at han eller hun kan indgive
en klage til Folketingets Ombudsmand.
Inger Støjberg
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2