Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 126 Bilag 2
Offentligt
Folketingets Undervisningsudvalg
Brønderslev 14. januar 2019
Emne: Obligatorisk Valgfag for 7. og 8. klassetrin (L 126)
Begrundelse for henvendelse:
Brønderslev Ungdomsskole har siden Folkeskolereformen været en del af de nye tiltag i reformen,
herunder Valgfag, som Ungdomsskolen løser for 60% af alle overbygningselever i kommunen. Både
folkeskolerne og Ungdomsskolen var fra skolereformens dag 1, meget opmærksom på, at de unge
skulle have indflydelse på, hvilke valgfag, der skulle udbydes gennem kommunale valgfag. Vi følte
alle, at her var endelig et område, hvor eleverne for første (og eneste) gang fik mulighed for at
træffe et valg om, hvilke fag der skulle være en del af deres længere skoledag.
Med den udformning som Valgfag for 7. og 8. klassetrin skal følge obligatorisk fra august 2019,
bliver denne mulighed stort set taget fra eleverne. Forslaget om obligatorisk Valgfag udspringer af
et ønske om, at gøre eleverne mere orienteret i retning af de erhvervsmæssige uddannelser, hvilket
er et godt udgangspunkt, men i den udformning forslaget har nu, fratager man i princippet eleverne
deres eneste mulighed for at foretage et valg omkring fag i skolen, og truer alle de nuværende
gode, og til dels, bedre erhvervsorienteret valgfag, som folkeskolerne har fået søsat igennem de
sidste 5 år.
De seneste måneders artikler i diverse nyhedsmedier, viser med største tydelighed, at mange
elever føler, at skoledagene stort set kun er blevet længere, ikke mere varieret og spændende. Det
er derfor med stor beklagelse, og til dels også uforståeligt, at netop Valgfag, hvor nogle kommuner
har arbejdet hårdt på at gøre skoledagene varierende og spændende, nu skal reduceres til
obligatorisk Håndværk og Design, eller et af tre andre skitseret praktisk/fagligt/musisk valgfag.
Fantastiske valgfag fra reformstart i virkeligheden:
Da skolereformen blev præsenteret, besluttede en gruppe af skoleledere i Brønderslev kommune,
at de gerne ville have Ungdomsskolen til at komme med et bud på, hvordan de kunnen tilbydes på
en spændende og varieret måde, helt efter reformens grundtanke. Skolerne ville levere alle deres
overbygningselever til projektet og gennemføre valgfag sammen for i alt ca. 600
overbygningselever. Det var svært i starten. Vi arbejde os frem gennem mange spørgsmål bl.a.
hvordan det kunne organiseres og hvad sagde loven vi måtte? Det store øjeblik blev faktisk på en
konference, hvor daværende Børne- og undervisningsminister, Christine Antorini fra talerstolen,
adspurgt om hvad vi måtte og ikke måtte, sagde;
”Jeg
vil forslå, at I bare kommer i gang, så er
jeg sikker på, at I selv kan finde ud af, hvordan I kan tilpasse intentionerne bedst efter Jeres lokale
forhold.”
I samarbejde med folkeskolerne og eleverne selv (på årlige ungekongresser), inddrog vi så meget
som muligt af intentionerne omkring den Åbne skole, inddragede frivillige foreninger, øvrige
uddannelsesinstitutioner, Kulturelle institutioner og private aktører. Ligeledes var det på
daværende tidspunkt vigtigt, at der kom meget bevægelse ind i valgfag, fag der lærte de unge om
personlige kompetencer og ikke mindst…. Erhvervsrettet valgfag, der kunne hjælpe de unge med
at træffe bedre valg ift. en erhvervsuddannelse.
Det var ikke en nem opgave de første år. Det var især svært at etablere samarbejde med de
frivillige foreninger (idrætsklubber primært) pga. af tidspunkterne, og for de private aktører, pga.
økonomien, men vi opnåede et flot og markant bedre tilbud til de unge end nogensinde set før. Vi
havde alle med, og har de sidste 5 år målrettet arbejdet på at inkorporerer de strømninger der
Brønderslev Ungdomsskole - Nordens Allé 1 - 9700 Brønderslev
Tlf. 99454730
www.usbd.dk