Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 126 Bilag 5
Offentligt
HUSK timer til billedkunst i 6.klasse
20. januar 2019
Kære Undervisningsudvalg
Jeg tillader mig, som landsformand for Danmarks Billedkunstlærere endnu en gang at rette henvendelse til
undervisningsudvalget.
Som det første vil foreningen gerne kvittere for, at billedkunst er blevet et to-årigt valgfag som afsluttes
med en prøve. Det har i mange år været foreningens ønske, at de praktisk musiske valgfag blev ligestillet i
udskolingen og at billedkunst også blev et prøvefag.
Når vi igen henvender os til undervisningsudvalget, er det fordi vi efter at have fulgt 1.behandlingen af
”L126
Om styrket praksisfaglighed i folkeskolen og privatskoler” den 11.januar, har behov for at præcisere
nødvendigheden af at få lukket
”hullet”
i billedkunst i 6.klasse.
Gældende praksis for at gå til prøve i et fag i den danske folkeskole, er at eleven har haft et
kontinuerligt
undervisningsforløb fra det klassetrin eleven første gang møder faget og frem til prøven.
I billedkunst vil det, som det
eneste
fag i folkeskolens fagrække, ikke være gældende praksis, da faget ikke
eksisterer på 6.klassetrin. Det vil vi af flere grunde opfordre til, at undervisningsudvalget én gang for alle får
gjort noget ved.
Som det er nu, afsluttes fagets obligatoriske forløb efter 5. årgang. Det betyder et år uden undervisning i
billedkunst på 6.klassetrin, inden faget kan vælges som valgfag. Det har konsekvenser for, hvilke krav der
kan stilles til eleverne i valgfaget, da deres kompetenceniveau allerhøjest svarer til 5. klasse. Der skal derfor
bruges uforholdsmæssigt meget tid på at repetere, frem for at bygge videre på det obligatoriske forløb.
Eleverne opnår
ikke ”at
blive
så dygtige so de ka ”
inden prøven i 8.klasse, da det manglende år i 6.klasse
resulterer i, at sparsom undervisningstid i 7.klasse nødvendigvis må bruges på, at opdatere eleven til et
alderssvarende kompetenceniveau. Det har samtidig den konsekvens, at elever som vælger billedkunst som
valgfag, allerede
fra start er ”bagud”,
modsat de elever der har valgt de øvrige praktiskmusiske valgfag, som
har et kontinuerligt forløb fra start til den afsluttende prøve i 8.klasse.
Elevernes erfaringer med faget, står heller ikke på samme måde frisk i erindring, som de øvrige praktisk
musiske fag, når eleverne i slutningen af 6.klasse, skal vælge valgfag for de næste to år.
I øjeblikket sidder jeg i Undervisningsministeriets skrivegrupper for faget billedkunst. Både for obligatorisk
billedkunst og valgfaget billedkunst. I arbejdet med at revidere de fælles mål for valgfaget, må vi
konstatere, at vi sidder med en blind makker, når faget mangler på 6.klassetrin. For hvad kan de egentlig?
Hvor meget er gået tabt efter næsten halvandet år? Hvor store krav kan vi stille?
Et af skolereformens formål er
”at
alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige som de kan”. Det skal
de selvfølgelig også have mulighed for i billedkunst. Det mener vi kun kan opnås ved, at vi får lukket hullet
og får tilført timer på 6.klassetrin til billedkunst. Vi håber derfor, at undervisningsudvalget finder en løsning
til gavn for både eleverne, billedkunstfaget og praksisfagligheden. Er der behov for yderlig uddybning, står
jeg gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Lykke Østrup Andersen, Landsformand for Danmarks Billedkunstlærere
Stjerneborg Alle 7, 2870 Dyssegård, mobil: 2272 8946