Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 130 Bilag 7
Offentligt
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 130
Folketinget 2018-19
OMTRYK
Betænkningsbidrag fra Socialdemokratiet
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 18. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S
(Justering af selskabets retlige rammer)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor-
slaget kommer til 2. behandling.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal
Alliance og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Radikale Venstres medlemmer af udvalget er
enige om at videreføre intentionerne i lovforslag nr. L 129
(Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og
jernbaneloven) om at skabe et sammenhængende transport-
system ved at stille offentlige billetter til rådighed for vide-
resalg gennem tredjepart. Formålet er at udnytte de digitale
mobilitetstjenester til gavn for forbrugeren. Digitaliseringen,
som muliggøres med lovforslag nr. L 130, kan gøre det
nemmere at være trafikant, da det vil blive muligt at samle
betaling af parkering, vejafgifter, broafgifter, færgebilletter
etc. i én løsning og vælge mellem forskellige løsninger.
Partierne ønsker derfor, at Sund & Bælt Holding A/S li-
gesom DSB og andre trafikselskaber i lovforslag nr. L 129
(Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og
jernbaneloven) skal stille betaling af billetter til deres beta-
lingsinfrastruktursystemer til rådighed for videresalg gen-
nem tredjepart. For S, DF, V, LA og RV er det afgørende, at
Danmark er medvirkende til at sikre åben adgang til den of-
fentlige betalingsinfrastruktur, derfor er det et politisk ønske
fra disse partier, at Sund & Bælt Holding A/S, herunder
BroBizz A/S, på vegne af Danmark er medvirkende til at
øge mobiliteten, og at der ikke sker forskelsbehandling mel-
lem offentligt etablerede virksomheder og private virksom-
heder.
Formålet er at understrege, at Sund & Bælt Holding A/S
og/eller Brobizz A/S er forpligtet til at give mulighed for vi-
deresalg af billetter gennem tredjepart, og derfor ønsker et
flertal i udvalget, at Sund & Bælt Holding A/S og/eller Bro-
Bizz A/S af egen drift åbner for muligheden for videresalg
af deres billetter, herunder billetter tilknyttet PayByPlate-sy-
stemet, gennem tredjepart.
Partierne foreslår således, at Sund & Bælt Holding A/S,
jf. det foreslåede § 7, stk. 2 »Selskabet kan indgå samar-
bejdsaftaler med virksomheder, offentligretlige organer,
myndigheder m.v.«, stiller deres billetter, herunder billetter
tilknyttet deres PayByPlate-system, til rådighed for videre-
salg/opkrævning gennem tredjepart på rimelige og transpa-
rente vilkår til gavn for brugeren.
På den baggrund ønsker S, DF, V, LA og RV, at Sund &
Bælt Holding A/S og/eller dets datterselskab BroBizz A/S
inviterer tredjeparter ind for at håndtere opkrævninger fra
slutbrugere på vegne af og igennem Sund & Bælt Holding
A/S’ systemer, så mulighederne for forbrugervenlige beta-
lingsløsninger øges i forhold til Sund & Bælt Holding A/S’
og BroBizz A/S’ betalingsinfrastruktursystemer.
Socialdemokratiet
I tillæg hertil mener Socialdemokratiets medlemmer af
udvalget, det er vigtigt at sikre, at finansieringen af sam-
menlægningen ikke kommer til at påvirke kvaliteten af den
kollektive trafik negativt. Derfor mener Socialdemokratiet,
AX022853