Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 138 Bilag 1
Offentligt
1998290_0001.png
-- AKT 635163 -- BILAG 1 -- [ Sagsnr. 2018 – 3585 Danes Worldwide ] --
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0002.png
-- AKT 635163 -- BILAG 2 -- [ 40A-VL-088-18 ] --
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0003.png
-- AKT 635163 -- BILAG 3 -- [ Scanned from a Xerox Multifunction Printer ] --
Østre Landsret
Præsidenten
Den
L—RKT
J.nr.4OA-OL-3-1
mit:
RSL
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. e-mail til: [email protected] og [email protected]
Børne- og Socialministeriet har ved brev af 18. september 2018 (Sagsnr. 2018-3585) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring
om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Fa
milieretshuset).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Ben
Cafisen
/
Bredgade 59, 1260 Knhcnlrnvn K.
Tlf. 996K 6200
Mall [email protected]
Hjenuneside: www.oestrelandsredk
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0004.png
-- AKT 635163 -- BILAG 4 -- [ Svar_SOSRacisme_NationaltID ] --
SOS Racisme
Nørre Allé 7,
2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Til Børne- og socialministeriet,
[email protected];
cc.
[email protected]
16. oktober 2018
Uopfordret høringssvar fra SOS Racisme vedr.:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af
Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset)
SOS Racisme tillader sig at svare på dette høringsudkast, selv om vi ikke har fået sendt det i høring.
Vi var imod den nylige ændring af ægteskabsloven og udlændingeloven vedr. såkaldte
proformaægteskaber, med ikrafttrædelse pr.1. januar 2019:
”Lov
om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og udlændingeloven (Forbud mod
proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og funktioner m.v.), og konkluderede følgende, som vi
fortsat står ved:
Konklusion:
SOS Racisme foreslår, at lovforslaget tages af bordet, og
at der tænkes i alternative løsninger for
at undgå proformaægteskaber, især de, der er forbundet med menneskehandel, fx øget
overvågning og indsats på EU-plan over for kriminelle netværk, der handler med kvinder.
Hvis lovforslaget opretholdes, vil vi foreslå at:
1. definitionen
af proformaægteskab ændres til EU’s definition
heraf, og at de samme forhold, som
er nævnt i EU-håndbogen om proformaægteskaber, iagttages som beskrevet i EU-håndbogen
2. lovforslaget kun omfatter de tilfælde, hvor ingen af parterne har bopæl i Danmark, og evt. kun i
de tilfælde, hvor kommunerne er i tvivl om, hvorvidt der er tale om proformaægteskaber
3. lovforslaget ikke vil omfatte par med fælles børn
4. lovforslaget ikke vil medføre så stort et bureaukrati og så store dokumentationskrav, at de reelt
kan være svære og risikable at opfylde for mange af dem, der ønsker at indgå ægteskab
5. det Nationale ID-Center skrives ud af lovforslaget, da det må kunne bruge kræfterne på bedre
ting end denne, der skønnes at medføre meget unyttig kontrol, enormt besvær og forsinkelse for
de personer, den kommer til at berøre, og hvor hyppigheden af proformaægteskaber slet ikke er
kendt endnu.
1
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0005.png
SOS Racisme mente og mener fortsat ikke, at det er en forbrydelse for et ægtepar, at ønske at bo
sammen i et land, -fx Danmark -hvis man gifter sig, eller har giftet sig. Faktisk har man tidligere i høj
grad brugt man det forhold, at et ægtepar ikke boede sammen, som indikation på at der kunne være
tale om et proformaægteskab. Og vi mener heller ikke der er tale om et proformaægteskab, fordi man
som udenlandsk statsborger ønsker at bo sammen i Danmark eller et andet EU- eller EØS-land.
Den vedtagne lov er en del af Danmarks nationalistiske anti-udlændinge-strategi, som går ud på at
gøre det så besværligt som muligt for udlændinge at gifte sig og bo i Danmark. I forbindelse hermed
indfører man burokrati i lange baner, betalt af udlændingene selv, hvilket gør det dyrt og besværligt at
søge og få ophold i Danmark, og man lægger masser af hindringer i vejen for udlændinge, der gerne vil
bo i Danmark. Da EU indtil 2016 stort set har været uden indre grænser, lægger man også hindringer i
vejen for EU som fællesskab.
Selve retorikken i det aktuelle lovforslag som detaljerer nogle af de burokratiske foranstaltninger og
institutioner man vil indføre i Danmark, for at holde nye familier ude, er ubehagelig og giftig læsning,
idet udenlandske par a pripori mistænkes for at ville snyde og indgå proformaægteskab i Danmark:
Det fremgår af aftalen, at
aftaleparterne ikke vil acceptere,
at Danmark
misbruges til at snyde sig ind i
EU,
og at de
derfor ønsker effektivt at forhindre,
at udlændinge indgår
proformaægteskab
i Danmark
med henblik på at opnå ret til ophold i EU, ved at
indsætte et forbud
i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
(ægteskabsloven) mod at indgå ægteskab,
hvis det afgørende formål med ægteskabet er at opnå ret til
ophold
i Danmark eller i et andet EU-/EØS-land eller i Schweiz.”
Vi kan ikke se noget forkert, kriminelt eller odiøst i, at et ægtepar ønsker at tage ophold i Danmark eller
et andet EU- eller EØS-land eller Schweitz. Vi tænker, at hele denne burokratiseringsproces med
ansøgninger, ventetider, attester og minutiøs lovgivning har to formål:
1) at gøre opmærksom på de deltagende folketingspartiers barskhed, bestemthed og mistænksomhed
overfor udlændinge
2) gøre det vanskeligt eller umuligt for personer fra skrøbelige lande, at komme til Danmark eller EU
/EØS hvorfra det er svært
–nogle
gange umuligt
at erhverve attester, som Danmark kan acceptere
fx pga. fravær af en gyldig administration pga. krig og borgerkrig. Og det er vel også ideen med at
koble det til det nye nationale ID-center og et centralt statsligt burokrati.
På denne måde kan regeringen og folketingsflertallet fortsætte med at kvæle Danmark i fremmedfrygt,
xenofobi, og mistænkeliggørelse af udenlandske og af danske statsborgere, der gerne vil giftes med en
udlænding. Nogle af de regler og rutiner, der bruges i den administrative behandling ved
familiesammenføringssager, er reelt ikke logiske, fx det forhold, at et fætter-kusine-ægteskab betyder,
at der er tale om et tvangsægteskab, hvilket kan være sandt i enkelte tilfælde, men hvilket bestemt ikke
er reglen.
Vi mener desuden, at embedsstanden bør overveje, hvor langt man vil gå i forhold til at sprede
fremmedhad og mistænkeliggøre udlændinge, også der hvor man bliver beordret eller tilskyndet til det
af politikerne. Den konstante os- og dem-politik, som den bl.a. kommer til udtryk i lovgivningen i
”ghettopakken ”og
i omtalen af såkaldte parallelsamfund, er med til at øge diskriminationen af etniske
og religiøse mindretal, øge diskriminationen af kvinder, og øge konfliktniveauet i Danmark, og den gør
integrationen og medborgerskabet i Danmark sværere for udlændinge og etniske mindretal.
SOS Racisme er således imod også at denne lov bliver gennemført, selvom den blot detaljerer den
tidligere nævnte vedtagne lov.
For SOS Racisme,
Anne Nielsen, Næstformand.
2
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0006.png
-- AKT 635163 -- BILAG 5 -- [ SOS_Racismes_hoeringssvar_vedr_proforma_aegteskaber ] --
SOS Racisme
Nørre Allé 7,
2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
3. august 2018
Til Socialministeriet
Att. Maria Schultz,
[email protected]
Cc.
[email protected]
Uopfordret høringssvar fra SOS Racisme vedr.: Socialministeriets sags nr.
2017
6909, vedrørende:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og udlændingeloven
(Forbud mod proformaægteskab og Nationalt ID-Centers rolle og funktioner m.v.)
Efter at have læst Rigspolitiets erfaringer vedr. proformaægteskaber fra 2017, anerkender SOS
Racisme, at der i nogle tilfælde kan finde proformaægteskaber sted i Danmark, herunder med
handlede mennesker.
Ved en tidligere dansk undersøgelse af sager om
familiesammenføringer af ægtefæller
som fandt
sted omkring stramningerne i lovgivningen i 2002 fandt man kun et enkelt proformaægteskab.
Rigspolitiets gennemgang af forskellige typer af sager om mulige proformaægteskaber mangler tal
for omfanget, og der findes end ikke noget skøn over hyppigheden af problemet.
Det aktuelle lovforslag skal angiveligt især
beskytte andre EU-lande mod immigration
baggrund af proformaægteskaber. Formålet er dog defineret meget bredere såvel i de foreslåede
lovændringer som i kommentarerne til lovforslaget.
1. Definitionen af proformaægteskaber i lovforslaget og i EU
Proformaægteskab er i Den Danske Ordbog defineret som:
Ӿgteskab
mellem to personer der
udelukkende
har giftet sig for at opnå visse (juridiske) rettigheder eller
fordele, fx opholdstilladelse i et land”.
Efter
EU’s
definition er proformaægteskaber:
Ӿgteskaber,
der indgås
udelukkende
for at kunne udøve en ret til fri bevægelighed og ophold efter
direktivet, som den pågældende ellers ikke ville have haft.”
Men den danske definition af proformaægteskaber er
meget bredere:
her er det nok, at
det
afgørende formål
med at indgå ægteskab er at opnå ret til ophold i Danmark, EU, EØS eller
Schweiz, så den vil omfatte tilfælde, som ikke hører ind under EU’s definition:
1
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
Ȥ
8 a.
Ægteskab må ikke indgås, hvis der er bestemte grunde til at antage, at
det afgørende formål
med
ægteskabet er at opnå ret til ophold i Danmark, i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er
omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz.«
I Danmark har der siden den seksuelle revolution i 1970’erne været tradition for, at kærestepar kan
bo sammen
– ”være
gift på polsk”
ofte i måneder eller år
før de
eventuelt
gifter sig. Indgåelse
af ægteskab til den tid kan evt. skyldes en ydre anledning, der begrunder ønsket om at opnå de
juridiske forhold, et ægteskab medfører, uden det af den grund bør regnes for proformaægteskab.
Det kan være: ønske om at købe ejerbolig sammen, ønske om at forsikre hinanden økonomisk, en
graviditet eller fælles børn, -
eller flytning til udlandet sammen pga. den enes uddannelse eller
arbejde, hvor indgåelse af ægteskab medfører, at den anden part kan opnå visum og
opholdstilladelse og følge med til udlandet.
Efter den danske, skrevne definition i lovforslaget, vil den sidste grund til at indgå ægteskab,
kunne rubricere ægteskabet som et proformaægteskab
hvad det jo reelt ikke er
- selv om
opnåelse af opholdstilladelse i et andet land, netop her var
det afgørende formål
med at indgå
ægteskab.
Selv om formålet med lovforslaget officielt er at lukke døren til immigration til et EU-land, for
borgere, der bor i udlandet, men som vil gifte sig i Danmark, har man i lovforslaget inkluderet
borgere, der aktuelt bor i Danmark, og par, hvoraf blot den ene ikke har fast opholdstilladelse her
eller i et EU/EØS-land el. Schweiz, og omfattes af EU’s regler om migrerende arbejdskraft.
Det ser ud som om, at man ved starten af lovforslagets tilblivelse har rettet lovforslaget mod par
fra udlandet, men så undervejs har udvidet loven og vil bruge den til også at
”forebygge
proformaægteskaber” blandt par, der bor fast i Danmark, og hvor der i forvejen gælder meget
snævre regler om udlændinges ophold og om familiesammenføring
altså til endnu en
udlændingestramning i Danmark, eller som endnu en besværliggørelse af familiesammenføring.
Samtidig vil man ifølge kommentarerne til lovforslaget bekæmpe de
”kriminelle
netværk” der
faciliterer proformaægteskaber, og opnå mere viden om udlændinges identitet og falske
dokumenter, og udvide det Nationale ID-Centers virke.
Ifølge lovteksten og lovforslagets kommentarer, vil man med lovforslaget kunne komme i den
situation, at et ægteskab, der er anerkendt i et andet EU-land,
ikke vil blive anerkendt i Danmark
pga. den i lovforslaget udvidede danske definition af proformaægteskaber.
Det kan dog ikke
gøres gældende mod EU-borgere.
”Det
foreslås, at der som et nyt stk. 2, nr. 2, i § 22 b indsættes en bestemmelse om, at et ægteskab indgået i
udlandet ikke anerkendes i Danmark, hvis der er bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål med
ægteskabet var at opnå ret til ophold i Danmark, i et andet EU-/EØS-land eller i Schweiz.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at såfremt der er tale om et proformaægteskab i strid med den i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 8 a, anerkendes ægteskabet ikke i Danmark.
(lovforslaget side 40)
For EU-kommissionen har det været meget vigtigt, at tage hensyn til borgernes rettigheder, og at
mistanke om proformaægteskab ikke skal stå i vejen for borgernes frie bevægelighed i EU, og at
retsvirkningerne af et afsløret proformaægteskab ikke er uproportionale og fx går ud over børn.
Fra denne publikation, stammer
nedenståënde
uddrag, som viser holdningen i EU:
2
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0008.png
”4.1
Tegn på et muligt misbrug, der kan give anledning til en undersøgelse
Hvad angår mulige faktorer, der kan udløse en undersøgelse, henvises der i håndbogen til
Kommissionens retningslinjer fra 2009
samt Rådets resolution om foranstaltninger til bekæmpelse
af proformaægteskaber af 4. december 1997
1
med hensyn til anvendelsen af vejledende kriterier,
eller "tegn på misbrug", i forbindelse med en adfærd, som fiktive ægtefæller med rimelighed kan
forventes at udvise i langt højere grad end reelle ægtefæller. Begrebet "tegn på misbrug", som er
anvendt i håndbogen, skal forstås således, at sådanne tegn aldrig uden videre og nødvendigvis
bekræfter den retsstridige karakter af det ægteskab, der er genstand for en nærmere undersøgelse.
Der skal altid anlægges en bredere og neutral vurdering af alle oplysninger, både af dem, der taler
for, og dem, der taler imod, den oprindelige mistanke om misbrug.
Når de nationale myndigheder undersøger misbrug i praksis, kan de nemlig stå overfor atypiske, men
rigtige par, som ved første øjekast udviser en række tegn på et proformaægteskab. I håndbogen
skitseres derfor en
"dobbelt sikkerhedsmekanisme"
for at begrænse risikoen for, at et ægteskab med
urette udpeges som et proformaægteskab (i tilfælde, hvor ægtefællerne eksempelvis ikke har fælles
husstand, eller en af dem har en problematisk immigrationsbaggrund).
Denne dobbelte sikkerhedsmekanisme indebærer for det første en
streng anvendelse af princippet
om, at den frie bevægelighed er hovedreglen, der kun kan begrænses i konkrete tilfælde, når det
er berettiget som følge af misbrug.
For det andet indebærer den, at nationale myndigheder, der
undersøger tilfælde af misbrug, i princippet ikke primært bør fokusere på tegn på misbrug, der kan
støtte deres oprindelige mistanke i relation til det pågældende ægteskab. Tværtimod bør de først tage
hensyn til "tegn
på, at der ikke er tale om misbrug"
(såsom at der er tale om et langvarigt forhold,
et seriøst og længerevarende retligt eller økonomisk fællesskab, eller at parterne har børn sammen),
der giver holdepunkter for at konkludere, at ægteskabet er rigtigt, og parret har ret til at færdes og
opholde sig frit. Kun hvis gennemgangen af "tegn på, at der ikke er tale om misbrug" ikke har
bekræftet, at det ægteskab, der er genstand for undersøgelse, er et rigtigt ægteskab, skal
myndighederne gå videre med sagen og undersøge, om "tegnene på misbrug" kan bekræftes.”
Sådanne hensyn ses kun i ringe grad at indgå i det aktuelle lovforslag, og hvor de måtte findes,
skal de fortolkes meget snævert, jf. side 40 i kommentarerne til lovforslaget vedr. § 22, stk. 3, hvor
ikke engang fælles børn kan accepteres som tilstrækkelig grund! Her er det tilsyneladende mest
bryllupsturismen, man vil tage hensyn til, men reelt frygter
”bryllupskommunerne”
at lovforslaget
vil medføre et fald i bryllupsturismen.
2. Målgruppen for forslaget
Lovforslaget omfatter efter vores mening samtidig en alt for stor gruppe, og bør indskrænkes til
kun at omfatte par, som bor i udlandet, men vil indgå ægteskab i Danmark, og evt. kun i de
tilfælde, hvor kommunerne har været i tvivl om, hvorvidt der er tale om proformaægteskaber.
På side 5 i kommentarerne til Lovforslaget står der:
”For
at sikre at forbuddet bliver effektivt, indeholder lovforslaget endvidere oprettelse af en specialiseret
enhed, der skal foretage prøvelsen af ægteskabsbetingelserne for udenlandske par, hvor
begge parter
ikke er
danske eller nordiske statsborgere eller har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark eller ret til
tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne”.
1
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997Y1216(01):EN:HTML.
3
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
Men på side 12 i lovudkastet er der sket et skred henimod også at undersøge sager, hvor kun den
ene af parterne er dansk el. nordisk statsborger el. har lovligt tidsubegrænset ophold el. ret til
tidsubegrænset ophold efter EU-reglerne:
”Det
foreslås således, at prøvelseskompetencen henlægges til den specialiserede enhed,
hvis ikke begge
parter enten er danske eller nordiske statsborgere eller har tidsubegrænset opholdstilladelse i
Danmark eller ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne.”
Når lovforslaget overhovedet er kommet på tale, er det jo af hensyn til den store andel af
ægteskaberne, der indgås mellem personer, der udelukkende kommer til Danmark for at blive
viet, men i øvrigt ikke har fast ophold i Danmark, idet Danmark ifølge Rigspolitiet måske er blevet
valgt, fordi det vil være nemt og hurtigt at blive viet i Danmark.
Dersom mindst den ene af parterne bor i Danmark og ikke har dansk statsborgerskab, vil
vedkommende jo i forvejen være under lup af myndighederne som sammenkører diverse registre
om udlændinge for at sikre sig at ingen udlænding skal kunne
”udnytte
systemet”! Desuden er
familiesammenføringsreglerne i Danmark siden 2002 strammere end i andre EU-lande, officielt
bl.a. for at undgå tvangsægteskaber.
3. Fælles børn i parforholdet
Lovforslaget savner endvidere en indskrevet undtagelse om, at hvis der allerede er fælles børn i
parforholdet, er der ikke tale om et proformaægteskab.
4. og 5.: Bureaukrati, effekter på udlændinge, der ønsker at indgå ægteskab, og Nationalt ID-
Center
Umiddelbart virker lovforslaget meget byrokratisk. Hvis loven vedtages, vil den ikke
kun
afholde
udenlandske par, som ikke har fast bopæl i Danmark, fra at indgå ægteskab i Danmark. Den vil
også
gøre indgåelse af ægteskab i Danmark endnu mere besværligt,
hvor den ene af parterne er
fastboende i Danmark og den anden er fra et land uden for EU, jf. § 13, stk 3 i lovforslaget:
”Prøvelse
af ægteskabsbetingelserne foretages af Statsforvaltningen,
hvis ikke hver af parterne enten har
dansk indfødsret, statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, tidsubegrænset opholdstilladelse i
Danmark eller ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne«.
”Det
foreslås således med en ny bestemmelse som § 13, stk. 3, i ægteskabsloven, at en specialiseret enhed skal
foretage prøvelsen af ægteskabsbetingelserne i sager, hvor der objektivt på baggrund af parternes ret til
ophold i Danmark, i et andet EU-/EØS-land eller i Schweiz kan være en risiko for, at ægteskabet indgås med
henblik på, at en part kan ansøge om familiesammenføring på baggrund af ægteskabet og ad denne vej opnå
ret til ophold i EU. Det foreslås således, at prøvelseskompetencen henlægges til den specialiserede enhed, hvis
ikke begge parter enten er danske eller nordiske statsborgere eller har tidsubegrænset opholdstilladelse i
Danmark eller ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne.”(side
12 i lovforslaget).
Det kan så måske medføre, at dansk-udenlandske par ikke kun må flytte til Sverige eller Tyskland
eller et andet EU-land for at bo og opholde sig eller for at arbejde og få tilladelse til
familiesammenføring
til Danmark efter EU-reglerne, men nu også forinden må rejse til et andet
land for at
indgå ægteskab.
Fra lande med velordnede forhold og omfattende bopælsregistrering af befolkningen - uden krig,
borgerkrig og voldsom undertrykkelse, kan det for en kommende ægtefælle være muligt i løbet af
4
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
en rimelig tid at fremskaffe dokumentation om mange forhold, fx om et par har haft fælles
bopælsadresse i længere tid. Men fra andre lande fx. lande der er ramt af borgerkrig og krig, og
skrøbelige stater og diktaturstater– evt. hvor landet er delt mellem flere magthavere, kan det være
yderst svært og dyrt, evt. umuligt eller yderst risikabelt.
Det gælder især for flygtninge, hvor en forespørgsel kan koste bestikkelse, penge til en kurér med
dokumentet, eller hvor en forespørgsel eventuelt kan afstedkomme repressalier over for den
tilbageværende familie og forældre og venner. En forespørgsel kan henlede opmærksomheden på,
at vedkommende er ulovligt udrejst eller er fjende af styret, eller er flygtet fra militærtjeneste. I en
lang række lande vil man formentlig ikke kunne dokumentere forhold som bopælsadresse,
længden af samliv, faderskab, etc., og en uægte attest vil ikke nødvendigvis være mindre
”sand”
end en
Ӿgte
attest”, og begge kan have kostet mange penge i form af køb eller bestikkelse.
Blandt de fleste i Danmark er papirløst samliv før et ægteskab fuldt accepteret; men det er ikke
tilfældet for alle grupper. For disse personer kan det
måske pga. religiøse forhold eller familiens
ære - være vigtigt at indgå ægteskab forud for et samliv, også selv om de ikke har mulighed for at
opfylde alle dokumentationskrav.
Med de seneste stramninger er det i Danmark for mange udlændinge ikke muligt at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, før de har boet 9 år i Danmark, og opfyldt en lang række andre
krav, bl.a. om fuldtidsbeskæftigelse i 3�½ ud af de sidste 4 år. Disse krav kan være umulige at
opfylde, eller der kan komme forhold ind som fx. arbejdsløshed, sygdom, barsel, et nært dødsfald
eller en anden ulykke, som kan medføre økonomisk belastning eller gæld til det offentlige.
Ligeledes kan en bøde for en mindre færdselsforeteelse udsætte muligheden for permanent
ophold. Denne gruppe kommer i klemme ved lovforslaget
det er vel ikke meningen med det?
I forvejen mener SOS Racisme, at også flere forhold end 24-års-reglen, strider mod Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8, fx at asylansøgere ikke har ret til at indgå
ægteskab i præasylfasen, og at personer med midlertidig beskyttelsesstatus skal vente i mere end 3
år på ægtefællesammenføring. Med i forvejen yderst strenge og diskriminerende
familiesammenføringsregler siden 2002, er det uhensigtsmæssigt yderligere at besværliggøre
situationen for herboende udlændinge, eller for danske statsborgere eller EU-borgere, der ønsker
at gifte sig med en herboende eller en i udlandet boende udlænding.
At der er indgået ægteskab kan desuden være et krav fra andre lande, for at få tilladelse til visum,
opholdstilladelse eller familiesammenføring dér. Den foreslåede restriktive bryllupspolitik i
Danmark sammen med den etablerede restriktive familiesammenføringspolitik må så i nogle
tilfælde kunne antages at medføre, at et par, hvor den ene har dansk, den anden har udenlandsk
statsborgerskab, som ønsker at giftes, hverken kan blive gift eller få ophold i Danmark eller i det
land, hvor den anden har statsborgerskab.
5
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
Konklusion:
SOS Racisme foreslår, at lovforslaget tages af bordet, og
at der tænkes i alternative løsninger for
at undgå proformaægteskaber, især de, der er forbundet med menneskehandel, fx øget
overvågning og indsats på EU-plan over for kriminelle netværk, der handler med kvinder.
Hvis lovforslaget opretholdes, vil vi foreslå at:
1. definitionen af proformaægteskab ændres til EU’s definition heraf, og at de samme forhold, som
er nævnt i EU-håndbogen om proformaægteskaber, iagttages som beskrevet i EU-håndbogen
2. lovforslaget kun omfatter de tilfælde, hvor ingen af parterne har bopæl i Danmark, og evt. kun i
de tilfælde, hvor kommunerne er i tvivl om, hvorvidt der er tale om proformaægteskaber
3. lovforslaget ikke vil omfatte par med fælles børn
4. lovforslaget ikke vil medføre så stort et bureaukrati og så store dokumentationskrav, at de reelt
kan være svære og risikable at opfylde for mange af dem, der ønsker at indgå ægteskab
5. det Nationale ID-Center skrives ud af lovforslaget, da det må kunne bruge kræfterne på bedre
ting end denne, der skønnes at medføre meget unyttig kontrol, enormt besvær og forsinkelse for
de personer, den kommer til at berøre, og hvor hyppigheden af proformaægteskaber slet ikke er
kendt endnu.
For SOS Racisme
Anne Nielsen,
Næstformand
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/ALL/?uri=CELEX:52014DC0604
6
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0012.png
-- AKT 635163 -- BILAG 6 -- [ [Untitled] ] --
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0013.png
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0014.png
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0015.png
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0016.png
-- AKT 635163 -- BILAG 7 -- [ Brev fra Ankestyrelsen ] --
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
17. o k tober 2018
Ankestyrelsen høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring
af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om
Familieretshuset (overførsel af Statsforvaltningens opgaver med
prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset).
J.nr . 18-56817
A nk estyrelsen
7998 S tatsservice
Ankestyrelsen har ikke bemærkninger til lovforslaget.
T e l +45 3341 1200
a s t@a st.dk
s ik [email protected]
EA N-nr:
57 98 000 35 48 21
Å b ningstid:
m a n-fre k l. 9.00-15.00
Venlig hilsen
Lone Strömgren
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0017.png
-- AKT 635163 -- BILAG 8 -- [ Sv Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af … --
Til:
Fra:
Titel:
Lars Thøgersen ([email protected])
Jan Bønæs ([email protected])
Sv: Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med
prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) (RIGS-GL Sagsnr.: 2018 - 532)
E-mailtitel:
Sv: Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med
prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) (SM Id nr.: 611616) (RIGS-GL Sagsnr.: 2018 - 532)
20-09-2018 12:51:36
Sendt:
20. september 2018
Rigsombudsmanden i Grønland har modtaget materialet i høring og skal bemærke, at vi ikke har andre kommentarer, end at en eventuel
efterfølgende ikraftsættelse for Grønland vil kræve en opdatering af i hvert fald dele af den familieretlige lovgivning for Grønland samt
nogle ændringer vedrørende de områder, der er overtaget af Grønlands Selvstyre.
Vi ser frem til et samarbejde vedrørende en eventuel ikraftsættelse for Grønland, når loven er trådt i kraft i Danmark.
Med venlig hilsen
Inussiarnersumik Inuulluarit
Jan Bønæs
Souschef
Rigsombudsmanden i Grønland
Postboks 1030
3900 Nuuk
Telefon: (+299) 32 10 01
Fax: (+299) 32 41 71
Officiel e-mail: [email protected]
Officiel hjemmeside:
www.rigsombudsmanden.gl
Denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer kan indeholde fortrolig information, der alene er til brug for den tiltænkte modtager. Har du ved en
fejl modtaget denne e-mail, beder vi dig venligst returnere denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer - og herefter slette e-mailen og
eventuelle vedhæftede filer i dit it-system uden at kopiere eller videresende denne. På forhånd tak.
Tænk venligst på miljøet før du printer denne e-mail
Til:
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Retten i Grønland ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Digitaliseringsstyrelsen ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Ankestyrelsen Familieretsafdelingen ([email protected]
([email protected]), Rigsombudsmanden i Grønland ([email protected]), Departementet for Sociale Anliggender, Familie, Ligestilling
og Justitsvæsen ([email protected]), Statsforvaltningen ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Statsforvaltningen
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Ægteskab Uden Grænser
([email protected]), Østre landsret ([email protected]), Vestre Landsret ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Danes Worldwide ([email protected]),
´Domstolsstyrelsen´ ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Institut
for Menneskerettigheder ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected])
Lars Thøgersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) (SM Id nr.: 611616)
Sendt:
18-09-2018 12:59:57
Til høringsparterne
Til orientering kan det oplyses, at det er præciseret i høringsbrevet, at høringsfristen udløber den 18. oktober 2018,som anført nedenfor.
Med venlig hilsen
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0018.png
Lars Thøgersen
Titel: Chefkonsulent/Legal advisor
Familier
Mobil: +45 41 85 12 03
E-mail: [email protected]
The Ministry for Children and Social Affairs
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Twitter Linkedin
Sådan behandler vi dine personoplysninger
Til:
Advokatrådet, Advokatsamfundet ([email protected]), Ankestyrelsen ([email protected]), Danes Worldwide
([email protected]), Helle Hübertz Krogsøe ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), Datatilsynet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), ´Domstolsstyrelsen´
([email protected]), Institut for Menneskerettigheder ([email protected]), KL, Kommunernes Landsforening
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Østre landsret
([email protected]), Ægteskab Uden Grænser ([email protected]), Vestre Landsret
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), Arne S. Madsen ([email protected])
Lars Thøgersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset)
Sendt:
18-09-2018 10:36:24
Til høringsparterne
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v.
(Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) i høring.
Høringsfristen udløber den 18. oktober 2018.
Med venlig hilsen
Lars Thøgersen
Titel: Chefkonsulent/Legal advisor
Familier
Mobil: +45 41 85 12 03
E-mail: [email protected]
The Ministry for Children and Social Affairs
Holmens Kanal 22
1060 København K
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0019.png
Telefon: 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Twitter Linkedin
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0020.png
-- AKT 615349 -- BILAG 1 -- [ Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Sta… --
635163
9
Lars Thøgersen ([email protected])
Familier ([email protected]), Helle Haxgart ([email protected]), Britt Egeskov
([email protected]), Henrik Grunnet ([email protected]), Kirsten Rosenkilde Olsen
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Jakob Næsager
([email protected]), Søren Bjøvlund Nielsen ([email protected]), [email protected]
([email protected])
Direktion ([email protected])
Fra:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med
Titel:
prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset)
E-mailtitel:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med
prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) (SM Id nr.: 611616)
28-09-2018 09:30:31
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens
Bilag:
opgaver med prøvelse af ægteskab-4139107.pdf; Høringsliste.pdf;
Til:
Cc:
Til Børne- og Socialministeriet
Under henvisning til mail af 18. september 2018 (Sagsnr. 2018-3585) om høring over
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset),
skal det
meddeles, at Statsforvaltningen ikke har bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail: [email protected]
Fra:
Lars Thøgersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. september 2018 13:00
Emne:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) (SM Id nr.: 611616)
Til høringsparterne
Til orientering kan det oplyses, at det er præciseret i høringsbrevet, at høringsfristen udløber den 18. oktober 2018,som anført nedenfor.
Med venlig hilsen
Lars Thøgersen
Titel: Chefkonsulent/Legal advisor
Familier
Mobil: +45 41 85 12 03
E-mail: [email protected]
The Ministry for Children and Social Affairs
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Twitter Linkedin
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0021.png
Til:
Advokatrådet, Advokatsamfundet ([email protected]), Ankestyrelsen ([email protected]), Danes Worldwide
([email protected]), Helle Hübertz Krogsøe ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), Datatilsynet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), ´Domstolsstyrelsen´
([email protected]), Institut for Menneskerettigheder ([email protected]), KL, Kommunernes Landsforening
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Østre landsret
([email protected]), Ægteskab Uden Grænser ([email protected]), Vestre Landsret
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), Arne S. Madsen ([email protected])
Lars Thøgersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset)
Sendt:
18-09-2018 10:36:24
Til høringsparterne
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning m.v.
(Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset) i høring.
Høringsfristen udløber den 18. oktober 2018.
Med venlig hilsen
Lars Thøgersen
Titel: Chefkonsulent/Legal advisor
Familier
Mobil: +45 41 85 12 03
E-mail: [email protected]
The Ministry for Children and Social Affairs
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Twitter Linkedin
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 138 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socalministeren
1998290_0022.png
-- AKT 635163 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af l.. ] --
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325763
[email protected]
MENNESKERET.DK
Att.:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
DOK. NR. 18/02157-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM ÆGTESKABS INDGÅELSE OG
OPLØSNING M.V.
Børne- og Socialministeriet har ved e-mail af 18. september 2018
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning m.v. (Overførsel af
Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til
Familieretshuset).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets sagsnr.: 2018-3585.
16. OKTOBER 2018
Med venlig hilsen
Kholoud Ibrahim
JURIDISK RÅDGIVER