Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 139
Offentligt
2018711_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0037-0057
1006483
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig bestemmelse
om psykisk vold) (L 139), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 7. februar 2019. Spørgsmålet er stillet af Karina Adsbøl (DF)
på vegne af Retsudvalget.
Søren Pape Poulsen
/
Rebekka Schjellerup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 139 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om ministeren vil redegøre for praksis i forhold til fastsættelse af den geografiske udstrækning af et opholdsforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Selvstændig be-
stemmelse om psykisk vold) (L 139):
”Vil ministeren redegøre for praksis i forhold til fastsættelse af
den geografiske udstrækning af et opholdsforbud, herunder
komme med konkrete eksempler?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for bidraget indhentet en udtalelse fra Rigsad-
vokaten, der har oplyst følgende:
” Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om til-
hold, opholdsforbud og bortvisning, fastsat nærmere retnings-
linjer for politiets behandling af sager om tilhold, opholdsfor-
bud og bortvisning. Det fremgår heraf, at den geografiske ud-
trækning af opholdsforbud vil afhænge af områdets karakter og
parternes forhold. I tæt bebyggede områder, som f.eks. en
storby, vil formålet med et opholdsforbud oftest kunne nås ved
at lade opholdsforbuddet omfatte et mindre område. Hvis par-
terne bor tæt på hinanden, må forbudsområdet indrettes heref-
ter, således at der også tages hensyn til krænkerens bevægelses-
frihed.
Det geografiske område, som forbuddet dækker, skal beskrives
så præcist som muligt i afgørelsen. Hvis det er muligt, bør afgø-
relsen vedlægges et kort, der viser området, så der ikke er tvivl
om forbuddets udstrækning.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet erfaringer fra politikredse i forhold til den geografiske ud-
strækning af et opholdsforbud.
Det fremgår af udtalelserne fra politikredsene, at fastsættelsen
af den geografiske udstrækning af opholdsforbuddet beror på en
konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder, herunder
bl.a. af sagens karakter, parternes relation og områdets indret-
ning, og derfor varierer fra sag til sag.
Som eksempel på den geografiske udstrækning af et opholdsfor-
bud i en sag, hvor krænkeren havde haft en nærmere tilknytning
til forurettedes husstand, kan nævnes, at krænkeren blev givet et
forbud mod at opholde sig i og omkring forurettedes bopæl, her-
under parkeringsarealer og udenomsarealer samt på stier i et
nærmere afgrænset område omkring en skole, vuggestue og ten-
nisbaner.
2
L 139 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om ministeren vil redegøre for praksis i forhold til fastsættelse af den geografiske udstrækning af et opholdsforbud, til justitsministeren
I sager, hvor krænkeren ikke nødvendigvis har haft en nærmere
relation eller tilknytning til forurettede, ses opholdsforbuddet at
være geografisk afgrænset til bl.a. forbud mod ophold i et akti-
vitets- og fritidscenter, bosted, bibliotek og på et indkøbscenters
parkeringsplads.”
Justitsministeriet henviser i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af
1. februar 2019 af spørgsmål nr. 3 til L 139 fra Folketingets Retsud-
valg, hvoraf det fremgår, at Justitsministeriet vil tage initiativ til, at
der i forbindelse med evalueringen af tilholdslovens bestemmelser om
strakstilhold i 2020 foretages en nærmere undersøgelse af erfaringerne
med anvendelsen af opholdsforbuddet.
3