Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140
Offentligt
2009922_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 til L 140 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget side 96, 2. spalte, øverst, at
egre et ”o kri g”, et udrejse e ter for Kærshovedgårds
vedkommende skal
forstås som otte midtjyske kommuner med et samlet areal på mere end 7.000
kvadratkilometer, mens det for Sjælsmarks vedkommende skal forstås som et
væsentligt mindre område omfattende fire nordsjællandske kommuner. Vil
ministeren redegøre for, hvordan man er nået frem til den nævnte afgrænsning af
begrebet
”omkring”,
for meningen med den betragtelige forskel på de to
landområder, og for baggrunden for, at man i det hele taget har foretaget en
geografisk afgrænsning af det område, hvor visse lovovertrædelser medfører
indkvartering på Udrejsecenter Lindholm?
Svar:
Afviste asylansøgere skal ikke begå kriminalitet
heller ikke mens de venter på
udsendelse til deres hjemland. Når nu de så alligevel vælger at begå kriminalitet,
mens de er indkvarteret på et udrejsecenter, må de også leve med, at
myndighederne agerer i forhold hertil.
Det blev bl.a. på den baggrund som led i finanslovsaftalen for 2019 aftalt at
etablere et nyt udrejsecenter, Udrejsecenter Lindholm, som bl.a. skal varetage
indkvartering af afviste asylansøgere, som er indkvarteret på et udrejsecenter, og
som straffes for overtrædelse af straffeloven, våbenloven, lov om knive og
blankvåben m.v. eller lov om euforiserende stoffer på eller omkring
udrejsecentret. Sigtet hermed er at adskille denne gruppe fra andre afviste
asylansøgere.
Udlændinge- og integrationsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af L
140 overvejet flere mulige modeller til afgrænsning
af egre et ”o kri g et
udrejse
e ter”,
herunder om der skulle være tale om en kilometermæssig
afgrænsning.
1. februar 2019
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1541
638978
Side
1/2
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man er nået frem til den nævnte afgrænsning af begrebet omkring, for meningen med den betragtelige forskel på de to landområder, og for baggrunden for, at man i det hele taget har foretaget en geografisk afgrænsning af det område, hvor visse lovovertrædelser medfører indkvartering på Udrejsecenter Lindholm, til udlændinge- og integrationsministeren
Ministeriet har vurderet, at det ved at vælge en afgrænsning i form af
nabokommuner sikres, at der er tale om et objektivt og let definerbart kriterie,
som vil medføre den mest hensigtsmæssige administration af sagerne hos både
politiet og domstolene.
Ministeriet har endvidere lagt vægt på, at der skal være tale om et klart og
ensartet kriteriet i forhold til de to udrejsecentre.
Det er således ministeriets vurdering, at en afgrænsning i form af nabokommuner
er den mest retssikkerhedsmæssige forsvarlige løsning, uanset at det indebærer
en vis forskel på den kvadratmetermæssige afgrænsning.
Ministeriet har på baggrund af spørgsmålet overvejet, om der er anledning til at
udvide det areal omkring Udrejsecenter Sjælsmark, der skal være omfattet af den
foreslåede ordning.
Det er dog efter ministeriets opfattelse mest hensigtsmæssigt at fastholde den
afgrænsning, der foreslås i lovforslaget. Først og fremmest fordi beboere på
Udrejsecenter Kærshovedgård udgør den primære målgruppe for ordningen med
overflytning til Udrejsecenter Lindholm og for det andet, fordi der i området
omkring Udrejsecenter Sjælsmark er tale om en langt højere befolkningstæthed.
Inger Støjberg
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2