Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 143
Offentligt
2024229_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 143), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 8. februar 2019 fra PensionDanmark
og Industriens Pension, jf. L 143 - bilag 4.”
Svar:
Med hensyn til valget om, at ATP skal administrere ordningen, og at der ikke er
mulighed for, at det obligatoriske pensionsbidrag kan indbetales til en anden pensi-
onskasse, henvises til min samtidige besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 7.
For medlemmer, der indbetaler ATP-bidrag efter 1. januar 2002, udbetales der i til-
fælde af medlemmets død, en ydelse (dødsfaldsydelsen) til medlemmets efterle-
vende børn under 21 år og til medlemmets samlever eller ægtefælle, såfremt med-
lemmet har været medlem i mindst 2 år og derudover har betalt bidrag svarende til
2 årsbidrag.
Ydelsen fastsættes af bestyrelsen for ATP og udgør 50.000 kr. pr. 1. januar 2019.
Bidrag hidrørende fra obligatorisk pensionsordning indgår på lige fod med almin-
deligt ATP-bidrag i opgørelsen af, om medlemmet har optjent ret til dødsfaldsydel-
sen.
Ydelsen nedsættes hvert år efter nået folkepensionsalder for helt at bortfalde 5 år
efter. Således vil der i tilfælde af et medlems død efter folkepensionsalderen ske
udbetaling af en forholdsmæssig del af ydelsen. Således vil ydelsen være større
hvis medlemmet går bort før folkepensionsalderen end hvis medlemmet går bort
efter folkepensionsalderen. Tilsvarende vil ydelsen være større desto yngre med-
lemmet er, efter nået folkepensionsalder, når medlemmet går bort.
Set i lyset af, at der særligt i de første år efter 2020 vil være tale om mange for-
holdsvis lave indbetalingsbeløb, især ved indbetalinger til aldersopsparing, hvor
der sker beskatning på indbetalingstidspunktet, er det afgørende at begrænse de
administrative omkostninger, som umiddelbart vurderes at være betydeligt højere
ved aldersopsparing end ved fradragsberettigede indbetalinger.
4. marts 2019
J.nr.
2019-1267
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse fra PensionDanmark og Industriens Pension, til beskæftigelsesministeren
De administrative vanskeligheder ved oprettelse af obligatorisk opsparing som en
aldersopsparing under forudsætning af, at ordningen er omfattet af indbetalings-
loftet for aldersopsparing, knytter sig blandt andet til, at loftet for indbetalinger til
aldersopsparing på 5.200 kr. (2019) frem til det 5. år før folkepensionsalderen, som
udgangspunkt gælder for alle indbetalinger til aldersopsparing
ligeledes for loftet
på 48.000 kr. (2019) herefter.
Nogle overførselsmodtagere, som fx dagpengeledige, vil i forvejen have udnyttet
muligheden for indbetaling til aldersopsparing fuldt ud, f.eks. via en arbejdsmar-
kedspension i forbindelse med beskæftigelse tidligere i året.
Det bemærkes også, at i sammenligning med den aftalte obligatoriske ordning vil
en aldersopsparingsordning bidrage til at forværre holdbarheden af de offentlige fi-
nanser, fordi udbetalingerne ikke indgår i grundlaget for aftrapningen af de offent-
lige pensionsydelser mv. For en given virkning på holdbarheden af de offentlige fi-
nanser vil det således være nødvendigt at reducere indbetalingerne til alders-
opsparing.
Der er ingen tvivl om arbejdsmarkedets parters vigtige rolle i bl.a. arbejdet med at
sikre, at så mange som muligt har en ansvarlig pensionsopsparing. Det er afgørende
for, at samfundet kan hænge sammen og at alle får en værdig alderdom. Det ansvar
bærer regeringen også, og det påtager vi os ved bl.a. at indføre en obligatorisk pen-
sionsordning.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2