Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 160 Bilag 5
Offentligt
2029904_0001.png
SAU 14. marts 2019
L 160
– “MLI-loven”
Teknisk gennemgang
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0002.png
Indhold
Teknisk gennemgang
overordnede emner
Den Multilaterale Konventions (”MLI”) betydning for allerede eksisterende DBO’er
MLI-konventionens opbygning
Minimumsstandarderne
De frivillige elementer
2
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0003.png
MLI-konventionens betydning for
allerede eksisterende
DBO’er
Eksempel
MLI-konventionen gør det muligt at ændre eksisterende
dobbeltbeskatningsoverenskomster (”DBO”er)
uden
ændringsprotokol. MLI-loven er dansk hjemmel.
En DBO ændres, når der er sammenfald mellem landenes valg
Fravalg kan ændres til tilvalg, men ikke omvendt
Indmeldte
DBO’er kan ikke ”udmeldes”, men kan ændres ved
bilateral aftale (ændringsprotokol)
2.
Land A vælger samtlige 16 (17) elementer,
land B vælger 10 elementer, og land C vælger
kun de 7
1.
DBO mellem land A og land B ændres på
de 10 punkter, som land B og land A har
valgt
DBO mellem land A og land C ændres på
de 7 punkter, som land C og land A har
valgt
DBO mellem land B og land C ændres på
de punkter, som begge lande har valgt
3.
3
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0004.png
MLI-konventionens opbygning
MLI indeholder minimumstandarder og frivillige elementer:
Minimumstandarder
landene har politisk forpligtet sig til at
indføre dem
Frivillige elementer
landene kan (men ikke skal) vælge dem
Uden betydning, om minimumstandarderne opfyldes gennem
MLI eller ved ændringsprotokol
dvs. ingen pligt til at melde
DBO’er
ind i MLI.
4
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0005.png
Minimumstandarderne
De fire minimumstandarder
Affattelse af
DBO’ers
præambel (konventionens
art. 6)
Indsættelse af generel
omgåelsesklausul
(konventionens art. 7)
Mulighed for at indbringe
sager for begge landes
myndigheder (konventionens
art. 16)
Løsning af sager uanset
nationale tidsfrister
(konventionens art. 16)
5
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0006.png
De frivillige elementer og de af DK
trufne valg
Transparente enheder (konventionens artikel 3)
Dobbeltdomicilerede enheder (konventionens artikel 4)
Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning (konventionens
artikel 5)
Ejerperiode ved udbytteskat i moder/datterselskabsforhold
(konventionens artikel 8) og ved beskatning af avancer af
”ejendomsaktier” (konventionens artikel 9)
6
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0007.png
De frivillige elementer og de af DK
trufne valg
Eksempel
Anti-misbrugsregel
Faste driftssteder i tredje-jurisdiktioner
(konventionens artikel 10)
Retten til at beskatte hjemmehørende personer (konventionens
artikel 11)
Undgåelse af fast driftssted (konventionens artikel 12 til15)
Tilsvarende reguleringer i transfer pricing sager (konventionens
artikel 17)
4.
1.
foretagende i land A etablerer fast
driftssted i land C og land A beskatter ikke
overskuddet (egen lovgivning eller
exemption)
foretagendet i land A har renteindkomst
fra land B, som i land A henføres til det
faste driftssted i land C
land B skal nedsætte sin skat efter DBO
med land A, når foretagendet i land A er
retmæssig ejer
MEN land B kan undlade nedsættelse,
hvis indkomsten i land C beskattes med
mindre end 60 pct. af den skat, der skulle
betales, hvis driftsstedet var beliggende i
land A.
7
2.
3.
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0008.png
De frivillige elementer og de af DK
trufne valg
Særligt om voldgift (1) (konventionens del VI)
Generel afgrænsning
dansk forbehold (konventionens artikel
28):
Ikke MLI-voldgift over for EU-lande (alene EU-reglerne
anvendes)
Ikke voldgift i sager, hvor der er pålagt sanktioner for
skattesvig, forsætlig forsømmelse eller grov uagtsomhed.
Udmøntes i aftale, der skal indgås med andre lande om
anvendelse af voldgiftsbestemmelserne.
8
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0009.png
De frivillige elementer og de af DK
trufne valg
Særligt om voldgift (2) (konventionens del VI)
To former for voldgiftsprocedure
medmindre anden procedure aftales
(konventionens artikel 23).
Voldgiftskendelser som udgangspunkt
bindende
for myndighederne.
Gennemføres ved gensidig aftale.
Forholdet mellem voldgiftskendelser og danske afgørelser (1):
Udgangspunkt for voldgift: MAP-sag (Mutual Agreement Procedure), hvor der
ikke kan opnås enighed.
MAP kan indledes på alle stadier af et sagsforløb
også hvis der er faldet
endelig dom.
DK myndighed kan fravige administrativ afgørelse (skatteankenævn,
Landsskatteret) ved MAP.
DK myndighed kan ikke fravige DK dom
men udenlandsk myndighed kan
(måske) ændre afgørelse
9
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Plancher anvendt den 14. marts 2019 under den teknisk gennemgang af lovforslaget v/skatteministeren
2029904_0010.png
De frivillige elementer og de af DK
trufne valg
Særligt om voldgift (3) (konventionens del VI)
Forholdet mellem voldgiftskendelser og forholdet til danske
afgørelser? (2):
Administrative afgørelser kan fraviges ved voldgift (som ved ”alm.” MAP)
Domme kan
ikke
fraviges ved voldgift
Forbehold om afgørelser truffet af domstol eller administrativt nævn
(konventionens art. 19, stk. 12):
Denne artikel er uheldigt formuleret
medtager både domme og
administrative nævn
Forbehold nødvendigt af hensyn til domme
Forbehold ikke hindring for, at administrative afgørelser undergives voldgift
10