Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 173
Offentligt
2045504_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. april 2019
Strafferetskontoret
Bjarke Gano
2019-0037-0061
1083391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 173), som
Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 5. april 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 173 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at politiet kun med en retskendelse kan skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokaliteter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L
173):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer, at politiet som led i gennemførelsen af tilsynet med
dømte seksualforbryderes overholdelse af forbud kun med en
retskendelse kan skaffe sig adgang til den dømtes bolig og an-
dre lokaliteter, som den dømte råder over, og foretage undersø-
gelse heraf, og endvidere kun med en retskendelse kan foretage
undersøgelse af breve og andre papirer samt andre genstande,
som den dømte råder over, og om nødvendigt medtage disse
med henblik på undersøgelse af deres indhold, og vil ministeren
redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 9. april 2019 af spørgsmål
nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg til lov om ændring af straffeloven (Forbud
til dømte seksualforbrydere) (L 173), at der principielt intet er til hinder for
at fastsætte et krav om, at politiet i forbindelse med tilsynet med dømte
seksualforbrydere skal indhente en retskendelse forud for iværksættelsen af
undersøgelserne af den dømtes bolig, breve mv.
Et sådant krav vil dog kunne være til hinder for en effektiv og fleksibel til-
rettelæggelse af tilsynet. Det bemærkes i den forbindelse, at der med lovfor-
slaget er lagt op til, at tilsynet med bolig- og besøgsforbud skal gennemfø-
res ved, at politiet opsøger den dømte i dennes bolig hver 14. dag eller en
gang om måneden, alt efter om den dømte er i sexologisk behandling.
Hertil kommer, at det efter Justitsministeriets vurdering er tvivlsomt, om et
krav om indhentelse af en retskendelse reelt vil bidrage til den dømtes rets-
sikkerhed. Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale om et lovbestemt
tilsyn, som ikke baserer sig på en konkret mistanke om et strafbart forhold,
som vil kunne efterprøves af domstolene. En eventuel domstolsprøvelse vil
derfor navnlig kunne vedrøre, om den dømte er meddelt et forbud efter straf-
felovens § 236, stk. 1, og om gennemførelsen af tilsynet kan anses for nød-
vendig af hensyn til at sikre, at den dømte overholder dette forbud.
På den baggrund kan jeg ikke støtte et ændringsforslag, der indfører en be-
stemmelse om indhentelse af en retskendelse i forbindelse med iværksættel-
sen af undersøgelser af den dømtes bolig, breve mv.
2
L 173 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at politiet kun med en retskendelse kan skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokaliteter, til justitsministeren
I øvrigt rejser et ændringsforslag af den foreslåede karakter væsentlige
spørgsmål i forhold til økonomien, som det ikke har været muligt at afklare
inden for tidsfristen for besvarelsen af spørgsmålet.
2.
Et ændringsforslag, som indebærer, at politiet som led i gennemførelsen
af tilsynet med dømte seksualforbryderes overholdelse af forbud kun med
en retskendelse kan skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokali-
teter, som den dømte råder over, og foretage undersøgelse heraf, og endvi-
dere kun med en retskendelse kan foretage undersøgelse af breve og andre
papirer og andre genstande, som den dømte råder over, og om nødvendigt
medtage disse med henblik på undersøgelse af deres indhold, kan formule-
res på følgende måde:
Ӯ n d r i n g s f o r s l a g
til
lov om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere)
(L 173)
Af (…):
Til § 1
1.
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 236, stk. 8, 2. og 3. pkt.,
udgår
»uden retskendelse«, og der indsættes efter 3. pkt.:
»Politiets anvendelse af indgreb som anført i 2. og 3. pkt. sker efter rettens
kendelse, medmindre den dømte meddeler skriftligt samtykke til, at indgre-
bet foretages.«
Bemærkninger til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse har til formål at indføre et krav om retsken-
delse, hvis politiet som led i gennemførelsen af tilsyn med dømte seksual-
forbrydere mod den dømtes vilje vil skaffe sig adgang til den dømtes bolig
og andre lokaliteter, som den dømte råder over, og foretage undersøgelse
heraf, eller vil foretage undersøgelse af breve og andre papirer og andre gen-
stande, som den dømte råder over, og om nødvendigt medtage disse med
henblik på at undersøge deres indhold.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at kompetencen til at beslutte, at
politiet kan gennemføre undersøgelser af den dømtes bolig, breve mv., er
3
L 173 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at politiet kun med en retskendelse kan skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokaliteter, til justitsministeren
henlagt til retten, medmindre den dømte skriftligt giver samtykke til at ind-
grebet foretages. I så fald træffes beslutningen af politiet.
Retten kan ved kendelse bestemme, at politiet som led i tilsynet kan fore-
tage en undersøgelse af den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den
dømte råder over, og at politiet i den forbindelse kan skaffe sig adgang til
boligen mv. Kendelsen kan angå et bestemt tilsynsbesøg eller give politiet
mulighed for at foretage flere tilsynsbesøg på vilkårlige tidspunkter inden
for en nærmere angivet periode. Kendelsen kan omfatte alle lokaliteter på
en adresse eller være begrænset til bestemte lokaliteter.
Retten kan endvidere tillade, at politiet kan foretage undersøgelse af breve
og andre papirer og andre genstande, som den dømte råder over, og om nød-
vendigt medtage disse med henblik på undersøgelse af deres indhold.
Ved vurderingen af, om der er grundlag for at imødekomme politiets an-
modning om retskendelse, vil retten navnlig kunne påse, at den dømte er
meddelt et forbud efter straffelovens § 236, stk. 1, og at de indgreb, som an-
modningen vedrører, anses for nødvendige af hensyn til at gennemføre til-
synet og dermed sikre, at den dømte overholder forbuddet.
Rettens kendelse skal ledsages af grunde i overensstemmelse med den al-
mindelige bestemmelse i retsplejelovens § 218, stk. 1, 1. pkt. Kendelsen kan
til enhver tid omgøres.
En anmodning om retskendelse kan indgives i enhver retskreds, hvor oplys-
ning i sagen må antages at kunne tilvejebringes. Det svarer til ordningen ef-
ter retsplejelovens § 694, stk. 1, om retsmøder under efterforskning.
Den dømte underrettes ikke om afholdelse af retsmøder med henblik på at
opnå rettens kendelse, da dette vil hindre, at tilsynet gennemføres effektivt,
uden at den dømte har mulighed for at indrette sig herpå. Politiet skal i for-
bindelse med undersøgelsen af den dømtes bolig, breve mv. på forlangende
give den dømte adgang til at gøre sig bekendt med rettens kendelse og an-
dre tilførsler til retsbogen.
4