Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 177 Bilag 1
Offentligt
2021736_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor
Energistyrelsen, Center for
Energiressourcer
Dato
9. januar 2018
J nr.
2017-6464
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvaren-
de energi (Støtteordninger til forsøgsvindmøller, ophør af støtteordning for
husstandsvindmøller i 2020 og udvidelse af den kommunale indsigelsesret
m.v.)
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Støtteordninger til for-
søgsvindmøller, ophør af støtteordning for husstandsvindmøller i 2020 og udvidelse
af den kommunale indsigelsesret m.v.) blev sendt i ekstern høring den 9. november
med frist for afgivelse af høringssvar den 7. december 2018.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden.
Følgende otte høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget: Dan-
marks Vindmølleforening, Dansk Energi, Dansk Industri, EnergiØst, European
Energy, KL
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune
Teknik- og
Miljøforvaltningen, Vindmølleindustrien.
Følgende to høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
CO-industri og FSR
danske revisorer.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennem-
gået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er
markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises
der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Finansiering af støtte til forsøgsvindmøller
Nr. 2: Støtte til site fremfor specifik vindmølle
Nr. 3: Vilkår for forsøgsvindmøller
Nr. 4: Støtte til forsøgsvindmøller på havet
Nr. 5: Husstandsvindmøller
Nr. 6: Udvidelse af kommunal indsigelsesret
Side 1/4
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021736_0002.png
Ad nr. 1: Finansiering af støtte til forsøgsvindmøller
Danmarks Vindmølleforening mener ikke, at finansieringen af en ordning for test-
møller bør finansieres af budgettet for de teknologineutrale udbud for perioden
2020-2024, men i stedet bør finansieres af forskningsmidler.
Vindmølleindustrien opfordrer til, at der ikke fastlægges særskilte puljer til testmøl-
ler, men at ordningerne for testmøller videreføres med finansiering fra hovedpuljen
til de teknologineutrale udbud uden årlige/periodevise volumenloft. Såfremt det
vælges at videreføre den håndholdte puljetilgang, mener Vindmølleindustrien, at
det er afgørende, at der afsættes puljer til testmøller, der kan rumme det fremtidige
testbehov.
Vindmølleindustrien opfordrer til, at der i rammerne for ministerens bemyndigelse til
at fastsætte pristillæg tages højde for, at pristillægget både vil kunne fastsættes
som et fast pristillæg eller som en fast afregningspris.
Ministeriets bemærkninger: I den politiske aftale, der ligger til grund for lovforslaget,
blev det besluttet, at finansieringen af støtten til forsøgsvindmøller henholdsvis
uden for og inden for de nationale testcentre for store vindmøller, finansieres fra det
samlede budget til teknologineutrale udbud.
Der er ikke taget endelig stilling til, om pristillægget i teknologineutrale udbud skal
fastsættes som et fast pristillæg eller en fast afregningspris. Pristillæggene til for-
søgsmøllerne vil blive fastsat af ministeren ved bekendtgørelser.
Ordningerne vil i øvrigt blive forvaltet i overensstemmelse med statsstøttereglerne.
Ad nr. 2: Støtte til site fremfor specifik forsøgsvindmølle
Dansk Industri opfordrer til, at tildelingen af tilsagn om pristillæg for testmøller uden
for testcentrene ændres fra testmøllen til testsitet. Dette vil sikre, at møller kan blive
nedtaget efter test og erstattes af nye testmøller, hvilket vil sikre bedre udnyttelse
af testpladserne.
Vindmølleindustrien opfordrer til, at tilsagn om pristillæg for så vidt angår testmøller
uden for testcentrene ikke tildeles en specifik testmølle, men tildeles en teststand
som en rammetildeling. Vindmølleindustrien mener, at dette vil optimere anvendel-
sen af det begrænsede antal testpladser mest muligt. Det samlede pristillæg på en
testplads, der opnår et rammetilsagn efter en sådan model, skal ikke kunne over-
skride det samlede pristillæg til den enkelte testmølle efter den hidtil gældende
model, men der skal inden for rammen kunne ske en udskiftning med testmøller, så
længe kriterierne herfor er opfyldt.
Ministeriets bemærkninger: Støtte til forsøgsvindmøller udgør statsstøtte og skal
derfor anmeldes til Europa-Kommissionen. Statsstøtte kan efter statsstøttereglerne
gives som driftsstøtte. Støtte til et site vil ikke være i overensstemmelse med stats-
støttereglerne.
Ad nr. 3: Vilkår for forsøgsvindmøller
Vindmølleindustrien mener, at gode rammer for test af forsøgsvindmøller er centralt
for vindmølleproducenternes udvikling og afprøvning af vindmølleteknologi, og at
Side 2/4
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021736_0003.png
adgang til testfaciliteter og vilkår for forsøgsvindmøller påvirker lokalisering af
forsknings- og udviklingsaktiviteter og er med til at tiltrække vidensarbejdspladser i
Danmark. Vindmølleindustrien mener, at det er misvisende, at lovforslaget angives
ikke at have nogen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
European Energy ønsker, at det klart defineres, hvornår et projekt er påbegyndt.
Det fremgår af lovforslaget, at udvikler mister retten til støtte, hvis udvikler ikke
ansøger forud for projektets påbegyndelse. Det bør præciseres til også at omfatte
de planprocesser, der er for åben dør-projekter, om det er det fysiske arbejde på
sitet eller myndighedsarbejdet.
Ministeriets bemærkninger: I lovforslaget beskrives det, at de økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser forventes at berøre de virksomheder, der søger støtte
gennem ordningerne til forsøgsvindmøller. Ved at yde økonomisk støtte til forsøgs-
vindmøller er ønsket at tilskynde til udvikling og afprøvning af vindmøller.
Projektets påbegyndelse skal defineres i overensstemmelse med lov om fremme af
vedvarende energi og statsstøttereglerne. Her fremgår det, at projektets påbegyn-
delse defineres som enten påbegyndelse af arbejdet på investeringsprojektet eller
det første bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af andre forpligtelser,
som gør investeringen irreversibel, alt efter hvad der indtræder først, samt at er-
hvervelse af jord og andet forberedende arbejde såsom indhentning af tilladelser
og gennemførlighedsundersøgelser ikke betragtes som en påbegyndelse af arbej-
det.
Ad nr. 4: Støtte til forsøgsvindmøller på havet
European Energy anbefaler, at der også kan ydes støtte til forsøgsvindmøller på
havet etableret uden for udbud. European Energy mener endvidere, at det bør
overvejes, om f.eks. test af fundamenter på en kommerciel mølle skal kunne inklu-
deres i støtteordningen, specielt for at tilgodese testprogrammer på havet.
EnergiØst foreslår, at loven ændres, således at forsøgs-,
demonstrationsmøller etableret på havet også omfattes af loven.
test-
og
Ministeriets bemærkninger: Der er ikke indgået politisk aftale i medfør af energiafta-
len fra 2018 om støtte til forsøgsvindmøller etableret på havet. Forsøgsvindmøller
der planlægges etableret på havet har mulighed for at deltage i teknologineutrale
udbud.
Ad nr. 5: Husstandsvindmøller
Danmarks Vindmølleforening mener, at det vil være i tråd med hensigten om en
markedsdrevet og teknologineutral tilgang til den grønne omstilling, hvis
husstandsvindmøller inkluderes i de fremtidige støtteordninger, ligesom at biogas
og biomasse vil kunne modtage det tilskudsniveau, der fastsættes i de
teknologineutrale udbud mellem storskala vind og solceller. Danmarks
Vindmølleforening foreslår derfor, at husstandsvindmøller kan konkurrere i en
fremtidig ordning med f.eks. biogas og biomasse.
Side 3/4
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2021736_0004.png
Ministeriets bemærkninger: For parterne bag energiaftalen er det afgørende, at
udbuddet af støtte til vedvarende energi sikrer mest mulig grøn strøm for pengene.
Støtte til husstandsvindmøller og andre anlæg installeret i forbrugsinstallationer
anses ikke for den mest omkostningseffektive måde at yde støtte på. Det er derfor
alene anlæg, der leverer elektricitet til det kollektive elforsyningsnet, der kan
deltage i teknologineutrale udbud.
Ad nr. 6: Udvidelse af kommunal indsigelsesret
Danmarks Vindmølleforening mener, at udvidelse af den kommunale indsigelsesret
bør ske på en måde, så det sikres, at den lokale forankring af nye projekter styrkes,
men også at det stadig vil være muligt at gennemføre den grønne omstilling, hvis
væsentlige samfundsmæssige interesser taler for gennemførelse af konkrete
projekter.
Vindmølleindustrien anerkender, at kommuner op til en vis afstand fra
havmølleparker kan anses som særlige interessenter, men anser en udvidet ret til
at gøre indsigelse mod et havmølleprojekt op til 15 km fra kysten for en for
vidtrækkende mulighed for en kommune til at sætte en stopper for et
havmølleprojekt, der i meget begrænset omfang afføder visuel påvirkning af kysten.
Herudover finder Vindmølleindustrien det afgørende, at det understreges, at
indsigelsesretten ikke er en vetoret.
European Energy anbefaler, at den kommunale indsigelsesret gøres betinget af
møllernes størrelse, således at udgangspunktet er 8 km, men kan stige til 15 km
afhængig af møllernes effekt eller højde.
Københavns Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen anbefaler, at grænsen for
den kommunale indsigelsesret ikke udvides til 15 km, da det vil komplicere
opførelsen kystnære vindmøller i Øresund og Køge Bugt.
Ministeriets bemærkninger: Der er bred enighed i Folketinget om energiaftalen fra
2018, der bl.a. indeholder aftale om, at den kommunale indsigelsesret udvides fra 8
til 15 km. Det har været vigtigt for parterne bag energiaftalen, at der tages hensyn
til lokalbefolkningen ved etablering af kystnære havvindmøller.
Det skal bemærkes, at udvidelsen af den kommunale indsigelsesret alene får virk-
ning for ansøgninger, der er modtaget af Energistyrelsen fra lovens ikrafttræden.
Side 4/4