Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 177 Bilag 3
Offentligt
2035268_0001.png
Notat om ændringsforslag til L177
støtteordninger til forsøgsmøller, inklu-
siv forsøgsmøller på havet
Kontor
Energikontor I
Dato
22. marts 2019
J nr.
2018-2617
/ MAJEM / MESAJ
Baggrund
I forbindelse med 1. behandlingen af L177
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi - er der rejst ønske om, at støtteordninger til forsøgsvindmøller
udvides til også at inkludere forsøgsmøller på havet. Således rejste Vindmølleindu-
strien denne problemstilling for energiordførerne den 13. marts 2019 forinden 1.
behandlingen af L177 den 14. marts. I forbindelse med høringen er der endvidere
indsendt to høringssvar, der anbefalede, at forsøgsmøller på havet også burde
indgå i støtteordningen for forsøgsmøller uden for testcentrene.
Der er en række fordelagtige effekter ved udvidelsen af forsøgsmølleordningen
uden for de nationale testcentre til forsøgsprojekter på havet, herunder;
1) Det giver projektudviklere mulighed for hurtigere test af nyudviklede pro-
dukter, da der vil være mulighed for at søge og opnå tilsagn om støtte året
rundt.
2) Det giver større sikkerhed for støtte samt støtteniveau ved udviklings- og
demonstrationsprojekter for projektudviklere.
3) Det imødekommer branchens udtrykte ønske om udvidede forsøgsmulig-
heder og et større testbehov i Danmark.
4) Det styrker den danske førerposition inden for udvikling og demonstration
på vindområdet og underbygger regeringens ønske om at støtte vindudvik-
lingen på havet.
Under forudsætning af, at en støtteordning for vindmøller på havet kommer til at
ligne den nuværende støtteordning for vindmøller på land uden for testcentrene, og
såfremt støtteniveauet i de teknologineutrale udbud 2020-2024 forbliver stabile, vil
en sådan støtteordning for vindmøller på havet ikke resultere i merstøtte ift. en
situation, hvor forsøgsmølleprojekter søger og opnår støtte i de teknologineutrale
udbud. Eventuel merstøtte kan finansieres inden for energitalens ramme til VE-
udbygning på 4,2 mia. kr.
Det indgik dog ikke i det oprindelige lovforslag, da forsøgsmøller på havet ikke var
inkluderet i energiaftalen af 29. juni 2018, hvor det besluttedes at videreføre for-
søgsmølleordningerne fra 2018 og 2019. Ved indførslen af disse forsøgsmølleord-
ninger var der ikke et ønske fra branchens side om at inkludere forsøgsmøller på
havet. De nuværende forsøgsmølleordninger i 2018 og 2019 inkluderer derfor ikke
forsøgsvindmøller på havet. I stedet kan forsøgsmøller på havet opnå støtte gen-
nem de teknologineutrale udbud.
Side 1/5
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2035268_0002.png
Der er nu på baggrund af 1. behandlingen af L177 udarbejdet et ændringsforslag til
L177, hvormed forsøgsmøller på havet også kan indgå i støtteordningen for for-
søgsmøller uden for de nationale testcentre.
Budgetmæssige konsekvenser
De budgetmæssige konsekvenser ved at udvide forsøgsmølleordningen uden for
centrene til også at gælde forsøgsmøller på havet vil kunne dækkes indenfor de i
energiaftalen 2018 afsatte 4,2 mia. kr. til VE-udbygning.
Såfremt forsøgsvindmøller på havet ikke inkluderes i forsøgsordningen, kan de
søge om støtte gennem de teknologineutrale udbud. Puljerne til både de teknologi-
neutrale udbud samt forsøgsmølleordningerne udtages af det samlede budget til
VE-udbygning på 4,2 mia. kr. Projekter, der vil søge støtte indenfor forsøgsmølle-
ordningerne, vil alternativt kunne have søgt om støtte indenfor de teknologineutrale
udbud. Støtten til forsøgsmøllerne på havet inden for forsøgsmølleordningen udgår
derfor af budgettet til de teknologineutrale udbud.
Det er forventningen, at støtteprisen fra de teknologineutrale udbud overføres til
forsøgsmølleordningerne det efterfølgende år, således at støttesatsen til forsøgs-
møller svarer til gennemsnittet af de vindende udbud det foregående år. Såfremt
den gennemsnitlige budpris forbliver på et tilsvarende lavt niveau som i 2018 (2,27
øre/kWh), vil de støttepriser, som forsøgsprojekter kan opnå indenfor forsøgsmøl-
leordningen, være det samme som den støttepris, der kan opnås indenfor det tek-
nologineutrale udbud i samme år. Endvidere er det forventningen, at forsøgsmølle-
projekterne under begge omstændigheder kan modtage støtte i 20 år.
Såfremt budpriserne inden for det teknologineutrale udbud falder løbende, vil der
være en forøget støttebetaling, da forsøgsmølleprojekter i sådanne tilfælde er sikret
det højere budgennemsnit fra det sidste års teknologineutrale udbud i stedet for at
indgå i udbuddet i slutningen af året. Sker der f.eks. et fald på 1 øre i budpriserne i
det teknologineutrale udbud, vil det betyde en merstøtte på ca. 2 mio. kr. årligt i 20
år, dvs. en samlet forøget støttebetaling på ca. 36 mio. kr. pr. 50 MW projekt. Om-
vendt vil der være en tilsvarende mindre støtte til forsøgsmølleprojekter på havet,
såfremt de inkluderes i forsøgsmølleordningen og budprisen i de teknologineutrale
udbud stiger, jf. nedenstående tabel.
Side 2/5
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2035268_0003.png
Tabel 1
Ændring i støtte til forsøgsvindmøller på havet ved udvidelse af forsøgsmølleordningen
Mio. kr.
Gns.
2028-
2041
0
1,68
-1,68
2020
Ved konstant budpris -
2,27 øre/kWh
Ved fald i budpris på 1
øre
1,27 øre/kWh
Ved stigning i budpris
på 1 øre
3,27 øre/kWh
0
0
0
2021
0
0
0
2022
0
2,14
-2,14
2023
0
2,09
- 2,09
2024
0
2,05
- 2,05
2025
0
2,02
- 2,02
2026
0
1,98
-1,98
2027
0
1,94
-1,94
I alt
0
35,70
-35,70
Anm.: Antagelser: 1) Ved inkludering af forsøgsmøller på havet i forsøgsmølleordningen i stedet for teknologineutrale udbud
året efter, 2) der er anvendt 4.500 fuldlasttimer for vindmøller på havet, 3) der er lagt en støtteperiode på 20 år til
grund for forsøgsmøller til havs 5) der er for forsøgsmøller, der etableres på havet antaget, at møllerne nettilsluttes to
år efter tilsagn om støtte, 6) der antages et behov på 50 MW på havet, 7) Forsøgsmøller på havet, der opnår tilsagn
om støtte i 2020, forventes tidligst at modtage støtten fra 2022.
Kilde: Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Der er for nuværende alene ét kendt forsøgsprojekt på havet i Danmark. Om end
det ikke kan udelukkes, at der tilkommer flere nye forsøgsprojekter på havet efter
inkludering af havvindmøller i forsøgsmølleordningen, vurderes det ikke sandsyn-
ligt, at der tilkommer mange flere projekter forinden 2024, da processen ifm. etable-
ringstilladelse og endelig nettilslutning er tidskrævende. Den potentielt større eller
mindre støttebetaling ved udvidelse af forsøgsmølleordningen til forsøgshavvind-
møller vurderes således begrænset.
Støtteordning for forsøgsmøller på havet
Betingelserne for at opnå støtte til forsøgsmølleprojekter i 2020-2024 vil først blive
fastlagt, når og i det omfang ordningen er godkendt af Europa-Kommissionen.
Det er udgangspunktet i ændringsforslaget, at der for forsøgsvindmøller på havet
skal fastsættes de samme betingelser som for forsøgsvindmøller på land. Således
lægges der op til en ordning, hvormed forsøgsmøller på havet kan opnå samme
støttesats som forsøgsmøller på land uden for de nationale testcentre, dvs. bud-
gennemsnittet af det foregående års teknologineutrale udbud i 20 år.
For at imødekomme testbehovet foreslås det, at der fastsættes en samlet pulje til
forsøgsmøller uden for testcentrene, hvorfra forsøgsmøller både på havet og på
land kan ansøge om støtte. Denne pulje vil i udgangspunktet være større end en
tilsvarende pulje alene til forsøgsmøller på land, men puljen vil stadig blive finansie-
ret af de samlede 4,2 mia. kr. til VE-udbygning fra energiaftalen. Testbehovet og
dermed puljestørrelsen fastsættes efterfølgende og med input fra branchen. Den
nærmere puljestørrelse offentliggøres ifm. udstedelse af de årlige bekendtgørelser
for forsøgsvindmølleordningen.
Behovet for test på havet inkluderer også et behov for test af nye fundamenter.
Forsøgsmøllestøtteordningen forventes derfor at skulle inkludere muligheder for at
teste i) nye fundamenter på en eksisterende mølletype, ii) nye møller samt iii) nye
Side 3/5
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2035268_0004.png
møller på nye fundamenter. En beskrivelse af tests af fundamenter vil skulle indgå i
projektbeskrivelsen på samme måde som beskrivelser af tests af vindmøller. Hvis
man skulle ønske at teste nye fundamenter på en eksisterende mølle, skal møllen
have opnået prototype- og/eller ombygningscertificering inden ansøgning om støt-
te. De nærmere tekniske betingelser, herunder krav til certificeringstype, fastlæg-
ges ifm. udstedelse af de årlige bekendtgørelser for forsøgsvindmølleordningerne.
Det vil i forbindelse med behandling af ansøgninger om støtte skulle afgøres, om
projektet kan anses som værende et forsøgsprojekt, og dermed om det kan modta-
ge støtten.
Der forventes, at forsøgsvindmøller på havet vil skulle ansøge via åben dør-
ordningen, og at støtteordningen inkluderer krav om, at projektet skal have opnået
etableringstilladelse inden ansøgning om støtte, ligesom forsøgsvindmøller på land
skal have lokalplansgodkendelse. På denne måde sikres også, at den kommunale
indsigelsesret aktiveres for forsøgsvindmøller på havet.
Afklaringer ifm. ændringsforslaget
Der er i forbindelse med det forberedende arbejde til udvalgsbehandlingen blevet
afdækket en række potentielle knaster.
Kan testprojekter, der udelukkende inkluderer test af fundamenter, opnå støtte?
Hvis ønsket er at opsætte en mølle, der tidligere har modtaget støtte via f.eks. 25-
øren, på et nyt fundament, vil projektet ikke kunne opnå støtte.
Hvis en vindmølle har modtaget støtte via forsøgsmølleordningen inden for de nati-
onale testcentre i 2018-2019, er det usikkert, om et testprojekt uden for centrene
kan betragtes som støtteberettiget, hvis det nye testprojekt laves med samme møl-
le men med et nyt fundament. Det undersøges dog nærmere. Energistyrelsen vur-
derer umiddelbart, at man godt vil kunne lave en forsøgsmølleordning, der åbner
op for havvindmølleprojekter, der vil teste følgende: 1) Test af nye fundamenter
(dog kun hvis projektet opfylder betingelserne, der i øvrigt fastsættes for ordningen,
herunder at møllen ikke har modtaget støtte via f.eks. 25-øren tidligere), 2) test af
både fundament og mølle samt 3) test af møller.
Det skal i forbindelse med ansøgningen om støtte vurderes, om der reelt er tale om
et forsøgsprojekt, uanset om det omhandler test af møller og/eller fundament. De
nærmere kriterier herfor fastlægges ifm. udstedelse af bekendtgørelserne om for-
søgsmølleordningerne.
Ønsket om at inkludere støtte til tests af fundamenter er begrundet i dialog med
branchen. Således udtrykker projektudvikleren i det for nuværende kendte havfor-
søgsmølleprojekt ønske om også at ville teste såkaldte multi-mølle platforme, hvor
mere end én havvindmølle kan være installeret på en platform, der enten er fast-
forankret eller flydende. Der vil altså også være tests af fundamenter, dog ikke
udelukkende fundamenter.
Side 4/5
L 177 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2035268_0005.png
Kan det statsstøttegodkendes af EU-kommissionen at udvide ordningen til forsøgs-
vindmøller på havet?
Den foreslåede udvidelse af forsøgsmølleordningen på land uden for centrene til
også at inkludere forsøgsmøller på havet, udgør statsstøtte og ordningen skal an-
meldes til og godkendes af Europa-Kommissionen. Ordningen vil først kunne træde
i kraft, når og i det omfang EU-Kommissionen godkender ordningen. EU-
kommissionen kan stille nye vilkår i relation til indretning af ordningen, herunder
bl.a., hvilke forsøgsmøller der kan omfattes af ordningen, beregningsgrundlaget for
støtten og dermed støttens størrelse. Det er vurderingen på nuværende tidspunkt,
at det er sandsynligt, at der kan være behov for bl.a. differentieret støtte og diffe-
rentierede krav til henholdsvis vindmøller på havet og på land.
Det er væsentligt for statsstøttegodkendelsen, at ordningen udelukker støtte til
vindmøller, der tidligere har opnået støtte efter f.eks. 25-øren. Ordningen skal ikke
kunne udnyttes til at forlænge støtteperioden for møller, der tidligere har stået på
land, men nu rykkes ud på havet.
I tilfælde af, at man ønsker at benytte allerede eksisterende ilandføringskabler, som
har været finansieret af statsstøtte ifm. forsøgsmølleprojekter, vil det fsva. det nu-
værende teknologineutrale udbud ikke være muligt, da der i udbudsbetingelserne
for de teknologineutrale udbud er indlagt et værn mod at overdimensionere ilandfø-
ringskablet, dvs. mod at lægge kabler med større kapacitet end nødvendigt. Hvis
man ønsker en ordning, hvor man har mulighed for at benytte eksisterende ilandfø-
ringskabler, er det væsentligt, at disse ilandføringskabler ikke tidligere har modta-
get støtte.
Side 5/5