Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 192
Offentligt
2043598_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 9. april 201 9
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 42 til L 1 92, forslag til dy revelfærdslov,
stillet den 3. april 201 9 efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsm ål nr. 42
”V il ministeren
arbejde for, at der så v idt muligt sikres konsistens i kontrolindsatsen med dyrevelfærd
v ed brug af fastansat personale, som får relevant efteruddannelse og v idensopbygning, og at brugen af
korttidsansatte medarbejdere, som f.eks. honorarlønnede privatpraktiserende dyrlæger, så v idt muligt
undgås, alternativt minimeres, jf. lov forslagets § 48
?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:
”Fødevarestyrelsen
har de senere år haft fokus på, at minimere brugen af korttidsansat personale til
udførelsen af kontrolopgaven på de danske slagterier. Dette er sket af både økonomiske årsager og for
at sikre konsistensen i kontrolindsatsen. Det er centralt, at opgaven v aretages af medarbejdere,
herunder både dyrlæger og tilsynsteknikere, der løbende har mulighed for at opdatere v iden og
kompetencer.
Bemandingen på slagterierne fastsættes på baggrund af v irksomhedernes forventede produktion. Der
er løbende udsving i produktionen, som bevirker at Fødevarestyrelsen løbende må justere
bemandingen. Muligheden for brug af korttidsansat personale medvirker til at sikre den nødvendige
fleksibilitet i bemandingen, og at Fødevarestyrelsen kan v aretage kontrolopgaven på slagterierne.
Det samme gør sig gældende for v eterinærkontrollen, hv or brugen af korttidsansatte medarbejdere
øger fleksibiliteten i forhold til håndteringen af den direkte eksport og på samlestederne, sa mtidig med
at det sikrer omkostningseffektiviteten.
For de små slagtehuse er brugen af korttidsansat personale
honorarlønnede privatpraktiserende
dy rlæger
ikke muligt at undgå, og det er v anskeligt at minimere. Med den markant mindre og
sv ingende produktion på slagtehusene, er det ikke muligt at hav e fast bemanding til udførelse af
kontrolopgaven uden uforholdsmæssigt større udgifter. Brugen af korttidsansat personale sikrer
derfor den lov pligtige myndighedskontrol på slagtehusene, ligesom det både er d en mest fleksible og
omkostningseffektive v aretagelse af kontrollen.
Fødev arestyrelsen sikrer i den forbindelse, at korttidsansat personale har kendskab til opdaterede
faglige instrukser på de pågældende områder, ligesom de også deltager i kurser. Korttidsansat
personale vil typisk blive overladt mere rutineprægede opgaver, hvorimod særlige opgaver, herunder
hastesager o. lign. v aretages af de fastansatte dyrlæger. Fødevarestyrelsen har desuden en kv alificeret
reservestyrke at trække på i en ev entuel beredskabssituation.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
L 192 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om konsistens i kontrolindsatsen med dyrevelfærd ved brug af fastansat personale, som får relevant efteruddannelse og vidensopbygning, til miljø- og fødevareministeren
Dy rev elfærdskontrollen i besætninger med landbrugsdyr og heste m.v. udføres af fastansat personale,
der består af dy rlæger, agronomer og tilsynsteknikere. Konsistensen af kontrolindsatsen sikres bl.a.
v ed kontrolvejledninger, ERFA -gruppemøder, ny hedsmeddelelser på intranettet og temadage , der
omhandler kontrollen generelt samt særlige problemstillinger, der relaterer sig til kontrollen med de
enkelte dy rearter.”
Jakob Ellemann-Jensen
/
Per Henriksen
2