Tak.
Først og fremmest tak for de positive bemærkninger, der er faldet, om forslaget om ligedeling af det, der vel i daglig tale bliver kaldt børnechecken.
Det er den sidste del af udmøntningen af aftalen om ét familieretligt system, som er en aftale, der er indgået på børne- og socialministerens område.
Lovforslaget er først og fremmest vigtigt af hensyn til ligestilling mellem forældre, og så afspejler de regler, der gælder i dag, jo ikke den virkelighed, vi befinder os i, og de familiemønstre, der er i dag.
Efter de gældende regler udbetales børnechecken i langt de fleste tilfælde til moderen.
Sådan har det været siden 1987, hvor børnefamilieydelsen, som det hed dengang, blev indført.
Reglerne har derfor med rette været kritiseret ud fra et ligestillingsmæssigt perspektiv.
Hvis man undrer sig over, at det er mig som skatteminister, der står med lovforslaget her i dag om noget, hvor man udbetaler en ydelse – det er normalt ikke det, vi gør som skatteordførere; vi laver lovgivning om at kræve penge ind, ikke udbetale dem som ydelser – så skyldes det, at før 1987 var der et fradrag på området.
Derfor har det så af historiske årsager ressortmæssigt ligget hos skatteministeren.
Det giver så også anledning til nogle af de problemer, der rejses her i dag af ordførerne.
Derfor skulle man måske i et eller andet omfang overveje, hvor sådan et område her ressortmæssigt ligger.
Det er ikke min beslutning som skatteminister.
Det er den til enhver tid siddende statsministers og i sidste ende vel majestætens beslutning, hvordan ressortfordelingen er.
Men når nogle af de her ting, som ordførerne nævner, som jeg lige vil komme ind på, opstår, skyldes det jo, at der er lavet en aftale på ét ministerområde, som så udmøntes med et lovforslag på et andet ministerområde, i det her tilfælde Skatteministeriets område.
Alle partier i Folketinget har aftalt, at det er på tide at indføre mere moderne regler, der tager højde for, at der er mange forskellige måder at indrette sig på som familie.
Dels har vi aftalt, at vi skal væk fra, at udbetalingen automatisk er til moderen, dels skal der i højere grad være mulighed for at vælge, hvem udbetalingen skal ske til.
Det er det, vi opnår med lovforslaget, der nu er fremsat.
Børnechecken skal som udgangspunkt deles mellem forældrene, uanset om de bor sammen eller ej, men samtidig vil forældrene, hvis de er enige, have mulighed for at vælge, at udbetalingen af børnechecken skal ske til den ene forælder.
Det vil typisk være i situationer, hvor udgifterne er hos den ene forælder.
Så er det rimeligt nok, at børnechecken også udbetales til den forælder, der har udgifterne.
Men det kan man altså aftale sig ud af som forældre.
Hvis ikke forældrene kan blive enige, og det sker jo en gang imellem, så kan den ene forælder anmode om udbetaling af hele ydelsen, hvis det kan dokumenteres, at barnet ifølge en samværsafgørelse skal være mindst 9 ud af 14 dage hos vedkommende.
På den måde kan forældrene i højere grad indrette sig, som de ønsker, men samtidig tages der hensyn til de tilfælde, hvor der ikke kan nås til enighed.
Men det letteste er jo, ikke mindst af hensyn til barnet, at forældre sætter sig ned og bliver enige om, hvordan samværet skal være, når man nu går fra hinanden.
Det er ikke meningen og ikke hensigtsmæssigt for nogen, slet ikke for børnene efter min politiske opfattelse, at det her spørgsmål ender i et statsligt system.
Det ville være lettere, hvis man kunne bøje sig ind mod hinanden og nå til enighed.
Det kan man så ikke i alle tilfælde.
Sådan er virkeligheden.
Men det ville være dejligt, hvis det var muligt i større omfang.
Det er derfor efter lovforslaget, som vi foreslår, kun i tilfælde, hvor barnet bor lige meget eller næsten lige meget hos begge forældre og forældrene ikke kan blive enige om, at udbetalingen skal ske til den ene, at ligedeling ikke kan fraviges – dvs.
de tilfælde, hvor det netop er vigtigt at ligestille forældrene.
Så har der jo været nogle bemærkninger fra ordførerne og også noget skriftlig korrespondance forud for debatten her i dag mellem en række ordførere på social- og børneområdet og mig som skatteminister om, hvorvidt allerede delte familier skal være omfattet af en ligedeling.
Altså, skal der være nogle overgangsregler, eller skal der ikke?
Der vil jeg godt give det tilsagn, at det må vi jo sætte os ned og snakke om.
Mit udgangspunkt er, at det, der står i aftaleteksten, er sådan, det skal være, og der er ikke aftalt overgangsregler eller andet.
Det har været diskuteret under forhandlingerne, men som det har været redegjort for, også af de notater, der har været sendt over fra Skatteministeriet, så er der nogle problemer i det.
Og ikke mindst er der nogle udgifter, som jo så skal løftes.
Der er måske også politisk noget rimelighed i det.
Omvendt kan der jo være nogle konflikter i, at man har etableret samvær og så skal afgøre, hvordan børnechecken skal fordeles.
Det kan selvfølgelig rippe op i nogle gamle konflikter.
Det vil jeg også gerne anerkende.
Men mit udgangspunkt som skatteminister er altid, og der deler jeg Enhedslistens ordførers udlægning af, hvordan en lovgivningsmæssig proces skal være, at man laver en politisk aftale, og der aftaler man ting.
Så sender man lovforslag i høring hos ordførere og andre, og når de har godkendt det, så længere ud til de eksterne høringsparter, og hvis nogen af aftaleparterne ønsker, at vi sætter os rundt om et mødebord og snakker om, om vi skal lave om i aftalen, lave om i lovforslaget, så gør vi det.
Jeg vil i hvert fald gerne give det tilsagn at invitere ordførerne, og både ligestillingsordførerne, børne- og socialordførerne og skatteordførerne er velkomne til at komme til mødet.
Det vil blive et meget stort møde, vi vil måske skulle booke en hel mødesal.
Men partierne er velkomne til at sende dem, de måtte ønske, og så tager vi et møde.
Så snakker vi om, om vi kan finde en løsning på det her, og hvis der er en regning, hvordan vi så samler regningen op for det.
Derfor kan ordførerne imødese en invitation til et sådant møde.
Så er der spørgsmålene om indkomstaftrapning og andet, som også rejses af fru Lisbeth Bech Poulsen fra Socialistisk Folkeparti.
Jeg vil gerne sende forskellige familietypeeksempler over.
Jeg vil bare sige om den diskussion, der har været hen over påsken, også i offentligheden, om, at det er urimeligt for nogen og for andre, at det er nogle meget, meget få tilfælde.
Selvfølgelig vil der kunne opstå en situation, hvor en person tjener 750.000 kr.
og den anden person tjener 0 kr., men typisk vil det jo forholde sig anderledes.
Men jeg vil meget, meget gerne lave de der familietypeeksempler.
De her ændringer flytter hverken voldsomt rundt på provenu eller fordeling eller andet, men selvfølgelig er der nogle ændringer, når man laver om i sådan en omfattende ydelse, som børnechecken, som altså er et tocifret milliardbeløb om året, jo er.
Men i dag er der også problemer med reglerne.
I dag er det en klar ulempe, hvis det er kvinden, der tjener mest, og det er altså heller ikke rimeligt.
Derfor er det, vi foreslår, at der også sker en ændring af indkomstaftrapningen, så aftrapning sker på grundlag af den enkelte modtagers indkomst.
Så det er rigtigt, at der kan være ting i lovforslaget her, men der er i hvert fald også ting med de regler, der gælder i dag.
Men i forhold til spørgsmålene om overgangsregler og andet tager vi et møde, og så sætter vi os ned og drøfter det.
Med de ord håber jeg ligesom ved det tidligere forslag, at vi får holdt mødet og forhåbentlig også, inden der kommer et folketingsvalg, får vedtaget lovforslaget, der gerne skal træde i kraft den 1.
januar 2020.
Men det er ingen her i salen herre over.