Jeg vil godt takke for den overvejende positive modtagelse af lovforslaget.
Der er blevet stillet nogle helt rimelige spørgsmål undervejs, og jeg vil prøve at besvare nogle af dem her i min ministertale.
Forslaget, som vi har drøftet, indeholder jo ændringer på en række forskellige områder.
Det er, hvis man spørger mig, fornuftige ændringer, der vil være til glæde for en bred personkreds.
Den store ændring er jo, at vi efter mange års tilløb har aftalt i finansloven, bl.a.
efter ønske fra Dansk Folkeparti, som har presset på, for at vi skulle finde penge til det her og også til en hurtig implementering, en sælgerpantebrevsmodel for landbruget.
Jeg tror sådan set, at der har været et bredt ønske i Folketinget om at kigge på en sælgerpantebrevsmodel, men der har skullet udvikles en konkret model, og der har skullet findes finansiering til at realisere den.
Det, vi laver her, er efter min opfattelse ikke en skattelettelse, men at vi giver mulighed for, at man kan udskyde skatten, så den betales løbende, i takt med at man betaler af på det her sælgerpantebrev.
Det har selvfølgelig en rentevirkning, og den rentevirkning er omkostningen ved det her lovforslag.
Derfor vil jeg ikke – nu tror jeg ikke, at der findes en fuldstændig objektiv beskrivelse af, hvad en skattelettelse er – betegne det her som en skattelettelse til landbruget.
Jeg vil heller ikke synes, det er rimeligt at bruge det som undskyldning for at afvise forslaget, for det er et forslag om et sælgerpantebrev, der bl.a.
kan være med til at sikre, at et landbrug fortsat bliver på familiehænder eller bliver givet videre til fodermesteren eller en ansat i landbruget og ikke bare bliver købt op af nabolandmanden, som driver et større og større landbrug, eller af et selskab, som opkøber landbrugsjord i en branche, som er udsat for konsolidering.
Så hvis man gerne vil gavne den lille landmand, om man vil, skal man støtte ideen om en sælgerpantebrevsmodel.
Jeg vil gerne kvittere for, at Dansk Folkeparti har skubbet på, for at vi skulle finde pengene til det her i fællesskab i finansloven.
Jeg forstår godt Socialdemokraternes utilfredshed med, at man ikke har kigget på det i finansieringsudvalget.
Men der synes jeg, at hr.
Jesper Petersen skulle sige tak til hr.
Dennis Flydtkjær, for at Dansk Folkeparti har været med til at finde pengene til det her.
Det er jo penge, som vi, hvis vi ikke havde brugt dem på det her, havde brugt på noget andet i finansloven.
Så nu får Socialdemokraterne mulighed for endnu en gang at få det, man kalder en gratis omgang.
Det vil sige, at man kan stemme for lovforslaget, men at det er nogle andre, der har fundet pengene, som altså er fundet i finansloven.
Og jeg kan love dig for, at hvis vi ikke havde brugt pengene på det her, havde vi brugt dem på noget andet.
Vi havde ikke bare ladet dem ligge i kassen til fremtidige regeringer.
Men jeg forstår godt, at man gerne ville have ventet, men der har så været ønske om, at det fandt vi finansiering til med det samme.
Og vi har udviklet modellen, og derfor fremsætter vi forslaget, og derfor håber jeg også på bred opbakning til det.
Det vil i hvert fald være med til at hjælpe dansk landbrug og særlig de unge landmænd, som også har været på mit kontor og sagt, at de har problemer med at finde finansieringen, og at det her kunne være en løsning.
Jeg tror, at de vil blive rigtig glade, for med den model, vi lægger op til, har man adgang til at fordele beskatningen over op til 10 år, så det passer med afdragene på pantebrevet, forudsat at pantebrevet ikke overstiger 10 pct.
af salgssummen.
Det giver yngre landmænd, men også andre købere af erhvervsejendomme en hjælpende hånd med finansieringen, da sælger får det her skattemæssige incitament til at placere nogle af sine midler fra ejendomshandelen i et sælgerpantebrev.
Jeg er overbevist om, at sælgerpantebrevene vil vise sig at være en god løsning i de tilfælde, hvor det i dag kan være vanskeligt at skaffe dele af finansieringen.
Jeg er også sikker på, at de nye regler vil være med til at sætte skub i et nødvendigt generationsskifte i bl.a.
landbruget.
Så har Danmarks Fiskeriforening i høringssvaret ønsket, at fiskefartøjer bliver omfattet af sælgerpantebrevsmodellen.
Det har jeg også drøftet med Dansk Folkepartis ordfører, hr.
Dennis Flydtkjær, og i regeringen er vi som sagt positive over for dette, og det forstår jeg også at Dansk Folkeparti er.
En udvidelse af ordningen til andre typer af aktiver, f.eks.
fiskefartøjer, vil dog kræve en nærmere analyse, og derfor er det ikke muligt at have det med i det her lovforslag, men vi vil arbejde for, at vi i en senere folketingssamling kan få indført sådan nogle regler.
Det er mit partis og regeringens udgangspunkt.
Så foreslår vi med lovforslaget at forhøje det nuværende skattefri bundfradrag på 10.000 kr.
for ydelser til personer fra godkendte foreninger, der støtter socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde.
Og det forslag kommer faktisk fra en, der repræsenterer en fond, der laver de her skattefri uddelinger til bl.a.
folk, der er ramt af sygdom, som gjorde mig opmærksom på, at beløbet ikke reguleres løbende.
Derfor har det i mange år været på 5.000 kr., og det vil sige, at det stille og roligt udhules.
Og det har vi så undersøgt, og det er rigtigt, at det faktisk ville være rimeligt at øge beløbet til de her 10.000 kr.
Jeg tror, nogle af dem, der bliver hjulpet af den her ordning, der bl.a.
støtter socialt og sygdomsbekæmpende arbejde, vil sætte stor pris på den hjælp, der bliver givet her.
Og den er helt rimelig, for det giver god mening at indeksere bundfradraget.
Det vil nå op på et niveau, som er passende og rimeligt.
Endelig vil jeg fremhæve de ændringer, som skal hjælpe søfartssektoren, så Danmark kan fastholde og udbygge sin position som maritim nation på det globale marked.
Derfor glæder det mig, at vi udvider reglerne om sømandsfradrag, så forsknings- og havundersøgelsesskibe i højere grad får mulighed for at ansætte samme type søfolk som dem, der ansættes på traditionelle fragtskibe.
Og det er fuldstændig rigtigt – som også hr.
Jesper Petersen var inde på – at det bl.a.
er hr.
Bjarne Laustsen, der har været med til at rejse den her sag.
Den har Bjarne Laustsen også rejst over for mig som skatteminister; jeg har været oppe at besøge Dana.
Og jeg må jo erkende, at når jeg har spurgt mine embedsmænd, hvorfor det lige er, at de her søfolk ikke er en del af ordningen, er det svært at finde et godt argument for det – ud over at dem tænkte man ikke på, da man indførte fradraget.
Og det synes jeg ikke er et godt eller rimeligt svar, og derfor lægger vi nu op til at udvide reglerne om sømandsfradraget.
Det er fuldt ud rimeligt over for de søfolk, der arbejder på Dana og andre forsknings- og havundersøgelsesskibe.
Så det er rigtig fint, at der blev rejst en konkret urimelighed, og at vi i fællesskab kunne finde en løsning på det.
Så ros til alle for det, og jeg hører også en bred opbakning til den del af lovforslaget.
Dernæst kommer forslaget med en ændring af virkningstidspunktet for udvidelsen af tonnageskatteordningen, som vi vedtog her i salen for 3½ år siden.
I regeringen er vi tilfredse med, at Kommissionen efter en lang sagsbehandling har sagt, at de godkender vores udvidelse.
Inden reglerne kan træde i kraft, er det dog nødvendigt at justere den vedtagne lovs virkningstidspunkt.
Når det er sket, kan både udvidelsen af tonnageskatteordningen og den tilsvarende udvidelse af DIS-ordningen træde i kraft, og det vil være med til at sikre, som De Konservatives ordfører var inde på, at Danmark fortsat kan være i front – det maritime Danmark med gode vilkår – og være konkurrencedygtig i forhold til den store verden.
Så har der også været bekymring – det har jeg også drøftet med Dansk Folkepartis ordfører – om de krav, som Kommissionen peger på, altså at retspraksis har udviklet sig sådan, at der i vores nuværende DIS-ordning er ting, som ikke er i overensstemmelse med statsstøttereglerne.
Det siger Kommissionen at vi skal rette op på.
Og der har været et ønske om en drøftelse af det og en orientering af aftalekredsen om det.
Jeg skal gerne beklage som skatteminister, at det ikke er sket – det er en fejl fra min side.
Men det vil vi gerne rette op på, og derfor har jeg også aftalt med hr.
Dennis Flydtkjær, at vi indkalder til et møde, hvor man kan blive orienteret nærmere om de her ting, som gør, at vi er nødt til at lave nogle ændringer i et andet lovforslag om DIS-ordningen, hvis vi skal opretholde vores statsstøttegodkendelse af den og samtidig iværksætte reglerne om udvidelse af specialskibsordningen, som er et lovforslag, vi har vedtaget med bred opbakning.
Det drøfter jeg gerne.
Jeg skal også her fra talerstolen beklage, at der ikke har været en orientering af aftalekredsen.
Når der ikke har været det, er det, fordi der ikke er noget at gøre, men derfor er det selvfølgelig helt legitimt, at man ønsker at blive orienteret, og det er så en fejl fra min side.
Jeg håber ikke, at man vil lade den fejl gå ud over udvidelsen af ordningen, som er rimelig.
Og så må vi så leve med nogle af de ændringer af DIS-ordningen.
Men der vil være en mulighed for at drøfte konsekvenserne af de her ændringer, og hvad det kommer til at betyde, og det er helt rimeligt, og derfor vil jeg invitere i den her uge til et møde om det med de partier, der har været engageret i DIS-ordningen.
Og så håber jeg, at vi inde på mødet i et eller andet omfang finder ud af, at der i hvert fald er flertal for ændringerne, så udvidelsen af specialskibsordningen som sagt kan træde i kraft.
Og det er det, vi hjemler her i lovforslaget.