Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 225 Bilag 1
Offentligt
2044323_0001.png
10. april 2019
J.nr. 2019 - 304
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast
ejendom, ligningsloven og forskellige andre love (Indførelse af en sælgerpantebrevsmo-
del, forhøjelse af det skattefrie bundfradrag for ydelser fra sociale fonde m.v., ændring af
opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finansielle konti, udvidelse af sø-
mandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe og ændring af virk-
ningstidspunkt for udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibsaktivi-
teter) (L 225).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Fiskerifor-
ening
Sælgerpantebrevsmodel
Danmarks Fiskeriforening anfører,
at det vil være et positivt signal for
dansk fiskeri, hvis fiskefartøjer
kunne omfattes af sælgerpante-
brevsmodellen. Videre anføres det,
at sælgerpantebreve også anvendes
i forbindelse med generationsskif-
ter indenfor fiskeri, hvorfor der i
fiskerierhvervet ifølge foreningen
kan opnås de samme fordele ved
at anvende sælgerpantebrevsmo-
dellen som i andre erhverv. Fiske-
riforeningen foreslår derfor, at
modellen udvides til også at om-
fatte sælgerpantebreve for fiskefar-
tøjer.
Den foreslåede sælgerpantebrevs-
model giver adgang til at udskyde
beskatningen af hele eller en del af
ejendomsavancen ved salg af en
erhvervsejendom, når der i forbin-
delse med handlen udstedes et sæl-
gerpantebrev.
Modellen er i hovedtræk udformet,
så den gælder for de samme ejen-
domme, som er omfattet af de
gældende genanbringelsesregler i
ejendomsavancebeskatningsloven.
Ordningen er anvendelig inden for
alle sektorer. Overdragelse af en
erhvervsejendom inden for fiskeri-
erhvervet vil således også være
omfattet.
En udvidelse af sælgerpantebrevs-
modellen til at omfatte andre typer
af aktiver end erhvervsejen-
domme, f.eks. fiskefartøjer, rejser
en række afgrænsningsspørgsmål,
herunder EU-retlige aspekter, og
vil have provenumæssige konse-
kvenser.
Der vil blive set nærmere på disse
spørgsmål. Analysen heraf vil dog
ikke kunne færdiggøres inden ved-
tagelsen af nærværende lovforslag.
Udvidelse af sømandsfradraget
Danmarks Fiskeriforening anfører,
at den foreslåede udvidelse ifølge
det oplyste har været efterspurgt af
branchen, idet forsknings- og
havundersøgelsesskibe
som den
øvrige del af søfartssektoren
er
DIS-ordningen udgør statsstøtte i
henhold til EUF-Traktaten. Ord-
ningen er derfor udformet inden
for rammerne af EU’s retningslin-
jer for statsstøtte til søtransport-
sektoren. Retningslinjerne gælder
Side 2 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udsat for hård international kon-
kurrence, hvilket Danmarks Fiske-
riforening har fuld forståelse for.
Danmarks Fiskeriforening anfører,
at de imidlertid må konstatere, at i
en situation med fuld beskæftigelse
i Danmark, betyder udvidelsen
også øget konkurrence om mand-
skab i Danmark
og her betyder
udvidelse af sømandsfradraget
uden tvivl, at der påføres fiskerier-
hvervet øget konkurrence om
dansk mandskab. For at fiskerier-
hvervet ikke udsættes for øget og
ulige konkurrence om dansk
mandskab, foreslår Danmarks Fi-
skeriforening, at tidligere anmod-
ninger genovervejes:
• At fiskefartøjer får mulighed at
tilslutte sig DIS- ordningen eller
noget tilsvarende
• At beløbsstørrelsen for fiskernes
fradrag for havdage kommer til at
følge størrelsen på sømandsfradra-
get.
Danmarks Fiskeriforening tilføjer,
at det er vigtigt at fiskerierhvervet
sikres konkurrencedygtige ramme-
vilkår, hvis erhvervet skal forblive
konkurrencedygtigt
både med
hensyn til at kunne rekruttere
dansk arbejdskraft og med hensyn
til at kunne konkurrere med fi-
skere i andre lande, hvor anven-
delse af 3. lands arbejdskraft at
meget udbredt.
Hvis ikke de to ovennævnte mo-
deller kan tages i anvendelse, fore-
slår Danmarks Fiskeriforening en
drøftelse af andre modeller, der
for søtransport af passagerer og
gods samt i visse tilfælde for bug-
sering og sandsugning m.v. Efter
Kommissionens afgørelsespraksis
omfatter retningslinjerne endvi-
dere enkelte aktiviteter, der efter
en konkret vurdering kan sidestil-
les med søtransport. Øvrige sekto-
rer
herunder fiskeriet
er ikke
omfattet. Det vil således ikke være
muligt at udvide DIS-ordningen til
fiskefartøjer under de gældende
EU-retningslinjer.
Det gældende fradrag for havdage
til fiskere udgør ligeledes stats-
støtte, som er godkendt af Kom-
missionen. Enhver ændring af fra-
draget vil derfor skulle anmeldes til
Kommissionen og kunne godken-
des inden for rammerne af EU-ret-
ten. Det har hidtil været vurderin-
gen, at det vil være vanskeligt at
opnå en sådan godkendelse.
Hertil kommer, at der vil skulle
findes finansiering til en eventuel
regulering af fradraget til fiskere.
Regeringen er enig i, at dansk er-
hvervsliv så vidt muligt skal sikres
de bedste forudsætninger for at
klare sig godt på det globale mar-
ked, og regeringen arbejder gene-
relt for, at forbedre betingelserne
for fiskerierhvervet.
Side 3 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan sikre erhvervets konkurrence-
evne i forhold til både nationale og
internationale udfordringer.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Lovforslaget
falder uden for DA’s
virkefelt, og DA ønsker under
henvisning hertil ikke at afgive be-
mærkninger.
Danske Havne
Danske Havne har ikke bemærk-
ninger til det fremsendte lov-
forslag.
Danske Rederier
Danske Rederier har kommenteret
forslaget om en ændring af virk-
ningstidspunktet for den udvidelse
af tonnageskatteordningen med en
række specialskibsaktiviteter, der
skete ved lov nr. 1886 af 29. de-
cember 2015.
Danske Rederier er positive over-
for, at EU-Kommissionen nu har
godkendt udvidelsen, og at de nye
regler hurtigst muligt bliver sat i
kraft.
Danske Rederier indgår gerne i en
dialog om udformningen af et sty-
resignal vedrørende genoptagelse
af skatteansættelsen for de rede-
rier, der har selvangivet efter de
hidtil gældende regler, og som med
udvidelsen får mulighed for at an-
vende tonnageskatteordningen for
de pågældende specialskibsaktivite-
ter fra og med indkomstår, der
starter den 1. januar 2017 eller se-
nere.
Retningslinjerne for genoptagelse
af de pågældende rederiers skatte-
ansættelser fremgår nu af lov-
forslagets bemærkninger, og der vil
derfor ikke umiddelbart blive ud-
stedt et styresignal herom.
Det beskrives i bemærkningerne,
at genoptagelse af skatteansættel-
serne for indkomstår, der starter
den 1. januar 2017 eller senere, kan
ske efter reglerne om ordinær gen-
optagelse i skatteforvaltningslo-
vens § 26, stk. 2. Det betyder, at en
anmodning om genoptagelse for
indkomståret 2017 senest skal ind-
gives den 1. maj 2021.
Side 4 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet
Lovforslaget giver ikke Datatilsy-
net anledning til bemærkninger.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen bemærker,
at de implementeringskonsekven-
serne af forslaget vedrørende ind-
førelse af en sælgerpantebrevsmo-
del ikke er beskrevet, samt at det
ikke fremgår af lovforslaget, om
det er vurderingen, at lovforslaget
følger principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning.
Lovforslaget er ajourført med de
implementeringsmæssige konse-
kvenser af sælgerpantebrevsmodel-
len og det er tilføjet, at lovforslaget
vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
DI
Lovudkastet giver ikke DI anled-
ning til bemærkninger.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
TER har følgende vurdering af
forslagets administrative konse-
kvenser for erhvervslivet samt be-
mærkninger til Skatteministeriets
vurdering af principperne for agil
erhvervsrettet regulering:
TER vurderer, at lovforslaget sam-
let medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet under 4
mio. kr. årligt. De bliver derfor
ikke kvantificeret yderligere.
TER har været i telefonisk dialog
med Skatteministeriet. Skattemini-
steriet har i denne forbindelse vur-
deret, at principperne for agil er-
hvervsrettet regulering ikke er rele-
vante for lovforslagets konkrete
ændringer. TER har fortsat ingen
bemærkninger til denne vurdering.
Vurderingen af de administrative
konsekvenser for erhvervslivet,
som er foretaget af TER, er gengi-
vet i lovforslaget.
Side 5 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA)
FA takker for høringen og henvi-
ser til høringssvar fra Finans Dan-
mark og Forsikring & Pension.
FSR
danske revisorer
Sælgerpantebrevsmodel
FSR
danske revisorer anfører, at
hvis sælger ikke opnår en ejen-
domsavance på ejendommen ved
salget, kan sælger alligevel blive be-
skattet af genvundne bygningsaf-
skrivninger.
FSR
danske revisorer mener på
den baggrund, at det vil være hen-
sigtsmæssigt at justere den foreslå-
ede ordning sådan, at det beløb
(10 pct. af afståelsessummen), som
kan udskydes og medregnes se-
nere, kan prioriteres til både fortje-
neste efter afskrivningsloven (gen-
vundne bygningsafskrivninger) og
til avance efter ejendomsavancebe-
skatningsloven.
Virksomhedsordningen
FSR
danske revisorer spørger,
om Skatteministeriet kan bekræfte,
at sælger kan have sælgerpantebre-
vet i virksomhedsskatteordningen,
hvis virksomhedsskatteordningen
fortsætter efter salget af ejendom-
men.
Lovforslaget er målrettet udsky-
delse af beskatningen af ejendoms-
avance på erhvervsejendomme.
Spørgsmål om udvidelse af ordnin-
gen til f.eks. også at omfatte gen-
vundne bygningsafskrivninger vil
rejse afgrænsningsproblemer i for-
hold til beskatningen af andre akti-
ver, såsom driftsmidler og andre
aktiver, som eventuelt kan indgå i
en ejendomsoverdragelse.
Som hovedregel skal erhvervsmæs-
sige aktiver indgå i virksomheds-
ordningen, mens private aktiver
ikke kan indgå i ordningen. Det er
derfor afgørende, om et aktiv an-
ses for at være erhvervsmæssigt el-
ler privat.
Ved salg af virksomheden eller
virksomhedsaktiver kan der fore-
komme sælgerfinansiering. Så-
danne udlån kan anses for at ud-
gøre erhvervsmæssige udlån i rela-
tion til virksomhedsordningen.
Der kan dog opstå tilfælde, hvor et
udlån (sælgerfinansieringen) må
Side 6 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anses for primært at være foretaget
af private interesser, således at ud-
lånet vil blive anset for ydet af sæl-
geren uden for virksomhedsord-
ningen. Det kan fx skyldes, at lånet
efter en konkret vurdering må an-
ses for at være givet på vilkår, der
ikke ville blive givet til en uaf-
hængig køber, det vil sige, at lånet
ikke er givet på markedsmæssige
vilkår. Det kan fx være tilfældet i
forbindelse med en overdragelse
inden for familien.
Konsekvensen heraf vil være, at et
beløb svarende til udlånet anses
for hævet i virksomhedsordningen
i overensstemmelse med hæveræk-
kefølgen med evt. beskatning til
følge.
Denne praksis betyder, at det vil
være forbundet med en vis usik-
kerhed, om sælgerpantebreve om-
fattet af pantebrevsmodellen kan
indgå i virksomhedsordningen.
Det er opfattelsen, at dette ikke er
hensigtsmæssigt. For at sikre, at
sælgerpantebreve omfattet af pan-
tebrevsmodellen altid kan indgå i
virksomhedsordningen, er lov-
forslaget ændret, således at det
fremgår af loven, at et sælgerpan-
tebrev kan indgå i virksomheds-
ordningen, hvis det er omfattet af
pantebrevsmodellen.
FSR
danske revisorer spørger
opfølgende, om det har nogen be-
tydning for besvarelsen af ovenstå-
ende, om køber er en nærtstående
eller uafhængig tredjemand.
Nej, med den foreslåede justering
har det netop ingen betydning, så
længe sælgerpantebrevet opfylder
betingelserne for, at den foreslåede
pantebrevsmodel finder anven-
delse.
Side 7 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efter det foreslåede stk. 1 skal be-
skatningen ske i de indtil 10 nær-
mest
”efterfølgende” indkomstår.
FSR
danske revisorer forstår for-
slaget således, at ingen del af den
udskudte avance skal beskattes i
salgsåret (dvs. for en ejendom, der
sælges i 2020 med 10-årig udsky-
delse, skal det udskudte beløb
medregnes i indkomstårene 2021-
2030), og spørger, om det kan be-
kræftes.
FSR
danske revisorer spørger,
om det er korrekt forstået, at en
skattepligtig, der har valgt beskat-
ning efter udskydelsesordningen,
og som oprindeligt har valgt en 10-
årig udskydelse, på et hvilket som
helst tidspunkt i udskydelsesperio-
den kan vælge at medregne den re-
sterende udskudte avance.
Endvidere spørges, om sælger på
et hvilket som helst tidspunkt i ud-
skydelsesperioden også kan vælge
at medregne en del af den reste-
rende udskudte avance og så for-
dele restbeløbet ligeligt over den
resterende udskydelsesperiode.
Det følger af stk. 1, sidste pkt., at
”1. pkt. gælder dog ikke ved over-
dragelse mellem parter, der er for-
bundne som anført i ligningslo-
vens § 2.” FSR –
danske revisorer
forudsætter, at der her er tale om
overdragelser, hvor mindst en af
parterne i aftalen er en juridisk
person, jf. definitionen i ligningslo-
vens § 2, og at eksempelvis en for-
ældres overdragelse af en (land-
brugs)ejendom til et barn vil være
Den del af en eventuel fortjeneste,
der ikke kan eller ikke vælges ud-
skudt, skal beskattes i salgsåret.
Det kan bekræftes, at den del af
ejendomsavancen, der herefter
vælges udskudt, beskattes i de føl-
gende 10 indkomstår som anført i
FSR’s eksempel.
Den udskudte ejendomsavance
skal efter forslaget medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige
indkomst med lige store årlige be-
løb i den periode, som beskatnin-
gen er valgt fordelt over. Køber
kan betale ekstraordinære afdrag
og sælger kan sælge pantebrevet,
hvorved beskatningen af sælger i
begge tilfælde fremrykkes. Men lo-
ven giver ikke mulighed for at sæl-
ger fra år til år kan vælge, hvor me-
get der skal indtægtsføres af den
udskudte avance.
Det kan bekræftes.
Side 8 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfattet af reglerne om udskudt
avance. Der spørges, om Skattemi-
nisteriet kan bekræfte det.
Efter det foreslåede stk. 2 kan den
fortjeneste, hvorpå der vælges ud-
skudt beskatning, ikke overstige 10
pct. af den kontante afståelsessum
for ”ejendommen”. FSR –
Danske
revisorer formoder, at det dermed
er afståelsessummen for hele ejen-
dommen, der udgør beregnings-
grundlaget i forhold til 10 pct.-
grænsen, uanset at afståelsessum-
men for fx en landbrugsejendom
indeholder en af ståelsessum for et
(skattefrit eller skattepligtigt) stue-
hus, for eventuelle øvrige boliger
på ejendommen og for eventuelle
ikke-erhvervsmæssigt anvendte
dele af ejendommen. Der spørges,
om Skatteministeriet kan bekræfte
det.
Efter det foreslåede stk. 2 gælder
tillige, at afdrag på hovedstolen
ikke må forfalde ”hurtigere” end
med lige store årlige beløb over lø-
betiden.
Det er ifølge FSR
danske reviso-
rer ikke ganske klart, hvad hurti-
gere” betyder. Betyder det, at rest-
gælden skal afvikles med lige store
årlige beløb over løbetiden (serie-
lån)? Er nedenstående ydelsesfor-
løb for et 10-årigt pantebrev med
en rente på 2 pct., der afvikles ef-
ter annuitetsprincippet, i overens-
stemmelse med det foreslåede stk.
2, selvom der i år 6-10 modtages et
afdrag, der overstiger 100.000
DKK?
Det er den kontantomregnede af-
ståelsessum for den erhvervsmæs-
sigt anvendte del af ejendommen,
der danner grundlag for beregnin-
gen af den fortjeneste, der kan væl-
ges udskudt.
Betingelsen betyder, at summen af
modtagne afdrag ikke på noget
tidspunkt må overstige summen af
afdrag på et tilsvarende lån, der af-
vikles med lige store årlige afdrag.
Det anførte eksempel opfylder
denne betingelse.
Side 9 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer henviser
til, at beskatning efter det foreslå-
ede stk. 4 kun kan udskydes for
fortjeneste, der vedrører den del af
den afståede ejendom, som blev
anvendt erhvervsmæssigt i sæl-
gers/samlevende ægtefælles er-
hvervsvirksomhed, og som anven-
des erhvervsmæssigt i købers/sam-
levende ægtefælles erhvervsvirk-
somhed ”i den periode, som be-
skatningen af den udskudte ejen-
domsavance er valgt fordelt over.”
Der henvises videre til, at det i
sammenhæng hermed efter det fo-
reslåede stk. 3, nr. 1, gælder, at sæl-
ger skal medregne en eventuel re-
sterende udskudt avance til den
skattepligtige indkomst” ved hel
eller delvis afståelse af ejendom-
men, eller hvis ejendommen helt
eller delvist ikke længere anvendes
erhvervsmæssigt.”
FSR
danske revisorer antager, at
stk. 3, nr. 1, omtaler købers afstå-
else af ejendommen henholdsvis
ophør med erhvervsmæssig anven-
delse.
Efter FSR
danske revisorers vur-
dering skaber de foreslåede stk. 4
og stk. 3, nr. 1, nogle væsentlige
problemstillinger. Det anføres, at
sælgers beskatningstidspunkt kom-
mer til at afhænge af købers dispo-
sitioner (afståelse/ophør), hvilket
helt grundlæggende ikke anses for
hensigtsmæssigt. Der henvises til,
at købers dispositioner således kan
føre til uforudseelige beskatnings-
tidspunkter for sælger
og det er
vel at mærke dispositioner, som
sælger er helt uden indflydelse på.
Det kan bekræftes.
Den foreslåede sælgerpantebrevs-
model har til formål at tilgodese
køberens finansieringsbehov i for-
bindelse med virksomhedsetable-
ring og sælgerens behov for at
kunne fordele beskatningen i takt
med, at der modtages afdrag på
pantebrevet.
De foreslåede regler baserer sig så-
ledes bl.a. på, at køber skal drive
aktiv erhvervsvirksomhed bl.a. fi-
nansieret af sælgeren gennem et
sælgerpantebrev i den periode,
Side 10 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der peges på følgende eksempler:
- Hvis køber vælger at gå på pen-
sion efter f.eks. 4 år, eller hvis
køber måske bliver nødt til det
pga. sygdom, og derfor ophører
med at anvende ejendommen
erhvervsmæssigt.
- Hvis købers forretningsudygtig-
hed eller konjunkturerne med-
fører, at køber må indstille sin
virksomhed og dermed den er-
hvervsmæssige anvendelse.
FSR
danske revisorer spørger
endvidere, hvordan sælger skal
vide, at køber er ophørt med at an-
vende ejendommen erhvervsmæs-
sigt, så sælger nu skal medregne
den resterende ejendomsavance.
Der spørges, hvordan en sælger,
der fx afstår et landbrug i Nordjyl-
land og flytter til Sjælland skal få
kendskab til en nordjysk købers ef-
terfølgende dispositioner. Det an-
føres, at samme problemstilling,
med at skaffe sig den fornødne vi-
den om købers dispositioner, bli-
ver endnu mere udtalt, hvis sælger
(jf. det foreslåede stk. 7) eller kø-
ber er udenlandsk, eller ejendom-
men er beliggende i udlandet (jf.
det foreslåede stk. 8), idet der her
skal skaffes viden ”henover lande-
grænserne”.
Videre anføres det, at i tilfælde af,
at køber kun delvist ophører med
at anvende ejendommen erhvervs-
mæssigt, følger det af forslaget, at
sælger skal medregne den andel af
den udskudte avance, som for-
holdsmæssigt svarer til den del af
ejendommens handelsværdi, der
som beskatningen er valgt fordelt
over.
Overordnet fremrykkes beskatnin-
gen, hvis disse forudsætninger
svigter på en af siderne, dvs. ved
sælgerens salg mv. af pantebrevet
og ved køberens salg eller ændrede
anvendelse af ejendommen.
I modsat fald ville en erhvervs-
mæssigt benyttet ejendom kunne
overdrages og i princippet dagen
efter overgå til ikke-erhvervsmæs-
sig benyttelse, fx beboelse, hvilket
ikke er hensigten med forslaget.
Det må forventes, at parterne som
led i f.eks. pantebrevsvilkårene af-
taler, at der skal betales ekstraordi-
nære afdrag på sælgerpantebrevet i
de tilfælde, hvor købers dispositio-
ner indebærer en fremrykket be-
skatning hos sælgeren. I givet fald
vil sælger ikke have nogen under-
søgelsespligt i forhold til køberens
dispositioner.
Det er derfor vurderingen, at der i
parternes aftale vil kunne tages
højde for de problemstillinger,
som FSR
danske revisorer anfø-
rer.
Side 11 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke længere anvendes erhvervs-
mæssigt. Der spørges, hvordan
sælger skal skaffe sig viden om
ejendommens handelsværdi på et
tidspunkt, der f.eks. ligger 7 år ef-
ter sælgers salg af ejendommen, og
tillige den andel af den handels-
værdi, der relaterer sig til den del
af ejendommen, som køber ikke
længere anvender erhvervsmæssigt.
Der peges på, at Skattestyrelsen
rejser flere sager med påstand om,
at en given aktivitet ikke er er-
hvervsmæssig virksomhed, og der
spørges, hvordan sælger skal
kunne vurdere, om købers anven-
delse af f.eks. en landbrugsejen-
dom er til hobby-formål”
eller er
erhvervsmæssig virksomhed.
Endvidere spørges, hvordan sæl-
gers undersøgelsespligter er i for-
hold til købers efterfølgende di-
spositioner i årene efter salget, og
hvorvidt køber har oplysningspligt,
og hvad hvis denne svigtes. Der
peges på, at hvis sælger som følge
af uvidenhed ikke har medregnet
en resterende avance, kan det
medføre forrentning af restskat
hos sælger, hvis forholdet senere
korrigeres af Skattestyrelsen.
Desuden spørges, om den mang-
lende medregning af avancen evt.
også kan vurderes at være ansvars-
pådragende for sælger, og om det i
øvrigt er ligegyldigt for det foreslå-
ede stk. 3, nr. 1, om købers even-
tuelle afståelse af ejendommen
sker til erhvervsmæssig anvendelse
hos dennes erhverver (dvs. den 2.
køber).
Der vil under disse omstændighe-
der som udgangspunkt ikke være
grundlag for at rejse strafansvar
for manglende medregning i til-
fælde, hvor sælgeren ikke har haft
konkret viden f.eks. om køberens
ændrede anvendelse af ejendom-
men.
Side 12 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Problemerne i stk. 4 og stk. 3, nr.
1, er ifølge FSR
danske revisorer
størst i forhold til kravet om kø-
bers fortsatte erhvervsmæssige an-
vendelse, og mindre i forhold til
kravet i stk. 3, nr. 1, om beskatning
ved købers afståelse.
Der henvises til, at ved købers af-
ståelse vil sælger således normalt
blive bekendt med dette, enten
fordi sælgerpantebrevet indfries i
forbindelse med handlen
og her
skal sælger så medregne den ud-
skudte avance efter det foreslåede
stk. 3, nr. 2
eller fordi, sælger gi-
ver tilladelse til debitorskifte på
sælgerpantebrevet. Også ved kø-
bers delvise afståelse af ejendom-
men er der dog ifølge FSR
Dan-
ske revisorer i hvert fald det pro-
blem i det foreslåede stk. 3, nr. 1,
at det
for at sælger kan indtægts-
føre den korrekte andel af den ud-
skudte ejendomsavance
kræver,
at sælger skaffer sig viden om ejen-
dommens handelsværdi lige inden
købers delafståelse. Der spørges,
hvordan sælger gør dette?
Det er på baggrund af ovenstående
FSR
danske revisorers opfattelse,
at betingelsen om beskatning af
udskudt avance ved købers efter-
følgende forhold vil give store
praktiske problemer. FSR
Dan-
ske revisorer vil derfor gerne bede
om Skatteministeriet opfattelse af,
hvordan sælger skal kunne blive
vidende om købers efterfølgende
forhold, jf. ovenstående eksem-
pler.
Der henvises til kommentaren
ovenfor. Køberen vil som led i af-
talen kunne pålægges at meddele
sælgeren de nødvendige oplysnin-
ger.
Side 13 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer peger på,
at i ejendomsavancebeskatningslo-
vens § 6 A anvendes også et krav
om erhvervsmæssig anvendelse i
forbindelse med genanbringelse. I
de sager er sælger dog erhverver af
den ejendom, hvori der sker gen-
anbringelse. I sælgerpantebrevs-
modellen er sælger og køber der-
imod forskellige subjekter.
FSR
danske revisorer har forstå-
else for, at den foreslåede sælger-
pantebrevsmodel ønskes reserveret
til erhvervsmæssigt anvendte ejen-
domme, men vurderer, at de fore-
slåede stk. 4 og stk. 3, nr. 1, ikke er
en hensigtsmæssig løsning.
Efter FSR
danske revisorers vur-
dering bør der alene stilles krav
om, at ejendommen anvendes er-
hvervsmæssigt af sælger/samle-
vende ægtefælle på overdragelses-
tidspunktet.
Der henvises til, at det f.eks. svarer
til successionskravet i kildeskatte-
lovens § 33 C, hvorefter der kan
ske successionsoverdragelse ved
overdragelse af en erhvervsvirk-
somhed inkl. ejendomsavance, i
det omfang ejendommen anvendes
i overdragerens/samlevende ægte-
fælles erhvervsvirksomhed.
Det påpeges, at der ikke er tilsva-
rende bestemmelser i § 33 C om,
at hvis erhverver ophører med at
anvende ejendommen erhvervs-
mæssigt, bortfalder successions-
muligheden, således at der på op-
hørstidspunktet skal ske afregning
af den skat, der qua successionen
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Side 14 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke blev beskattet ved overdragel-
sen. Hvis der ændres i det foreslå-
ede stk. 4, så der alene henvises til
sælgers erhvervsmæssige anven-
delse, vil det efter FSR
Danske
revisorers opfattelse være sam-
menligneligt med de krav, der stil-
les til succession i kildeskattelo-
vens § 33 C.
Det er endvidere FSR
danske re-
visorers opfattelse, at stk. 3, nr. 1,
helt bør udgå. I forhold til risiko
for utilsigtet anvendelse af udsky-
delsesordningen, hvis der alene
stilles krav til sælgers erhvervs-
mæssige anvendelse, så er det
ifølge FSR
danske revisorer
næppe ofte, at en erhvervsmæssigt
anvendt ejendom, som f.eks. en
landbrugsejendom, overdrages
med den hensigt, at køber vil op-
høre med virksomhedsdriften.
FSR
danske revisorer henviser
til, at udlejning af fast ejendom
ifølge forslaget ikke vil blive anset
for erhvervsmæssig virksomhed,
mens der i øvrig lovgivning på ge-
nerationsskifteområdet normalt er
undtagelse hertil i form af, at bort-
forpagtning af landbrugsejendom
mv. alligevel anses for erhvervs-
mæssig virksomhed. Der spørges,
om det er bevidst, at denne undta-
gelse ikke er medtaget i de foreslå-
ede regler.
Til det foreslåede stk. 5 anføres
det, at sælgers udlejning af ejen-
dommen til et selskab, som sælger
kontrollerer, anses for erhvervs-
mæssig virksomhed, der berettiger
til brug af udskydelsesordningen,
Den foreslåede sælgerpantebrevs-
model bygger i vidt omfang på de
gældende regler om genanbringelse
af ejendomsavancer, hvor bortfor-
pagtning af landbrug mv. også an-
ses for udlejningsvirksom-
hed/ikke-erhvervsmæssigt an-
vendt.
De foreslåede regler i pantebrevs-
modellen bygger i vidt omfang på
de gældende regler om genanbrin-
gelse af ejendomsavancer. De gæl-
dende genanbringelsesregler kan
Side 15 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
når selskabet anvender ejendom-
men erhvervsmæssigt. Det er dog
et krav, at ”den bestemmende ind-
flydelse i selskabet samtidig over-
drages til erhververen af ejendom-
men.” Dette krav
forekommer ef-
ter FSR
Danske revisorers opfat-
telse ikke hensigtsmæssigt. Det an-
føres, at der, hvis det f.eks. er
valgt, at en virksomheds domicil-
ejendom ejes i personligt regi af
sælger, mens virksomhedens drift
sker i et af sælger ejet selskab, der
lejer ejendommen af sælger, vel
ikke er grund til at stille krav om,
at køber skal medkøbe selskabet
(virksomhedsdriften), da sælger jo
har anvendt ejendommen er-
hvervsmæssigt. Videre anføres det,
at hvis der overhovedet skal stilles
et krav om, at køber skal anvende
ejendommen erhvervsmæssigt, jf.
vores bemærkninger ovenfor til
det foreslåede stk. 4, er der vel
ikke noget i vejen for, at denne an-
vendelse sker i købers egen er-
hvervsvirksomhed frem for, at kø-
ber skal medkøbe selskabet med
sælgers erhvervsvirksomhed.
Ved ovenstående organisering af
erhvervsdriften vil kravet ifølge
FSR
danske revisorer f.eks. hin-
dre anvendelse af udskydelsesord-
ningen i en situation, hvor ejen-
dommen er blevet for lille til sel-
skabets virksomhed, og virksom-
heden derfor ønskes flyttet til
større lokaler i en anden ejendom.
Sælger kan da ikke anvende udsky-
delsesordningen ved sit salg af
ejendommen, fordi sælger ikke
samtidigt afhænder virksomheden
(selskabet). Det anføres, at hvis
kun anvendes ved afståelse af er-
hvervsmæssigt anvendte ejen-
domme. Udlejning af fast ejendom
anses ikke for erhvervsvirksom-
hed, bortset fra det tilfælde hvor
udlejning sker til et selskab, hvori
ejeren og dennes ægtefælle har be-
stemmende indflydelse. Undtagel-
sen gælder kun, hvor ejeren af den
faste ejendom er en fysisk person.
Det har alene været tanken, at vi-
dereføre denne (begrænsede) und-
tagelse vedrørende udlejningsejen-
dom til pantebrevsmodellen, hvil-
ket således er sket på den måde, at
både selskabet og ejendommen
skal overdrages til erhververen.
Side 16 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ejerskabet til ejendommen og virk-
somheden i eksemplet ikke havde
været adskilt, men samlet i enten
personligt regi eller i selskabet, da
kunne sælger derimod anvende ud-
skydelsesordningen ved salget af
ejendommen, blot køber anvender
ejendommen erhvervsmæssigt. Vi-
dere anføres det, at kravet også vil
hindre anvendelse af udskydelses-
ordningen i en situation, hvor kø-
ber af ejendommen ikke ønsker at
købe selskabet med virksomheden,
men i stedet ønsker at købe akti-
verne/virksomheden ud af selska-
bet, f.eks. pga. eksistensen af even-
tualkrav i selskabet, eller fordi sel-
skabet er under konkursbehand-
ling. Efter FSR
danske revisorers
vurdering er der ingen grund til at
stille krav om, at selskabet samti-
digt skal overdrages til køber, og
det foreslås derfor, at denne del af
det foreslåede stk. 5 udgår.
Der henvises til kommentaren
ovenfor. Det har alene været tan-
ken at videreføre den begrænsede
undtagelse fra genanbringelsesreg-
ler vedrørende udlejningsejen-
domme til pantebrevsmodellen,
hvilket således er sket på den
måde, at både selskabet og ejen-
dommen skal overdrages til er-
hververen.
Der henvises til kommentaren
ovenfor. Undtagelsen gælder kun,
hvor ejeren af den faste ejendom
er en fysisk person.
FSR
danske revisorer forstår for-
slaget således, at ”ejeren” af den
faste ejendom i stk. 5 selv kan
være et selskab, sådan at f.eks. et
ejendomsselskab (sælger), der ud-
lejer ejendommen til et dattersel-
skab af ejendomsselskabet, kan an-
vende udskydelsesordningen ved
salg af ejendommen, hvis de øv-
rige betingelser opfyldes. Der
spørges, om dette kan bekræftes.
Hvis dette bekræftes, foreslås det,
at kravet om, at ejeren af ejendom-
Side 17 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
men skal have bestemmende ind-
flydelse i datterselskabet, ændres
til, at ejeren enten skal have be-
stemmende indflydelse i dattersel-
skabet eller være koncernforbun-
det med datterselskabet.
Det er FSR
danske revisorers
opfattelse, at det
f.eks. i en situa-
tion, hvor en person ejer et ejen-
domsselskab og et driftsselskab, og
hvor ejendomsselskabet udlejer
ejendommen til driftsselskabet
ellers vil betyde, at det ikke vil
være muligt for ejendomsselskabet
(sælger) at anvende udskydelses-
ordningen, da ejendomsselskabet
ikke har bestemmende indflydelse i
driftsselskabet (det har personen).
Det anføres det, at hvis sælger er
begrænset skattepligtig til Dan-
mark, henvises der i det foreslåede
stk. 6 til kildeskattelovens § 2, stk.
1, nr. 5, (udenlandsk person) hen-
holdsvis til selskabsskattelovens §
2, stk. 1, men uden litra (uden-
landsk selskab). Der spørges, om
der er en årsag til, at der for uden-
landske selskaber ikke henvises til
et litra i selskabsskatteloven.
Der spørges desuden, om det for
udenlandske personer kan bekræf-
tes, at udskydelsesordningen kan
anvendes, hvis personen har et fast
driftssted i Danmark, og derfor er
skattepligtig til Danmark efter kil-
deskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4
(der er formentligt dobbelthjem-
mel, sådan at personen tillige er
skattepligtig af ejendommen efter
stk. 1, nr. 5).
Lovteksten er justeret, idet det er
en redaktionel fejl, at der vedrø-
rende udenlandske selskaber ikke
er henvist til selskabsskattelovens §
2, stk. 1, nr. 1.
Det kan bekræftes, at udenlandske
personer, der er begrænset skatte-
pligtige af fortjeneste ved afståelse
af fast ejendom omfattet af ejen-
domsavancebeskatningsloven, kan
anvende de foreslåede regler, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Side 18 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I eksempel 2 i bemærkningerne
(høringsforslaget side 18) anføres
det om en situation, hvor debitor
på pantebrevet bliver nødlidende,
at ”Bortfalder f.eks. 75 pct. af rest-
gælden på 1 mio.kr. eksempelvis
som led i en tvangsakkord i kon-
kurs, vil sælger have fradragsret for
750.000 kr. i akkordåret, der vil
være fradragsberettiget efter reg-
lerne i kursgevinstloven.” FSR –
Danske revisorer bemærker, at det
kan overvejes at tydeliggøre, at da
sælger efter kursgevinstloven har
anskaffet fordringen til kurs 80, vil
sælgers fradrag ved tab af en påly-
dende værdi af pantebrevet på
750.000 DKK udgøre 600.000
DKK (750.000 DKK anskaffet til
kurs 80).
Taleksemplet er justeret.
Kommunernes Landsfor-
ening (KL)
KL har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Københavns Universitet
(KU)
KU takker for høringen, som er
modtaget gennem Danske Univer-
siteter. KU har ikke bemærkninger
til lovforslaget i øvrigt.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer anfører, at
det er særdeles positivt, at et flertal
i folketinget er blevet enige om
rammerne for den model for ud-
skydelse af ejendomsavancebeskat-
ning, som der er sendt i høring.
Landbrug og Fødevarer ser frem
til, at lovændringen vedtages hur-
tigst muligt, så erhvervet kan få
sikkerhed for de fremtidige regler
for salg af landbrugsejendomme.
Side 19 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarer anfører, at
udskydelse af ejendomsavance
ifølge forslaget kræver, at sælger-
pantebrevet tinglyses, samt at det
forringer ordningen i væsentlig
grad og i praksis vil betyde, at ord-
ningen for langt de fleste landbrug
ikke længere vil være rentabel. Vi-
dere anføres det, at foruden den
ekstraordinære skattebetaling, kan
et tinglyst sælgerpantebrev være en
hindring for, at øvrige investorer,
eks. banker og Vækstfonden i de
efterfølgende år vil bidrage med
kapital til udvidelser af bedriften.
Landbrug & Fødevarer opfordrer
derfor til, at kravet om tinglysning
afskaffes, samt at man i højere
grad lægger sig op ad den nuvæ-
rende tillidsbaserede praksis, som
er gældende i ejendomsavancebe-
skatningslovens §§ 6 A, stk. 2, nr.
2, jf. bekendtgørelse om, hvilke
oplysninger der skal indgives til
skatteforvaltningen ved genanbrin-
gelse af fortjeneste ved afståelse af
fast ejendom (BEK nr. 256 af
20/03/2012).
I samme omgang bør det ifølge
Landbrug & Fødevarer overvejes,
hvorvidt det er nødvendigt med
kravet om, at Skattestyrelsen mod-
tager en vedlagt kopi af det mod-
tagne sælgerpantebrev og en opgø-
relse af den skattepligtige fortjene-
ste.
Der er ifølge lovforslaget et krav,
at sælgerpantebrevet har pant i den
overdragne ejendom. Bemærknin-
gerne til lovforslaget er ændret, så-
ledes at det ikke er anført, at pan-
tebrevet skal tinglyses.
I forlængelse heraf vurderes det
mest hensigtsmæssigt at opret-
holde kravet, om at kopi af sælger-
pantebrevet skal indsendes til Skat-
testyrelsen som dokumentation for
de oprindeligt aftalte vilkår.
Bemærkningerne til lovforslaget er
justeret, således at der ikke skal
indsendes en (specificeret) opgø-
relse af den skattepligtige fortjene-
ste ved afståelsen af ejendommen,
men oplysning om den skatteplig-
tige fortjeneste, der danner grund-
lag for valget af de foreslåede reg-
ler om udskydelse af beskatningen.
Der henvises til kommentaren ne-
denfor til høringssvaret fra SE-
GES.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
det i lovudkastet er uklart, hvor-
vidt afhændelse af sælgerpantebre-
Side 20 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vet i uskiftet bo bringer den reste-
rende ejendomsavance til beskat-
ning. Landbrug & Fødevarer op-
fordrer til, at sælgerpantebrevet
kan indgå i både uskiftet bo og an-
dre former for succession, uden at
ejendomsavancen kommer til be-
skatning før tid.
SEGES
SEGES anfører, at der i lovforsla-
get og i bemærkningerne anvendes
forskellige udtryk for den udskudte
ejendomsavance og opfordrer til,
at der i stedet for ordet ”ejen-
domsavance” anvendes ordet ”for-
tjeneste”.
Det fremgår af lovforslagets § 6 D,
stk. 1, at reglerne ikke gælder ved
overdragelse mellem parter, der er
forbundne som anført i ligningslo-
vens § 2. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at lovforslagets
henvisning til ligningslovens § 2
indebærer, at det afgørende er, om
de pågældende fysiske og juridiske
personer har en sådan tilknytning
til hinanden, at de i relation til
skattelovgivningens almindelige
regler anses for interessefor-
bundne.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at de foreslåede reg-
ler også gælder ved ejendomshand-
ler i levende live mellem familie-
medlemmer omfattet af boafgifts-
lovens § 22, såfremt betingelserne i
øvrigt er opfyldt.
I lovforslaget anføres for så vidt
angår ægtefæller, at der bl.a skal
Terminologien er justeret, så den i
højere grad følger genanbringelses-
reglerne.
Det kan bekræftes, at reglerne kan
anvendes ved overdragelse mellem
fysiske personer, herunder perso-
ner omfattet af boafgiftslovens §
22, hvis de øvrige betingelser er
opfyldt. Bemærkningerne er juste-
ret, så dette fremgår tydeligere af
lovforslaget.
Side 21 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være tale om overdragelse af en er-
hvervsejendom, der anvendes er-
hvervsmæssigt i ejerens eller den
samlevende ægtefælles erhvervs-
virksomhed.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at den praksis, der
gælder vedrørende ægtefæller i de
eksisterende genanbringelsesregler
i ejendomsavancebeskatningslo-
vens § 6 A og § 6 C, også gælder i
de foreslåede regler.
Den foreslåede pantebrevsmodel
baserer sig i vidt omfang på de
gældende regler om genanbringelse
af ejendomsavancer. Det er derfor
også hensigten, at praksis herom
skal finde anvendelse på pante-
brevsmodellen, hvis der i de kon-
krete tilfælde er tale om sammen-
lignelige situationer.
Det kan bekræftes.
Det ønskes ligeledes bekræftet, at
den person, der skal medregne den
udskudte ejendomsavance i de ef-
terfølgende indkomstår, er den
samme person, som skal indtægts-
føre ejendomsavancen, såfremt
denne ikke er valgt udskudt jf. de
foreslåede regler i § 6 D.
Det ønskes i den forbindelse be-
kræftet, at det er uden betydning
for medregningen af den udskudte
ejendomsavance, at ægteskabet op-
hører, f.eks. ved skilsmisse, i den
periode, hvor der sker medregning
af den udskudte ejendomsavance.
SEGES anfører, at det ikke frem-
går af lovforslaget, om de foreslå-
ede regler også kan anvendes, når
der er tale om flere erhververe.
Der henvises til, at i nogle tilfælde
foregår overdragelse af landbrugs-
ejendomme på den måde, at hele
landbrugsejendommen overdrages
til et interessentskab og i andre til-
fælde ved, at hele landbrugsejen-
dommen overdrages til to eller
Det kan bekræftes.
Side 22 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
flere erhververe, der vil drive ejen-
dommen i fællesskab fremadrettet.
SEGES beder Skatteministeriet
bekræfte, at de foreslåede regler
også gælder hver af de følgende si-
tuationer:
1. Landbrugsejendommen over-
drages til et ugift par med en ejer-
andel på 50 pct. til hver. Efter
overtagelsen drives ejendommen
erhvervsmæssigt for parrets egen
regning og risiko.
2. Landbrugsejendommen over-
drages til et interessentskab, der
ejes af to søskende med en ejeran-
del på 50 pct. til hver. Efter over-
tagelsen drives ejendommen er-
hvervsmæssigt for interessentska-
bets regning og risiko.
3. Landbrugsejendommen over-
drages til to søskende med en ejer-
andel på 50 pct. til hver. Efter
overtagelsen stilles ejendommen til
rådighed for et interessentskab,
hvor de to søskende har en ejeran-
del på 50 pct. til hver. Efterføl-
gende drives ejendommen er-
hvervsmæssigt for interessentska-
bets regning og risiko. Der henvi-
ses til Skatterådets bindende svar
af 20. marts 2018
(SKM2018.153.SR) og til Skatterå-
dets bindende svar af 26. juni 2012
(SKM2012.424.SR).
SEGES anfører endvidere, at det
ikke fremgår af lovforslaget, om de
foreslåede regler også kan anven-
des, når der er tale om flere sæl-
gere, og beder Skatteministeriet
bekræfte, at de foreslåede regler
også gælder i sådanne situationer.
Reglerne kan anvendes af skatte-
pligtige, der ved afståelse af en er-
hvervsejendom konstaterer en for-
tjeneste omfattet af ejendomsavan-
cebeskatningsloven, når betingel-
serne i øvrigt er opfyldt.
Der kan svares bekræftende på de
rejste spørgsmål.
Reglerne kan anvendes af skatte-
pligtige, der ved afståelse af en er-
hvervsejendom konstaterer en for-
tjeneste omfattet af ejendomsavan-
cebeskatningsloven, når betingel-
serne i øvrigt er opfyldt. Det gæl-
der også i tilfælde af flere sælgere.
Side 23 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der henvises til de ovennævnte
bindende svar.
SEGES anfører, at der i en række
tilfælde foregår overdragelse af
landbrugsejendomme på den
måde, at kun en del af landbrugs-
ejendommen, f.eks. størstedelen af
produktionsjorden, overdrages til
erhververen. Resten af ejendom-
men, f.eks. bygningsparcellen inkl.
1-2 ha jord, enten beholdes af sæl-
geren, eller sælges til anden side. I
andre tilfælde sælges en ideel andel
af hele landbrugsejendommen til
erhververen.
SEGES antager, at de foreslåede
regler også gælder ved overdra-
gelse af ideelle andele af land-
brugsejendomme og ved overdra-
gelse af f.eks. produktionsjorden
på en landbrugsejendom, forudsat
at de øvrige betingelser er opfyldt.
SEGES anfører, at sælgerpante-
brevet ifølge forslaget skal have en
kontantværdi, der mindst svarer til
den udskudte avance. Desuden
skal sælgerpantebrevet have en lø-
betid mindst svarende til den peri-
ode, som avancen fordeles over.
Har man valgt af fordele avancen
over 10 år, skal sælgerpantebrevet
mindst have en løbetid på 10 år.
Efter en naturlig sproglig fortolk-
ning betyder det ifølge SEGES, at
såfremt løbetiden på sælgerpante-
brevet er sat til 8 år, vil avancen
maksimalt kunne udskydes i 8 år.
SEGES spørger, om Skattemini-
steriet kan bekræfte, at hvis sælger-
pantebrevet alene er på 8 år, og
Det bemærkes, at lovforslaget er
ændret, således at sælgerpantebre-
vet skal have en kursværdi, der
Det kan bekræftes, at de foreslåede
regler også gælder ved overdra-
gelse af en del af en landbrugsejen-
dom, f.eks. produktionsjorden på
en landbrugsejendom, og ved
overdragelse af ideelle andele af en
landbrugsejendom.
Side 24 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvis sælger fejlagtigt angiver, at
han ønsker at medregne avancen
over 10 år, så ændres dette af Skat-
testyrelsen, så avancen medregnes
over 8 år og udskydelsen bevares.
SEGES anfører, at der er krav om,
at sælgerpantebrevets hovedstol
ikke må forfalde hurtigere end
med lige store årlige beløb.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at det er muligt at af-
tale et andet afdragsforløb, blot de
samlede summerede afdrag på in-
tet tidspunkt overstiger det beløb,
som ville være afdraget ved afdrag
med lige store årlige beløb.
svarer til den udskudte avance.
Hvis sælger fejlagtigt angiver, at
avancen vælges udskudt over 10
år, men pantebrevet kun har en lø-
betid på 8 år, vil det kunne be-
handles som en urigtig oplysning
af den skattepligtige indkomst,
som Skattestyrelsen kan ændre ef-
ter reglerne i skatteforvaltningslo-
ven.
Sælgerpantebrevet skal udstedes
med en kontant værdi på det be-
løb, som vælges udskudt, og have
en løbetid, der svarer til den peri-
ode, som beskatningen er valgt
fordelt over, og afdrag på hoved-
stolen må
som anført
ikke for-
falde hurtigere end med lige store
årlige beløb. Herved vil den ud-
skudte avance i hele udskydelses-
perioden kunne anses for at være
finansieret af et sælgerpantebrev.
Det kan således bekræftes, at der
kan aftales en anden afdragsprofil,
hvis denne betingelse er opfyldt.
Der henvises endvidere til kom-
mentaren til høringssvaret fra FSR
danske revisorer.
Hvis betingelsen om, at hovedsto-
len ikke må forfalde hurtigere end
med lige store årlige beløb, kan
opfyldes af et annuitetslån, vil reg-
lerne kunne anvendes. Serielån an-
tages at blive afdraget med lige
store årlige afdrag.
Det kan bekræftes, at det er den
kontantomregnede afståelsessum,
der er grundlag for beregningen af
den fortjeneste, der kan udskydes.
Endvidere spørges, om Skattemi-
nisteriet kan bekræfte, at både en
sædvanlig annuitetslånsprofil og en
serielånsprofil vil opfylde denne
betingelse.
SEGES anfører, at det fremgår af
forslaget, at den del af fortjene-
sten, der vælges udskudt, ikke kan
overstige 10 pct. af den kontante
afståelsessum for ejendommen, og
beder Skatteministeriet bekræfte,
Side 25 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at den kontante afståelsessum i
den forbindelse er den kontantom-
regnede afståelsessum, jf. EBL § 4,
stk. 4.
Skatteministeriet bedes endvidere
bekræfte, at der i eksempel 1 i lov-
forslaget er tale om en overdragel-
sessum på 31 mio. kr. før kontant-
omregning, idet sælgerpantebrevet
på nominelt 5 mio. kr. bliver kon-
tantomregnet til 4 mio. kr.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger angiver SEGES en situation,
hvor der ønskes genanbragt
1.000.000 kr. af ejendomsavancen i
stedet for de 3.000.000 kr., som
fremgår af eksempel 1. SEGES
henviser til, at det fremgår af lov-
forslaget, at sælgeren af en er-
hvervsejendom kan vælge at ud-
skyde beskatningen af hele eller en
del af ejendomsavancen med op til
10 pct. af afståelsessummen, når
der i forbindelse med handlen ud-
stedes et sælgerpantebrev.
Skatteministeriet bedes bekræfte,
at der kan vælges genanbringelse
efter ejendomsavancebeskatnings-
lovens § 6 D, såfremt betingel-
serne i øvrigt er opfyldt, med et
mindre beløb (her konkret
1.000.000 kr.) end de 3.000.000 kr.,
som anført i Skatteministeriets ek-
sempel 1.
SEGES anfører, at det fremgår af
lovforslagets § 6 D, stk. 4, at be-
skatning efter stk. 1 alene kan væl-
ges for fortjeneste, der vedrører
den del af den afståede ejendom,
Det har ikke været tanken, at den
aftalte overdragelsessum skulle
have betydning for eksemplet.
Den aftalte overdragelsessum må i
øvrigt også være afhængig af kon-
tantomregningen af de øvrige po-
ster, der indgår i berigtigelsen af
købesummen.
Det bemærkes, at eksemplet er ju-
steret som led i tilpasningen til, at
sælgerpantebrevet kan indgå i virk-
somhedsordningen.
Det kan bekræftes, at det er muligt
at vælge at udskyde en mindre del
af fortjenesten.
Side 26 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som blev anvendt erhvervsmæssigt
i overdragerens eller dennes samle-
vende ægtefælles erhvervsvirksom-
hed, og som anvendes erhvervs-
mæssigt i erhververens eller den-
nes samlevende ægtefælles er-
hvervsvirksomhed i den periode,
som beskatningen af den udskudte
ejendomsavance er valgt fordelt
over. Udlejning af fast ejendom
anses i den forbindelse ikke for er-
hvervsmæssig virksomhed.
Skatteministeriet bedes bekræfte,
at der ved bedømmelse af, om er-
hververen efter overtagelse af en
landbrugsejendom driver denne
erhvervsmæssigt, anvendes den
særlige ligningspraksis, der fremgår
af Den Juridiske Vejledning 2019-
1, afsnit C.C.1.3.2.1.
SEGES anfører, at det fremgår af
lovforslaget, at hvis reglerne i § 6
D benyttes, medregnes den ud-
skudte ejendomsavance ved opgø-
relsen af den skattepligtige ind-
komst i de indtil 10 nærmest efter-
følgende indkomstår.
Skatteministeriet bedes bekræfte,
at den udskudte ejendomsavance i
de indtil 10 nærmest efterfølgende
indkomstår er en fortjeneste, om-
fattet af ejendomsavancebeskat-
ningslovens § 6, stk. 1. SEGES be-
der ligeledes Skatteministeriet be-
kræfte, at medregning af avancen
henføres til beskatning som kapi-
talindkomst, jf. personskattelovens
§ 4, stk. 1, nr. 14, når der er tale
om personer.
Det kan bekræftes, at den ud-
skudte fortjeneste anses for fortje-
neste ved afståelse af fast ejendom,
jf. ejendomsavancebeskatningslo-
vens § 6, der for en fysisk person
medregnes til kapitalindkomsten
henholdsvis virksomhedsind-
komst, hvis virksomhedsskatteord-
ningen anvendes. For selskaber
medregnes den udskudte fortjene-
ste som anden fortjeneste ved af-
ståelse af fast ejendom til selska-
bets skattepligtige indkomst.
Det kan bekræftes, at den anførte
praksis skal anvendes ved vurde-
ringen af, om erhververen driver
erhvervsmæssig virksomhed.
Side 27 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatteministeriet bedes endvidere
bekræfte, at medregning af avan-
cen vil blive beskattet som en del
af virksomhedens resultat, såfremt
virksomhedsskattelovens regler an-
vendes.
Endelig beder SEGES Skattemini-
steriet bekræfte, at medregning af
avancen sker til selskabets ind-
komst, når sælger er et selskab.
SEGES anfører, at der i de gæl-
dende genanbringelsesregler er ad-
gang til at anvende den såkaldte 3
måneders regel, jf. ejendomsavan-
cebeskatningslovens §§ 6 A, stk. 2,
nr. 2:
”Hvis skattemyndighederne
ændrer ansættelse vedrørende af-
ståelse af fast ejendom, kan den
skattepligtige begære reglen i stk. 1
anvendt, dog senest 3 måneder ef-
ter, at meddelelsen om ansættelses-
ændringen er modtaget.”
SEGES opfordrer til, at samme re-
gel ligeledes bør gælde i de foreslå-
ede regler i ejendomsavancebe-
skatningsloven § 6 D.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
bemærkninger til lovforslagets en-
kelte bestemmelser forudsættes i
eksempel 4, at Skattestyrelsen i år
3 foretager en ligningsmæssig æn-
dring, hvor ejendomsavancen ned-
sættes til 2.500.000 kr.
Der spørges endvidere, om Skatte-
ministeriet kan bekræfte, at Skatte-
styrelsen skal genoptage skattean-
sættelsen for henholdsvis år 1 og
år 2 og nedsætte udskudt ejen-
domsavance til beskatning fra
Det kan bekræftes, at Skattestyrel-
sen kan foretage en ændring af
skatteansættelsen som anført.
Lovforslaget er justeret, så en til-
svarende regel finder anvendelse i
forhold til pantebrevsmodellen.
Side 28 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
300.000 kr. til 250.000 kr. og at
den skattepligtige (sælger) i år 3-10
efterfølgende skal beskattes af en
udskudt ejendomsavance på
250.000 kr. i stedet for 300.000 kr.
SEGES anfører, at det efter gæl-
dende praksis om genanbringelse
er valgfrit, om der vælges genan-
bringelse efter ejendomsavancebe-
skatningslovens §§ 6 A eller 6 C,
såfremt betingelserne er opfyldt.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 5
og 6 tilfælde, hvor der er anskaffet
en erhvervsejendom for 1.500.000
kr. og foretaget en forbedringsud-
gift på 500.000 kr. på en anden er-
hvervsejendom. Der ønskes alter-
nativt genanbragt 1.500.000 kr., jf.
ejendomsavancebeskatningslovens
§ 6 A (eksempel 5) eller genan-
bragt 500.000 kr., jf. ejendoms-
avancebeskatningslovens § 6 C
(eksempel 6).
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at det er valgfrit, om
der vælges genanbringelse efter
ejendomsavancebeskatningslovens
§§ 6 A, 6 C eller § 6 D, såfremt be-
tingelserne for genanbringelse i
øvrigt er opfyldt, jf. eksempel 1, 5
og 6.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 7
en situation, hvor der er anskaffet
en erhvervsejendom for 1.500.000
kr. og foretaget en forbedringsud-
Det kan bekræftes.
Side 29 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gift på 500.000 kr. på en anden er-
hvervsejendom. Der ønskes samti-
dig med genanbringelse efter de
foreslåede regler i § 6 D genan-
bragt 1.500.000 kr., jf. ejendoms-
avancebeskatningslovens § 6 A, og
genanbragt 500.000 kr. efter ejen-
domsavancebeskatningslovens § 6
C.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan vælges
genanbringelse efter ejendoms-
avancebeskatningsloven samtidig
efter §§ 6 A, 6 C og § 6 D, såfremt
betingelserne for genanbringelse i
øvrigt er opfyldt, jf. eksempel 7.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 8-
10 en situation, hvor der yderligere
er anskaffet en erhvervsejendom
for 1.500.000 kr. og foretaget en
forbedringsudgift på 500.000 kr.
på en anden erhvervsejendom.
Der ønskes forskellige kombinati-
oner af genanbringelser.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan vælges
genanbringelse efter ejendoms-
avancebeskatningsloven med kom-
binationer efter §§ 6 A, 6 C og § 6
D, såfremt betingelserne for gen-
anbringelse i øvrigt er opfyldt.
SEGES anfører, at der i de gæl-
dende genanbringelsesregler er ad-
gang til at videregenanbringe en
ejendomsavance.
Det kan bekræftes.
Det kan bekræftes.
Side 30 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i sit eksempel
11 en situation, hvor der yderligere
er foretaget en forbedringsudgift
på 1.000.000 kr. på en anden er-
hvervsejendom i år 6. Der ønskes
genanbragt udskudt ejendoms-
avance efter ejendomsavancebe-
skatningslovens § 6 C.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan vælges vi-
deregenanbringelse efter ejen-
domsavancebeskatningslovens §§
6 A og 6 C, såfremt betingelserne i
øvrigt er opfyldt, når der kommer
udskudt ejendomsavance til be-
skatning i år 1-10, som anført i ek-
sempel 11.
SEGES anfører, at det af Den Ju-
ridiske Vejledning 2019-1
C.H.2.1.11.2 bl.a. fremgår, at hvis
der afstås flere ejendomme, hvor
der er både fortjeneste og tab, kan
ejeren vælge at overføre hele for-
tjenesten til modregning i anskaf-
felsessummen for en ny ejendom, i
det omfang fortjenesten kan rum-
mes i anskaffelsessummen. Ejeren
kan også vælge at modregne fortje-
nesten i eventuelle tab ved afstå-
else af fast ejendom. Endvidere
kan en eller flere fortjenester for-
deles og modregnes i anskaffelses-
summen for en eller flere ejen-
domme, hvis betingelserne i øvrigt
er opfyldt. Der henvises endvidere
til Ligningsrådets bindende for-
håndsbesked 99/00-482-00102 af
21. december 2000 spørgsmål 5.
Det kan bekræftes.
Side 31 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 12
en situation, hvor der i indkomstår
0 (salgsåret) er frasolgt en anden
ejendom med et ejendomsavance-
tab på 2.800.000 kr.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan vælges
modregning af tab først og efter-
følgende genanbringelse efter ejen-
domsavancebeskatningslovens § 6
D, såfremt betingelserne for gen-
anbringelse i øvrigt er opfyldt jf.
eksempel 12.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 13
en situation, hvor der i indkomstår
0 (salgsåret) er frasolgt en anden
ejendom med et ejendomsavance-
tab på 2.800.000 kr. Resttab bliver
herefter 800.000 kr., der kan frem-
føres til modregning. Der henvises
til Skatterådets bindende svar 12-
112415 af 21. maj 2013 spørgsmål
7 (SKM2013.382.SR) og Den Juri-
diske Vejledning 2019-1
C.H.2.1.11.2.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan vælges
genanbringelse efter ejendoms-
avancebeskatningslovens § 6 D
først og efterfølgende modregning
af tab, såfremt betingelserne for
genanbringelse i øvrigt er opfyldt.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 14
en situation, hvor der i indkomstår
Det kan bekræftes.
Det kan bekræftes.
Side 32 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
0 er frasolgt en anden ejendom
med et ejendomsavancetab på
2.800.000 kr. Der tages udgangs-
punkt i den valgte rækkefølge i ek-
sempel 13. Herudover sker der
modregning af resttabet på
800.000 kr.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan ske mod-
regning af resttabet på 800.000 kr.
i den udskudte ejendomsavance ef-
ter ejendomsavancebeskatningslo-
vens § 6 D, såfremt betingelserne
for genanbringelse i øvrigt er op-
fyldt.
Med udgangspunkt i eksempel 1 i
lovforslagets specielle bemærknin-
ger anfører SEGES i eksempel 15
en situation, hvor der i indkomstår
7 er frasolgt en anden ejendom
med et ejendomsavancetab på
2.800.000 kr. Resttab bliver heref-
ter 1.600.000 kr. (2.800.000 kr.
1.200.000 kr.), der kan fremføres
til modregning.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der kan ske mod-
regning af tabsbeløb på 1.200.000
kr. i den udskudte ejendomsavance
efter ejendomsavancebeskatnings-
lovens § 6 D, såfremt betingel-
serne for genanbringelse i øvrigt er
opfyldt.
Virksomhedsordningen
SEGES bemærker indledningsvist,
at erhvervsmæssige aktiver kan
indgå i virksomhedsordningen.
I relation til sælgerpantebreve, her-
under sælgerpantebreve, der opstår
Det kan bekræftes.
Det kan bekræftes.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra FSR
danske re-
visorer, hvoraf det fremgår, at lov-
forslaget er justeret, således at et
sælgerpantebrev kan indgå i virk-
somhedsordningen, hvis det er
Side 33 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som led i anvendelsen af de fore-
slåede regler, er der behov for en
afklaring af, hvad der skal til for, at
de kan indgå i virksomhedsordnin-
gen, såfremt sælger fortsat anven-
der denne.
SEGES spørger om, sælgerpante-
brevet kan indgå i virksomheds-
ordningen, selvom det har en læn-
gere løbetid end de 10 år, ejen-
domsavancen periodiseres over?
omfattet af den foreslåede pante-
brevsmodel.
Det kan ikke bekræftes.
Som det fremgår af kommentaren
til FSR
danske revisorer, er lov-
forslaget ændret, således at et sæl-
gerpantebrev omfattet af den nye
pantebrevsmodel altid kan indgå i
virksomhedsordningen. Lovforsla-
get er dog samtidig ændret, således
at det foreslås, at et sælgerpante-
brevs løbetid skal svare til den pe-
riode, som beskatningen af avan-
cen vælges fordelt over, hvis den
foreslåede pantebrevsmodel øn-
skes anvendt.
Det vil sige, at et sælgerpantebrev
med en løbetid på mere end 10 år,
som er maksimum for fordelingen
af beskatningen af avancen, ikke
omfattes af den foreslåede pante-
brevsmodel. Det er dog ikke nød-
vendigvis ensbetydende med, at et
sælgerpantebrev ikke kan indgå i
virksomhedsordningen. Hvorvidt
et sælgerpantebrev med en løbetid
længere end 10 år kan indgå i virk-
somhedsordningen, vil afhænge af,
om pantebrevet efter en konkret
vurdering må anses for erhvervs-
mæssigt begrundet.
SEGES spørger endvidere, om
sælgerpantebrevet kan indgå i virk-
somhedsordningen, selvom sælger-
pantebrevet udgør mere end 10
Det kan ikke bekræftes. Lovforsla-
get er ændret, således at det fore-
slås, at sælgerpantebrevets kurs-
værdi skal svare til den avance,
Side 34 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pct. af overdragelsessummen. I ek-
sempel 1 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger er der en ejen-
domsavance på 5 mio. kr., og en
kontant afståelsessum på 30 mio.
kr. Vil et sælgerpantebrev på 5
mio. kr. til kurs 80 i den situation
kunne indgå i virksomhedsordnin-
gen?
SEGES spørger også, om Skatte-
ministeriet kan bekræfte, at hvis
sælgerpantebrevet i eksempel 1
havde været 10 mio. kr. til kurs 80
ville det kunne indgå i virksom-
hedsordningen?
SEGES ønsker, at Skatteministe-
riet bekræfter, at det er uden be-
tydning for sælgerpantebrevets
placering i virksomhedsordningen,
om det er hele ejendommen, der er
overdraget, eller om det er en ideel
del, der er overdraget, således at
sælger fortsat er med til at drive
ejendommen?
SEGES ønsker endvidere, at Skat-
teministeriet bekræfter, at sælger-
pantebrevet indgår på kapitalaf-
kastgrundlaget med kursværdien?
SEGES spørger, om Skattemini-
steriet kan bekræfte, at hvis virk-
somhedsordningen anvendes, kan
der så ske opsparing af ejendoms-
avancen i de år, den skal indtægts-
føres?
I visse tilfælde vil sælgerpantebre-
vet blive oprettet på et tidspunkt,
hvor virksomhedsordningen ikke
anvendes. I så fald kan det være, at
som vælges udskudt efter pante-
brevsmodellen.
Det kan ikke bekræftes, jf. kom-
mentaren ovenfor.
Det kan bekræftes.
Det afgørende er, at sælgerpante-
brevet omfattes den foreslåede
pantebrevsmodel.
Det kan bekræftes.
Det kan bekræftes.
Nej, sælgerpantebrevet skal ikke
indgå, men det kan indgå i virk-
somhedsordningen på det tids-
punkt, hvor sælger tilvælger ord-
ningen.
Side 35 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0036.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sælger fx i år 3 påbegynder anven-
delse af virksomhedsordningen.
SEGES spørger, om sælgerpante-
brevet i givet fald skal indgå i virk-
somhedsordningen i det ind-
komstår, hvor sælger benytter virk-
somhedsordningen første gang
konkret i år 3?
Det forudsættes herved, at der var
tale om afståelse af en ejendom,
der indgik i den erhvervsmæssige
virksomhed.
SEGES ønsker afklaret, at hvis
sælgerpantebrevet skal indgå i virk-
somhedsordningen, om det så skal
indgå på både indskudskontoen og
kapitalafkastgrundet til kursvær-
dien på tidspunktet, hvor der sker
indtræden i virksomhedsordnin-
gen?
Det afgørende er, at sælgerpante-
brevet er omfattet den foreslåede
pantebrevsmodel på tidspunktet,
hvor sælger tilvælger virksomheds-
ordningen.
Det kan bekræftes.
Sælgerpantebrevet indgår på ind-
skudskontoen og i kapitalafkast-
grundlaget til kursværdien på det
tidspunkt, hvor den skattepligtige
indtræder i virksomhedsordningen.
Det bemærkes dog, at kapitalaf-
kastgrundlaget skal opgøres lø-
bende, og at det vil være den til
hver en tid gældende kursværdi for
sælgerpantebrevet, som skal lægges
til grund ved opgørelsen af kapital-
afkastgrundlaget.
SEGES spørger, om sælger i ek-
semplet frit kan vælge, om sælger-
pantebrevet indgår i virksomheds-
ordningen eller holdes udenfor?
Der er frit valg i forhold til, om
sælgerpantebrevet skal indgå i virk-
somhedsordningen. Lovforslaget
er ændret, således at et sælgerpan-
tebrev omfattet af pantebrevsmo-
dellen kan indgå i virksomheds-
ordningen. Men det er stadig mu-
ligt at holde et sælgerpantebrev
uden for virksomhedsordningen,
selvom det er omfattet af pante-
brevsmodellen.
Det bemærkes dog, at sælgerpante-
Side 36 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0037.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
brevet indgår i virksomhedsord-
ningen, hvis ordningen er tilvalgt
på tidspunktet for sælgerpantebre-
vets stiftelse
altså det tidspunkt,
hvor ejendommen overdrages. I
sådanne tilfælde skal sælgerpante-
brevet hæves ud af virksomheds-
ordningen via hæverækkefølgen
med de evt. skattemæssige konse-
kvenser dette må have.
SEGES spørger endvidere om,
hvorvidt der vil være forskel, af-
hængigt af om det er hele ejen-
dommen, der er overdraget, eller
om det er en ideel del, der er over-
draget, således at sælger fortsat er
med til at drive ejendommen?
Det gør ingen forskel, jf. svaret
ovenfor.
Det bemærkes dog, at sælgerpante-
brevet ikke i sig selv er tilstrække-
ligt til at opretholde virksomheds-
ordningen.
Det afgørende for at kunne an-
vende virksomhedsordningen er,
at den skattepligtige anses for at
drive selvstændig erhvervsvirk-
somhed efter virksomhedsskattelo-
vens regler.
Det anføres, at der efter lovforsla-
get skal ske førtidig beskatning af
den udskudte avance ved sælgers
død. Der spørges, om dette også
omfatter den situation, hvor boet
overgår til den længstlevende ægte-
fælle til hensidden i uskiftet bo, så-
ledes at der vil ske beskatning af
den udskudte avance, selvom boet
ikke skiftes, men overtages af den
længstlevende ægtefælle.
SEGES opfordrer til, at der ikke
skal ske fremrykket beskatning ved
død, hvor der sker beskatning efter
reglerne i dødsboskattelovens ka-
pitel 10 om beskatning af den
Lovforslaget er justeret, således at
en ægtefælle, der hensidder i uskif-
tet bo, kan indtræde i anvendelsen
af den afdøde ægtefælles stilling i
relations til pantebrevsmodellen.
Side 37 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0038.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
længstlevende ægtefælle ved uskif-
tet bo, mv., hvorved længstlevende
ægtefælle succederer i førstafdødes
skattemæssige stilling efter døds-
boskattelovens § 59.
Det anføres, at det ikke er usæd-
vanligt, at ægtefæller driver en
ejendom, som den anden ejer, helt
eller delvis. Det betyder, at der kan
være forskel på, hvem der skal
medregne ejendomsavancen, idet
denne medregnes hos den ægte-
fælle, som har drevet virksomhe-
den, og hvem der vil udstede sæl-
gerpantebrevet, idet dette vil blive
udstedt af den ægtefælle, der ejer
ejendommen.
I de situationer, hvor den ene æg-
tefælle har drevet virksomheden
og dermed skal medregne ejen-
domsavancen, og den anden, som
sælger, skal udstede sælgerpante-
brevet, kan ægtefællerne finde det
hensigtsmæssigt, at skattesubjektet
for avance og sælgerpantebrevet er
den samme. Der henvises til, at
overdragelser mellem ægtefæller
udløser normalt ikke beskatning.
SEGES spørger, om Skattemini-
steriet kan bekræfte, at en overdra-
gelse af sælgerpantebrevet mellem
ægtefællerne, der er samlevende,
eller overdragelse i forbindelse
med ægteskabets ophør, ikke anses
for en afståelse i forhold til § 6 D,
stk. 3, nr. 2, med henvisning til at
overdragelsen er omfattet af tvun-
gen succession efter kildeskattelo-
vens § 26B, eller statsskattelovens
§ 5.
Lovforslaget er justeret, således at
overdragelse af sælgerpantebrevet
mellem ægtefæller i de anførte situ-
ationer ikke anses for en afståelse,
der medfører fremrykning af be-
skatningen.
Side 38 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0039.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES anfører, at hvis der er for-
skel på den ægtefælle, som udsky-
der beskatning og den, som udste-
der sælgerpantebrevet, og den,
som har sælgerpantebrevet, dør,
fører en ordlydsfortolkning af så-
vel § 6 D, stk. 3, nr. 2 som nr. 3 til,
at udskydelsen af beskatningen op-
hører.
I disse tilfælde synes det ifølge SE-
GES mere hensigtsmæssigt, at reg-
len åbner mulighed for, at den æg-
tefælle, som har udskudt ejen-
domsavancen, kan opretholde ud-
skydelsen mod at overtage sælger-
pantebrevet med succession i for-
bindelse med enten skifte efter
dødsboskattelovens § 36, jf. § 29,
stk. 5, eller overtagelse af boet til
uskiftet bo efter dødsboskattelo-
vens § 59.
SEGES opfordrer derfor til, at der
ses bort fra overdragelser mellem
ægtefæller, herunder at det ikke
udløser beskatning, at den ene æg-
tefælle dør, forudsat at der sker
succession.
Ophørspension
Såfremt sælgeren opfylder betin-
gelserne i pensionsbeskatningslo-
vens § 15 A om at indskyde på op-
hørspension, vil sælgeren kunne
indskyde et beløb svarende til de
konstaterede fortjenester ved over-
dragelsen, dog maksimalt
2.803.900 kr. (2019).
SEGES spørger, om Skattemini-
steriet kan bekræfte, at den ejen-
domsavance, som medregnes i det
Lovforslaget er justeret, jf. oven-
for.
Lovforslaget er justeret, jf. oven-
for.
En hel eller delvis udskydelse af
avancen efter ejendomsavancebe-
skatningslovens § 6 D vil kunne
have betydning for muligheden for
indskud på ophørspension efter
pensionsbeskatningslovens § 15 A.
Efter pensionsbeskatningslovens §
15 A, stk. 6, 3. pkt., kan indbetalin-
gen til ophørspensionen ikke over-
stige den fortjeneste, som medreg-
nes ved personens indkomstopgø-
relse. Det vil således alene være et
Side 39 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0040.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beløb, som kan indskydes på op-
hørspension, udgør den avance,
som kan opgøres efter ejendoms-
avancelovens regler, således at det
er uden betydning for anvendelse
af ophørspension, om beskatnin-
gen af avancen helt eller delvis ud-
skydes efter ejendomsavancebe-
skatningslovens § 6 D.
SEGES belyser spørgsmålet med
følgende eksempel: I forbindelse
med overdragelse af en ejendom,
udgør de samlede avancer
3.500.000 kr. Ejendomsavancen
udgør 2.000.000 kr. og udskydes i
10 år.
Der spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der i forbindelse
med salget kan oprettes en op-
hørspension på indtil 2.803.900
kr., som der indbetales til i salgs-
året eller efter sælgerens eget valg
indbetales til inden 10 år.
Hvis ovenstående ikke kan bekræf-
tes, spørges, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at der vil kunne ske
indskud på ophørspension med et
beløb svarende til årets skatteplig-
tige andel af den udskudte ejen-
domsavance, i takt med at den ind-
tægtsføres, under forudsætning af
at det maksimale beløb for ind-
skud på ophørspension ikke er
overskredet.
Der spørges endvidere, om Skatte-
ministeriet kan bekræfte, at der i
salgsåret vil kunne oprettes en op-
hørspension på 1.500.000 mio. kr.
(andre avancer) og i de efterføl-
beløb svarende til den del af avan-
cen, der ikke er udskudt til senere
indkomstår, der i første omgang
vil kunne indbetales til ophørspen-
sionen. Dette skal ses i lyset af, at
det primære sigte med reglerne om
ophørspension er at give mulighed
for at neutralisere den avancebe-
skatning, der sker i afståelsesåret,
men ikke mere.
Det kan således bekræftes, at der i
forbindelse med salget i eksemplet
kan oprettes en ophørspension
med et beløb svarende til salgs-
årets skattepligtige andel af den
udskudte ejendomsavance, dvs. på
1,5 mio. kr. I de følgende år vil der
kunne indbetales beløb på den op-
rettede ordning svarende til årets
skattepligtige andel af den ud-
skudte ejendomsavance, i takt med
at den indtægtsføres, under forud-
sætning af, at det maksimale beløb
for indskud på ophørspension ikke
er overskredet, og at betingelserne
for indskud efter pensionsbeskat-
ningslovens § 15 A i øvrigt er op-
fyldt.
Der vil ikke i de efterfølgende år
kunne oprettes nye ophørspensio-
ner, bortset fra det første år efter
salgsåret. En pensionsordning an-
ses således kun for omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 15 A,
hvis den er oprettet senest i det
indkomstår, der følger efter det
indkomstår, hvor afståelsen eller
delafståelsen af virksomheden har
fundet sted.
Side 40 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0041.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gende år oprettes nye ophørspen-
sioner på indtil 200.000 kr. årligt,
dog samlet maksimalt 2.803.900
kr. (reguleret).
SRF
Skattefaglig For-
ening
SRF
Skattefaglig Forening anfø-
rer, at ved ophør af sælgers skatte-
pligt kan der gives henstand med
betaling af skatten, hvilket ifølge
lovforslagets § 1, nr. 1 til § 6 D,
stk. 13, 1. pkt., er betinget af, at
der for hvert år, hvor der er en po-
sitiv henstandssaldo, gives oplys-
ninger efter skattekontrollovens §
2. Samtidig med disse oplysninger
skal der iflg. § 1, nr. 1, til § 6 D,
stk. 13, 2. pkt., gives oplysninger
om de forhold i stk. 3, nr. 1-3, der
medfører forfald af henstandsbelø-
bet.
Det forekommer ifølge SRF
Skattefaglig Forening betænkeligt,
at tidspunktet for sælgers skatte-
pligt af udskudt ejendomsavance
afhænger af, om køber fortsætter
den erhvervsmæssige anvendelse
af ejendommen, herunder hvordan
den skattepligtige sælger skal få
kendskab hertil.
Det anføres, at skattemyndighe-
dernes muligheder og rolle i
spørgsmålet om købers fortsatte
erhvervsmæssige anvendelse af
ejendommen i forhold til sælgers
beskatning ikke ses at være nær-
mere fastsat i lovforslaget eller be-
lyst i bemærkningerne. Det be-
mærkes hertil, at gældende regler
om tavshedspligt i såvel skattefor-
valtningslovens § 17 som databe-
Det er vurderingen, at denne op-
lysningspligt for sælgeren af en er-
hvervsejendom, der er fraflyttet,
ikke adskiller sig fra, at andre sæl-
gere som led indkomstopgørelsen
skal medregne beløb til beskatning
ved købers videresalg eller æn-
drede anvendelse af ejendommen.
Det må forventes, at parterne i
pantevilkårene aftaler, at der skal
betales ekstraordinære afdrag i de
pågældende tilfælde, således at sæl-
geren har en interesse i at holde sig
orienteret herom.
Skattestyrelsen har ikke en særlig
undersøgelsespligt i forhold til
pantebrevsmodellen.
Side 41 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0042.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skyttelsesloven kan være en hin-
dring for skattemyndighedernes
ligningsarbejde i forhold til den fo-
reslåede § 6 D, stk. 3 nr. 1, om ud-
skydelse betinget af købers fort-
satte erhvervsmæssige anvendelse
af ejendommen.
SRF Skattefaglig Forening finder,
at det bør tydeliggøres, om det er
alle typer af afståelser af ejendom
efter den foreslåede § 6 D, stk. 3,
nr. 1, der udløser beskatning af
restsaldo efter denne regel, herun-
der overdragelser som ikke udløser
beskatning, fx salg mellem ægte-
fæller, skattefri virksomhedsom-
dannelse, udlæg fra købers dødsbo
med succession og generations-
skifter efter kildeskattelovens § 33
C.
SRF Skattefaglig Forening finder,
at det med forslaget om at kunne
udskyde indtægtsførelsen af en
ejendomsavance efter den foreslå-
ede § 6 D, stk. 6, må fordre, at der
med baggrund i de afgivne oplys-
ninger etableres en IT-løsning hos
skattemyndighederne til at beregne
og automatisk sikre indkomstbe-
skatning af den udskudte ejen-
domsavance og kursgevinst.
SRF Skattefaglig Forening bemær-
ker følgende til beregningerne:
Restgælden på 1 mio. kr. er kurs-
ansat til 80 = 800.000 kr., og ind-
går i afståelsessummen for ejen-
dommen. Anskaffelsessummen for
fordringen er således 800.000 kr.
efter kursgevinstloven.
Der henvises til kommentaren til
SEGES for så vidt angår overdra-
gelse mellem ægtefæller. Bortset
herfra er det alle typer afståelser af
ejendommen, der udløser beskat-
ning, uanset om overdragelsen i
øvrigt er sket med skattemæssig
succession.
På baggrund af det forholdsvis be-
grænsede antal overdragelser, hvor
pantebrevsmodellen forventes an-
vendt, vurderes ordningen ikke at
have implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige af
betydning. Viser det sig, at pante-
brevsmodellen bliver anvendt i
større omfang end forudsat, kan
det blive aktuelt at vurdere, om det
medfører behov for en it-under-
støttet administration af ordnin-
gen.
Side 42 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0043.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bortfalder 75 pct. af de 1 mio. kr.
ved akkord, har sælger fradrag for
75 pct. af 1 mio. anskaffet til kurs
80 = 600.000 kr. (og ikke 750.000
kr.) i akkordåret efter kursgevinst-
loven.
Skatterevisorforeningen finder, at
det bør fremgå tydeligere af ek-
semplet, at bortakkordering af 75
pct. af gælden først sker i år 10 el-
ler senere.
Det anføres, at såfremt der sker
bortakkordering i år 9, skal den til-
svarende resterende udskudte ejen-
domsavance på 75 pct. af 600.000
kr. = 450.000 kr. vel beskattes i år
9, jf. § 6 D, stk. 3, nr. 2, idet ned-
sættelse af gæld ved akkord vel
også i relation til den foreslåede
ejendomsavancebeskatningslov § 6
D skal anses for en indfrielse.
Desuden skal den resterende ud-
skudte ejendomsavance på den del
af sælgerpantebrevet som ikke
bortakkorderes, indtægtsføres efter
§ 6 D, stk. 1, dvs. 25 pct. af
300.000 kr. = 75.000 kr. i år 9 og
75.000 kr. i år 10.
SRF Skattefaglig Forening finder,
at det bør præciseres i den foreslå-
ede § 6 D, stk. 2, 1. pkt., om der
ved ”den kontante afståelsessum”
menes den kontante del af afståel-
sessummen, eller om det er den
kontantomregnede afståelsessum,
jf. gældende ejendomsavancebe-
skatningslov § 4, stk. 4, om kon-
tantomregning af afståelsessum-
mer, hvilket har betydning for den
maksimale skatteudskydelse.
Eksemplet er justeret.
Det er den kontantomregnede af-
ståelsessum, hvilket er præciseret i
lovforslaget.
Side 43 af 44
L 225 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2044323_0044.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF Skattefaglig Forening bemær-
ker, at der ikke i lovforslaget ses at
være indlagt en værnsregel mod
udnyttelse af den forslåede be-
stemmelse ud over formålet med
bestemmelsen, nemlig ”at skabe
bedre muligheder for generations-
skifte for unge landmænd”.
Hvis der med ”den kontante afstå-
elsessum” i den foreslåede § 6 D,
stk. 2, 1. pkt. menes ”den kontant-
omregnede afståelsessum”, kan der
blive en tilskyndelse til en generel
udskydelse af ejendomsavancebe-
skatning ved afståelse af land-
brugsejendomme og andre er-
hvervsejendomme uanset finansie-
ringsbehovet hos erhverver.
Som Skatterevisorforeningen også
anfører, gælder de foreslåede regler
ikke kun landbrugsejendomme,
men alle erhvervsejendomme.
De foreslåede regler kan ifølge for-
slaget ikke anvendes ved overdra-
gelse mellem parter, der er omfat-
tet af ligningslovens § 2.
Det er umiddelbart vurderingen, at
dette dækker behovet for værns-
regler, når det tages i betragtning,
at den foreslåede udskydelse af be-
skatningen er begrænset til 10 år
efter salgsåret, ligesom den avance,
der kan udskydes, er begrænset til
et beløb på maksimalt 10 pct. af
den kontantomregnede afståelses-
sum.
Side 44 af 44