Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 Bilag 11, L 28 A Bilag 11, L 28 B Bilag 11
Offentligt
Folketinget - Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
ADVOKATPARTNERSELSKAB
WWW.PLESNER.COM
AMERIKA PLADS 37
2100 KØBENHAVN Ø
TLF +45 33 12 11 33
FAX +45 33 12 00 14
12423600.1
30. november 2018
L 28 – IMPLEMENTERING AF DIREKTIV OM SKATTETVISTBILÆGGELSE M.V.
Skatteministeren har den 3. oktober 2018 fremsat ovennævnte lovforslag, der blandt meget andet skal implemen-
tere EU's skattetvistbilæggelsesdirektiv (2017/1852/EU).
Forud for fremsættelsen - den 14. august 2018 - afgav Plesner et høringssvar til ministeriets udkast til lovforslag.
Høringssvaret - der er gengivet i Bilag 1 til L 28 - indeholder bemærkninger til det principielle spørgsmål om mulig-
heden for at anvende nationale retsmidler (dvs. klage- og domstolsbehandling) i samspil med muligheden for vold-
giftsbehandling under direktivet (og EU-voldgiftskonventionen).
Forud herfor havde Plesner og Skatteministeriet haft en korrespondance om problemstillingen (i relation til EU-
voldgiftskonventionen).
Kort fortalt består problemet i, at der - efter Skatteministeriets opfattelse - ikke er hjemmel for skattemyndighe-
derne til at fravige en dansk domstolsafgørelse. Såfremt Skatteministeriet har ret heri, er konsekvensen, at Skatte-
ministeriet ved at indbringe en afgørelse fra Landsskatteretten for de danske domstole afskærer skatteyderen fra
den konventionssikrede adgang til voldgiftsbehandling efter EU-voldgiftskonventionen (og potentielt fra voldgifts-
behandling efter det nye direktiv).
Som vi læser Skatteministeriets bemærkninger til Plesners høringssvar, har ministeriet anerkendt, at der (naturlig-
vis) ikke er noget ønske fra Skatteministeriets side om, at ministeriet skulle kunne afskære skatteyderen fra vold-
giftsbehandling. Ministeriet har derfor anvist en mulig løsning (som beskrives nærmere nedenfor). Ud over at løs-
ningen ikke med sikkerhed vil nå til det ønskede resultat, vil den imidlertid under alle omstændigheder udelukkende
gælde for de fremtidige sager, der vil blive omfattet af direktivets anvendelsesområde, og dermed ikke for de
talrige, verserende sager om transfer pricing, der er rejst af skattemyndighederne de seneste år, dvs. dem, der
alene er omfattet af EU-voldgiftskonventionen. Det bemærkes i den forbindelse, at EU-voldgiftskonventionen vil
være gældende sideløbende med skattetvistbilæggelsesdirektivet.
Den omstændighed, at Skatteministeriet altså kan gøre den internationale voldgiftsbehandling illusorisk for skatte-
yderen, er efter vores opfattelse et alvorligt retssikkerhedsmæssigt problem, ligesom det formentlig er i strid med
Danmarks internationale forpligtelser efter konventionen.
Plesner skal derfor kraftigt opfordre til, at der skabes den fornødne hjemmel, således at det er skatteyderen - som
forudsat i såvel EU-voldgiftskonventionen som EU's direktiv om skattetvistbilæggelse mv. - og ikke Skatteministe-
riet, der er rådig over, hvorvidt en dobbeltbeskatningssag skal kunne afgøres ved international voldgift.
Såfremt Skatteministeren - på trods af at ministeriet altså synes at have anerkendt det uacceptable i den beskrevne
retstilstand - ikke ønsker at tilpasse lovforslaget, ønsker vi at få foretræde for Skatteudvalget, så vi kan få lejlighed
til at uddybe denne problemstilling.
Vi vil i det følgende redegøre nærmere for problemstillingen.