Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 Bilag 19, L 28 A Bilag 19, L 28 B Bilag 19
Offentligt
Fra:
Dato:
13. december 2018 kl. 07.43.55 CET
Til:
Cc:
Emne: L28 Opfølgning på svar på spørgsmål
TIL SKATTEMINISTERIET
EBITDA-reglen
Med ændringsforslaget foreslås vedrørende til- og fravalg af finansielle datterselskaber, at
»Til- og fravalg efter 4. pkt. er bindende for administrationsselskabet og gælder samtlige finansielle
selskaber i koncernen i en periode på 10 år regnet fra påbegyndelsen af det indkomstår, hvorfra valget
gælder.«
Af svar på henvendelse fra F&P fremgår, at
"Bliver det købende selskab først som følge af tilkøbet øverste
moderselskab i en koncern
–
fx hvis der er tale om et nystiftet selskab
–
overtages den 10-årige
bindingsperiode af det nye administrationsselskab, jf. at dette selskab overtager rettighederne og
forpligtelserne i det købte administrationsselskab, jf. § 31, stk. 6, 4. pkt."
Ændringsforslaget regulerer imidlertid ikke det tilfælde, hvor to administrationsselskaber med hvert sit
princip herunder med forskellige resterende bindingsperioder ophører ved en skattefri fusion med et
nystiftet selskab, der ikke forud for fusionen indgår i en koncern.
Hvilket princip gælder der i denne situation for det nye administrationsselskab, og hvad gælder i forhold til
bindingsperiode?
Skatteomgåelsesklausulen
Det er bekymrende, at Skatteministeriet ikke er i stand til at besvare, hvorvidt en række helt konkrete
eksempler fremlagt af FSR, Kromann Reumert og KPMG Acor Tax er omfattet henholdsvis ikke omfattet af
den generelle skatteomgåelsesklausul. Der indgår ovenikøbet eksempler, hvor alle omstændigheder og
forhold er oplyst, og som har dannet grundlag for konkrete afgørelser i forhold til realitetsbetragtninger og
opnåelse af skattefordele.
Det er derfor kun rimeligt, at Skatteministeriet som minimum kommer med en vejledende udtalelse om,
hvorvidt de tidligere konkrete afgørelser om godkendte arrangementer efter den nye
skatteomgåelsesklausul kan eller ikke kan anses for arrangementer eller serier af arrangementer, som ikke
er tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed.
Uanset at det er Skatterådet, der træffer afgørelse, sker det efter begrundede indstillinger fra
Skattestyrelsen.
Såvel skatteyderne som Skattestyrelsen har derfor behov for vejledning, hvor Skatteministeriet p.t. ikke er
fremkommet med et eneste eksempel på anvendelse af skatteomgåelsesklausulen udenfor anvendelse af
visse direktiver og dobbeltbeskatningsoverenskomster.