Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 Bilag 21, L 28 A Bilag 21, L 28 B Bilag 21
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse af
dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders
overskud (EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love
(Implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af
momssystemdirektivet)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til lovforslaget. Skatte-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-20 og 22-25, og
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 21.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under A nævnte forslag til
vedta-
gelse
med de under nr. 2-22 stillede ændringsforslag.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV og SF) vil ved 3. behand-
ling redegøre for deres stilling til det under B nævnte for-
slag. Flertallet vil stemme for de under nr. 23-25 stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA, ALT og KF) indstiller
det under B nævnte forslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag nr. 23-25.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under B
nævnte forslag til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for
det under nr. 23 stillede ændringsforslag, men imod de
under nr. 24 og 25 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten støtter arbejdet med at sikre en fair selskabsbe-
skatning. Anti Tax Avoidance Directive (ATAD) er en stor
landvinding for internationalt at håndtere den globale øko-
nomis muligheder for aggressiv skatteplanlægning for sel-
skaberne. Enhedslisten er også glad for, at regeringen langt
hen ad vejen vælger en tilgang, hvor man fastholder de dan-
ske værnsregler, når de er mere robuste end de værnsregler,
der ligger i ATAD.
Dette er glædeligt, da lovforslaget således sikrer en solid
skattebase i Danmark. Desværre ser det ud til, at regeringen
i relation til CFC-beskatningen vil lave en kovending ved at
tage denne del ud af lovforslaget og behandle det i et selv-
stændigt lovforslag. Det fremgår således af bemærkningerne
til ændringsforslag nr. 1, at »… i lyset af dialogen med er-
hvervsorganisationerne og virksomhederne er der behov for
yderligere overvejelser og analyser af, hvordan direktivets
minimumskrav skal indarbejdes i den eksisterende danske
model for CFC-beskatning.« Dette læser Enhedslisten som
et forsøg på at imødekomme pres fra erhvervslivet om at mi-
nimumsimplementere den del af ATAD, der relaterer sig til
CFC-beskatningen, og dermed også svække de danske vær-
nsregler, hvor de er mere robuste end ATAD-reglerne. Det
er Enhedslisten meget imod. Derfor stemmer Enhedslisten
også imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget
og de heraf afledte ændringsforslag nr. 24 og 25.
AX022356