Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 Bilag 9, L 28 A Bilag 9, L 28 B Bilag 9
Offentligt
1977509_0001.png
I<ROMANN
REUMERT
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
L 28 - FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF SELSKABSSKATTELOVEN, LOV OM OP-
HÆVELSE AF DOBBELTBESKATNING I FORBINDELSE MED REGULERING AF FOR-
BUNDNE FORETAGENDERS OVERSKUD (EF-VOLDGIFTSKONVENTIONEN), MOMS-
LOVEN OG FORSKELLIGE ANDRE LOVE.
Vi har gennemgået lovforslag nr. 28 af 3. oktober 2018, og skal i den forbindelse anmode
Skatteministeriet om at tage stilling til følgende spørgsmålomkring ændringerne til lignings-
lovens
§
3:
ADVOKATFIRMA
WVVW.KROMANNREUMERT.COM
CVR-NR. DK 62 60 67 11
ADVOKATFULDMÆGTIG
JON MITRE SINIUS-CLAUSEN
KØBENHAVN
TLF.:
MOB..
+453877 42 80
+4561 5521 97
1.
SPØRGSMAL1
Kan Skatteministeriet oplyse, om det salg til udstedende selskab, der var til be-
dømmeise i dommen offentliggjort som SKM 2006.749.HR i forhold til den foreslå-
ede formulering af ligningslovens
§
3 skal anses for:
a)
"arrangementer eller serier
af
arrangementer, der er tilrettelagt med det ho-
vedformål, eller der som et
af
hovedformålene har at opnå en skattefordel,
som virker mod formålet og hensigten med skatteretten",
[email protected]
ANSVARLIG PARTNER
MICHAEL NØRREMARK
28. NOVEMBER 2018
SAGSNR. 13827 JMSCIJMSC
DOK NR. 53721102-9
Hvis ovenstående besvares bekræftende bedes det oplyst, om betingelsen om, at
transaktionerne:
b)
"ikke er reelle under hensyntagen til alle relevante faktiske forhold og om-
stændigheder"?
tillige skal anses for opfyld i forhold til den konkrete sag.
2.
SPØRGSMAL 2
Reglerne i fusionsskatteloven om skattefri fusion opstiller p.t. ikke noget krav om
en forretningsmæssig begrundelse.
KØBENHAVN
SUNDKROGSGADE 5
DK-2100 KØBENHAVN
AARHUS
RADHUSPLADSEN 3
LONDON
65 ST. PAUL'S CHURCHYARD
LONDON EC4M 8AB
SIDE
1
ø
DK-8000 AARHUS C
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/11-18 fra Kromann Reumert om spørgsmål om den nye omgåelsesklausul i ligningslovens § 3
1977509_0002.png
I<ROMANN
REUMERT
Det bedes oplyst, om en skattefri fusion, der opfylder alle de udtrykkelige betingelser i fusionsskatteloven kan
blive omfattet af den foreslåede formulering af ligningslovens
§
3 med den konsekvens, fusionen - uanset at
de i fusionsskatteloven opstillede betingelser for skattefrihed er opfyldte - skal anses for skattepligtig?
I bekræftende fald bedes det oplyst hvordan en selskabsretlig gyldig fusion kan anses for at opfylde betingel-
sen i ligningslovens
§
3 om at transaktionerne:
"ikke er reelle under hensyntagen til alle relevante faktiske for-
hold og omstændigheder"?
3.
SPØRGSMAL 3
Skattefrie omstruktureringer i form af spaltning, aktieombytning og tilførsel af aktiver kan efter gældende regler
gennemføres uden tilladelse, forudsat at en række betingelser er opfyldte (det såkaldte "objektive system").
Det anføres i den juridiske vejledning 2018-2, afsnit C.D.7.1,
at:
"Efter det objektive system er det muligt at gennemføre skattefrie omstruktureringer uden tilladelse fra
SkattestyreIsen og uden nogen form for efterfølgende anmeldelseskrav. Der stilles heller ikke krav
om
en forretningsmæssig begrundelse for omstruktureringen.
Der gælder i stedet en række væmsregler, som skal forhindre, at omstruktureringen er foretaget ud fra
et skatteundgåelsesmotiv."
Det bedes oplyst, om den foreslåede formulering af ligningslovens
§
3 kan finde anvendelse på en skattefri
omstrukturering gennemført efter det objektive system, med den konsekvens, at omstruktureringen anses for
skattepligtigt, uanset at de i fusionsskatteloven og aktieavancebeskatningsloven opstillede betingelser for
skattefrihed er opfyldte?
I bekræftende fald bedes det oplyst hvordan en selskabsretlig gyldig spaltning, aktieombytning eller tilførsel af
aktiver kan anses for at opfylde betingelsen i ligningslovens
§
3 om at transaktionerne
"ikke er reelle under
hensyntagen til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder"?
4.
SPØRGSMAL 4
Et børsnoteret selskab har overskudslikviditet og overvejer derfor at lade denne overskudslikviditet komme
aktionærerne til gode. Selskabet har både danske og udenlandske aktionærer.
Det børsnoterede selskab får rådgivning om, at hvis (a) selskabet udlodder overskudslikviditeten som udbytte,
så vil dette udbytte som udgangspunkt være skattepligtigt i Danmark for både danske og udenlandske akto-
nærer og hvis (b) selskabet anvender overskudslikviditeten til at tilbagekøbe egne aktier, så vil dette ikke ud-
løse dansk beskatning af udenlandske aktionærer.
Udelukkende som følge af denne skattemæssige forskel vælger selskabet at overføre overskudslikviditeten til
aktionærerne ved at tilbagekøbe egne aktier.
Skatteministeren bedes oplyse, om dette tilbagekøb i forhold til den foreslåede formulering af ligningslovens
§
3 skal anses for:
SIDE 2
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/11-18 fra Kromann Reumert om spørgsmål om den nye omgåelsesklausul i ligningslovens § 3
1977509_0003.png
I<ROMANN
REUMERT
a)
"arrangementer eller serier
af
arrangementer, der er tilrettelagt med det hovedformål, eller der som et
af
hovedformålene har at opnå en skattefordel, som virker mod formålet og hensigten med skatteretten",
Hvis ovenstående besvares bekræftende, bedes det oplyst om tilbagekøbet kan anses for opfylde betingelsen
om, at transaktionerne:
b)
"ikke er reelle under hensyntagen til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder"?
5.
SPØRGSMAL 5
Det følger af den foreslåede ordlyd af ligningslovens
§
3, citat:
"Skattepligtige selskaber og foreninger
m.
v.
skal ved indkomstopgørelsen og skatteberegningen
se
bort fra ... ".
Bestemmelsen skal erstatte den nugældende formulering af ligningslovens
§
3, som ikke henviser til "ind-
komstopgørelsen og skatteberegningen", men som i stedet anfører, at skattepligtige ikke har de fordele, der
følger af moder-/datterselskabsdirektivet,rente-/royaltydirektivet, dobbeltbeskatningsoverenskomster, mv.
Hvis sådanne fordele nægtes, kan der efter de nugældende regler opstå situationer, hvor udenlandske selska-
ber bliver begrænset skattepligtige af udbytteudlodninger og rentebetalinger fra danske koncernselskaber, jf.
SEL
§
2.
Det er i Højesterets dom BS-7029/2018-HJR af 6. november 2018 fastslået, at der i forhold til udenlandske
selskaber, der er begrænset skattepligtige af rentebetalinger efter selskabsskattelovens
§
2, stk. 1, litra d, ikke
sker en ansættelse af indkomstskat. Dette medførte i den konkrete sag, at selskabet var afskåret fra at an-
mode om omgørelse i medfør af skatteforvaltningslovens
§
29.
Skatteministeriet bedes derfor oplyse, om der i forhold til udenlandske selskaber, der er begrænset skatteplig-
tige af rentebetalinger efter selskabsskattelovens
§
2, stk. 1, litra d, er tale om en
"indkomstopgørelse og skat-
teberetning"
i relation til den foreslåede formulering af ligningslovens
§
3, dvs. om ligningslovens
§
3 kan be-
nyttes i forhold til rentebetalinger til sådanne udenlandske selskaber.
6.
SPØRGSMAL 6
Efter forslaget til ny ligningslovens
§
3, stk. 7, skal told- og skatteforvaltningen forelægge sager om anven-
delse af stk. 1-5 for Skatterådet til afgørelse. Fristerne i skatteforvaltningslovens
§
26, stk. 1,2. pkt., og
§
27,
stk. 2, 2. pkt., for foretagelse eller ændring af ansættelser, der er en direkte følge af anvendelsen af stk. 1-5,
forlænges med 1 måned og anses for afbrudt ved told- og skatteforvaltningens fremsendelse til Skatterådet og
den skattepligtige af indstilling til afgørelse.
Som anført ovenfor har Højesteret i sag BS-7029/2018-HJR af 6. november 2018 fastslået, at skattemyndig-
hederne ikke foretager en ansættelse af indkomstskat over for et udenlandsk selskab, der er begrænset skat-
tepligtig af rentebetalinger vedrørende et koncernlån omfattet af SEL
§
2, stk. 1, litra d.
SIDE
3
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/11-18 fra Kromann Reumert om spørgsmål om den nye omgåelsesklausul i ligningslovens § 3
1977509_0004.png
I<ROMANN
REUMERT
Skatteministeriet bedes oplyse, om der efter ministeriets opfattelse er tale om en ansættelse i sager om inde-
holdelsespligt af f.eks. kildeskat omfattet af selskabsskattelovens
§
2, stk. 1, litra d (renter), eller litra c (ud-
bytte), eller om der ikke kan ske fristforlængelse og -afbrydelse sådanne sager.
7.
SPØRGSMAL 7
Skatteministeren bedes oplyse, om den nedenfor anførte skattepligtige aktieombytning i forhold til den foreslå-
ede formulering af ligningslovens
§
3 skal anses for:
a)
"arrangementer eller sener af arrangementer, der
er
tilrettelagt med det hovedformål, eller der som et af
hovedformålene har at opnå en skattefordel, som virker mod formålet
og
hensigten med skatteretten':
Hvis ovenstående besvares bekræftende, bedes det oplyst om aktieombytningen kan anses for opfylde betin-
gelsen om, at transaktionerne:
b)
"ikke
er
reelle under hensyntagen til alle relevante faktiske forhold
og
omstændigheder"?
Eksempel:
Hvis en struktur som illustreret nedenfor, hvor A, 1,2 og 3 alle er danske kapitalselskaber, og P1, P2 og P3 er
deres danske personlige aktionærer, ændres, således at 3's aktier i A overdrages til 2, imod at 3 bliver aktio-
nær i 2, kan det da bekræftes, at den nye formulering af ligningslovens
§
3 ikke finder anvendelse, og at både
1, 2 og 3 kan modtage skattefrit udbytte, efter 3 er blevet aktionær i 2?
P3
P1
P2
P3
P1
P2
O
75%
20%
SIDE 4
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/11-18 fra Kromann Reumert om spørgsmål om den nye omgåelsesklausul i ligningslovens § 3
1977509_0005.png
I<ROMANN
REUMERT
8.
SPØRGSMAL 8
Skatteministeriet bedes bekræfte, at
"formålet og hensigten med skatteretten"
i forslaget tilligningslovens
§
3,
stk. 1, skal fortolkes som formålet og hensigten med den danske regel, som konkret anvendes (på engelsk:
"the applicable tax law').
9.
SPØRGSMAL 9
I forlængelse af spørgsmål 8, bedes Skatteministeriet bekræfte, at det anførte om
"formålet og hensigten"
i
forslaget tilligningslovens
§
3, stk. 1, ikke kan udstrækkes til andet og mere end et fortolkningsbidrag, som
finder anvendelse, hvor en dansk regel er uklar efter alm. øvrige fortolkningsprincipper (ordlyd, forarbejder,
retspraksis, administrativ praksis, mv.), dvs. således at forslaget tilligningslovens
§
3 ikke kan anvendes på
en retsregel, hvis forståelsen af denne efter ordlyd, forarbejder, retspraksis eller administrativ praksis er klar.
Michael Nørremark
Partner
Stine Andersen
Director, advokat, ph.d.
SIDE 5