Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
TIL SKATTEMINISTERIET
Spørgsmål til SEL § 32, stk. 4, pkt. 4 og stk. 5, nr. 3) i L 28 (Implementering af direktivet om
skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af
momssystemdirektivet)
Vi er i forbindelse med vores gennemgang af lovforslaget stødt på en række fortolkningsspørgsmål til SEL §
32, stk. 4, pkt. 4 og stk. 5, nr. 3), som vi skal anmode Skatteministeriet om en stillingtagen til.
Vores spørgsmål er først og fremmest foranlediget af vores bekymring om den foreslåede udvidelse af CFC
indkomsten med "anden indkomst af immaterielle aktiver" i kombination med muligheden for at fastlægge
indgangsværdier, og hvor denne mulighed i en række situationer forekommer utilsigtet ineffektiv.
Afhængig af SKM's svar herunder om der foreslås en fritagelse ved substans m.v. forbeholder vi os ret til at
komme med yderligere opfølgende spørgsmål eller forslag til justeringer.
SEL § 32, stk. 4, pkt. 4
I SEL § 32, stk. 4 indsættes nyt pkt. 4:
»Immaterielle aktiver omfattet af afskrivningslovens § 40, stk. 2, anses dog for erhvervet til handelsværdien
på det tidspunkt, hvor moderselskabet blev moderselskab for datterselskabet, hvis det immaterielle aktiv er
erhvervet eller oparbejdet af datterselskabet før dette tidspunkt, og moderselskabet er blevet moderselskab
for datterselskabet som følge af erhvervelse af ejerandele i datterselskabet fra en ikke tilknyttet person, jf.
stk. 6.«
Vi har i den anledning nedenstående fortolkningsspørgsmål til opgørelse af CFC indkomsten til brug for CFC
testen, jf. SEL § 32, stk. 4-5 og til den indkomst, som moderselskabet skal medregne, jf. SEL § 32, stk. 7-10.
EKSEMPEL
Dansk moderselskab har 1/1 2012 erhvervet udenlandsk datterselskab B fra en ikke tilknyttet person.
B ejer patenter med en handelsværdi pr. 1/1 2012 på 1.000.
B har ikke efter 1/1 2012 erhvervet immaterielle aktiver.
B's indkomst opgjort efter danske skatteregler udgør 300 i 2019 før skattemæssige afskrivninger på
patenter.
B har CFC indtægter i form af "anden indkomst" fra patenterne på 101.
Før skattemæssige afskrivninger på patenter udgør CFC indkomsten derfor mere end 1/3 af den
skattepligtige indkomst, hvilket medfører CFC beskatning af B.
B har ikke tidligere være omfattet af CFC reglerne.
Spm. 1
Udgør de skattemæssige afskrivninger på patenter 0 i 2019 (år 8), eller kan skattemæssig afskrivning
foretages med 1/7 af 1.000 (første års afskrivning) svarende til 142,9, således at CFC indkomsten svarer til
101-142,9=-41,9, dvs. at der ikke skal ske CFC beskatning?
Spm. 2