Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 Bilag 7, L 29 A Bilag 7, L 29 B Bilag 7
Offentligt
1963947_0001.png
Til medlemmerne af Folketingets Skatteudvalg.
Danish Street Rod Association (DSRA) gør jer hermed opmærksom på vores bekymringer i forbindelse med
behandlingen af L29, der er fremsat og som skulle tage højde for de uheldige konsekvenser, der har været
med vedtagelsen af L4 (lov 1195 af 3. oktober 2017). Vores bekymringer vedrører reglerne for importerede
biler over 35 år, der ikke kan betragtes som originale.
Der er en voksende interesse for at blive ejer af en veteranbil
for at holde historien i live
og oftere
ønsker folk at have noget unikt, hvorfor disse biler ombygges, eks. med tidstypisk ekstraudstyr eller for at
kunne deltage i historiske motorløb, som bl.a. Classic Race Århus, Copenhagen Historic Grand Prix,
Munkebjerg Hill Climb, Vestjydsk Grusbaneløb og Rømø Motorfestival.
Som fremsat, tager L29 ikke hånd om de uheldige konsekvenser, som DSRA, Autoconsult, Motorhistorisk
Samråd (MhS), Forenede Danske Motorejere (FDM) og Forenede Danske Amerikanerbilklubber (FDA)
gjorde opmærksom på tidligere, både i forbindelse med behandlingen af L4 og forud for L29:
L29 indfører
de såkaldte ypris este
else, der skal sikre, itat ”at de afgiftspligtige for rugte
køretøjer ikke ka overstige de opri delige ypris” –
men som L29 er fremsat, gælder dét, i tilfælde
med bare marginalt ombyggede veteraner, kun registreringsafgiften, og ikke tillægget/fradraget for
effektivitet (den såkaldte brændstofafgift).
Som L29 er fremsat, indføres en grænse for importerede biler, som ikke er indregistrerede i Danmark
fra ny, der skal følge de for nyere biler gældende afgiftsregler, men uden mulighed for nedskrivning
som følge af værditabet. Det betyder reelt, at alle biler over 35 år, der importeres efter den 2. oktober
2017 og frem, og som ikke står som af Skatteministeriet
defi eret so ”origi ale”, tillægges de ye,
væsentligt højere afgifter
trods udmeldingen
”…
Dette er ikke hensigten…”
i Skatteministeriets svar
til høringssvar (https://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L4/bilag/13/1805418.pdf, s.4-5).
En veteran, ombygget eller original, anvendes ens med kørsel på ca. 1500km/år, og bidrager derfor
ubetydeligt til forureningen. Derfor mener vi, at der ikke burde gøres forskel på, om bilen står som
original eller ombygget.
Hvis L29 vedtages, som det er fremsat, vil det slå hobbyen ihjel. Det har næppe været intentionen, at
i vores tilfælde mere end 70 år
gamle biler skal rammes af brændstofafgifter, som var det en ny bil.
Som borger vil det reelt betyde, at hvis den veteranbil, man har drømt om, og som skiller sig ud fra
mængden ved at være ombygget, importeres
eller ombygges i sådan en grad, at den skal afgiftes på ny,
men stadig vurderes ældre end 35 år
vil den gamle bils brændstofafgift komme til at skulle beregnes, som
hvis bilen havde været helt ny, og med den lavere effektivitet vil det betyde, at de fleste biler vil komme til
at koste kr.40-90.000,- alene i brændstofafgift.
Det strider direkte imod idéen om, at det ikke skulle blive dyrere end de tidligere regler.
Derfor indstiller vi, at man fjerner begrænsningerne for ombyggede veteraner, der er blevet indskrevet i
L29, og derved sidestiller alle veteraner, da der er tale om hobbykøretøjer, uanset om de er helt originale
eller ombyggede, og uanset hvornår de importeres.
For yderligere information, se mere på
http://www.dsra.dk/DSRA-om-L4-og-L29
På bestyrelsens vegne,
formand
Morten Jønsson.