Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 , L 29 A , L 29 B
Offentligt
1973241_0001.png
21. november 2018
J.nr. 2018 - 2759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer og forskellige andre love og om ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om
tilskud til visse miljøvenlige lastbiler. (Ophævelse af pvc-afgiften og emballageafgiften på
pvc-folier, indførelse af bagatelgrænser i visse afgiftslove, udvidelse af bemyndigelsesbe-
stemmelsen for terminaladgang til Køretøjsregistret, undtagelse for udligningsafgift for
visse påhængskøretøjer, udskydelse af tidspunkt for offentliggørelse og anvendelse af
standardkontrakter ved leasing m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 2. november 2018.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-18 fra Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autoskadebranchen i Danmark (SKAD) vedrørende konsekvenser af brændstofafgift på veteranbiler, til skatteministeren
1973241_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. november 2018 fra Sammenslutning af
Køretøjsbyggere og Autoskadebranchen i Danmark (SKAD) vedrørende konsekvenser af
brændstofafgift på veteranbiler, jf. L 29 - bilag 5.
Svar
Indledningsvist vil jeg tilkendegive, at jeg er glad for veteranbiler og synes, det giver et
fint indslag i bybilledet, når man ind imellem kan opleve, at der er nogen, som passer godt
på de gamle biler. Jeg vil derfor gerne som skatteminister sikre gode vilkår for de eksiste-
rende veteranbiler, ligesom jeg gerne vil sikre, at flere biler kan komme under reglerne for
veteranbiler, så vi kan bevare en rullende kulturarv.
Netop derfor blev veterankøretøjer også undtaget fra forhøjelsen af tillægget til registre-
ringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi, der indgik som et element i lov nr. 1195 af 14.
november 2017 (lovforslag L 4). Formålet med at forhøje tillægget for dårlig brændstof-
økonomi var at tilskynde til køb af mere miljøvenlige køretøjer. Det skal sikre, at miljøbe-
lastningen fra den danske bilpark på sigt sænkes.
SKAD anfører i sin henvendelse, at det at eje et køretøj, der er over 35 år gammelt, ude-
lukkende kan anses som en hobby, og det forhøjede brændstoftillæg fra lov nr. 1195 har
gjort det mere omkostningsfuldt at sikre historien omkring disse køretøjer. SKAD anfø-
rer yderligere, at lovforslag L 29, der skal rette op på de uhensigtsmæssige forhold i lov
nr. 1195 af 14. november 2017, er en chance for at holde kulturen om historiske køretøjer
i live.
De køretøjer, som SKAD omtaler, er køretøjer, som er ældre en 35 år, men som er modi-
ficeret i tidens løb ved ændring af f.eks. bremser, motor, hjul og andre vitale dele. De om-
byggede køretøjer, f.eks. hotrods, gamle muskelbiler, m.v. er således ikke veterankøretø-
jer, men er i afgiftsmæssig forstand helt almindelige brugte køretøjer af ældre dato. Disse
køretøjer har grundet deres alder ofte en relativt dårlig brændstoføkonomi, og der skal
derfor betales et højt tillæg til registreringsafgiften herfor. Det er i overensstemmelse med
formålet med forhøjelsen af brændstoftillægget.
En generel fritagelse fra det forhøjede brændstoftillæg for ældre biler vil som udgangs-
punkt ikke være hensigtsmæssig, da den vil modvirke det oprindelige formål med forhø-
jelsen af brændstoftillægget i det hele taget.
Jeg vil dog gerne sørge for, at der er endnu bedre muligheder for at holde liv i de gamle
spændende køretøjer, så vi også i fremtiden kan nyde den rullende danske historie. Jeg har
derfor tidligere givet organisationerne tilsagn om, at jeg vil undersøge, om definitionen af
veterankøretøjer kan udvides, så veterankøretøjer i højere grad kan anses for at fremstå
originale, selvom køretøjerne er sat i stand. På den måde vil en lidt bredere kreds af histo-
risk interessante køretøjer kunne omfattes af de lempelige regler for veterankøretøjer, og
det vil løse problemet med det høje brændstoftillæg for disse køretøjer.
Side 2 af 3
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-18 fra Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autoskadebranchen i Danmark (SKAD) vedrørende konsekvenser af brændstofafgift på veteranbiler, til skatteministeren
1973241_0003.png
Der findes dog også ældre, historisk interessante køretøjer, som ikke kan omfattes af reg-
lerne for veterankøretøjer. Jeg vil derfor samtidig undersøge muligheden for, at disse kø-
retøjer ligeledes kan undtages fra det forhøjede brændstoftillæg, hvis de kun anvendes til
hobbybrug.
Det er dog vigtigt at afgrænse en sådan udvidelse fornuftigt, da det ellers kan give incita-
ment til at importere ældre køretøjer til almindelig pendlerbrug, til trods for at de har dår-
lig brændstoføkonomi og mangler moderne sikkerhedsudstyr. Jeg modtager derfor gerne
forslag fra organisationerne til, hvordan de relevante køretøjer meningsfuldt kan afgræn-
ses ift. eksempelvis almindelige pendlerbiler af ældre dato.
Endvidere kræver ovenstående mulige udvidelser finansiering, da der er tale om afgifts-
mæssigt fordelagtig behandling af en udvidet kreds af køretøjer.
Det er min politiske ambition, at et lovforslag, der gør det muligt at lempe afgiftsreglerne
for veterankøretøjer og øvrige historisk interessante køretøjer, kan fremsættes i begyndel-
sen af næste folketingssamling.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at med L 29 foreslås en
udvidelse
af, hvilke køretøjer der
undtages fra at betale det forhøjede brændstoftillæg, som fulgte af lov nr. 1195. Efter for-
slaget vil køretøjer, der skal afgiftsberigtiges på ny som følge af slitage eller færdselsskade
m.v. kunne nøjes med at betale det gamle og lavere brændstoftillæg.
Side 3 af 3