Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38 Bilag 12
Offentligt
1967273_0001.png
Høringsnotat
Dato: 31. oktober 2018
J. nr. : 2018-790
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til ændringsforslag til forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om
leje (Nye kriterier for udsatte boligområder og ghetto-områder, initiativer til udvikling
eller afvikling af ghetto-områder, skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler, ophævel-
se af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.) (L 38)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 4. oktober 2018 en række myndigheder og organi-
sationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag, over udkast til ændringsforslag til forslag til lov om lov om æn-
dring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsat-
te boligområder og ghetto-områder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghetto-områder, skærpelse
af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.) (L 38). Hø-
ringsfristen udløb den 22. oktober 2018.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til ændringsforslaget: Arkitekt-
foreningen, BL
Danmarks Almene Boliger, Finans Danmark, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Lejernes Landsorganisation i Danmark (LLO), Rådet For Socialt Udsatte, SAND
De Hjemløses
Landsorganisation.
2. Følgende myndigheder og organisationer har
ikke
haft bemærkninger til ændringsforslaget: Ankesty-
relsen, ATP Ejendomme A/S, Landsbyggefonden, LOS
Landsorganisationen for sociale tilbud.
3. Følgende myndigheder og organisationer har
ikke
afgivet høringssvar til ændringsforslaget: Advokat-
samfundet, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvik-
ling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske arkitektvirksom-
heder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske Studerendes Fælles-
råd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, DI, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husle-
je- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit,
Kommunernes Revision
BDO, OK–Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter, SBH,
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringsnotat og høringssvar over ændringsforslag nr. 3 og 6-8, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1967273_0002.png
Side 2/7
SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, SFI
Det Na-
tionale Forskningscenter for Velfærd, Sind, Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
TEKNIQ, Udbetaling Danmark, Ældre Sagen.
4. Øvrige høringssvar: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar
fra følgende høringsparter, som
ikke
er angivet på lovforslagets høringsliste: SOS Racisme.
Bemærkninger til ændringsforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det fremsatte ændringsforslag
samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Kun bemærkninger, der vedrører det fremsatte ændringsforslag, indgår i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte
synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligud-
valg.
1.
Kommunalbestyrelsens beføjelser
2. Beboerdemokrati
3. Økonomi
1.
Kommunalbestyrelsens beføjelser
BL
Danmarks Almene Boliger
vurderer, at kommunernes mulighed for at gennemføre en udviklings-
plan uden om den almene boligorganisation vil bringe boligorganisationerne i en svær situation, da det
vil give et unødigt pres i deres samarbejde med kommunerne. BL opfordrer til, at arbejdet i boligområ-
derne baseres på et gensidigt samarbejde, som det oprindeligt var tanken og sædvane i andre sammen-
hæng.
KL
finder det yderst positivt, at der med ændringsforslaget er lyttet til kommunerne.
KL
er desuden
særlig positiv overfor, at kommunerne får mulighed for at give påbud om salg og nedrivning i tilfælde,
hvor der ikke kan opnås enighed med boligorganisationen om en udviklingsplan.
LLO
antager, at kommunerne vil bruge de værktøjer, de gives med ændringsforslaget til afvikling af
boligområder frem for at lade ministeren gøre det, da de anser sig for bedst egnede til at lave boligpoli-
tik i egne byer. Dette bør ikke foregå på lejernes bekostning.
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringsnotat og høringssvar over ændringsforslag nr. 3 og 6-8, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1967273_0003.png
Side 3/7
SAND
tager afstand fra udkastet til ændringsforslag, idet forslaget vil medføre, at kommunerne får mu-
lighed for at overtage boligorganisationernes handlemuligheder ved at indsætte en kommunal admini-
strator og sætte lokaldemokratiet ud af funktion, hvis boligorganisationerne ikke handler som lokalpoli-
tikerne ønsker. Ændringsforslaget vurderes at være et tiltag der fremtidigt giver vide rammer for at af-
vikle dele af den almene boligsektor.
SOS Racisme
finder, at lejere i forbindelse med ekspropriation ikke bør kunne opsiges, med mindre der
kan fremskaffes en midlertidig erstatningslejlighed til en tilsvarende husleje så tæt som muligt på bolig-
området.
SOS Racisme
finder desuden, at ekspropriation eller afvikling af eksisterende bebyggelser er
en dyr og dårlig løsning.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
skal hertil samlet bemærke, at forslaget om, at kommunal-
bestyrelsen kan udarbejde en udviklingsplan, hvis der ikke kan opnås enighed med boligorganisationen
om en fælles plan, skal ses i sammenhæng med det generelle ønske om, at der etableres en udviklings-
plan, fremfor at en uenighed mellem kommune og boligorganisation i sig selv fører til, at der skal gen-
nemføres et afviklingspåbud, der vil være langt mere indgribende for de berørte afdelinger.
Ændringsforslaget vedrører alene de boligområder, der efter lovforslaget er omfattet af pligten til at
udarbejde en udviklingsplan. Forslaget medfører ikke videre rammer for afvikling af dele af den almene
boligsektor end lovforslaget i øvrigt, idet kommunalbestyrelsen ikke vil kunne ekspropriere i videre om-
fang end det, der er nødvendigt for at nå målet om en nedbringelse af andelen af almene familieboliger
til højst 40 pct. inden 2030 i overensstemmelse med den udviklingsplan, der godkendes af transport-,
bygnings- og boligministeren. Der gives ikke med ændringsforslaget mulighed for kommunal ekspro-
priation i forbindelse med afvikling af hårde ghettoområder.
Ændringsforslaget ændrer ikke ved lovforslagets regler om genhusning i forbindelse med erstatningsbo-
liger. Disse regler vil også gælde ved gennemførelse af kommunale udviklingsplaner.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
2. Beboerdemokrati
KL
er positiv over for forslaget om, at kommunerne kan indsætte en forretningsfører i boligorganisatio-
nen, såfremt boligorganisationen ikke efterkommer et påbud.
LLO
kan ikke støtte ændringsforslaget, idet der er tale om yderligere at forringe lejernes indflydelse i
forhold til den oprindelige parallelsamfundspakke, som også forringede lejernes indflydelse. Det anfø-
res, at kommunalbestyrelsen med forslaget kan gå helt uden om lejerne og deres repræsentanter i orga-
nisationsbestyrelsen og dermed træffe meget væsentlige beslutninger hen over hovedet på disse.
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringsnotat og høringssvar over ændringsforslag nr. 3 og 6-8, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1967273_0004.png
Side 4/7
LLO
vurderer, at ændringsforslaget betyder, at boligorganisationerne reelt bliver sat under administra-
tion, og at man dermed risikerer afdelinger uden afdelingsbestyrelser i 10-11 år. Det er alt for lang en
periode, og det vil være en uproportional straf at pålægge boligorganisationen eller afdelingsbestyrel-
sen. Der er ikke meget beboerdemokrati tilbage, hvis lejere sættes uden for indflydelse i så lang en peri-
ode.
Arkitektforeningen
mener, at beboerdemokratiet bør respekteres
også i forhold til udviklingsplaner
først og fremmest fordi beboernes ejerskab og forankring til arbejder og aktiviteter er afgørende for
omdannelsesprocessen i ghettoområder og udsatte boligområder.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at lovforslaget tager udgangspunkt i, at
almene boligorganisationer med tilhørende boligafdelinger skal sørge for, at deres virke foregår inden
for de rammer, som lovgiveren har fastsat.
Når lovgiveren pålægger en almen boligorganisation pligt til at gennemføre en udviklingsplan i et hårdt
ghettoområde, forventes det, at beboerdemokratiske organer respekterer lovgiverens ønske og aktivt
medvirker til en forandring af boligområdet. Hvis boligorganisationen, herunder dens demokratiske
strukturer, ikke har evne eller vilje til at opfylde de krav, der stilles i almenboligloven, er det naturligt at
give kommunalbestyrelsen mulighed for at støtte forandringsprocessen.
Selv i de tilfælde, hvor mulighederne for at lave en fælles udviklingsplan er udtømte, og kommunalbe-
styrelsen er villig at gennemføre en kommunal udviklingsplan, vil det være den pågældende boligorga-
nisation og dens demokratiske organer, der vil have mulighed for at gennemføre planen. Hvis disse
hverken kan eller vil sikre en gennemførsel af planen, vil det være muligt for kommunalbestyrelsen at
indsætte en midlertidig forretningsfører.
Formålet med indsættelse vil være at sikre gennemførsel af den kommunale udviklingsplan. Bestem-
melsen om kommunalbestyrelsens adgang til at indsætte en forretningsfører vedrører således alene
indsættelse af en midlertidig forretningsfører med den opgave at varetage de funktioner, der er nødven-
dige for at sikre udviklingsplanens gennemførelse. Der er således
ikke
tale om, at beboerdemokratiet i
sin helhed vil kunne sættes ud af kraft på grundlag af denne bestemmelse. Efter ministeriets opfattelse
vil dette derfor ikke i sig selv kunne medføre, at en afdeling kan være uden afdelingsbestyrelse i en kor-
tere eller længere årrække.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3. Økonomi
Finans Danmark
påpeger, at det af bemærkningerne til ændringsforslaget fremgår, at den almene afde-
ling skal stilles økonomisk, som om en ekspropriation ikke var sket, og at erstatningen fastsættes efter
almindelige erstatningsregler. Det fremgår imidlertid ikke af bemærkningerne, hvordan panthaver er
stillet ved påbud efter stk. 2. Der bør derfor være en betingelse for påbuddets gennemførelse, at der sker
fuld dækning af panthaverne.
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringsnotat og høringssvar over ændringsforslag nr. 3 og 6-8, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1967273_0005.png
Side 5/7
KL
finder, at der bør gælde samme finansieringsmodel, uanset om omdannelser sker som led i en fælles
udviklingsplan eller som led i et påbud om nedrivninger og salg.
Derudover finder
KL,
at der er behov for uddybning af, hvordan ekspropriationselementet harmonerer
med den planlagte lovændring af ekspropriationsreglerne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at ekspropriationserstatningen fastsæt-
tes efter almindelige regler, således at den dækker det tab, der lides i forbindelse med ekspropriationen.
Spørgsmålet om dækning af panthavernes krav følger af lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Efter denne lovs § 23 træffer kommissarius afgørelse om erstatningens forde-
ling mellem rettighedshavere og forestår erstatningens udbetaling. For panthavernes vedkommende er
prioritetsordenen afgørende.
Med hensyn til finansieringsmodellen bemærkes, at der er en principiel forskel på fælles og kommunale
udviklingsplaner. En fælles udviklingsplan er udarbejdet i enighed og kan derfor ikke medføre ekspro-
priation. Når der derimod er tale om en kommunal udviklingsplan, kan det ikke afvises at denne kan
indebære ekspropriation, hvilket vil udløse erstatningskrav efter grundlovens § 73. stk. 1.
Formålet med den foreslåede finansieringsmodel er at skabe en balance mellem rettigheder og pligter,
som ændringsforslaget om en kommunal udviklingsplan vil tildele kommunalbestyrelsen. Kommunal-
bestyrelsen får med ændringsforslaget mulighed for at gennemføres sin egen udviklingsplan og som en
naturlig konsekvens heraf er det nærliggende, at kommunalbestyrelsen også udreder eventuel ekspro-
priationserstatning, som eventuelt kan opstå i forbindelse med gennemførelse af en kommunal udvik-
lingsplan. Denne pligt forventes at sikre, at kommunalbestyrelsen indgår et reelt samarbejde med den
berørte almene boligorganisation omkring udarbejdelse af en fælles udviklingsplan.
Det bemærkes i den forbindelse, at en godkendt kommunal udviklingsplan vil give mulighed for at søge
om midler til renovering, boligsocial indsats, infrastrukturændringer og nedrivning fra Landsbyggefon-
den, jf. det foreslåede § 96, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 34.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
finder ikke grundlag for at vurdere ændringsforslaget i for-
hold til eventuelle fremtidige ændringer af ekspropriationsreglerne.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringsnotat og høringssvar over ændringsforslag nr. 3 og 6-8, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1967273_0006.png
Side 6/7
Høringsliste
Oversigt over myndigheder og organisationer m.v., der høres over udkast til ændrings-
forslag til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene
boliger og lov om leje
(Nye kriterier for udsatte boligområder og ghetto-områder, initiativer til
udvikling eller afvikling af ghetto-områder, skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse
af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.)
Advokatsamfundet
Akademisk Arkitektforening
Alzheimerforeningen
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Ankestyrelsen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
ATP-ejendomme
BAT-Kartellet
Bedre Psykiatri
BL
Danmarks Almene Boliger
BOSAM
Byfornyelsesrådet
Byggeskadefonden
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Byggesocietetet
Bygherreforeningen i Danmark
Center for Boligsocial Udvikling
Danmarks Lejerforeninger
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Ungdoms Fællesråd
Danske Advokater
Danske arkitektvirksomheder
Danske Handicaporganisationer
Danske Lejere
Danske Regioner
Danske Studerendes Fællesråd
Danske Udlejere
Danske Ældreråd
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Det Centrale Handicapråd
DI
Ejendomsforeningen Danmark
Ejerlejlighedernes Landsforening
Finans Danmark
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringsnotat og høringssvar over ændringsforslag nr. 3 og 6-8, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1967273_0007.png
Side 7/7
Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige
Forsikring og Pension
Frivilligrådet
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen
Håndværksrådet
Institut for Menneskerettigheder
KL
Kollegiekontorerne i Danmark
KommuneKredit
Kommunernes Revision
BDO
Landsbyggefonden
Lejernes Landsorganisation i Danmark
LOS
OK–Fonden
Psykiatrifonden
Rådet for Etniske Minoriteter
Rådet for Socialt Udsatte
SAND De hjemløses Landsorganisation
SBH
SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet)
Selveje Danmark
SFI
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Sind
Socialchefforeningen
Socialpædagogernes Landsforbund
TEKNIQ
Udbetaling Danmark
Ældre Sagen