Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38 Bilag 16
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 15. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om leje
(Nye kriterier for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af
anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 7 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, SF og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 4 og 5. Mindretallet vil stemme imod æn-
dringsforslag nr. 1-3, 6 og 7.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me imod ændringsforslag nr. 6. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1-5 og 7.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget ikke skal vedtages, og vil stemme imod lovforslaget.
Lovforslaget fortsætter en problematisk brug af betegnel-
sen ghetto og af den såkaldte ghettoliste. Ghettolisten er af
en lang række eksperter blevet betegnet som »Skadelig for
integrationen. Kontraproduktiv. Selvopfyldende. Stigmatise-
rende«, jf. artiklen »Eksperter: Særregler og ghettolister ska-
der integrationen«, www.socialraadgiverne.dk, den 15.
marts 2018. Enhedslisten opfordrer derfor til at stoppe med
brugen af betegnelsen ghettoområder og stoppe med at udar-
bejde ghettolisterne.
Enhedslisten finder det problematisk, at lovforslaget
skærper kriterierne for, hvad der defineres som ghettoområ-
der. Skærpelsen er efter Enhedslistens opfattelse særlig pro-
blematisk, idet etnicitet bliver et afgørende kriterium, såle-
des at der ikke kan være tale om et ghettoområde, medmin-
dre der er flere end 50 pct. beboere, der har ikkevestlig bag-
grund. Det er dybt problematisk, at etnicitet i sig selv er et
kriterium, og at dette nu bliver skærpet. Dette fjerner efter
Enhedslistens opfattelse fokus på, at det er sociale- og be-
skæftigelsesmæssige problemer, som er de vigtigste grunde
til, at et boligområde eventuelt fungerer dårligt.
Enhedslisten finder det problematisk, at der med lovfor-
slaget åbnes for muligheden for at ekspropriere boligafdelin-
ger med henblik på at overholde lovforslagets regel om
maksimum 40 pct. almene familieboliger i de såkaldt hårde
ghettoer. For at kunne ekspropriere ejendomme skal det væ-
re af hensyn til almenvellet. Dette kriterium finder Enhedsli-
sten ikke er opfyldt. Herudover bygger lovforslaget på en af-
tale om initiativer på boligområdet, hvis formål er at mod-
virke parallelsamfund, som det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger. Således henvises der i svar på L 38 – spørgs-
mål 22 til analysen »Parallelsamfund i Danmark«, Økono-
misk Analyse nr. 30, Økonomi- og Indenrigsministeriet,
2018, som svar på, om der er forskning, der underbygger, at
der i Danmark eksisterer parallelsamfund. Denne analyse er
blevet kritiseret at en række forskere, der påpeger, at der ik-
ke er forskning, der påviser eksistensen af parallelsamfund i
AX022004