Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38 Bilag 21
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2018-19
Tillægsbetænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 21. november 2018
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om leje
(Nye kriterier for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af
anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til
lovforslaget kommer til 3. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, SF og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det forelig-
ger efter 2. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og RV) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokrariet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget tilslutter sig
fuldt ud den overordnede ambition om at bekæmpe parallel-
samfund og ser med stor tilfredshed på de nye muligheder
for at lave omfattende udviklingsplaner i de største udsatte
boligområder og i de mest tydelige parallelsamfund. Social-
demokratiet vil dog samtidig følge udviklingen tæt i de min-
dre boligområder, der ikke har lige så stærke parallelsam-
fundstræk, med henblik på at sikre, at lovgivningen også her
virker hensigtsmæssigt og ikke leder til f.eks. unødige ned-
rivninger i velfungerende boligområder.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer sig, at det i
forbindelse med behandlingen af lovforslaget har vist sig
nødvendigt med ændringsforslag nr. 8 at give yderligere
muligheder for dispensation for de såkaldte hårde ghettoer.
Således får ministeren beføjelse til at give seks boligområ-
der med hver under 2.100 beboere, som ikke opfylder krimi-
nalitetskriteriet, dispensation fra reglen omkring maksimalt
40 pct. almene familieboliger. Af svar på spørgsmål 43 til
lovforslaget fremgår, at tallet 2.100 er udtryk for et politisk
ønske og dermed ikke en saglig begrundelse.
De seks områder er: Munkebo i Kolding, Motalavej i Sla-
gelse, Korskærparken i Fredericia, Agervang i Holbæk,
Sundparken i Horsens og Finlandsparken i Vejle, jf. svaret
på spørgsmål 44 til lovforslaget. Af svaret på spørgsmål 46
til lovforslaget fremgår, at dispensationsmuligheden stadig
medfører, at loven vil reducere de almene familieboliger i de
seks områder, som risikerer privatiseringer og nedrivninger
af gode almene familieboliger, som i høj grad er blevet re-
noveret for nylig. Underdagsordenen fra transport-, byg-
nings og boligministeren er åbenbart at arbejde for, at al-
mene familieboliger bliver solgt.
Enhedslisten mener, det er positivt, at der gives udvidet
dispensationsmulighed, men mener samtidig, at dette ikke er
nok til at rette op på en problematisk lov. Baggrunden for
kriterierne i ændringsforslaget virker efter Enhedslistens op-
fattelse tilfældig, og partiet opfordrer til, at der som ud-
gangspunkt kan gives dispensation til alle boligområder, idet
der med de såkaldte ghettokriterier allerede er taget stilling
til, at det gælder for områder med mere end 1.000 beboere.
Derudover medfører ændringsforslaget en væsentlig, ny dif-
ferentieret vægtning af ghettokriterierne, hvor antallet af
dømte vægtes højere end de øvrige kriterier.
AX022046