Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38
Offentligt
1964076_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. november 2018
2018-5449
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L38
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje. (Nye kriterier
for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvik-
ling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse
af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.)., som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 17:
Ministeren bedes kommentere oplægget til brug for foretræde den 1. november
2018 fra Bispeparkens Bestyrelse om kriterierne for udsatte boligområder, jf. L
38 - bilag 7.
Svar:
Med lovforslaget, der udmønter delaftalen om initiativer på boligområdet der
modvirker parallelsamfund, får vi nye lister, som skal målrette indsatsen. Vi får
en liste over udsatte boligområder, hvor vi skal sikre forebyggelse og udvikling.
Derudover får vi en liste over egentlige ghettoområder, hvor problemerne skal
løses.
Endeligt identificeres de hårde ghettoområder, som har stået på ghettolisten i
flere år, og hvor problemerne har bidt sig fast. Her får boligorganisationer og
kommuner særlige forpligtelser, men også nye redskaber til at gøre op med
ghettoerne.
Ghettokriterierne er således med til at identificere de boligområder, hvor der er
problemer, og sikre, at de rigtige initiativer igangsættes. Samtidig kan vi måle
udviklingen i de almene boligområder og se, om indsatserne virker efter inten-
tionen.
For at kriterierne skal virke efter hensigten, er det vigtigt, at der er en god kva-
litet i data for ghettokriterierne. Derfor anvendes de nyeste tilgængelige data
fra Danmarks Statistik ved udregningen af de enkelte ghettokriterier.
Danmarks Statistik har i 2017 opdateret tallene for indvandreres medbragte
uddannelse. Derfor er kriteriet for uddannelse ændret således, at der kun ind-
går uddannelser, som kan bruges i Danmark. Samtidig har grænseværdien for
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommentar til oplæg fra Bispeparkens Bestyrelse til foretræde 1/11-18 om kriterierne for udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1964076_0002.png
antallet af dømte hidtil været statisk, hvorved der ikke blev taget højde for den
generelle udvikling i kriminaliteten på landsplan. Derfor er kriteriet for andelen
af dømte ændret og grænseværdien er gjort dynamisk, så kriteriet følger den
generelle kriminalitetsudvikling i Danmark.
Det skal bemærkes, at der i forbindelse med udregningen af hhv. dømte og ar-
bejdsmarkedstilknytning benyttes toårige gennemsnit, der sikrer, at ghettoli-
sten ikke bliver følsom over for udsving. I forhold til bemærkningen om udreg-
ningen af indkomstkriteriet henviser jeg til svaret på spørgsmål 1 i udvalgsbe-
handlingen af L 38.
Hvis et boligområde på baggrund af ghettokriterierne den 1. december 2018
bliver kategoriset som et hårdt ghettoområde, vil boligorganisationen og kom-
munen i fællesskab skulle udarbejde en udviklingsplan for området, hvor de
almene familieboliger reduceres til maksimalt 40 pct.
Det er vurderingen, at en grundlæggende omdannelse fra et ghettoområde til
en attraktiv bydel forudsætter, at almene familieboliger blandes med andre
boligformer for at sikre en blandet beboersammensætning. Det er ikke regerin-
gens mål at afvikle den almene boligsektor, da langt de fleste boligafdelinger er
velfungerende og bidrager med gode billige boliger.
Endeligt skal jeg understege, at der ikke er tale om lovgivning med tilbagevir-
kende kraft. Det er kun de boligområder, som den 1. december 2018 optræder
på listen over udsatte boligområder eller ghettoområder, der vil blive berørt af
lovgivning bl.a. vedr. udlejningsregler.
De boligområder, som den 1. december 2018 kan kategoriseres som hårde ghet-
toområder, vil alle have stået på ghettolisten i fem år, og der er 11 af de nuvæ-
rende ghettoområder, som har været på ghettolisten siden 2010. Boligorganisa-
tioner og kommuner har således haft mange år til at løse problemerne i de
ghettoområder, som et bredt flertal i Folketinget nu igangsætter en omfattende
indsats i forhold til.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen