Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38
Offentligt
1963992_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. november 2018
2018-5449
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU, L38), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 4:
Af forslaget fremgår, at beslutninger om statens afvikling af områder vil kunne
indebære ekspropriation efter grundlovens § 73. Ved en eventuel ekspropriati-
on af boligafdelinger skal der ifølge grundloven gives en fuldstændig erstatning.
Hvis det viser sig nødvendigt at anvende ekspropriation ved samtlige udpegede
hårde ghettoområder, hvor stort et beløb vil erstatningen være på? Der ønskes
et samlet beløb og et beløb for hvert af de hårde ghettoområder.
Svar:
Det formodes, at der i spørgsmålet tages udgangspunkt i muligheden for, at
staten overtager et ghettoområde og afvikler det som et boligområde.
Som det fremgår af lovforslaget vil der i forbindelse med en beslutning om sta-
tens afvikling af et boligområde, der indeholder almene boliger, blive udarbej-
det en ny lov for det konkrete område, som skal afvikles. Loven vil indeholde
nærmere bestemmelser om fremgangsmåde ved afviklingen, herunder nærme-
re bestemmelser om forholdet til anden lovgivning og evt. kompensation i for-
bindelse med afviklingen.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at en sådan afvik-
ling vil kunne indebære ekspropriation efter grundlovens § 73. I det omfang
afviklingen vurderes at udgøre ekspropriation, vil der i en sådan afviklingslov
blive indsat de fornødne bestemmelser, herunder om ydelse af fuldstændig
erstatning efter grundlovens § 73. Det bemærkes i den forbindelse, at spørgs-
målet om, hvorvidt og i hvilket omfang en sådan afvikling vil indebære ekspro-
priation, vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. På den bag-
grund er det fundet mest hensigtsmæssigt, at de nærmere bestemmelser om
afviklingen af en konkret almen boligafdeling vil blive fastsat i en konkret lov,
når beslutningen om afvikling er truffet.
Den foreslåede ministerbemyndigelse, jf. § 168 b, stk. 4, i lovforslaget som
fremsat, fastsætter således alene hjemmel til, at transport-, bygnings- og bo-
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvor stort et beløb en erstatning vil udgøre, hvis det viser sig nødvendigt at anvende ekspropriation ved samtlige udpegede hårde ghettoområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1963992_0002.png
ligministeren kan iværksætte nødvendige tiltag for statslig overtagelse af de
berørte afdelinger, herunder udarbejde en afviklingsplan for området. I forbin-
delse hermed giver den foreslåede § 168 b, stk. 5, hjemmel til, at ministeren kan
afholde udgifter, der er forbundet med overtagelse af et ghettoområde, som fx
udgifter til udarbejdelse af en afviklingsplan, udgifter forbundet med evt. salg
af bygninger eller grunde, udgifter til evt. nedrivning af bygninger eller dele
heraf, udgifter til genhusning af beboere m.v. Den foreslåede bestemmelse i §
168 b, stk. 5, giver derimod ikke hjemmel til at fastsætte eller afholde udgifter
ved eventuel ekspropriation som følge af afvikling. Denne udgift vil blive en del
af den lov, som ministeren fremsætter om en konkret statslig overtagelse.
Den egentlige afvikling af et konkret ghettoområde, vil således kræve et nyt
lovforslag og være undergivet lovgivers kontrol gennem den almindelige par-
lamentariske kontrol og gennem, at udgifterne kun kan afholdes inden for de
bevillinger, som enten afsættes ordinært på finansloven, eller som tillades fi-
nansieret.
En statslig overtagelse og efterfølgende afvikling af et boligområde, kan derfor
ikke ske med hjemmel i denne lov. Og eventuelle erstatningsbeløb kan ikke
fastsættes her, men vil blive vurderet konkret, hvis det viser sig nødvendigt at
skride til statslig overtagelse og afvikling. Det skal ske ud fra en konkret vur-
dering i hvert enkelt tilfælde og der kan derfor ikke skønnes over de samlede
omkostninger.
Desuden vil jeg gerne understrege, at afvikling af et hårdt ghettoområde kun vil
kunne komme på tale, hvis der ikke er andre løsninger på at normalisere områ-
det. Med lovforslaget giver vi både nye redskaber og forpligtigelser til at få
vendt udviklingen og komme ghettoerne til livs. Jeg forventer, at kommunerne
og boligorganisationerne vil løfte den opgave, de hermed får.
Derfor forventer jeg ikke, at staten kommer til at overtage hverken et eller flere
af de hårde ghettoområder med henblik på afvikling.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen