Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 47 Bilag 5, L 47 A Bilag 5, L 47 B Bilag 5
Offentligt
1968536_0001.png
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, hvidvaskloven, lov om
kapitalmarkeder og forskellige andre love
(Skærpelse af hvidvaskreglerne og gennemførelse af
anbefalingerne fra arbejdsgruppen for eftersyn af den
finansielle regulering samt ændring af reglerne for
udpegning af SIFI’er i Danmark)
TEKNISK GENNEMGANG L 47
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0002.png
INTRODUKTION VED MINISTEREN
Væsentlige elementer i lovforslaget
Skærpelse af bødeniveauet for overtrædelser af hvidvaskloven
Mulighed for 8-dobling af bødeniveauet for de største institutter
Anbefalinger fra arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering
Accessorisk virksomhed skal understøtte den digitale udvikling hos
pengeinstitutter
Udpegning af SIFI’er
Styrkelse af robustheden i den finansielle sektor
Ét institut mere forventes udnævnt
Securitiseringsforordningen
Supplerende bestemmelser om kompetent myndighed og straf
Forordningen gælder fra den 1. januar 2019
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0003.png
OVERSIGT
Uddybning af de 4 væsentligste elementer
Hvidvask – skærpelse af bødeniveauet
Accessorisk virksomhed og anden virksomhed
Ændring af SIFI-indikator
STS-forordningen
Øvrige emner
Ophævelse af krav om skriftlighed ved samtykke
Livsforsikringsselskabers investering i fast ejendom
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0004.png
HVIDVASK – SKÆRPELSE AF
BØDENIVEAUET
Politisk aftale af 19. september 2018
Udgangspunkt i den gældende bødepraksis + procenttillæg, der
afhænger af virksomhedens størrelse.
Størrelsen af tillægget inddeles i fem kategorier
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0005.png
ACCESSORISK VIRKSOMHED
Arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering anbefaler at
accessorisk virksomhed skal understøtte den digitale udvikling hos
pengeinstitutter
I dag er digitale løsninger og services kun omfattet af accessorisk
virksomhed efter en
konkret vurdering
Fremover vil digitale løsninger og services blive anset som
accessorisk virksomhed, hvis:
I naturlig forlængelse
Ekspertise på området
Må ikke antage et dominerende omfang
F.eks. platforme hvor flere ydelser ifbm en bolighandel kan tilbydes
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0006.png
ANDEN VIRKSOMHED
Arbejdsgruppen anbefaler at pengeinstitutter skal kunne udøve visse
aktiviteter, der ligger ud over accessorisk virksomhed, i et
selvstændigt kapitaliseret datterselskab
I dag kan finansielle virksomheder udøve anden virksomhed i
fællesskab med andre (uden bestemmende indflydelse)
Fremover vil de kunne drive visse typer anden virksomhed i et
selvstændigt kapitaliseret datterselskab.
Den økonomiske risiko for aktiviteterne skal være afskærmet fra
pengeinstitutvirksomheden.
Aktiviteterne skal være i forlængelse af pengeinstitutvirksomhed.
Giver bankers leasingselskaber mulighed for at konkurrere på lige
vilkår med andre leasingudbydere på markedet.
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0007.png
ÆNDRING AF SIFI-INDIKATOR
Det foreslås at sænke indlånsindikatoren fra fem til tre procent.
Forventning at ét ekstra institut udpeges som SIFI i 2019.
Forslaget sikrer, at de institutter, der forvalter de største andele af
husholdningernes og virksomhedernes indskud, ikke kommer i
problemer.
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0008.png
STS-FORORDNINGEN
Vedtaget i december 2017 og finder direkte anvendelse i alle EU-
medlemsstater fra 1. januar 2019.
Skal begrænse de risici, der i dag er forbundet med komplekse og
uigennemskuelige securitiseringsprodukter.
Krav om undersøgelse af risici, risikotilbageholdenhed og transparens
og krav til salg af securitisering til detailkunder.
Pligt til at indføre supplerende bestemmelser:
Udpegelse af kompetent myndighed til tilsyn
STS-certificeringsbureauer underlægges tilsyn, og der kan udstedes
regler om tilladelse mv.
Der indføres mulighed for straf, hvis forordningen ikke overholdes.
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0009.png
OPHÆVELSE AF SKRIFTLIGHEDSKRAV
VED SAMTYKKE
Det foreslås, at kravet om, at samtykke til videregivelse af oplysninger
skal være skriftligt, ophæves
Virksomheden har bevisbyrden for, at der er givet gyldigt samtykke.
Ændrer ikke på, hvornår der skal indhentes samtykke.
Databeskyttelsesreglerne om samtykke vil gælde:
Ingen formkrav, men….
Frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse
Kan til enhver tid trækkes tilbage
Ret til indsigt i oplysninger om egne sager
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0010.png
LIVSFORSIKRINGSSELSKABERS
INVESTERINGER I FAST EJENDOM
Livsforsikringsselskaber skal have samme muligheder som andre
forsikringsselskaber til at opføre og sælge boligbyggeri
Forsikringsselskaber har siden 2015 kunnet investere i fast
ejendom med salg for øje.
Livsforsikringsselskaber har ikke samme mulighed for at opføre
og videresælge boligbyggeri.
Denne begrænsning foreslås ophævet.
Hensynet til at livsforsikringsselskaber ikke påtager sig for store
risici er varetaget i lov om finansiel virksomhed.
NOVEMBER 2018
L 47a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra den tekniske gennemgang den 14/11 i Erhvervsministeriet
1968536_0011.png
SPØRGSMÅL
Tak for opmærksomheden
NOVEMBER 2018