Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 56 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. november 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om Den Sociale Investeringsfond
[af ministeren for offentlig innovation (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for offentlig innovation har stillet 1 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra ministeren for offentlig innovation
Ministeren for offentlig innovation har over for udvalget
tilkendegivet følgende med henblik på at præcisere lovfor‐
slagets bemærkninger og intentionen bag lovforslaget:
»Som det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 2, har Den
Sociale Investeringsfond to formål. Intentionen bag lovfor‐
slaget er, at fonden skal investere i og udvikle sociale inve‐
steringsprogrammer for at fremme fondens formål. Den So‐
ciale Investeringsfond består således af to fonde. For det
første består den af en »investeringsfond«, der skal udbrede
indsatser på de større velfærdsområder, der skaber bedre re‐
sultater og samtidig mindsker de offentlige udgifter (Den
Sociale Investeringsfonds første formål). For det andet be‐
står den af en »udviklingsfond«, der skal udvikle og modne
nye indsatser på de større velfærdsområder og danne grund‐
lag for nye offentlige og private investeringer (Den Sociale
Investeringsfonds andet formål).
Betegnelserne »investeringsfond« og »udviklingsfond«
fremgår ikke af lovforslaget, men anvendes i det følgende.
Der er afsat 30 mio. kr. til investeringsfonden og 18 mio. kr.
til udviklingsfonden,
jf. pkt. 6 i lovforslagets almindelige be‐
mærkninger.
Den Sociale Investeringsfond får med lovforslaget hjem‐
mel til at anvende en række forretningsdispositioner og fi‐
nansieringsformer for at opnå og fremme sine formål,
jf.
lovforslagets § 4.
Sociale investeringsprogrammer er be‐
skrevet i lovforslagets bemærkninger pkt. 2 og nedenfor.
Sociale investeringsprogrammer
Sociale investeringsprogrammer er en ny måde at finan‐
siere velfærdsindsatser på med henblik på at skabe bedre re‐
sultater for borgerne samtidig med, at de offentlige udgifter
sænkes,
jf. lovforslagets pkt. 2.
Velfærdsindsatserne kan
f.eks. være inden for social-, sundheds- eller arbejdsmar‐
kedsområdet.
I et socialt investeringsprogram finansieres velfærdsind‐
satsen af en eller flere investorer. Hvis den finansierede vel‐
færdsindsats opfylder en række aftalte mål betaler den of‐
fentlige aktør, eksempelvis en statslig, kommunal eller re‐
gional myndighed, for indsatsen. Investorerne kan således
alene opnå et afkast, hvis indsatsen viser sig at opnå de af‐
talte mål. Dette afkast deles mellem investorerne.
Velfærdsindsatsen kan eksempelvis leveres af en privat
virksomhed, en civilsamfundsorganisation eller en offentlig
myndighed. Et socialt investeringsprogram er således en ny
måde at finansiere velfærdsindsatser på igennem et partner‐
skab, der er baseret på en resultatbaseret kontrakt og med
inddragelse af én eller flere investorer.
Der henvises i lovforslaget generelt til »offentligt-private
partnerskaber« og ikke sociale investeringsprogrammer. Det
skal dog præciseres, at partnerskabet som beskrevet ovenfor
ligeledes kan gennemføres alene med offentlige aktører. Det
kan eksempelvis være en offentlig investor, som Den Socia‐
le Investeringsfond, der indgår i et partnerskab med en kom‐
mune om at finansiere en kommunalt leveret velfærdsind‐
sats.
Offentligt-privat partnerskab er således ikke i alle tilfæl‐
de en retvisende betegnelse, da det ikke er et krav, at der
skal være en privat aktør (investor eller leverandør) med i de
partnerskaber, som Den Sociale Investeringsfond indgår i. I
nærværende udtalelse anvendes betegnelsen sociale investe‐
DokumentId
Journalnummer