Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 60 , L 60 A , L 60 B
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål A ad L 60
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 4-5 min.
20. november 2018, klokken 14-15.
1
L 60 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 20. november 2018, til undervisningsministeren
1974813_0002.png
Disposition
1. Indledning med præsentation af spørgsmål
2. Svar på samrådsspørgsmål A
3. Debat
1. Indledning med præsentation af spørgsmål
Udvalget har efter ønske fra Jacob Mark (SF) og Marianne Jelved (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
”Hvorfor er indførelse
af obligatoriske sprogprøver i 0. klasse for børn fra ud-
satte boligområder, jf. lovforslag nr. L 60, efter ministerens vurdering ikke et
brud på folkeskoleforliget?”
2. Svar på samrådsspørgsmål A
Jeg vil gerne starte med at understrege, at forligsregler er et politisk uformelt
regelsæt, som ikke er juridisk bindende.
Det er derfor de politiske partier, som indgår i forliget, der konstituerer praksis
inden for forliget.
Det betyder også, at folkeskoleforliget følger af den praksis, som er etableret
på området i forhold til de løbende justeringer af folkeskoleloven.
I forhold til det konkrete lovforslag og den bagvedliggende aftale mellem rege-
ringen og S og DF har regeringen lagt vægt på, at der er tale om initiativer,
som ikke berører folkeskolens praksis generelt.
Regeringen og de andre aftalepartier, dvs. Socialdemokratiet og Dansk Folke-
parti, anser folkeskoleforliget for at bestå uændret som følge af delaftalen på
undervisningsområdet om bekæmpelse af parallelsamfund.
Jeg vil gerne understrege, at lovforslaget derfor efter min opfattelse
ikke
på no-
gen måde bryder med folkeskoleforliget.
2
L 60 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 20. november 2018, til undervisningsministeren
Det er jo sådan set mit svar på jeres spørgsmål
og det skal vi diskutere lige
om lidt. Men jeg håber også
nu vi er samlet
at vi måske kan komme lidt ind
på baggrunden for forslaget.
Jeg vil i hvert fald gerne lige sætte et par ord på, hvorfor vi i regeringen ønsker
at indføre de obligatoriske sprogprøver.
I marts i år fremlagde
regeringen udspillet Ӄt Danmark uden parallelsamfund
– ingen ghettoer i 2030”.
Udspillet bestod af en række initiativer, der er målrettet de steder i Danmark,
hvor parallelsamfund er mest udbredt.
Initiativerne tager fat på områder, hvor
tidligere indsatser
ikke har slået til.
For vi skal forebygge og nedbryde parallelsamfund. Men vi skal gøre det på en
måde, hvor vi ikke samtidig undergraver de rettigheder og den frihed, vi har i
Danmark.
Det er en svær balancegang. Og det kræver en meget præcis indsats. En ind-
sats, hvor vi ikke generer samtlige borgere i hele Danmark. Men hvor vi sætter
ind de steder, hvor problemerne er.
At kunne tale et godt dansk er en ekstremt vigtig nøgle til integration. Og det er
en åbenbar forudsætning for at kunne klare sig i skolen
både fagligt og soci-
alt
at man taler og forstår dansk.
Det er derfor, vi vil indføre sprogprøver i børnehaveklassen på grundskoler
med en høj andel af børn fra udsatte boligområder.
Det mener vi i regeringen er god og ansvarlig politik.
Børn fra de udsatte boligområder skal omfattes af en særordning, fordi det er
nødvendigt.
Data viser, at der her er et særligt behov for at sætte ekstra ind. Data viser såle-
des, at andelen af mindre gode læsere i 2. klasse er højere på folkeskoler med
mere end 30 pct. elever fra udsatte boligområder sammenlignet med øvrige
folkeskoler. Det gør sig også gældende, når der tages højde for forældrenes ud-
dannelsesbaggrund.
3
L 60 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 20. november 2018, til undervisningsministeren
Det er det, der er baggrunden for, at regeringen foreslog, at eleverne i børneha-
veklasser på skoler, hvor mere end 30 procent af eleverne bor i et boligområde,
der har været på listen over udsatte boligområder mindst en gang inden for de
seneste tre år, skal bestå en obligatorisk sprog-prøve, før de kan påbegynde un-
dervisningen i 1. klasse.
Et grundlæggende sprogligt niveau er helt nødvendigt for at kunne følge un-
dervisningen i grundskolen. Et utilstrækkeligt eller manglende sprog kan derfor
betyde et fagligt efterslæb, som forfølger én resten af skoletiden.
Jeg erindrer, at S, SF og RV-regeringen igangsatte et storstilet forsøg med mo-
dersmålsundervisning.
De endelige resultater fra forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning
viste imidlertid, at der ikke er fundet indsatser i programmet, som entydigt kan
hjælpe tosprogede elever.
Det er ærgerligt, at modersmålsundervisning og de øvrige indsatser tilsynela-
dende ikke virker, men det kom ikke bag på mig. Vi må konstatere, at forsøgs-
programmet ikke lykkedes med at finde redskaberne til at løfte tosprogede ele-
vers faglige kompetencer i dansk,
Og tilbage til jeres spørgsmål, der er årsagen til dette samråd: Om lovforslaget
om de obligatoriske sprogprøver er en del af folkeskoleforliget.
Nej, det mener jeg som sagt ikke, det er.
Men af respekt for forligskredsen fremgår det af den politiske aftale og af lov-
forslaget, at de foreslåede ændringer om sprogprøver på folkeskoler og frie
grundskoler med høj andel af børn fra udsatte boligområder først sættes i kraft
efter næste folketingsvalg.
Den beslutning har vi truffet af respekt for de dele af folkeskoleforligskredsen,
som ikke har ønsket at tiltræde aftalen bag lovforslaget.
Som nævnt i indledningen af min tale anser regeringen (og de andre aftalepar-
tier, S og DF) folkeskoleforliget for at bestå uændret som følge af delaftalen på
undervisningsområdet om bekæmpelse af parallel-samfund.
4
L 60 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 20. november 2018, til undervisningsministeren
Jeg har i dag redegjort for regeringens og min holdning. Som sagt er det de po-
litiske partier, som indgår i forliget, der konstituerer praksis inden for forliget.
Sådanne drøftelser vil jeg foreslå, at vi først og fremmest har med hinanden
indbyrdes i forligskredsen.
Jeg vil derfor, hvis dette ønskes, gerne invitere SF og de øvrige forligspartier til
en drøftelse heraf på et kommende møde i forligskredsen.
Tak for ordet.
5