Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 60 Bilag 7, L 60 A Bilag 7, L 60 B Bilag 7
Offentligt
Sagsnr.: 18/16178
Betænkningsbidrag til L 60
Et flertal bestående af undervisningsministeren samt V, LA, K, S, DF, SF og RV bemærker føl-
gende:
Efter fremsættelsen af L 60 har der været rejst spørgsmål om, hvorvidt regeringen med lovforsla-
get har brudt folkeskoleforliget.
For at undgå den usikkerhed, som herved er skabt, fremsættes der ændringsforslag i betænknin-
gen, som vil indebære, at den lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på undervisningsom-
rådet om at bekæmpe parallelsamfund kan sidestilles med forløbet omkring lektiecafeerne i for-
bindelse med folkeskolereformen i 2013.
Den daværende regering (S, RV og SF) og V og DF indgik her aftale om et fagligt løft af folke-
skolen. K var modstander af aftalens indhold vedrørende faglig fordybelse og obligatorisk lektie-
hjælp i skoletiden og kunne derfor ikke tilslutte sig hele aftalen. Efterfølgende blev der mellem
aftalekredsen og K indgået aftale om, at elementet i aftalen vedrørende faglig fordybelse og obli-
gatorisk lektiehjælp i skoletiden blev udskudt til efter næstkommende folketingsvalg. Aftalen in-
debar således, at folkeskolereformen blev gennemført ved to lovforslag
–
ét om de elementer i
reformen, som hele folkeskoleforligskredsen var enige om, og ét om de resterende elementer af
reformen med ikrafttræden efter næstkommende folketingsvalg. Forligskredsen bestod herefter
uændret.
Ændringsforslaget vil derfor i overensstemmelse med denne praksis indebære en opdeling af lov-
forslaget i to separate lovforslag, således at den del af lovforslaget, som ikke har støtte fra hele
folkeskoleforligskredsen
–
indførelse af obligatoriske sprogprøver samt styrket forældreansvar
gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.
–
udskilles til et selvstændigt lovforslag.
Folkeskoleforligskredsen kan herefter samlet stemme for de elementer af aftalen, som hele folke-
skoleforligskredsen er enige om. Samtidig vil partier i folkeskoleforligskredsen, som ikke kan støt-
te forslaget om obligatoriske sprogprøver samt styrket forældreansvar gennem mulighed for
standsning af børnecheck mv, kunne stemme imod eller blankt i forhold til disse elementer.
Den lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på undervisningsområdet om at bekæmpe
parallelsamfund vil således være i overensstemmelse med forligspraksis i folkeskoleforligskredsen,
da fremgangsmåden svarer til den i 2013 benyttede i forbindelse med aftalen om folkeskolere-
formen. Der er således ikke sket nogen ny udvikling i folkeskolekredsens forligspraksis.
I ændringsforslaget er endvidere af hensyn til mindretallet i forligskredsen indsat en revisionsbe-
stemmelse, hvorefter undervisningsministeren skal fremsætte forslag om revision af loven om
obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af børne-
check i folketingsåret 2021-22.
Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive
evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i tilstrækkelig
grad bidrager til at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
1