Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 60 Bilag 9, L 60 A Bilag 9, L 60 B Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 60
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 19. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre love
(Obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder, konsekvent indgriben over for dårligt præsterende folkeskoler og
ungdomsuddannelsesinstitutioner, styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1 Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder ændringsforslag nr. 1, 2 og 9 om de-
ling af lovforslaget.
2. Udtalelse fra undervisningsministeren og et flertal i
udvalget
Undervisningsministeren og et flertal i udvalget (S, DF,
V, LA, RV, SF og KF) bemærker følgende:
Efter fremsættelsen af L 60 har der været rejst spørgsmål
om, hvorvidt regeringen med lovforslaget har brudt folke-
skoleforliget.
For at undgå den usikkerhed, som herved er skabt, frem-
sættes der ændringsforslag i betænkningen, som vil indebæ-
re, at den lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på
undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund kan
sidestilles med forløbet omkring lektiecafeerne i forbindelse
med folkeskolereformen i 2013.
Den daværende regering (S, RV og SF) og V og DF ind-
gik her aftale om et fagligt løft af folkeskolen. KF var mod-
stander af aftalens indhold vedrørende faglig fordybelse og
obligatorisk lektiehjælp i skoletiden og kunne derfor ikke
tilslutte sig hele aftalen. Efterfølgende blev der mellem afta-
lekredsen og KF indgået aftale om, at elementet i aftalen
vedrørende faglig fordybelse og obligatorisk lektiehjælp i
skoletiden blev udskudt til efter næstkommende folketings-
valg. Aftalen indebar således, at folkeskolereformen blev
gennemført ved to lovforslag – ét om de elementer i refor-
men, som hele folkeskoleforligskredsen var enige om, og ét
om de resterende elementer af reformen med ikrafttræden
efter næstkommende folketingsvalg. Forligskredsen bestod
herefter uændret.
Ændringsforslaget vil derfor i overensstemmelse med
denne praksis indebære en opdeling af lovforslaget i to sepa-
rate lovforslag, således at den del af lovforslaget, som ikke
har støtte fra hele folkeskoleforligskredsen – indførelse af
obligatoriske sprogprøver samt styrket forældreansvar gen-
nem mulighed for standsning af børnecheck m.v. – udskilles
til et selvstændigt lovforslag.
Folkeskoleforligskredsen kan herefter samlet stemme for
de elementer af aftalen, som hele folkeskoleforligskredsen
er enige om. Samtidig vil partier i folkeskoleforligskredsen,
som ikke kan støtte forslaget om obligatoriske sprogprøver
samt styrket forældreansvar gennem mulighed for stands-
ning af børnecheck m.v., kunne stemme imod eller blankt i
forhold til disse elementer.
Den lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på
undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund vil
således være i overensstemmelse med forligspraksis i folke-
skoleforligskredsen, da fremgangsmåden svarer til den i
2013 benyttede i forbindelse med aftalen om folkeskolere-
formen. Der er således ikke sket nogen ny udvikling i folke-
skolekredsens forligspraksis.
I ændringsforslaget er endvidere af hensyn til mindretal-
let i forligskredsen indsat en revisionsbestemmelse, hvoref-
ter undervisningsministeren skal fremsætte forslag om revi-
sion af loven om obligatoriske sprogprøver og styrket foræl-
dreansvar gennem mulighed for standsning af børnecheck i
folketingsåret 2021-22.
Forud for revisionen vil der blive gennemført en evalue-
ring af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket
omfang sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om
AX022942