Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 63
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-11-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1804374
Dok. nr.: 730454
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 (L 63 - Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed, lov om apoteksvirksomhed, sundhedslo-
ven og forskellige andre love. (Autorisation af ambulancebehandlere og registrering af
ambulancebehandlere med særlig kompetence (paramedicinere), opgavespecifik au-
torisation af behandlerfarmaceuter, genordination af receptpligtig medicin, ordination
af dosisdispensering med tilskud, organisatorisk ansvar m.v.), som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 14:
”Såfremt
ministeren ikke er enig i Lægeforeningens forslag om, at en forpligtelse til at
indhente relevante oplysninger til brug for sagsoplysningen bør fremgå direkte af lov-
givningen, bedes ministeren oplyse, hvordan det i øvrigt sikres, at den retlige standard
–
organisationsansvaret
–
inddrages i vurderingen af professionsansvaret?”
Svar:
Som det fremgår at bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse om organisato-
risk ansvar (sundhedslovens § 3 a), vil Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis styrelsen til-
synsmæssigt vurderer, at faren for patientsikkerheden beror på organisatoriske for-
hold, behandle forholdet i organisationstilsynet og ikke som en tilsynssag rettet mod
den enkelte sundhedsperson. En sundhedsperson vil således ikke kunne holdes ansvar-
lig for eksempelvis manglende journalisering, hvis der ikke er teknisk mulighed derfor,
f.eks. som følge af manglende eller utilstrækkeligt IT-udstyr, eller for fejl i behandlin-
gen, som følge af den manglende journalisering.
Som nævnt i mit samtidige svar på spm. 13 (L 63) har jeg en klar forventning om, at
Styrelsen for Patientsikkerhed ved overvejelser om en tilsynssag efterlever dette.
Styrelsen for Patientsikkerhed har bl.a. oplyst følgende om behandlingen af tilsynssa-
ger:
”Styrelsen
for Patientsikkerhed kan oplyse, at det altid vurderes ved modtagelsen af en
bekymringshenvendelse m.v., om der umiddelbart synes at være tale om et problem, der
vedrører en enkeltperson, eller et organisatorisk problem.
Vurderingen giver sjældent anledning til tvivl, når der er tale om sager om sundhedsper-
soners misbrug eller sygdom (der behandles som individtilsynssager).
Vurderingen kan imidlertid være mere kompleks i sager om svigt i faglighed, procedurer
m.v. Afhængigt af om der vurderes at være tale om et individuelt eller organisatorisk
problem, oprettes der enten en individtilsynssag eller en organisationstilsynssag. Under
og efter sagens oplysning vurderes det på ny, om der er tale om et individuelt eller orga-