Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 63
Offentligt
1962071_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-11-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCALP
Sagsnr.: 1804374
Dok. nr.: 728013
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 (L 63 - Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed, lov om apoteksvirksomhed, sundhedslo-
ven og forskellige andre love (Autorisation af ambulancebehandlere og registrering
af ambulancebehandlere med særlig kompetence (paramedicinere), opgavespecifik
autorisation af behandlerfarmaceuter, genordination af receptpligtig medicin, ordina-
tion af dosisdispensering med tilskud, organisatorisk ansvar m.v.), til sundhedsmini-
steren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 17:
”Kammeradvokaten
skriver i den nyligt offentliggjorte
’U dersøgelse af Styrelse for
Patie
tsikkerheds politia eldelser’ følge de:
Man kan derimod på baggrund af
Svendborgsagen og de sager, der danner grundlag for nærværende undersøgelse,
drøfte, om reglerne, som Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn efter, burde være
anderledes eller mere tydelige, herunder om der er for stort fokus på sundhedsperso-
nerne som individer, og om autorisationslovens § 75 samt journalføringsreglerne er
tidssvarende og balancerede. Det er i givet fald det, der efter vores opfattelse vil
være det mest frugtbare udgangspunkt for en debat. Er ministeren enig i, at sagerne,
der danner grundlag for undersøgelsen, giver anledning til at drøfte eventuelle æn-
dringer i reglerne, som styrelsen fører tilsyn efter, herunder om der er for stor fokus
på sundhedspersoner som individer og for lidt på det organisatoriske ansvar? Og ag-
ter ministeren at indkalde Folketingets partier til en supplerende drøftelse heraf?”
Svar:
Jeg er enig i, at den eksterne gennemgang af Styrelsen for Patientsikkerheds politian-
meldelser kan danne grundlag for en drøftelse af, om praksis eller lovgivning, herun-
der autorisationslovens § 75, bør ændres.
Det er også baggrunden for, at jeg har haft indkaldt sundhedsordførerne til drøftelser
i anledning af Kammeradvokatens rapport, og det er naturligvis vigtigt, at området
fortsat følges tæt og løbende vurderes i lyset af retspraksis.
Med rækken af initiativer
i ”Tillidspakke ” har jeg
desuden taget initiativ til at styrke
sundhedspersonernes retssikkerhed. Det gælder blandt andet ved at sætte øget fo-
kus på det organisatoriske ansvar for fejl, som regeringen bl.a. foreslår i L 63. For det
er helt essentielt, at sundhedspersoner ikke pålægges ansvar for fejl, som skyldes for-
hold i regionen eller kommunen.
Tillidspakken sætter også øget fokus på læring, blandt andet ved at se på, hvordan
der kan høstes større udbytte af de mange utilsigtede hændelser, der årligt indberet-
tes, og ved at øge betydningen af læring i Styrelsen for Patientsikkerheds resultatkon-
trakt.
L 63 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm., om reglerne, som Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn efter, burde være anderledes eller mere tydelige, til sundhedsministeren
Og ikke mindst har jeg af hensyn til sundhedspersoners retssikkerhed meldt ud som
led i tillidspakken, at jeg vil se på muligheden for at oprette en ankenævn for tilsyns-
sager.
Endelig er der som led i tillidspakken nedsat en række arbejdsgrupper, der skal mo-
dernisere og afbureaukratisere en række regler, som sundhedspersoner dagligt skal
følge. Det gælder blandt andet journalføringsarbejdsgruppen, der skal komme med
forslag til en modernisering og afbureaukratisering af de gældende journalføringsreg-
ler, så vi fremadrettet kan sikre en endnu bedre ressourceudnyttelse i sundhedsvæ-
senet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Camilla Lerager Pedersen
Side 2