Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 73 Bilag 12
Offentligt
1983988_0001.png
DIGITAL ERHVERVSFREMME PLATFORM
- Teknisk gennemgang torsdag d. 6. december 2018
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0002.png
EMNER I DAGENS TEKNISKE GENNEMGANG
1
Introduktion
2
Forventet indhold medio 2019
3
Løbende videreudvikling
4
Konstruktion af platformen
5
Eksempler på prototyper
2
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0003.png
DIGITAL ERHVERVSFREMMEPLATFORM
AFTALE OM FORENKLING AF
ERHVERVSFREMMESYSTEMET:
Der skal etableres ”en ambitiøs, datadrevet digital
erhvervsfremmeplatform, der giver virksomhederne 24/7
adgang til information, vejledning og digitaliserede ydelser
om opstart, drift og udvikling af virksomhed m.v.
Den digitale erhvervsfremmeplatform skal gøre
information, service og ydelser i erhvervsfremmesystemet
langt mere tilgængelige for virksomhederne end i dag. Den
digitale erhvervsfremmeplatform lanceres medio 2019”.
Platformen skal drives som en fællesoffentlig digital
indgang til erhvervsfremme med tæt samarbejde mellem
aktører på centralt og decentralt niveau og med
inddragelse af erhvervsorganisationer, statslige ordninger
og kommunerne i udviklingen.
Platformen skal derfor kunne anvendes på tværs af
indsatsen; fra den lokale kommunale erhvervsservice til
statens ordninger.
For at minimere etableringsomkostningerne oprettes
platformen af Erhvervsstyrelsen med udgangspunkt i
virk.dk, som allerede i dag har en meget høj
kendskabsgrad hos virksomhederne.
L73 UDKAST TIL LOV OM
ERHVERVSFREMME
Det fremgår af lovbemærkningerne, at:
Erhvervsstyrelsen fører en fællesoffentlig digital
platform, der har til formål at gøre information, service
og ydelser i erhvervsfremmesystemet let tilgængeligt for
virksomheder. Platformen skal bl.a. indeholde et
overblik over erhvervsfremmesystemets tilbud samt
information, vejledning og erhvervsserviceydelser, der
knytter sig til opstart, drift og udvikling af virksomhed.
§ 11.
Erhvervsstyrelsen fører en fællesoffentlig digital
platform, der har til formål at gøre information, service
og ydelser i erhvervsfremmesystemet let tilgængeligt
for virksomheder. Myndigheder har pligt til at levere
relevant indhold til den digitale platform.
3
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0004.png
TRE GRUNDLÆGGENDE UDVIKLINGSPRINCIPPER
BEHOV
Brugerinddragelse fra helt fra starten
af, og løbende validering, så vi sikrer at
fokus på at få løst
rigtige
udfordringer
– bedst muligt.
TEKNOLOGI
Anvendelse af arkitektur med klart
fokus på at udvikle bæredygtige
komponenter der kan modnes og
videreudvikles.
EFFEKT
Udvikling af grundlæggende elementer,
der kan skabe fundamentet for ét
samlet, datadrevet, lærende og
værdiskabende erhvervsfremmesystem.
4
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0005.png
BRUGERINDDRAGELSE
Der er gennemført en omfattende kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af brugerbehov, der har affødt en række brugerportrætter,
der beskriver de forskellige brugeres behov for erhvervsfremme.
Der er dertil gennemført workshops med deltagere fra de kommunale erhvervsservices (udvalgt af KL) og væksthusene med fokus på
afdækning af brugernes behov i forhold til grundlæggende vejledning samt opbygningen af digitale services på platformen.
Fra primo 2019 iværksættes to udviklingsfora, der skal medvirke til at udvælge, prioritere og producere det nødvendige indhold og
funktioner på platformen, samt i fastlæggelsen af den governance for den digitale platform, som skal gælde fra lancering medio
2019.
BRUGERUNDERSØGELSE
Kvantitativ undersøgelse (ca. 1.100 respondenter)
Kvalitativ undersøgelse (35 dybde interviews)
3 Fokusgrupper med erhvervsfremmeaktører
BILATERALE DRØFTELSER MED:
KL
Kommunale erhvervsserviceenheder
The Trade Council (UM)
Innovationsfonden
Væksthuse (direktører og medarbejdere)
Dansk Iværksætterforening
Vækstfonden
Dansk Industri
SKAT
Dansk Erhverv
WORKSHOPS
2 Workshops med aktører om
grundlæggende erhvervsservice
Workshop: konceptudvikling af
Knudepunkt
Workshop: konceptudvikling
Test forretningsplan
BRUGERPORTRÆTTER
De kvalitative og kvantitative brugerundersøgelser er
operationaliseret i en række brugerportrætter.
Materialet er kvalificeret i 5 dybde interviews med
erhvervsfremmeaktører.
UDVIKLINGSFORUM FOR INDHOLD
(udbud af indhold og funktioner)
VISUEL IDENTITET
3 forskellige visuelle koncepter for platformen
brugertestes på ca. 45 forskellige brugere og aktører.
UDVIKLINGSFORUM FOR BRUGERBEHOV
(efterspørgsel efter indhold og funktioner)
5
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0006.png
FULD FUNKTIONSDYGTIG PLATFORM MEDIO 2019
Vejledning og information om opstart/drift af virksomhed:
Fx: Hvordan får jeg et momsnummer, hvordan laver jeg en forretningsplan, hvilken virksomhedsform skal
jeg vælge mv.
Overblik over relevante tilbud, aktører og projekter m.m.:
Fx: Hvem kan hjælpe mig med at komme i gang med at eksportere, hvordan får jeg
hjælp til at udvikle min ide.
Selvevalueringsværktøjer
Fx: Virksomhederne kan lave selvscreeninger, der kan hjælpe dem med at identificere
udfordringer, og derved forberede møder i fx Erhvervshusene.
Overordnet personalisering p.ba. CVR:
Fx: Hjælp til at finde rundt i relevant lovgivning på baggrund af CVR-nummer.
Call Center tilknyttes platformen:
Virksomhederne har mulighed for personlig telefonisk hjælp
.
6
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0007.png
TO GRUNDFUNKTIONALITETER
GRUNDLÆGGENDE
VEJLEDNING
DIGITALT
KNUDEPUNKT
Grundlæggende vejledning
i øjenhøjde
om de mest almindelige problemstillinger
og udfordringer.
Hvad er en forretningsplan?
Hvordan starter jeg en virksomhed?
Hvad er virksomhedsformer?
Hvad er moms & skat?
Hvad er ….?
Digitalt knudepunkt
der viser vej til
erhvervsfremme aktører og afgrænset back-
end for aktører
Hvordan kan jeg tale med en
investeringsvejleder om min planer?
Hvor finder jeg investeringskapital?
Hvor finder jeg hjælp til eksport?
Hvor er….?
7
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0008.png
GRUNDLÆGGENDE VEJLEDNING
& DIGITALT KNUDEPUNKT
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0009.png
GRUNDLÆGGENDE VEJLEDNING
Ved lanceringen medio 2019 vil platformen indeholde information og vejledning om centrale emner for særligt
iværksættere og mindre virksomheder. Det vil blandt andet være information om love og regler for at starte og drive
virksomhed, samt mere forretningsspecifikke emner, såsom vejledning om forretningsplaner eller opsætning af
hjemmesider.
EKSEMPLER PÅ LOVE OG REGLER
Almindelige problemstillinger
Årsregnskab
EKSEMPLER PÅ ANDRE TEMAER
Autorisation
Innovation
(tilskud)
Markedsføring
Salg
Bogføring
Vejledning i øjenhøjde
Skatteregnskab
Eksport/import
Ledelse
Moms
Afgifter
Finansiering
IT-sikkerhed
Omdannelse
og ejerskifte
Henvisning til relevante aktører
Persondata
Branchekode
Forsikring
Økonomi
Virksomhedsformer
Ansættelse af
medarbejdere
Afklaring
af potentiale
Selvevaluering og værktøjer
9
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0010.png
KNUDEPUNKT
Platformen skal indeholde et overblik over erhvervsfremmesystemet, så iværksættere og etablerede virksomheder kan navigere i
erhvervsfremmesystemets støtteordninger, services mv. Knudepunktet dækker aktører på nationalt, regional og kommunalt niveau.
Eksempler i figur er illustrative.
DIGITALISERING
FORRETNINGSUDVIKLING
FINANSIERING
MYNDIGHEDER
INNOVATION
10
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0011.png
LØBENDE VIDEREUDVIKLING
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0012.png
LØBENDE VIDEREUDVIKLING
Virksomhedsspecifik information:
Fx: ”virksomheder som din stiller typisk følgende spørgsmål”, eller
‘Vidste du at virksomheder som din ofte vælger at omdanne sin enkeltmandsvirksomhed
til selskab, når de har xx antal ansatte.
Databaseret inspiration til tilbud og programmer:
Fx: ”virksomheder der ligner din, har set følgende video om hvordan man får en
alkoholbevilling” , eller ”Virksomheder som din har haft glæde af følgende program om
ejerskifte”.
Yderligere personalisering
”Er du opmærksom på, at der er kommet nye regler for fødevarevirksomheder. Læs mere
her eller se videoen”, eller ”Vil du møde andre tech-iværksættere? Den lokale
erhvervsservice har et netværksarrangement for dig”
Avanceret personligt dashboard
Virksomheden kan se de ydelser og programmer den har deltaget i. Den kan få overblik
over sine ansøgninger samt abonnere på bestemte typer af oplysninger indenfor et
bestemt område m.v.
E-læringstiltag
Fx korte videoer eller webinarer om valg af selskabsform, hvordan man kommer i gang
med at eksportere, hvad skal man være opmærksom på ved ejerskifte m.v.
Deling af data mellem erhvervsfremmeaktører
Muliggør fx at Eksportrådet kan tilgå central data om virksomheden forud for mødet, så
forberedelsen og kvaliteten forbedres
Data og historik om virksomheden deles på tværs
Virksomhederne oplever at aktørerne kender virksomhedens præferencer og udfordringer.
Henvendelser og møder kan derfor ske målrettet og baseret på virksomhedernes konkrete
behov
Data kan gøres tilgængelig for private aktører
Giver mulighed for at private aktører kan bruge data til at udvikle nye forretningsmodeller
og erhvervsservicetilbud
12
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0013.png
LØBENDE VIDEREUDVIKLING
Platformen udvikles i 3 overordnede faser, hvor der løbende sker releases henover fasens periode.
Eksempel på en nedbrydning i et
produkt roadmap.
ERHVERVSSERICE
Baseline for erhvervsservice og
knudepunkt
DATADREVET SERVICE
Øget personalisering og
dataanvendelse på tværs af aktører
ØKOSYSTEM
Private aktører får også mulighed for at
skabe indhold og funktioner (ikke
kommercielt)
Eks.:
IT-sikkerheds
tjek
Eks.:
Test din ide
Udvikles
Tilpasses
MEDIO 2019
MEDIO 2021
13
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0014.png
KONSTRUKTION PLATFORMEN
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0015.png
PLATFORM BASERET PÅ STANDARDKOMPONENTER
- BYGGET MED KENDTE IT-LEVERANDØRER
En stor del af de komponenter og services , der er forudsætningen for at skabe en digital platform, er allerede
integreret i Erhvervsstyrelsen eksisterende forretning og it-infrastruktur. Komponenterne skal dog skræddersyes til
virksomhedernes erhvervsfremmebehov.
KOMPONENTER
Sikkerhed
Kalds-
registrering
Besked-
fordeler
Virk
Tæller
Callcenter
Ansøgning
CMS
ML Platform
Blanket-
E-learning
motor
Chatbot
Virksomhed
DATAKILDER
Adresse-
data
CVR
Support
Regnskab
CRM
Statistik-
banken
INTEGRATIONSLAG
Indholdsleverandør
15
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0016.png
AGIL UDVIKLING I ITERATIONER
Et grundlæggende problem ved anvendelsen af vandfaldsmodellen til udvikling er, at specifikation, design og konstruktion
ofte ikke præcist kan besluttes og planlægges på forhånd. Erhvervsstyrelsen udvikler derfor
agilt.
VANDFALDSMODEL
Modning/
Foranalyse
Modning/
Foranalyse
Krav
AGIL TILGANG
K
U
Udvikling
K
U
T
I
K
U
T
K
U
T
K
U
T
I
T
Test
Idrifts-
sættelse
Release 1
Release 2
Trinvis udrulning
KRAVSPECIFIKATION
16
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0017.png
AGIL UDVIKLING I ITERATIONER
Backlog
Analyse
UX
Løsnings-
forslag
Sprint
Backlog
Udvikling
Test
Udvidet
kontrol
Done
item 1
Item 2
Ready
Done
item 3
10
20
30
40
50
Etablering af
backlog-
Prioriteret
rækkefølge over
krav og behov
Refinment
nedbrydning i
”epics” og ”user
stories”
Behov afklaret og
beskrevet
Overskrift og beskrivelse
Acceptkriterier
Henvisninger
Generelle krav
Særlige tekniske hensyn
Udviklet og klar til test
Kode
Testmateriale
Dokumentation
Tekster
Klar til udvikling
Opdatering af punkter fra 10
Løsningsforslag
Testplan
Done
Krav til dette tilstandsskift kan
variere i omfang samt
hvordan en User Story skal
kontrolleres i Udvidet kontrol.
Testet og klar til release
Testcases
Automatiske tests
Evt. fejrapporter
Tilbageløb (feedback)
Kode-review
17
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0018.png
FREMDRIFTSSTYRING I AGIL UDVIKLING
Platformen udvikles i den agile udviklingsmodel, hvor fremdriften i udviklingen kontrolleres ved at sammenholde
den samlede mængde af ”story points” (blå streg) med den faktiske afslutning af ”items” i backloggen.
Konkret eksempel fra udvikling af ”Betalingsoverblikket”.
18
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0019.png
PROTOTYPER
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0020.png
ANVENDELSE AF PROTOTYPER
Prototyping bruges i Erhvervsstyrelsen til at sikre en fælles forståelse af brugerens krav og forventninger til
platformen.
Der er som oftest tale om relativt simple prototyper, f.eks. i form at skitser, rumlige modeller, eller click-through
prototyper baseret på skitser. Fælles for prototyperne er, at selvom egenskaber ved systemet, designelementer,
koncepter ofte går igen i det færdige system, så indgår prototyperne ikke som en del af det færdige system.
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0021.png
TEST AF VISUEL IDENTITET
Erhvervsstyrelsen er ved at undersøge tre forskellige scenarier for platformens mulige visuelle identitet med henblik på at
skabe højst mulig troværdighed for platformens indhold.
Scenarie 1
Erhvervsfremmeplatformen er en del af
den fællesoffentlige ind-
beretningsplatform Virk.dk (evt.
integreret som en vertikal), og det
visuelle udtryk er derfor konsistent
med Virk.dk.
Scenarie 2
Platformen har sin egen unikke
identitet. Identiteten opbygges
alene ud fra platformens
(forventede) indhold og den
(forventede) målgruppe.
Scenarie 3
Platformen er en del af en større
erhvervsfremmeidentitet, herunder den
kommende erhvervsfremmebestyrelse
og erhvervshusene.
21
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 6/12-18
1983988_0022.png
22
Prototype af brugergrænseflade