Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84
Offentligt
1973697_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Forebyggelseskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-0037-0029
924248
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 16. november 2018. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om lovforslaget fører til en reel udvidelse af muligheden for at anbringe børn under 12 år i henholdsvis delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84):
”Vil ministeren bekræfte, at lovforslagets § 15 stk. 3, og § 16
stk. 3, fører til en reel udvidelse af muligheden for at anbringe
børn under 12 år i hhv. delvist lukkede og sikrede døgninstitu-
tioner?”
Svar:
Lovforslagets § 15, stk. 3, og § 16, stk. 3, skal ses i sammenhæng med reg-
lerne i lov om social service og det samtidig fremsatte forslag til lov om æn-
dring af lov om social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge og lov om socialtilsyn (L 85).
Det følger af den gældende bestemmelse i § 63 b, stk. 1, i lov om social ser-
vice, at børn- og ungeudvalget kan træffe afgørelse om anbringelse af børn
og unge i alderen 12 til 17 år på sikrede døgninstitutioner, når betingelserne
herfor er opfyldt. Efter § 63 b, stk. 5, kan børne- og socialministeren fast-
sætte regler om, at børn- og ungeudvalget i særlige situationer kan træffe af-
gørelse om at dispensere fra aldersgrænsen på 12 år for anbringelse på sik-
rede døgninstitutioner.
Børn- og ungeudvalget har efter gældende ret ikke tilsvarende mulighed for
i særlige situationer at dispensere fra alderskravet på 12 år ved anbringelse
på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgnin-
stitutioner.
Hvis et barn eller en ung over 12 år har så komplekse problemer, at barnet
eller den unge ikke kan rummes på en åben døgninstitution, vil børn- og un-
geudvalget kunne træffe afgørelse om, at barnet eller den unge kan anbrin-
ges på en delvis lukket døgninstitution, hvor der er adgang til som led i den
socialpædagogiske behandling periodisk at aflåse yderdøre og vinduer samt
fysisk at fastholde barnet eller den unge. Det vil f.eks. være relevant, hvis
der er risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider al-
vorlig skade pga. kriminel adfærd hos barnet eller den unge, og anbringel-
sen vurderes afgørende for at kunne fastholde barnet i den socialpædagogi-
ske behandling.
Hvis et barn med nøjagtig samme problematikker er under 12 år, er den ene-
ste mulighed – forudsat at betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt – anbrin-
2
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om lovforslaget fører til en reel udvidelse af muligheden for at anbringe børn under 12 år i henholdsvis delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner, til justitsministeren
gelse på en sikret døgninstitution, hvor der er konstant aflåste døre og vin-
duer, og under visse nærmere betingelser adgang til isolation mv.
Det afgørende er at varetage det enkelte barns eller den enkelte unges behov
bedst muligt. Hvis anbringelse på en delvis lukket døgninstitution efter en
socialfaglig vurdering konkret vurderes at være den rette indsats til at hånd-
tere et barns konkrete problematikker, bør det være muligt for børn- og un-
geudvalget i særlige tilfælde at træffe afgørelse om anbringelse på en delvis
lukket institution, uanset om barnet eller den unge er under eller over 12 år.
På den baggrund foreslås det, at der indføres en dispensationsmulighed i lov
om social service for anbringelse på delvis lukkede institutioner og afdelin-
ger svarende til den adgang, der allerede gælder for anbringelse af børn un-
der 12 år på sikrede døgninstitutioner og afdelinger. Denne mulighed vil
gælde for alle børn, uanset om de anbringes af sociale eller andre årsager.
I lyset heraf foreslås det tillige, at Ungdomskriminalitetsnævnet også i sær-
lige situationer skal kunne træffe afgørelse om, at børn i alderen 10 til 11 år
skal anbringes på en delvis lukket døgninstitution.
Dispensationsmuligheden er i alle tilfælde begrænset til ”særlige tilfælde”.
Udgangspunktet er således fortsat, at børn under 12 år anbringes på en åben
institution mv. Alene hvor barnets komplekse problemer tilsiger det, og hvor
de skærpede materielle betingelser er opfyldt, gives der mulighed for, at der
kan træffes afgørelse om anbringelse af et barn under 12 år på delvis luk-
kede institutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner.
3