Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84
Offentligt
1973704_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Forebyggelseskontoret
Marie Jørgensen
2018-0037-0029
924477
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 16. november 2018. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om bevæggrunden til at foreslå, at politiet skal indgå som en dømmende magt i ungdomskriminalitetsnævnene, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 22 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84):
”Hvad er ministerens bevæggrund for at foreslå, at politiet skal
indgå som en dømmende magt i ungdomskriminalitetsnævnene,
med den konsekvens at de dermed vil have flere forskellige rol-
ler i en given sag, og vil ministeren forholde sig til kritikken, der
i den forbindelse er fremsat af bl.a. Advokatrådet, Børnerådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Red Barnet, SSP-samrå-
det m.fl.?”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvist, at det ikke er Ungdomskriminalitetsnæv-
nets opgave eller formål at tage stilling til, om et barn eller en ung er skyl-
dig i en bestemt strafbar handling. Ungdomskriminalitetsnævnet vil – lige-
som kommunen og børn- og ungeudvalget i dag – være en del af den offent-
lige forvaltning, og der er således ikke tale om udøvelse af dømmende magt.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
skal Ungdomskriminalitetsnævnet sammensættes på en sådan måde, at det
besidder den nødvendige sagkundskab for at sikre barnet eller den unge en
grundig og retfærdig behandling af sin sag og de bedst mulige betingelser
for at blive bragt ud af kriminalitet. Derfor foreslås det bl.a., at et af Ung-
domskriminalitetsnævnets medlemmer skal være en ansat i politiet med sær-
lig viden om og indsigt i kriminalitetsforebyggende arbejde, herunder kri-
minalitetsmønstre og tilbud til kriminalitetstruede unge. Det bemærkes, at
det ikke udelukkede er politiuddannede, der kan udpeges til medlemmer af
Ungdomskriminalitetsnævnet, men også forebyggelsesmedarbejdere, her-
under ledere med anden uddannelsesmæssig baggrund, så længe medlem-
merne har de fornødne kompetencer.
2.
I forbindelse med høringen over lovforslaget har flere høringsparter bl.a.
anført, at sammensætningen af Ungdomskriminalitetsnævnet giver anled-
ning til bekymring for nævnets upartiskhed, da politiet vil have mange for-
skellige roller i processen.
Som det er anført i pkt. 3.1 i den kommenterede oversigt over høringssvar
om forslag til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, fremgår det af
pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Ungdomskrimina-
litetsnævnets medlemmer vil være underlagt forvaltningslovens regler, her-
under reglerne om inhabilitet, jf. forvaltningslovens § 3. Nævnsmedlem-
merne vil på denne baggrund ikke kunne deltage i behandlingen af andre sa-
2
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om bevæggrunden til at foreslå, at politiet skal indgå som en dømmende magt i ungdomskriminalitetsnævnene, til justitsministeren
ger vedrørende samme person i den offentlige forvaltning eller ved domsto-
lene. Det skal således sikres, at nævnsmedlemmerne ikke som led i deres
øvrige arbejde har eller har haft kontakt med de børn og unge, som skal have
deres sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, i et omfang der vil med-
føre inhabilitet.
Det fremgår endvidere af den kommenterede høringsoversigt, at Ungdom-
skriminalitetsnævnet som følge heraf f.eks. ikke vil kunne sættes med en re-
præsentant fra politiet, som har deltaget i de indledende efterforsknings-
skridt, som har dannet grundlaget for sagens henvisning til nævnet. Det læg-
ges endvidere til grund, at repræsentanten for politiet ikke må være placeret
i samme enhed som de medarbejdere hos politiet, der screener sagerne med
henblik op henvisning til Ungdomskriminalitetsnævnet.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 9 skal politiet herudover
stille sekretariatsbistand til rådighed for Ungdomskriminalitetsnævnet. Som
det fremgår af pkt. 3.1 i den kommenterede høringsoversigt, har Justitsmi-
nisteriet bl.a. i lyset af høringssvarene foretaget visse præciseringer i lovfor-
slaget. Det fremgår således nu af bemærkningerne til lovforslagets § 9, at
politiets sekretariatsbetjening af Ungdomskriminalitetsnævnet vil ske gen-
nem selvstændige sekretariater, hvor der bl.a. ansættes jurister og admini-
strativt personale. Sagsbehandlingen og betjeningen af nævnet i sekretaria-
tet vil således foregå uafhængigt af politiets øvrige arbejde. Den nærmere
fysiske organisering af sekretariatet tilrettelægges af Rigspolitiet.
3